HephaFillariElectrobikeGiant
Sivu 7 / 15 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 6 7 8 9 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 181 - 210 / 430

Aihe: Press-Fit keskiöt ja käyttökokemukset

  1. #181
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti eagle Katso viesti
    Spessun stumpjumperiin asennettu uusi keskiö (truvativ pressfit30). Kammet (s2200 carbon) kun laittaa paikalleen ja kiristää klapin pois sillä muovihärpäkkeellä (ei-voimansiirron puolelta), kammet pyörii tosi huonosti, kuuluu sen kaltainen ääni että laakerit ois loppuun ajettu vaikka ovatkin uudet. Olenko mahdollisesti asentanut väärin vai mikä tässä mättää? Kenelläkään ideoita/neuvoja?
    Muistaakseni välyksensäätöhärpäkkeen ja keskiölaakerin välissä tulisi olla aaltovälyslevy. Kiristyksen idea on jättää kampiin "kelluva" välys - aaltovälyslevy antaa kammille hiukan liikkumavaraa sivusuunnassa, muttei niin paljoa että sen tuntisi polkiessa.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  2. #182
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Eihän tuon preload adjusterin kanssa kuulu käyttää wavewasheria.. Koititko löysätä preload adjusteria hieman kun alkaa tahmaamaan, että tuleeko heti välys kampiin?
    The end of the road is just the beginning...

  3. #183
    Liittynyt
    09/2015
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    446
    Juu eli tuo "preload adjuster" oli ilmeisesti liian tiukkaan laitettu, löysäsin sitä ja alkoi pelittää taas.

  4. #184
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.214
    14kk vanha trekin crocketti, jolla ei ole edes ajettu viime talvena.
    Keskiö alkoi naksumaan => kammet irti ja huomasin toisen laakerin olevan hivenen huono. Sormin pyöritettäessä tuntui pientä pykälää.
    Uutta settiä vaihtaessa huomasin kuitenkin myös rungon antaneen periksi huonon laakerin puolelta.
    Kyllähän tuo nyt uudella keskiöllä taas toimii, mutta ei tuo soikeaksi kulunut pesä ainakaan pyöreäksi yksinään muutu.

    On kyllä hieno keksintö tämä pressfitt. Nopeahan tuo on valmistaa, mitään muuta hyvää en kyllä keksi.



  5. #185
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Iisalmi
    Viestit
    3.847
    ^
    Laitoitko laakerilukitetta? Sillä tuon 0.05 välyksen voi vielä korjata, varsinkin kun kyse metalli vastaan metalli.

  6. #186
    Liittynyt
    02/2015
    Viestit
    245
    Ei tää press-shit väki oo uskonu vaik on ehdotettu....
    Juipp4 muokkasi tätä : 30.09.2015 at 20.49 Syy: typo

  7. #187
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.214
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti usko juntunen Katso viesti
    ^
    Laitoitko laakerilukitetta? Sillä tuon 0.05 välyksen voi vielä korjata, varsinkin kun kyse metalli vastaan metalli.
    Sitähän tuo olisi vaatinut... otti vaan pattiin sen verran töiden jälkeen, että laitoin vain uuden keskiön paikalleen.
    Lukitteella tuo menisi varmaan vielä pitkään ja ainahan tuosta voisi muutaman kympin ottaa poiskin ja survaista lämmön kanssa kierrekeskiösovitteen sisään.
    Pyörällä ei vaan kele ole ajettu kuin muutama tonni. Saavat trekillä päättää onko tuo vielä toleranssien sisällä.

    Laitoin nuo kuvat lähinnä sen vuoksi esille, että näkee mistä se naksuminen todennäköisesti johtuu. Ei ne fillarikorjaamoiden huoltomiehet mitään taikureita ole. Se sama psksi kulunut keskiömuhvi siellä on edelleen, vaikka väliin lukitetta laitetaankin ja nakse sillä loppuu.

  8. #188
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Iisalmi
    Viestit
    3.847
    No joo, palopesäkkeiden sammuteluahan se lukite pitemmän päälle on. Takuun perään kannattanee ekana kysellä. Kuvissä näkyvän mittavälineeen perusteella arvelisin, että sieltä löytyis taito&
    välineet myös omatoimiseen korjaukseen.

  9. #189
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Kuten kuvistakin näkee, ei tuo keskiö ole kulunut yhtään, se on muuten vaan soikea, niin kuin esim. suurin osa (ellei kaikki) alumiinisistä ohjausputkista. Eikä niistä monikaan valita uusia ohjainlaakereita asentaessa.

