"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Eihän tuon preload adjusterin kanssa kuulu käyttää wavewasheria.. Koititko löysätä preload adjusteria hieman kun alkaa tahmaamaan, että tuleeko heti välys kampiin?
The end of the road is just the beginning...
Juu eli tuo "preload adjuster" oli ilmeisesti liian tiukkaan laitettu, löysäsin sitä ja alkoi pelittää taas.
14kk vanha trekin crocketti, jolla ei ole edes ajettu viime talvena.
Keskiö alkoi naksumaan => kammet irti ja huomasin toisen laakerin olevan hivenen huono. Sormin pyöritettäessä tuntui pientä pykälää.
Uutta settiä vaihtaessa huomasin kuitenkin myös rungon antaneen periksi huonon laakerin puolelta.
Kyllähän tuo nyt uudella keskiöllä taas toimii, mutta ei tuo soikeaksi kulunut pesä ainakaan pyöreäksi yksinään muutu.
On kyllä hieno keksintö tämä pressfitt. Nopeahan tuo on valmistaa, mitään muuta hyvää en kyllä keksi.
![]()
^
Laitoitko laakerilukitetta? Sillä tuon 0.05 välyksen voi vielä korjata, varsinkin kun kyse metalli vastaan metalli.
Ei tää press-shit väki oo uskonu vaik on ehdotettu....![]()
Juipp4 muokkasi tätä : 30.09.2015 at 20.49 Syy: typo
Sitähän tuo olisi vaatinut... otti vaan pattiin sen verran töiden jälkeen, että laitoin vain uuden keskiön paikalleen.
Lukitteella tuo menisi varmaan vielä pitkään ja ainahan tuosta voisi muutaman kympin ottaa poiskin ja survaista lämmön kanssa kierrekeskiösovitteen sisään.
Pyörällä ei vaan kele ole ajettu kuin muutama tonni. Saavat trekillä päättää onko tuo vielä toleranssien sisällä.
Laitoin nuo kuvat lähinnä sen vuoksi esille, että näkee mistä se naksuminen todennäköisesti johtuu. Ei ne fillarikorjaamoiden huoltomiehet mitään taikureita ole. Se sama psksi kulunut keskiömuhvi siellä on edelleen, vaikka väliin lukitetta laitetaankin ja nakse sillä loppuu.
No joo, palopesäkkeiden sammuteluahan se lukite pitemmän päälle on. Takuun perään kannattanee ekana kysellä. Kuvissä näkyvän mittavälineeen perusteella arvelisin, että sieltä löytyis taito&
välineet myös omatoimiseen korjaukseen.
Kuten kuvistakin näkee, ei tuo keskiö ole kulunut yhtään, se on muuten vaan soikea, niin kuin esim. suurin osa (ellei kaikki) alumiinisistä ohjausputkista. Eikä niistä monikaan valita uusia ohjainlaakereita asentaessa.
Tuo soikeus pyöristyy automaattisesti kun sisään työntää pyöreän keskiölaakerin.
En ole täysin varma, mikä tämän soikeuden aiheuttaa, voi olla hitsaussaumojen jännityksen purkautumista ajan kanssa tai jotain…
ealex muokkasi tätä : 30.09.2015 at 23.49
Niinkuin kuvasta näkyy, niin keskiö on kulunut alhaalta, tai tuo on asennettu väärin. Rappuhan tuolla on.
Mutta juu, samaa mieltä siitä että uudella laakerilla tuo vielä toimii hienosti. Pesä tosiaan pyöristyy...
Mutta entä vaikkapa kolmen vaihdetun keskiön jälkeen?
Niin ja toinen puoli oli parin satkun tarkkuudella pyöreä. Tämähän on melkein kympin soikea.
Pesä pyöristyy osin, mutta riippuen laakerin koolin paksuudesta, sekin muuttaa muotoaan hieman soikeaksi. Mahdollisesti sillä ei ole merkitystä, mutta tuon kokoluokan rillukoissa välykset on niin pieniä, että murheita voi tulla laakerin keston suhteen.
nih..
Miten niin tyhmä kysymys??
rakennuselementtienkin valmistuskustannukset alennetaan toleransseja suurentamalla kun rakennusvaiheessa voidaan toleranssit paikata tiivistysmassaa lisäämällä.... Kaikki on tuotannon tehokkuutta silmällä pitäen vaan ei edullisuus näy kuluttajalle asti....
”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”
Ongelmani on, että omissa press-fiteissäni ei ole ollut sitten minkäänlaista ongelmaa. Olenko ongelmani kanssa yksin?
