ElectrobikeHephaGarminGiant
Sivu 84 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34 74 82 83 84 85 86 94 134 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.491 - 2.520 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

Keula menossa huoltoon, joten irroittelen ensimmäistä kertaa joustokeulaa fillarista. Löystin ruuvit stemmin takaa, sekä päältä, ei irtoa. irroitin em. ruuvit kokonaan, ei irtoa siltikään, pyörii kyllä, muttei irtoa. Mitä teen?

En keksi mikä siellä voi ottaa vastaan. Lokasuojan pidike tuolla keulan alla on, voiko se estää sitä irtoamasta? Muoks. irroitin senkin, stemmit ja kaikki irtoaa, mutta keula ei.
    Nana muokkasi tätä : 14.10.2015 at 20.05
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox

Keula pysyy paikoillaan pelkällä pyhällä hengellä, eli todennäköisesti ylempi ohjainlaakeri on sen verran tiukasti sovitettu kaulaputkeen ettei keula tipu vaikka pultit olisi auki. Stemmi kannattaa irrottaa kokonaan, sitten vaan alajalkoihin kiinni ja kevyesti vetoa, kyllä se sieltä tulee.

Ennen kuin rupeaa riehumaan kannattaa tietysti irrottaa myös jarrusatula ja jarruletkun pidike alajalasta. Ja pyörä mielellään taas siihen huoltotelineeseen jota sinulla ei ole, vähintään roikkumaan vaikka satulastaan johonkin.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Stemmin poistettuasi saatat nähdä osana ohjainlaakeria halkaistun muovisen tai metallisen kartion joka poistaa laakerin välyksen kun topcappia kiristää (tämmöinen löytyy ohjainlaakereista joissa ei ole konelaakereita). Se saattaa kiilata niinkin kovaa ettei keula irtoaisi edes vasaralla hakkaamalla, mutta puukolla tai muulla piikillä kun kampeaa sitä kartiota ylöspäin halkaistusta kohdasta niin keula irtoaa nätisti ja ilman voimaa.
    Att inte cykla är att gå för långt

ok, koitanpa nyt ensin irrottaa kokonaan ton heiluvan stemmin välikappaleineen. jarrusatula ja rengas on irti jo.

Lis. voi pas..., ei irtoa. Otin stemmin, spacerit ja niiden alla olevan vähän samanmallisen, mutta leveämmän kappaleen pois. Nyt näkyy vain hyvin rasvattuja jotain tiivisteen näköisiä hässäköitä, jotka kyllä kovia, sekä tietysti toi putken pää, joka niiden välistä pilkottaa, muttei liiku alaspäin vetämällä eikä työntämällä.
    -team Söpöshox

Jeeeeeeeeeeeee! Puukolla lähti ne jutut irti. Nostin siitä halkaistusta kohdasta ja siitä lähti hyvin, kiitos molemmille!

Semmonen vielä, että sieltä sisältä löytyi jtn helminauhan näköisiä mitälie putken molemmista päistä + lisäksi jtn tiivistejuttuja. Ei kai noita tartte sinne huoltoon viedä? Mitä ne on?
    -team Söpöshox

kylläpä oli hyvin rasvattu keula. Putkessa on reilusti rasvaa ja noi helminauhan näköiset pikku rinkulat on ihan rasvassa.
    -team Söpöshox

Helminauhat on laakerikuulat pitimineen, puhdista ja rasvaa. Ei tartte viedä mihkään

nih..
    Miten niin tyhmä kysymys??

Ja kasaa huolella samaan järjestykseen ja oikein päin laakerit ja tiivisteet.

nih..

Joopa joo, olen jo nyt unohtanut miten päin ne tuolla oli. Onko se vaseliinia mitä noissa on, kun on tommosta tosi paksua rasvaa?

Ei vaan, laitoin ne halkastut palat yms takas pyörään odottelemaan putsausta, välikappaleet yms ja ruuvit on pöydällä ja jarrusatula roikkuu orpona ohjaustangosta. Kyllä mä luulen, että osaisin jotenkin ton kokoon laittaa kun saan keulan takas. Onneksi on pelastava enkeli, Bike Company, kohtuullisen matkan päässä niin voi viedä sinne jos ei saisi kunnolla asettumaan.
    -team Söpöshox

Ok. Ota siinä tapauksessa osat mukaan huoltoon, puhdistettuna ja kevyesti öljyttynä (ettei ruostu) ja ne näyttää miten päin ja mihin järjestykseen ne tulee. Keksii sen kyllä itsekkin kun aikansa osia pyörittelee. Ja se rasva on vaseliinia, saa olla jäykkää ja vedenkestävää ja sitä saa olla niin paljon ettei vesi pääse laakeriin. Mahdollisesti saisit sopivaa rasvaa huollosta. Ja toki, rasvan pitää kestää pakkasta. Moneen fillarin rasvauksiin passaa hyvin moottorikelkkojen telastoon tarkoitetut rasvat, täyttää hyvin em. Ehdot. Ei tosin oo vierintälaakereille, mutta pyörässä laakerit pyörii niin hitaasti, että ei haittaa. Joku vuosi sitten vieläpä arctic catin rasva oli mukavasti valkoista.

nih..

Mä vaan pelkään, että mitä enemmän mulla on irto-osia mukana siellä, sitä suuremmalla todennäköisyydellä niistä joku hukkuu. Huolto ei ole ihan tässä lähellä. Voisi olla itseni tuntien turvallisempi vaihtoehto pestä ne, rasvata ja jättää odottamaan keulaa ja mikäli jotain ongelmaa tulisi kasatessa, viedä sitten tuohon lähiliikkeeseen vaikka, jotta neuvovat mitenpäin asennella tiivisteet sun muut.
    -team Söpöshox

Ja toki, jos saat niistä kuvan tänne, niin eikö lie palikat löydä järjestyksen..

nih..

Ainiin, totta. Eipä tullut mieleen, että sekin on toki mahdollista.
    -team Söpöshox

Noin yleisesti, kamerasta on suuri apu jos purkaa asioita jotka pitäisi saada kasaankin. Joka nippelin irroituksen jälkeen ottaa kuvan, niin kasaaminen helpottuu huomattavasti, varsinkin jos purkamisen ja kokoamisen välillä vierähtää aikaa. Kuvista on helppo tarkistaa kasausjärjestys sekä miten päin mikäkin osa on paikallaan ollut.

Hyvä idea, ei tosin tässä enää auta kun purettuna jo, mutta tuon kun muistaisi joku kerta kun osia purkaa niin varmasti helpottaisi kokoamista.
    -team Söpöshox

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nana Katso viesti
    Mä vaan pelkään, että mitä enemmän mulla on irto-osia mukana siellä, sitä suuremmalla todennäköisyydellä niistä joku hukkuu. Huolto ei ole ihan tässä lähellä. Voisi olla itseni tuntien turvallisempi vaihtoehto pestä ne, rasvata ja jättää odottamaan keulaa ja mikäli jotain ongelmaa tulisi kasatessa, viedä sitten tuohon lähiliikkeeseen vaikka, jotta neuvovat mitenpäin asennella tiivisteet sun muut.
    Mitäs jos vaikka laittaisit ne helminauhat, kartiokiilat, tiivisteet ja muut ohjainlaakerin osat pussiin niin pienenee tuo todennäköisyys.

Peukalo ylös

jtn helminauhan näköisiä mitälie
    Niistä saa kivoja koruja!

[ylläoleva viesti saattaa sisältää sarkasmia, off-topikkia tai sissimarkkinointia]

Onko muilla ollut Pikessä valmiiksi vasen alajalka täynnä ilmaa kun ottaa tehtaan paketista? Helppohan ne oli nippusiteellä sihauttaa pois tiivisteen välistä, mutta vähän epäilyttää että olisko tuo rikki jo linjalta tullessaan.

Millaisia paineita olette käyttäneet? Liki satakiloisella kukkakepillä riittää puolet suosituspaineista, enkä muista että noin paljon olisi ollut heittoa kun viimeksi oli RS:n keula pyörässä. Toki ne suositukset on varman päälle, mutta silti vähän ihmetyttää.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Pisteet nanalle taistelusta pyörän kanssa. Ei ihan yleistä, että nainen availee ohjainlaakereita jne. Sieltä vaan lisää kysymyksiä jos on tarvis niin koitetaan sua auttaa kun kerta kiinnostaa!
    Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.