    Tuo soikeus pyöristyy automaattisesti kun sisään työntää pyöreän keskiölaakerin.

    En ole täysin varma, mikä tämän soikeuden aiheuttaa, voi olla hitsaussaumojen jännityksen purkautumista ajan kanssa tai jotain…
    ealex muokkasi tätä : 30.09.2015 at 23.49

  10. #190
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.214
    Niinkuin kuvasta näkyy, niin keskiö on kulunut alhaalta, tai tuo on asennettu väärin. Rappuhan tuolla on.

    Mutta juu, samaa mieltä siitä että uudella laakerilla tuo vielä toimii hienosti. Pesä tosiaan pyöristyy...
    Mutta entä vaikkapa kolmen vaihdetun keskiön jälkeen?

    Niin ja toinen puoli oli parin satkun tarkkuudella pyöreä. Tämähän on melkein kympin soikea.

  11. #191
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Pesä pyöristyy osin, mutta riippuen laakerin koolin paksuudesta, sekin muuttaa muotoaan hieman soikeaksi. Mahdollisesti sillä ei ole merkitystä, mutta tuon kokoluokan rillukoissa välykset on niin pieniä, että murheita voi tulla laakerin keston suhteen.

    nih..
    Miten niin tyhmä kysymys??

  12. #192
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.025
    rakennuselementtienkin valmistuskustannukset alennetaan toleransseja suurentamalla kun rakennusvaiheessa voidaan toleranssit paikata tiivistysmassaa lisäämällä.... Kaikki on tuotannon tehokkuutta silmällä pitäen vaan ei edullisuus näy kuluttajalle asti....
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

  13. #193
    noniinno Guest
    Ongelmani on, että omissa press-fiteissäni ei ole ollut sitten minkäänlaista ongelmaa. Olenko ongelmani kanssa yksin?

  14. #194
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fat Boy Katso viesti
    Pesä pyöristyy osin, mutta riippuen laakerin koolin paksuudesta, sekin muuttaa muotoaan hieman soikeaksi. Mahdollisesti sillä ei ole merkitystä, mutta tuon kokoluokan rillukoissa välykset on niin pieniä, että murheita voi tulla laakerin keston suhteen.

    nih..
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Niinkuin kuvasta näkyy, niin keskiö on kulunut alhaalta, tai tuo on asennettu väärin. Rappuhan tuolla on.
    En edelleen näe mitään kulumisen merkkejä, tällä ”pykälällä” ei ole mitään tekemistä kulumisen kanssa. Eikö PF30 keskiölaakerin ulompi osa ole kaiken lisäksi muovia?

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fat Boy Katso viesti
    Pesä pyöristyy osin, mutta riippuen laakerin koolin paksuudesta, sekin muuttaa muotoaan hieman soikeaksi.
    Ei sinne mitään laakeria työnnetä sellaisenaan, vaan oman asennusholkin kanssa, niin kuin tavallisissa ohjauslaakereissakin.
    Minulla kaikissa alumiinirungoissa sekä emäputki että tämä keskiöputki olivat soikeita, mutta pyöristyvät, kun niihin asennetaan laakerit. Varmaan BSA-keskiötkin ovat soikeita, mutta niitä ei kukaan tarkista.

  15. #195
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.214
    Auttaisiko suurennus?
    Alalaidassa on kulumaa, joka on tullut vinossa asennetusta laakerista, eli alumiini on leikkaantunut, tai sitten pesä on vain antanut periksi.

    http://japesone.kapsi.fi/gallery/Ima..._37_15_Pro.jpg

    Ei tässä mitään muoviholkkeja ole välissä.

  16. #196
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Kyllähän minä tämän pykälän näen. Kulumaksi en edelleenkään osa sitä kutsua, mutta myönnän, että vinosti sisään työnnetystä laakerista tämä voi tulla.

    Vinosti asentamalla tämän keskiöputken saa epäilemättä ”rikki”…

    Miten niin, ei ole mitään muoviholkkia? Joko muovinen tai alumiininen on aina PF30 laakerin ympärillä: https://www.google.fi/search?q=pf30+bottom+bracket
    ealex muokkasi tätä : 01.10.2015 at 16.12

  17. #197
    IncBuff Guest
    Entä jos se ei ole PF30 keskiö?

  18. #198
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Entä jos se ei ole PF30 keskiö?
    Kyseinen on. BB30 taitaa olla ainoa pressfit, missä ei ole holkkia. Mutta siinä onkin eri toleranssit.

  19. #199
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.214
    Alumiini holkki on. Pesä on väljä, niinkuin olen useasti jo maininnut. Joko antanut periksi tai leikkaantunut. Lopputulos on kuitenkin sama. Eikä tuo tosiaan muutaman laakerivaihdon jälkeen ainakaan parane.