En edelleen näe mitään kulumisen merkkejä, tällä ”pykälällä” ei ole mitään tekemistä kulumisen kanssa. Eikö PF30 keskiölaakerin ulompi osa ole kaiken lisäksi muovia?
Ei sinne mitään laakeria työnnetä sellaisenaan, vaan oman asennusholkin kanssa, niin kuin tavallisissa ohjauslaakereissakin.
Minulla kaikissa alumiinirungoissa sekä emäputki että tämä keskiöputki olivat soikeita, mutta pyöristyvät, kun niihin asennetaan laakerit. Varmaan BSA-keskiötkin ovat soikeita, mutta niitä ei kukaan tarkista.
Auttaisiko suurennus?
Alalaidassa on kulumaa, joka on tullut vinossa asennetusta laakerista, eli alumiini on leikkaantunut, tai sitten pesä on vain antanut periksi.
http://japesone.kapsi.fi/gallery/Ima..._37_15_Pro.jpg
Ei tässä mitään muoviholkkeja ole välissä.
Kyllähän minä tämän pykälän näen. Kulumaksi en edelleenkään osa sitä kutsua, mutta myönnän, että vinosti sisään työnnetystä laakerista tämä voi tulla.
Vinosti asentamalla tämän keskiöputken saa epäilemättä ”rikki”…
Miten niin, ei ole mitään muoviholkkia? Joko muovinen tai alumiininen on aina PF30 laakerin ympärillä: https://www.google.fi/search?q=pf30+bottom+bracket
ealex muokkasi tätä : 01.10.2015 at 16.12
Entä jos se ei ole PF30 keskiö?
Alumiini holkki on. Pesä on väljä, niinkuin olen useasti jo maininnut. Joko antanut periksi tai leikkaantunut. Lopputulos on kuitenkin sama. Eikä tuo tosiaan muutaman laakerivaihdon jälkeen ainakaan parane.
GXP-tyyppiset kammet tai vastaavat, joissa laakereiden sivuttaiskuormitus hoidetaan joustavalla prikalla (wave washer) tuhoavat muuten pressfit rungon keskiöputken aika nopeasti, kun jompikumpi laakereista alkaa elämään.
^ Mihin se sieltä elää jos on prässillä painettu tiukasti paikoilleen? Kuulostaa mätäkuun jutulta.
Oman Cännärin BB30 laakerit putosivat paikoiltaan ilman kampia kun kallisti pyörää. Että sellaiset toleranssit.
Ohut alumiinikehä. Jos laakerilla on pienikin mahdollisuus päästä kallistumaan/liikkumaan sivuttain polkemisen voimasta niin kyllähän se pesän syö.
Haanjan mutakisan jäljiltä oma press fit gxp rohisee. Onko selvin vain vaihtaa laakerit vai voiko laakerit jotenkin pestä vanhoista rasvoista ja uudet tilalle? Laakereilla ajettu joku 1500km
^^ Enpä käy tästä väittelemään kun olen totaalisesti unohtanut koko laakerin olemassaolon viattomuutensa takia. Mietinpä vaan kun itsellä laakeri möllöttää tiukasti keskiön aukkoon prässätyssä muovikuoressaan että mitä se siellä syö. Sen sijaan olen seuraillut naapurin edesottamuksia BSA keskiön kanssa, josta kerran kierteet korkkasivat ajossa ja muuan kammenvaihto tyssäsi, kun piti välillä käydä aukaisemassa jengat. Eikä siitä kauan ole, kun kasettikeskiö oli se ainoa oikea. Muistaakseni ohjainlaakeri on kartion mallinen kun keskiölaakeri taas ei, joten ei voi ymmärtää miten ohjainlaakeri ja kesiölaakeri vertautuu. Ei kai sitä ohjainlakrua prässätä paikoilleen, vaan laakerikupit. Tai siis noita standardeja on niin paljon, että hullukaan noista pidä lukua.
Onko nämä uudemmat pressfitit nyt muovikuorella? Vaikka tuo nyt tuntuukin vähän typerältä ratkaisulta, niin rungon kannalta pehmeämpi väliaine antaa kyllä paljon anteeksi.
Samat sanat. Enemmän minulla oli vikoja vanhassa Hollowtech keskiössä, aina meni rikki vapaan puolen laakeri, mutta ei koskaan rattaan puolelta.
Ehkä vanha XT 4-kantti oli se luotettavin keskiö.![]()
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Kirjanmerkit