Olin sen verran kipeänä aamusta, liekö flunssaa pukkaa, että hyvä kun muistin keulan ottaa mukaan, mutta parempi se täällä katsoa se kokoaminen kun voi pyörän roudata mukana lähiliikkeeseen.

^^^Hienoja koruja ja ihana hymy.

Kiitos vaan Seppo Taalasmaa, minulla on vähän dilemma välillä, kun lievä tekniikkakammo, mutta olen vaan niin pirun utelias, että enhän minä malta olla kokeilematta ennemmin tai myöhemmin itsekin miten joku tehdään. ja ehkä vähän sitäkin, että kun naiset muutenkin hieman vähemmän pyöriään huoltelevat (tai mistä minä tiedän) ja usein oletetaan, ettei tämmöinen nainen (vielä blondi) pyörästä mitään ymmärrä niin tulee semmonen -ai ei vai! Eniten kyllä painaa uteliaisuus, en vaan malta olla tutkimatta miten mikäkin toimii.
    -team Söpöshox

Olin sen verran kipeänä aamusta, liekö flunssaa pukkaa, että hyvä kun muistin keulan ottaa mukaan, mutta parempi se täällä katsoa se kokoaminen kun voi pyörän roudata mukana lähiliikkeeseen.

^^^Hienoja koruja ja ihana hymy.

Kiitos vaan Seppo Taalasmaa, minulla on vähän dilemma välillä, kun lievä tekniikkakammo, mutta olen vaan niin pirun utelias, että enhän minä malta olla kokeilematta ennemmin tai myöhemmin itsekin miten joku tehdään. ja ehkä vähän sitäkin, että kun naiset muutenkin hieman vähemmän pyöriään huoltelevat (tai mistä minä tiedän) ja usein oletetaan, ettei tämmöinen nainen (vielä blondi) pyörästä mitään ymmärrä niin tulee semmonen -ai ei vai! Eniten kyllä painaa uteliaisuus, en vaan malta olla tutkimatta miten mikäkin toimii.
    Insinööriainesta?
    Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti seppo_taalasmaa Katso viesti
    Pisteet nanalle taistelusta pyörän kanssa. Ei ihan yleistä, että nainen availee ohjainlaakereita jne. Sieltä vaan lisää kysymyksiä jos on tarvis niin koitetaan sua auttaa kun kerta kiinnostaa!
    Komppaan, positiivisella tavalla pannu itsekkin erityisen aktiivisuuden ja innon merkille.

Jousituksen pienet kysymykset

Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Onko muilla ollut Pikessä valmiiksi vasen alajalka täynnä ilmaa kun ottaa tehtaan paketista? Helppohan ne oli nippusiteellä sihauttaa pois tiivisteen välistä, mutta vähän epäilyttää että olisko tuo rikki jo linjalta tullessaan.
    Jos on vaan lyöty kasaan eikä koeajettu metriäkään (tai edes painettu kasaan paineettomana), uuden karheat hyvin voidellut tiivisteet voi olla niin tiiviit että alajalka kerää ylimääräistä painetta kasauksen aikana. Kun loppukesästä tein täyshuollon SID:lle, tuli ihmeteltyä hetki mikä sitä riivaa kun toiminta oli jotenkin epämääräistä. Kun huulitiiviste pullahti pois paikoiltaan keksin mistä ahdistaa. Ehkä tein jonkun vaiheen kasatessa huolimattomasti tai sitten vaan oli niin pienet toleranssit että alajalkaan jäi painetta puoliväkisin.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti

Millaisia paineita olette käyttäneet? Liki satakiloisella kukkakepillä riittää puolet suosituspaineista, enkä muista että noin paljon olisi ollut heittoa kun viimeksi oli RS:n keula pyörässä. Toki ne suositukset on varman päälle, mutta silti vähän ihmetyttää.
    Oireet kyllä viittaisi siihen, että sieltä ilmapuolella ei ole kaikki kohillaan. Toki jos keulassa on täys satsi tokeneita sisuksissa niin tarvittavat paineet on vähän pienemmät. RS:n tyyliin tuollainen pura-rasvaa-kasaa toimenpide todennäköisesti auttaa asiaan.