  20. #200
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    GXP-tyyppiset kammet tai vastaavat, joissa laakereiden sivuttaiskuormitus hoidetaan joustavalla prikalla (wave washer) tuhoavat muuten pressfit rungon keskiöputken aika nopeasti, kun jompikumpi laakereista alkaa elämään.

  21. #201
    noniinno Guest
    ^ Mihin se sieltä elää jos on prässillä painettu tiukasti paikoilleen? Kuulostaa mätäkuun jutulta.

    Oman Cännärin BB30 laakerit putosivat paikoiltaan ilman kampia kun kallisti pyörää. Että sellaiset toleranssit.

  22. #202
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.214
    Ohut alumiinikehä. Jos laakerilla on pienikin mahdollisuus päästä kallistumaan/liikkumaan sivuttain polkemisen voimasta niin kyllähän se pesän syö.

  23. #203
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    75
    Haanjan mutakisan jäljiltä oma press fit gxp rohisee. Onko selvin vain vaihtaa laakerit vai voiko laakerit jotenkin pestä vanhoista rasvoista ja uudet tilalle? Laakereilla ajettu joku 1500km

  24. #204
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti noniinno Katso viesti
    ^ Mihin se sieltä elää jos on prässillä painettu tiukasti paikoilleen? Kuulostaa mätäkuun jutulta.

    Oman Cännärin BB30 laakerit putosivat paikoiltaan ilman kampia kun kallisti pyörää. Että sellaiset toleranssit.
    Luepa vaikka Brilleaux:in raporttia, elääkö vai ei… Ja hänellä on kunnon kierteillä oleva ”preload”, eikä mikään wave washer. Itselläni täsmälleen samat kokemukset.

    Putoaahan ohjainlaakeritkin paikaltaan.

  25. #205
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti noniinno Katso viesti
    Ongelmani on, että omissa press-fiteissäni ei ole ollut sitten minkäänlaista ongelmaa. Olenko ongelmani kanssa yksin?
    Et ole yksin.

  26. #206
    noniinno Guest
    ^^ Enpä käy tästä väittelemään kun olen totaalisesti unohtanut koko laakerin olemassaolon viattomuutensa takia. Mietinpä vaan kun itsellä laakeri möllöttää tiukasti keskiön aukkoon prässätyssä muovikuoressaan että mitä se siellä syö. Sen sijaan olen seuraillut naapurin edesottamuksia BSA keskiön kanssa, josta kerran kierteet korkkasivat ajossa ja muuan kammenvaihto tyssäsi, kun piti välillä käydä aukaisemassa jengat. Eikä siitä kauan ole, kun kasettikeskiö oli se ainoa oikea. Muistaakseni ohjainlaakeri on kartion mallinen kun keskiölaakeri taas ei, joten ei voi ymmärtää miten ohjainlaakeri ja kesiölaakeri vertautuu. Ei kai sitä ohjainlakrua prässätä paikoilleen, vaan laakerikupit. Tai siis noita standardeja on niin paljon, että hullukaan noista pidä lukua.

  27. #207
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.214
    Onko nämä uudemmat pressfitit nyt muovikuorella? Vaikka tuo nyt tuntuukin vähän typerältä ratkaisulta, niin rungon kannalta pehmeämpi väliaine antaa kyllä paljon anteeksi.

  28. #208
    noniinno Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pred Katso viesti
    Haanjan mutakisan jäljiltä oma press fit gxp rohisee. Onko selvin vain vaihtaa laakerit vai voiko laakerit jotenkin pestä vanhoista rasvoista ja uudet tilalle? Laakereilla ajettu joku 1500km
    Lienee huolellista putsausta vaille.

  29. #209
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.682
    Samat sanat. Enemmän minulla oli vikoja vanhassa Hollowtech keskiössä, aina meni rikki vapaan puolen laakeri, mutta ei koskaan rattaan puolelta.

    Ehkä vanha XT 4-kantti oli se luotettavin keskiö.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  30. #210
    noniinno Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Onko nämä uudemmat pressfitit nyt muovikuorella? Vaikka tuo nyt tuntuukin vähän typerältä ratkaisulta, niin rungon kannalta pehmeämpi väliaine antaa kyllä paljon anteeksi.
    Eiköhän shimpalla ole ollut aina luullakseni?? Tuo nylon-kuori on halkaisijaltaan kympin suurempi kuin keskiön sisämitta, joten istuu prässättynä ihanasti paikoillaan.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •