Paljon kiitoksia tiedoista. Varusteista ei sitten tarvitse hankkia muuta kuin nuo sukset tai kahdet jos ostaa samalla likallekin.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Paljon kiitoksia tiedoista. Varusteista ei sitten tarvitse hankkia muuta kuin nuo sukset tai kahdet jos ostaa samalla likallekin.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tässä nyt on sitten kaksi mielipidettä siitä, että nopeat vai hitaat. Eroja on vielä rullien koossa ja siitä ovatko ne kumia vai ei.
Nämäkin vaikuttavat rullisten nopeusominaisuuksiin ja vakauteen.En usko, että nopeilla kuntoilijan on sen vaikeampaa pysäyttää kuin keskihitaillakaan. Kyse on siitä osaako jarruttaa yleensä rulliksilla. Jos minä 66-vuotiaana kuntoilijana osaan sen niin nuoremmille se ei ole mikään ongelma. Kysehän on siitä, että jarrutetaan auraamalla samoin kuin talvelakin, mutta leveämmällä haara-asennolla ja askeltamalla. Samanlainen laahausjarrutuskin on mahdollista kuin rullaluistimilla, mutta melko kömpelöä.
Kova vauhti on vain hieno asia ja nopeiden ja puolinopeiden ero ei jyrkässä alamäessä ole merkittävä ainakaan minun kokemukseni mukaan, tärkeää on se, että sukset kulkevat suoraan. Aika usein kovassa vauhdissa sukset alkavat ns. hakea vaikka suoraan muuten kulkevatkin. Siksi on ehkä varottava oikein kovia nopeuksia. Minä en yli neljää kymppiä laske kun omia suksia en saa toimimaan ilman tuota hakemista. Suksien säätäminen pitää myös opetella, mutta erimerkkisillä, eripituisilla ja erilaisilla pyörillä varustetuilla suksilla on myös erilainen "maksiminopeus"
Nopeilla myös oppii tekniikan ehkä helpommin kuin hitaammilla rulliksilla. Hyviä lenkkejä! Niin ja vielä kypärä päähän ja minä käytän vielä polvisuojiakin kun muutama vuosi sitten kaaduin polvilleni ja koko kesä meni niitä parannellessa. Monikaan ei niitä käytä, mutta katu-uskottavuuden takia ei kannata polviaan tärvellä.
Paras ja nopein tapa terottaa piikit on kulmahiomakone timanttilaikalla. Vaatii kyllä näppäryyttä, mutta sillä pysyy piikin muoto oikeana kun timanttiviilalla tulee helposti väärä profiili ja piikki alkaa lipsua.
hannupulkkinen muokkasi tätä : 28.09.2015 at 21.15
Jos et aja et voi ottaa!
FWIW jos ei osaa ja arvelee ettei opi tai ei halua oppia jarruttamaan rulliksilla, mutta on kovasti kiinnostunut hiihtämään rulliksilla. voi olla hyvä tietää että ruotsalainen Elpex on tuonut markkinoille toimivan ja käytössä testatun jarrun https://www.youtube.com/watch?v=xrEQ2n5HNvo
Myynnissä on aloittelijoillekin sopiva suksimalli http://www.polder.se/sv/rullskidor-s...610-med-broms/ mutta jarrun voi myös jälkiasentaa https://www.youtube.com/watch?v=_PpP2bgWUig (ainakin Elpexin joihinkin muttei kaikkien valmistajien kaikkiin malleihin).
Jos et aja et voi ottaa!
No mitenkäs foorumilaiset on aloittaneet valmistautumisen talveen? Onko suksia jo hankittu, vai pelkästään viimekautisia ryhdytty huoltamaan?
Itse hankin viime kaudella uuden paketin luistelu Fisuja, ja säästin ehkä monoissa sen verran, että korjaan sen virheen tällä kaudella. Monot oli viimeiset Karhun luisteliversiot mitä saataville oli jäänyt, ja hinta houkutteli hankintaan.. mutta ehkäpä ne hiukan isolle miehelle jäi pehmeäksi.
Tälle kaudelle olisi tarkootuksena myös hankkia se kunnollinen huoltopukki.. säästin siinäkin viimeksi kun satuin saamaan irtopäädyt 20€ hintaan niin virittelin ne pirtinpenkkiin..Toimiva ratkaisu sekin, mutta nyt taidan hankkia kotiautotalliin kahdensuksen kunnollisen voitelupenkin ja tuon ne irtopalat tänne viikkoasunnolleni pohjoiseen. (asun viikot poissa kotoa työn vuoksi)
Kotona on kuitenkin 5 henkilön sukset hoidettavana, joten hyvä paripukki on ihan tarpeen. Suksien voitelu ja huolto on todella mukavaan silloin kun voiteluvälineet ja paikka on kunnossa!! jos taas ei, niin siitähän ei tule mitään..
Tälle kaudelle hankittavana siis ainakin
- Paripukki voiteluun
- Akkukoneeseen harja (vinkkejä valintaan??)
- Pojalle setti luistelusuksia
- Tyttärelle mahdollisesti samamoinen setti
- Itselle luistelu monot
Ei taas taida tonni riittää, mutta paree se näihin on sijoittaa, kuin johonkin turhuuksiin![]()
Olen ostanut uusia terässiklejä ja Kuzminin harjan.![]()
Jos et aja et voi ottaa!
Osallistumalla viime viikonloppuna Hiihtoliiton suksihuoltajakoulutukseen ja varaamalla syyslomalle reissu Vuokattiin hiihtämään ulkoladuille.
Tulevana viikonloppuna pitänee kaivaa perheen kilpahiihtäjän kalusto kesäsäilytyksestä ja aloittaa ihmettelemään, että mitähän niille tekisi.
MC Kramppi
pertti.com/mtb/reitit/ (MTB-reittejä Hollolassa)
Jos leecher ei vielä ole rullia hankkinut, niin annan hannupulkkisen tavoin ääneni nopeille rullille, kun on aloittelijasta kysymys. Hannun perusteluihin on ainakin minun helppo yhtyä. Rullahiihto on aloittelijalle varmasti tarpeeksi raskasta nopeillakin rullilla. Mielestäni tekniikka on helpommin opittavissa, koska liukuun on helpompi saada nopealla rullalla pituutta. Sitä tarvitaan varmasti opettelussa. Nopealla myös jaksaa opetella pitempään. Nämä hitaat ja puolihitaat (tai puolinopeat) ovat kuitenkin yllättävän raskaita. Itse vielä suosittelisin aloittelijalle matalaa ja vähän leveämpää rengasta. Mielestäni sellaiset ovat aloittelijalla vakaammat. Painokin on hieman alempana. Myöskään jarruttaminen ei mielestäni ole sen vaikeampaa tai helpompaa nopeilla tai hitailla rullilla. Rullilla liikkuessa tulisi pyrkiä ennakoimaan tulevia tilanteita. Se on minusta tärkein osa rullahiihdon turvallisuutta. Käytetty ja hyvin pidetty rullasuksi on helposti myytävissä eteenpäin, joten taidon ja kunnon kasvaessa voi vaikka puolihitaisiin vaihtaessa saada vielä hyvän hinnan vanhoista rullista.
Ja nyt tieten voisi muistuttaa että tämän kauden hiihtäjät on jo tehty joten jos nyt aloittaa rullahiihdon niin sillä voi saada lähinnä helpotettua siirtymää lumille. Ei kannata ahnehtia liikaa.
Näinhän se on. Helpottaa juurikin tuota siirtymää pyörän selästä suksille. Vaihtaa kesken seuraavan kauden pk-jakson (loka-joulukuu) pyörästä suksille. Tuo rullasuksi voisi helpottaa siirtymää koska juoksua en harrasta.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Pertsan monoilla on tullut kilometrit täyteen ja aika hankkia uudet. Monot on Salomonin SNS-siteille kuten muutama pari suksiakin. Löytyyykö uusia monoja tähän vanhaan siteeseen vai pitääkö oikeasti hommata Pilotin monot ja myös Pilotin siteet kaikkii suksiin?
Sitä en halua että monot käyvät 70% tai 90% siteisiin kuten Salomonin sivut kertovat Pilotin monojen ja SNS-siteiden tekevän.
"Innostunut hiihtäjä"-sarjan monoja on ainakin Salomonilla vielä perinteisellä SNS-mallilla, nämä ovat vähän väljempiä ja topatumpia kuin kalliimmat mallit.
Toki houstopalan leikkaamisella pilo-mono toimii minulle riittävän hyvin vanhassa SNS-siteessäkin.
Kun on tottunut kisamallin monoihin niin jotenkin karsastan näitä turistimonoja. Kuten tämä Salomon Escape 7 tai Equipe 7 näyttää ihan mummojen monoilta. Olishan nuo ainakin lämpimät lipsutella. Pitänee testata jalassa.
Tuota palan leikkaamista karsastan ehkä vielä enemmän mutta pitänee testata jos pilotit tulee hommattua.
Pienellä saa tosiaan toimivaksi, olikohan se niin että yhden "siivun" leikkaamalla oli riittävä toimenpide. Muutama vuosi sitten oli Pilotin perinteisenkin siteitä mutta ne taidettiin vetää pois myynnistä samana vuonna täysinä susina. Se takakoukku oli narun päässä ja sopivalla lumella jäätyi monon alle, käytännössä yli puolilla kerroista. Uudet siteet olisi kai saanut Salomonilta mutta jotenkin se jäi omalta osalta ja nyt on sitten vanhat Profilit tilalla kun sain ilmaiseksi yhdeltä tutulta.
Yhdellä siivulla toimii jo hyvin - mono koskee joustopalaan koko liikeradan verran. Saahan sen monon survottua paikalleen ilman muokkaustakin mutta joustopala saattaa irrota silloin.
Muistaakseni niitä pilot -yhteensopivia pertsan joustopaloja on ollut varaosanakin liikkeissä?
Ne uudet siteet on jotain propulseja tms.
Voi olla mutta pistin vaan kokemuksia vanhoista. En tiedä nykyisten toimintamekanismia, toivottavasti parempi kuin vanha.
Kesportin sedät tietää varmaankin paremmin niin ei tarvitse arvuutella. Kumijalka alle ja kivijalkaan jotta saadaan mono jalkaan.
Kannattaa sitten kuitenkin kysyä onko toiminta parempi kuin vanhoissa. Kauppias kun monta kertaa myy sitä mitä on kaupassa. Propulse on käsittääkseni se käytetyin ja varmasti toimiva perinteisen side Pilotin monoille jos ei halua kikkailla vanhoilla siteillä.
Ja voit pistää kokemuksia sitten niistä uusista Piloteista jos semmoset hankit.
Kyllä vanhat monot toimivat ilman joustopalan kirurgisia toimenpiteitä. Minulla ei ole vielä palat irtoilleet.
Jos et aja et voi ottaa!
Vanhat monot toimivatkin koska eturauta on pari kolme milliä edemmässä, uudetkin monot toimivat uusien siteiden kanssa mutta vanhoista siteistä pitää ottaa pala pois että eivät ole niin jäykät. Tässäkin on pientä vaihtelua joustopalan jäykkyydestä riippuen. Eli kannattaa ensin kokeilla ja sitten vasta ottaa siivun pois jos siteet ovat liian jäykät.
No minun piti kirjoittaa, että kyllä uudet monot toimivat vanhoissa siteissä. Vähän jäykemmät ovat, mutta jotenkin tuntuma on jämäkämpi. Vaihdoin tosin luistelusiteeni ja monot NNN:ksi. En osaa sanoa ovatko paremmat. Vanhoilla monoilla ja siteillä hiihdän rullasuksilla.
Jos et aja et voi ottaa!
Eli onko niin että monot on pelkkiä pilotteja mutta siteitä on sekä pilotteja että propulseja?
Minkälaista ja kokoista vanhaa sns -monoa Moby haet?
Koko taitaa olla 45 ja 1/3 tai jotain. Jos sulla on hyväkuntoiset myynnissä niin nakkaa vaikka YV:tä.
Aloin miettimään vielä tarkemmin noita yhteensopivuuksia niin Pilotin monoilla pystyy hiihtämään kaikilla Salomonin siteillä mutta esim. mun Pilotin siteisiin ei käy kaikki Salomonin monot koska se keskikannas on Pilotilla korkeampi. Kannattaa tosiaan käydä liikkeestä kysymässä niin ei tule tehtyä mokia. Mutta kaikkiin monoihin ja siteisiin löytyy kyllä ihan suoraan sopiva vastapari.
Moby - Vanhemmalla pojallani on ollut muutama käyttämätön pari vanhoja Adidaksen Classic Lite (sininen-hopea) -monoja. Nyt en pikaiselle etsimisellä löytänyt kuin yhdet pari kertaa hiihdetyt 44 2/3 -kokoiset ja ne taitavat olla nuoremman pojan käytössä. Vanhempi tulee viikonloppuna käymään, niin kyselen onko niitä vielä jäljellä. Koot olivat kyllä 45:n kieppeillä. Jos niitä löytyy, niin laitan YV:tä.
Muistaakseni nykyisissä Salomonin pertsan kilpavermeissä kengässä on SNS Pilot pohja ja side on Propulse. En nyt itsekään muista varmasti noiden yhteensopivuuksia. Hannupulkkisen uskoisin kuitenkin olevan oikeassa.
No onhan täällä jo hiihdot käynnissäViikonloppuna hankittiin pojalle luisteluhiihto setti, Fischer RCS Carbon lite skating junior. Ei varmastikaan olisi ihan tuon luokan suksea hankittu, mutta juuri tuli paikalliselle kauppiaalle vuotta vanhemmalta kilpahiihtäjältä vaihdossa ja saatiin todella sopivasti. Nyt on kunnon suksi taas pariksi vuodeksi alla. Monot piti tietysti ostaa uudet, ja siihen tehtävään valikoitui Fischer RC3 skate. Varmasti ihan asiallinen setti saatiin nyt alle.
Poika innostui todella kovasti viimetalvena luisteluhiihdosta jääkiekon sivussa ja ompahan nyt ainakin varustepuoli kunnossa. Kevät kesällä hankin meille maastopyörät, jotta voipi kesän veivaamalla kasvatella kestävyyttä. Pyöräksi ostin silloin Itselleni Merida Big Nine Team Issuen ja vaimolle sekä pojalle 2x Big seven Team issuet. Vielä kotvanen maasturilla ja sitten ladulle!!
Itselleni olisin jos ostanut Madhusin Nano Carbon SK monot, kun olivat poistossa.. MUTTA eipä sopinut se 45 kokoinen tassuun. Harmi, olisi ollut jämäkkä mono.
Kävin kyselemässä Kepsortissa noista pertsan siteistä ja monoista. Päädyin siihen että kun ostan uudet monot, vaihdetaan uudet siteetkin jotta käyvät hyvin yksiin. Uudet monot ja vanhat siteet menettelisi kuulemma mutta kun vanhoilla siteilläkin on monta tonnia jo hiihdetty niin sama ne on uusia nyt. Uudet siteet käy vanhojen siteiden reikiin joten poraamiseltakin pitäisi välttyä. Vien sukset niille samalla hiottavaksi.
Krapula on helppo välttää olemalla juomatta krapulaa edeltävänä päivänä. -Lihastohtori-
Kirjanmerkit