^^^ ja ^^^^

Kiva kuulla, mulla on vähän taipumusta innostua kunnolla kun jostakin innostun. Kyllä mä nämä vielä joku päivä osaan purkaa ja kasailla. Insinööriainesta ei taida minussa kyllä olla. Taidan olla vähän käytännönläheisempi. Yllättävän helppoja kuitenkin monet pyörän huoltotoimet lopulta, kun ne vaan opettelee.
    Pojot Fillariosalle, keula oli valmis todella nopeasti. No sillä on sen verran lyhyt aika ajeltu, ettei siellä tarvinnut vielä ainakaan kaikkia öljyjä vaihdella tms, vaan keulan pidennys ja kaiken tarkistus ja ehkä jonnekin öljyn lisäys riitti. Kylläpä tuntui mukavalta 20mm lisää traveliä. Oli ihan pakko ajaa pomppimalla kotiin, kun kävin Bike Companyssa asennuttamassa keulan pyörään kiinni. Mietin hetken kasaanko ensin itse ja vien tarkistettavaksi sitten, mutta oli parempi viedä irrallaan osat niin ei tarvinnut uudelleen tarkistaessa purkaa.
    Aion kyllä joku kerta purkaa tuon vielä itse, kameran kanssa, ja koota heti perään, jotta ensi kerralla sujuisi kokoaminenkin.
    -team Söpöshox

Kyllä ne siellä Fillariosassa varmaan vaihtoi kaikki öljyt eikä vain osaa öljyistä, kun kerran sen pidennystä (eli yhden väliholkin pois ottamista varten) varten purkivat
    Tai toki sen pystyisi tekemään ilman vaimennuspuolen öljyn vaihtamista mutta jos kyseessä oli keulan huolto ja samalla tuo sinänsä samalla erittäin yksinkertainen pidennys, niin eiköhän ne öljyt ja tiivisteet ole vaihdettu samalla.

Yllättävän helppoja kuitenkin monet pyörän huoltotoimet lopulta, kun ne vaan opettelee.
    Ihmisen suunnittelema ja kokoama vehjehän se on. Jos on pienenä viettänyt aikansa Legojen, varsinkin Technicien, parissa niin ei pyörässä kovin montaa vaikeaa paikkaa ole. Keulan purku on asia johon en tosin itsekään ole vielä ruvennut lähinnä kahdesta syystä - sitä ei välttämättä ole fiksua tehdä olohuoneen lattialla ja siihen tarvitsee kohtalaisen määrän työkaluja ynnä muita tarvikkeita joita minulla ei ole. Ja haluaisin tehdä kyseisen operaation ekan kerran niin että mukana on joku joka tietää miten se tehdään.
    Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tmh Katso viesti
    Oireet kyllä viittaisi siihen, että sieltä ilmapuolella ei ole kaikki kohillaan. Toki jos keulassa on täys satsi tokeneita sisuksissa niin tarvittavat paineet on vähän pienemmät. RS:n tyyliin tuollainen pura-rasvaa-kasaa toimenpide todennäköisesti auttaa asiaan.
    No ei ole kohdallaan.

Säätölenkillä keula muuttui tönköksi alta aikayksikön. Kotona selvisi syykin: paineet karkaavat alajalkaan ihan paikallaan ollessaankin. Päästin alajalasta paineet pois ja kun pumppasin jousen ajopaineeseen niin taas oli alajalka paineistettuna. Aina kun päästää alajalasta paineet pois niin ilmakammio paineet tippuu samalla.

Täytyy laittaa Bike-Discountiin mailia ja kysyä miten hoidetaan.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Kyllä ne siellä Fillariosassa varmaan vaihtoi kaikki öljyt eikä vain osaa öljyistä, kun kerran sen pidennystä (eli yhden väliholkin pois ottamista varten) varten purkivat
    Tai toki sen pystyisi tekemään ilman vaimennuspuolen öljyn vaihtamista mutta jos kyseessä oli keulan huolto ja samalla tuo sinänsä samalla erittäin yksinkertainen pidennys, niin eiköhän ne öljyt ja tiivisteet ole vaihdettu samalla.
    Joo, kaikki palikat sieltä ainakin samalla avattiin ja tarkistettiin, minulla jäi vaan mieleen niinkuin olisi sanonut, ettei sille vielä varsinaista huoltoa tarvinnut tehdä kun kaikki näytti vielä hyvältä, mutta olen vähän kipeänä ja sen verta väsynyt ollut tänäänkin, että en mene takuuseen, varmasti sille on kaikki tarvittava tehty kuitenkin. ja siis nakitin isukin autolla hakemaan keulan ja puhuin siksi itse vain puhelimessa heidän kanssaan.
    Noissahan on ne tietyt ajotunnit, minkä jlk pitää mitäkin vaihtaa, eikä tuohon keulaan ole vielä ainakaan kaikkien osalta ajotunnit täynnä kun on niin tuore ja siten ei varmaan tarvitsisi vaihtaa kuin ne, jotka sitä jo kaipaavat. Halusin vaan siksi viedä nyt jo että saan tuon travelin lisäyksen, jota kovasti odottelin.

Greycap, minä aion jossain vaiheessa lueskella ohjeita vähän tuosta keulan purkamisesta. En toistaiseksi ole vielä perehtynyt yhtään mitä siihen tarvitaan, mutta kiinnostaisi kyllä sekin joskus opetella, että voisi ainakin jotain öljynvaihtoja tms tehdä tarvittaessa itsekin. Varsinkin jos joskus tulee joku ongelma keulan kanssa niin auttaisi jos osaisi itsekin vähän yrittää sitä korjailla.
    Oli kyllä mukava kun asensivat tuon keulan Bike Companyssa minun kanssani niin, että näin kokoajan mitä tulee minnekin. Se ei toki tarkoita, että muistaisin järjestyksen ensi kerralla, mutta kyllä tollaisista aina jotain jää mieleen.
    Nana muokkasi tätä : 16.10.2015 at 19.52
    -team Söpöshox

Joo, kaikki palikat sieltä ainakin samalla avattiin ja tarkistettiin, minulla jäi vaan mieleen niinkuin olisi sanonut, ettei sille vielä varsinaista huoltoa tarvinnut tehdä kun kaikki näytti vielä hyvältä, mutta olen vähän kipeänä ja sen verta väsynyt ollut tänäänkin, että en mene takuuseen, varmasti sille on kaikki tarvittava tehty kuitenkin. ja siis nakitin isukin autolla hakemaan keulan ja puhuin siksi itse vain puhelimessa heidän kanssaan.
    Noissahan on ne tietyt ajotunnit, minkä jlk pitää mitäkin vaihtaa, eikä tuohon keulaan ole vielä ainakaan kaikkien osalta ajotunnit täynnä kun on niin tuore ja siten ei varmaan tarvitsisi vaihtaa kuin ne, jotka sitä jo kaipaavat. Halusin vaan siksi viedä nyt jo että saan tuon travelin lisäyksen, jota kovasti odottelin.

Greycap, minä aion jossain vaiheessa lueskella ohjeita vähän tuosta keulan purkamisesta. En toistaiseksi ole vielä perehtynyt yhtään mitä siihen tarvitaan, mutta kiinnostaisi kyllä sekin joskus opetella, että voisi ainakin jotain öljynvaihtoja tms tehdä tarvittaessa itsekin. Varsinkin jos joskus tulee joku ongelma keulan kanssa niin auttaisi jos osaisi itsekin vähän yrittää sitä korjailla.
    Oli kyllä mukava kun asensivat tuon keulan Bike Companyssa minun kanssani niin, että näin kokoajan mitä tulee minnekin. Se ei toki tarkoita, että muistaisin järjestyksen ensi kerralla, mutta kyllä tollaisista aina jotain jää mieleen.
    Ensi viikolla ajattelin itse avata tuon pandoran liippaan jahka öljyt ja tiivisteet tulevat Saksan maalta.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •