Märälle juurakolle ja kivikolle renkaat?
-Mahdollisimman pehmeä kumiseos.
-Mahdollisimman paljon ilmatilavuutta.
-Mahdollisimman matalat paineet.
Case closed.
Näitä rengaskeskusteluja kun lukee, niin ihmetyttää usein että sivutetaan vanteen leveys, renkaan leveys, jne.
Kuitenkin vaikuttavat erittäin paljon miten pyörä käyttäytyy ja miten pitoja löytyy esim. kiivetessä märkää kalliota ylös.
Mietitään vaan minkä renkaan nappulat on neliskanttisia ja se vitun rullaavuus.... Jeesus sentäs. Jos vauhti loppuu polje lisää! Polkupyörä, get it? Rullauspyörä, vois olla vaikka sähköpyörä?
Anteeks, jatkakaa. Meen sillä aikaa perustaan topicin: Renkaat kuivalle juurakolle ja kivikolle...
^^
Englannissa asustava kaverini oli juuri Espanjassa parisen viikkoa ajelemassa bikeparkkia ja muita renkaina Butcher control molemmissa päissä. Hänellä oli Gridiä varalla, sillä reiteillä oli melkoisia kivikkoja (Epsanjassa ne tuppaa vielä usein olemaan tosi terävää kiveä) ja hän oletti, että joutuu varmastikin vaihtamaan muutamien kunnon kivikkorallien jälkeen Gridiin, mutta samat controlit on yhä alla ilman vekkejä ja Gridit odottavat hyllyssä vuoroaan.
Olen kuullut muunkinlaisia kokemuksia, mutta viimeistään kokeilemalla näkee miten ne kestää tai ei kestä omassa ajossa niissä omissa maastoissa. Minulla on toistaiseksi control versio kestänyt Ground Controlissakin kivikot, portaat yms. eikä Butcherin kyljet ainakaan sen heikommat ole.
Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
-team Söpöshox
Juh, vauhti jeesaa paljon. Vielä kun katsoo ajolinjan maahdollisimman suoraan juurta päin ei rengas lähde vahingossakaan liukumaan juurtapitkin...
Vauhti tosiaan korjaa virheet...!
Niin, se rullaavuus. Voih... Ymmärrän kyllä jos kisailee. En jos huvikseen harrastelee. Tai, kai tuokin eräänlainen harrastus rullailla... i know dude, pyöreet renkaat!
Minä kävin tänään pyörän vaihtaja-asennuksesta noutaessani ostamassa Butcher controlin talvea varten. Ostin tosin ajatuksissani vain yhden, tokihan GCtä esim voisi ehkä takana käyttää, mutta pitänee hommata toinen Butcherkin controlina pakkasille.
-team Söpöshox
Nyt on Butcher kontrolli edessä ja passelilta näyttää, tosin hieman kapeampi kuin odotin ja nappulakin matalampi kuin takana olevassa hr II:ssa. Mutta ei saa arvostella kirjaa kannen perusteella, illan testilenkki kertonee jo jotain. Innolla odotan minkälaista pitoa teurastaja tarjoilee![]()
Butcherin kulutuspinnan nappulat ovat aika maltillisen korkuisia tuontyyppiselle renkaalle rullaavuutta silmällä pitäen, mutta niissä on muotoa ja kokoa leveyssuunnassa. Em ominaisuudet ja hyvä seos tekevät siitä mainion monikäyttörenkaan niin alamäkeen kuin trailiajoonkin. Itsekin aion käydä vielä toisen Butchin talveksi hakemassa.
-team Söpöshox
Ei näin, täähän oli aivan xc-rengas! Pito olematon jopa kuivilla juurilla ja kalliolla: matalillakin paineilla tuntuu että etupää lipsuu sillon kun runttaa niinkun pitääkin. Näiden kokemusten peruteella ei teurastajasta voi puhua samana päivänäkään HD:n tai HR:n kanssa, tästä on korkeintaan kuivien kesäkelien sukkisteluihin. Nyt ois vähän ajettu Butcher Control kaupan..
Kai se uusi rengas on aina vähän liukas.
Tämä tällainen yhden tai kahden lenkin testailu ei oikein saa ymmärrystä minulta. Haukutaan rengas parin päivän kokemuksella. Jos vaikka testaajalla olisi vaikka ollut huono päivä/viikonloppu ja kaikki olisi muutenkin tuntunut vaikealta.
Rengas on jo ajettu sisään erään toisen henkilön toimesta, eli uutuudenkarheudesta ei pitäisi olla kysymys. Tässä oli oikeastaan tarkoituksena tarjoilla vastakommenttia näihin Butcher-ylistyksiin, niin varauksettomilta ne välillä vaikuttaa. Ja kyllä parin päivän ajojen perusteella jo jotain voi sanoa, kun mikään muu ei ole muuttunut kun etunakki ja pito vaan uupuu. Ja jos rengas lipsuu syys-kuivalla, ei ole kovin vaikea arvata mitä tapahtuu märällä..
Rengashan on juuri yksi suurin ajotuntumaan vaikuttavista tekijöistä ja samalla niillä on myös sitä helppoa muokata. Mielestäni onkin paskapuhetta, etteikö renkaasta saisi nopeastikin kuvaa, jos vaan muutoin tuntee oman pyöränsä (ja polut joita ajaa).
Edit. Typoja..
juliusT muokkasi tätä : 04.10.2015 at 20.53
onko tuossa Grid.ssä muuta eroa kuin pikkasen paksummat kyljet.
Gridissä on pehmeämmät sivunappulat ainakin ja tukevammat kyljet yms. Ainahan uusi rengas on jonkin aikaa vähän huonommin pitävä, mutta kommenteista päätellen ei ole sinulle sopiva rengas. Renkaat on hyvin erilaisia, mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle, eikä siinä sen kummempaa, kokeilemalla se selviää.
En osaa kommentoida tuohon pitoasiaan kun en ole itse yrittämälläkään saanut Butchia lipsumaan, en niin huonoa vauhtia tai ajolinjaa löytänyt, mutta jos se tuntuu huonolta omaan ajoon niin myy se jollekin ja vaihda toinen tilalle.
lis. korjaan sen verran, että Gridissä on siis pohja 70a tai 75a ja päältä ilmeisesti kauttaaltaan 45a, eli pehmeämpi kuin Control, joka 50a. Sekään ei siis kovaa seosta ole, muttei aivan yhtä pehmeä kuin Grid. Grid on kyllä jo melkoinen liimatassu. Ajoin sillä tarkoituksella testaillakseni ihan järjettömiä ajolinjoja märkää juurakkoa tai vinoa kalliota hitaasti, vinottain, mutta ei lipsu. Mutta rengasmakuja on yhtä monta kuin on ajotyyliäkin, eikä ole järkeä ajaa renkaalla joka ei sovi omaan ajotyyliin, johtui se sitten mistä vaan.
Nana muokkasi tätä : 04.10.2015 at 22.41
-team Söpöshox
No koeajotapoja on monia, mutta ainakin tästä sen huomaa, että tällaisiin rengassuosituksiin kannattaa suhtautua varauksella - mikä toimii yhdellä, ei toimi toisella. Olen huomannut renkaiden ominaisuudet ja omituisuudet itse parhaimmin hieman pitemmässä testausjaksossa (20-30 lenkkiä), mutta toisaalta olisihan se mielenkiintoista katsoa kellon kanssa kahden peräkkäisen samaa reittiä, eri rengaskombolla ajetun lenkin keskinopeuksia/watteja. Ajofiilis kun vaihtelee päivän kunnon mukaan melkoisesti.
Eihän se, jos joku kertoo täällä olevansa todella tyytyväinen johonkin renkaaseen ja suosittelee muitakin sitä testaamaan, tarkoita silti, että se niille kaikille muillekin sopisi, mutta kokeilematta et voi tietää.
Butcher Control kelpaa monelle dh renkaaksikin, missä kovissa vauhdeissa vaaditaan luotettavaa pitoa ja kaverilla oli tuo vastaavassa käytössä Espanjanreissulla, ei kai hänkään huonoa rengasta mukaansa ottaisi pyöräilylomalleen. Mutta vaikka se on monen suosikki ja luottorengas lähes keliin kuin keliin ei kaikki siitä silti pidä, kuten ei HDstäkään, tai Rarasta, tai Minionista, HRstä jne.
Kyllä suosituksia siis kannattaa lukea, mutta pitää muistaa, että oman kokemuksen renkaasta voi kertoa vain sinä itse, sen jälkeen kun sitä on kokeiltu. Jos ei joku rengas itselle istu niin tulipahan kokeiltua. Muiden kokemusten perusteella saa vähän pohjaa mitä alkaa kokeilemaan, mutta kokeiltava ne renkaat on silti, että omansa löytää.
-team Söpöshox
Olisi varmaan mielenkiintoista mainitsemasi testin lisäksi ajattaa renkaat sokkona (vaikea vaan toteuttaa fillarissa) ja seurata kommentteja sen mukaan minkä renkaan kuski luulee olevan allaan.
Ainakin mulla on päiväkohtaisia eroja pidossa, vaikka keli pysyy samana. Joskus vaan tulee ajettua kovemmin kun tuntuu kulkevan ja joskus viitsii tehdä pyörän päällä enemmän töitä pidon eteen. Luulisin jälkimmäisen korostuvan jäykkäperäisellä.
nih..
Miten niin tyhmä kysymys??
Jokseenkin mielenkiintoista sikäli, että viime keväänä kun vaihdoin high rollerit butchereihin niin olin tosi vaikuttunut paremmasta pidosta ja rullaavuudesta. HR suurin ongelma mun mielestä on liian tiheät reunanappulat mitkä kostautuu kaltevilla pinnoilla eikä vetopitokaan mitenkään kehuttava ole. Nämä verrokkit siis butcher control ja perus HR II..
The end of the road is just the beginning...
Jep, samaa mieltä, hieman yliammuttua sanoa xc-renkaaksi 1 tai 2 ajon perusteella rengasta, joka on aika kaukana xc renkaasta. Olen myös samaa mieltä Noniinnon kanssa siitä, että rengasta pitäisi kokeilla vähän pidemmän aikaa, jotta siitä saa kuvan.
Olen itse kokeillut lukuisia renkaita, enkä ole vielä huonoa rengasta tavannut, en xc, enkä enska- tai dh renkaissa. Luulen, että se johtuu siitä, että tutustun renkaisiin ajan kanssa, eri maastoissa tutustuen niiden ominaisuuksiin, miten ne toimivat normi lenkkivauhdissa, kovassa vauhdissa, kivikossa/juurakossa, eri paineilla, edessä/takana. yritän siinä mielessä nollata kaiken renkaasta lukemani, mahdolliset ennakkoasenteet sitä tai valmistajaa kohtaan jne ja tehdä päätelmäni mahdollisimman puhtaasti sen mukaan, miten rengas toimii minulla eri alustoilla/paineilla/fiiliksillä/vauhdeilla, sillä nämä kaikki vaikuttavat renkaan toimintaan tai ajotapaani.
rengas on huono jos se ei toimi millään ajotyylillä niissä olosuhteissa mihin se on tehty. Tuskin mikään noista HR, Minion, Butcher ovat _huonoja_ renkaita tällaisilla keleillä, mutta se mihin paremmuusjärjestykseen kukin ne laittaa on vähän ajotyylistä ja maastoista kiinni. Silloin kun itse lueskelin mm HRstä ja Butcherista ennen ostoa sain valtaosan kommenteista (eri maiden sivustoilta) mielikuvan, että Butcheria pidettäisiin keskimäärin pidon suhteen paljon luotettavampana renkaana kuin HRää. Se ei toki tarkoita, etteikö HR voisi toimia jopa paremmin jonkunlaisessa maastossa tai jollain ajotyylillä. Ne on kuvioltaan aika erilaiset renkaat.
Itselläni on Butcher toiminut hyvin kaikenlaisilla alustoilla, mutta sen pito ja muut ominaisuudet ovat vielä selvästi parantuneet mitä pehmeämmäksi maasto muuttuu. Metsähän on yleensä aika pehmeää, joskus hyvinkin pehmeää. Siinä missä joillain renkailla meno kärsii jos vastaan tulee lyhyitäkin mutapaikkoja, kun muta kertyy nappuloihin yms Butcher putsaa itsensä hetkessä ja sen pito pysyy siksi tasaisena märemmissäkin paikoissa.
Nana muokkasi tätä : 05.10.2015 at 16.01
-team Söpöshox
^Tarkoitin tuolla sitä, että kevyt xc rengas toimii yleensä mainiosti kuivemmassa xc-tyyppisessä maastossa se on kevyt ja nopea kun taas voimakaskuvioinen, tukevampiseinäinen yms. rengas soveltuu paremmin esim märkiin olosuhteisiin, tekniseen maastoon. Jos ajaisi Renegadella Marraskuisessa keskuspuistossa olisi turha valittaa, että se on huono rengas kun se ei pidä, sillä sinne on parempi valita toisenlainen rengas.
Minulla ei ole vielä yksikään rengas toiminut huonosti käytettynä siellä mihin se on tehtykin. Enkä oikein usko, että ainakaan suosituimmilla merkeillä, suosituimmat renkaat voisivat _huonoja_ olla siinä mihin ne on tehty. Sensijaan joku toinen voi sopia vielä paremmin omaan ajotyyliin.
Korjasin itse vielä tuota aiempaa viestiä siten, että "rengas on huono jos se ei toimi millään ajotyylillä niissä olosuhteissa mihin se on tehty." Jos rengas on suosittu ja toimii monilla tämä jo kertoo, ettei se voi tuohon ryhmään kuulua, mutta vasta kokeilemalla vähän pidemmän aikaa selviää sopiiko se omaan ajoon.
Nana muokkasi tätä : 05.10.2015 at 16.03
-team Söpöshox
Mun on kyllä ihan pakko kyseenalaistaa tämä väittämäsi näkemäni videomateriaalin takia?
Selväksi on kyllä käynyt että vaihdat viikon välein jonkun renkaan eteen tai taakse.
Kovassa vauhdissa? Noiden renkaiden ominaisuudet ei välttämättä pääse edes kunnolla esiin ennenkuin on vauhtia siellä kivikossa ja juurakossa.
Lisäksi sulla karttuu taidot kuitenkin alottelevana maastopyöräilijänä suht nopeasti jota on hyvin vaikeaa huomioida renkaita arvostellessa.
Kun se turvotus laskee siitä polvestasi johon poljin teki pikku naarmun.... Rankaset sitä juurakkoa ajamalla lujempaa, ja läpi. Tee se vaikka uudella renkaalla niin saat tehtyä uuden arvostelun tänne!
Mitä sä selität? Minulla on kaikki renkaat yhä testattavana. En ole ainuttakaan rengasta tyrmännyt huonona ja heittänyt pois tai myynyt. En minä niillä kaikilla yhtäaikaa voi ajaa, mutta testit jatkuvat seuraavalla kerralla kun rengas tulee alle. Eri asia on jos renkaalla ajetaan kerta tai kaksi ja se todetaan paskaksi sillä perusteella, eikä siksi enää koskaan ajeta.
Minä ajan lenkkini ihan normaalivauhtia, kuten ihmiset yleensäkin, en täysiä. Miksi ihmeessä minä ajaisin tunnin tai kahden lenkin täysiä? Siksi että kuvaan siitä 2 minuutin pätkän?
-team Söpöshox
Mikä sua vaivaa?
Täysiä? Täysiä on eri asia kuin kovaa... Jokainen voi vetää täysiä, mutta eivät silti kovaa.
Väität tekstissäsi mm. että olet kokeillut lukuisia renkaita eri maastoissa eri paineilla kovassa vauhdissa juurakossa ja kivikossa. Videosi ei tue väitettäsi ollenkaan.
Siksi kyseenalaistin sen, ja muutenkin kykysi arvostella noita renkaita.
Turha alkaa raivoon, tämä on keskustelupalsta. Mitä kirjoitin on mielipiteeni, johon olen oikeutettu.
Sitä mä selitän.
Kannattaako Juipp4 lukea tätä ketjua tai Nanan kirjoituksia jos noin kovasti ottaa kaaliin?
Minusta ainakin hienoa että joku jaksaa vaihdella eri kumeja ja sen päälle raapustella niistä kokemuksista tänne parhaansa mukaan.
p.s. Nyt on kivaa speksailla renkaita kun ne ei maksa 100-140e/kpl![]()
Itse meinasin yhden HD ottaa testiin. samalla kun kengät tilaan. Edelliset HD levisi kuin ryynäsen topin eväät. Nappulat irti todella nooeasti.
Lähetetty minun A0001 laitteesta Tapatalkilla
Varmaan vähän riippuu siitäkin miten paljon on sellaista maastoa, missä missä tulee enemmän kanttailtua. Jos on paljon mutkia, joihin voi ajaa kovaa varmaan vähän nopeammin kuluu tollaset pehmeät sivunabbulat.
Itsellä on toistaiseksi hyvin tasaisesti kulunut molemmat, sekä HD, että Noni, normaali määrä kulumaa suhteessa lenkkimääriin ja kuluma tasaista, ei ainakaan vielä ole repeillyt nappulat.
Kävin tänään vähän Verkkokauppareissulla sielläpäin olevalla työmaa-alueella ajelemassa, sen mitä polkemiskiellolta uskalsin. Siellä on räjäytelty kalliota tms ja runsaasti erikokoista todella terävää kiveä. Kaverilla hajosi kesällä tuolla läpikulkumatkalla maastorengas kävelyvauhdissa. Ajelin ylös-alas sitä irtokiveä täynnä olevia rinteitä jonkinaikaa. Muutaman hikipisaran irrotti renkaiden nappuloissa ja niiden välissä, jotka olivat kotiin mennessä jo kuivuneet.
-team Söpöshox
Kirjanmerkit