FillariGiantElectrobikeHepha
Sivu 255 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 155 205 245 253 254 255 256 257 265 305 355 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 7.621 - 7.650 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Kyllä se isoin ongelma on auton ratin takana. Juoksua harrastavan kaverini kanssa jutellessa hän kertoi joutuvansa n. 10-15 km/h juoksuvauhdilla jatkuvasti reagoimaan risteyksissä yliajoa tekeviin/aikoviin auton kuljettajiin. Kyseessä siis jalankulkija suojatiellä tapaus ja samat ongelmat, kuin fillaristeilla. Eli auton kuljettajien asennemaailmassa paljon pielessä.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

Mä luulen että tässä yritetään selittää samaa asiaa kuin sitä miksi 3km/h ylinopeus autolla voi lopulta olla se ratkaiseva tekijä kolarin välttämiseksi. Onnettomuusketju ja kaikkea.

Sama pätee ihan kaikessa liikenteessä. Kolarin sattuessa sen olisi "syytön osapuoli" yleensä voinut välttää ajamalla alle nopeusrajoituksen, yli nopeusrajoituksen, eri reittiä, nukkumalla paremmin tai ihan vaan jäämällä kotiin.

Sitä vain en tässä tapauksessa ymmärrä, että autoilijalta ei odoteta väistämistaitoa noin helpossa tilanteessa. Kuitenkin fillaristilla pitäisi olla hämähäkkivaisto jolla tietää että se suojatien eteen hidastanut autoilija ei aiokaan väistää.
    Jo käyn äkkiä läpi normaalin ajatustenkulun kun tuollainen tilanne tulee fillaristille: "Kappas, vihreä. Tossa jalankulkija, mahdun hyvin ohi. Lopetan polkemisen. Autoilija hidastaa väistääkseen, kiva. Nyt ripeästi yli ettei pidätellä muita. Mitä vittua toi tekee?! *poks*". Kokeilkaa itse joskus miettie miten kanssakulkijoiden ajatusketjut etenee kun ajatte ympäriinsä, se voi olla herättävä kokemus.

Olen pyöräilijänä ilmeisen näkymätön. Tässä eilisen saldoa:

Nainen koiransa kanssa ylittää suojatietä ja katsoo koko ajan, että ajaako kääntyvä auto päälle. Ei ajanut ja nainen päästikin koiransa juoksemaan suoraan minun eteeni. Tulin siis eri suunnasta kuin auto eli nainen ei huomannut minua, kun ei katsonut. Ajoin yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää pitkin ja koira ehti juoksemaan väylän toiselle puolelle naisen ollessa toisella puolella. Ja naru välissä...

Mies ajaa pihasta yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän päälle ja katsoo tiukasti vasemmalle. Juuri ennen liikkeelle lähtöä katsoo oikealle ja näkee minut. Osoitan sormillani silmiäni ja yritän tällä kertoa, että voisi kuski seurata kokonaisvaltaisesti liikennettä. Mies tekee jotain käsiliikkeitä eikä siis ymmärtänyt ajatustani. Katsoin , kun mies jatkoi matkaansa ja lähti ohittamaan linja-autoa, joka oli pysäkillä. Samaan aikaan vastaan tuli toinen linja-auto, joka joutui pysähtymään tämän autoilevan pölvästin takia.

Mies ajaa pyörällä kaupan pihasta ja kääntyy eteeni ja jatkaa matkaa väylän vasemmassa reunassa. Nuo kaksi edellistä tapahtui puolen minuutin sisällä tästä tilanteesta ja vahingossa lipsahti kirosana ja toteamus, että täällä on oikeanpuoleinen liikenne.

Mies taluttaa polkupyörää ylämäkeen väylän oikeassa reunassa ja juuri ennen kuin olen tulossa toisesta suunnasta niin kääntyy pienelle polulle. Koukkaan siis vasemmalle ja kilautan kelloa. Mies vaan näyttää kädellään, että menen tänne. Oliko sinne pakko kääntyä ihan yllättäen ja suoraan vastaantulijan eteen?

Jokaisessa tilanteessa en siis ollutkaan näkymätön vaan olin vaan liikenteessä välinpitämättömien ihmisten kanssa samaan aikaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juipp4 Katso viesti
    Mikä on ensimmäinen asia mikä opetetaan lapsille kun alkavat liikkua itsekseen? Katso aina tietä ylittäessäsi ensin vasemmalle sitten oikealle ja kerran vielä vasemmalle ennenkuin ylitätä tien.
    Tälä opetetaan kaikille kilteille lapsille, että autoilijoilla on yliajo-oikeus, jonka he muistavat hyvin saatuaan ajokortin.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SakkeMO Katso viesti
    Pyöräilijä tässä on sokea, autohan kerkesi jo pysähtyä ennen törmäystä.
    Auto pysähtyy sinne minne autoilija ei olisi saanut ajaa ko. tilanteessa.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

OT: "Katso aina tietä ylittäessäsi ensin vasemmalle sitten oikealle ja kerran vielä vasemmalle ennenkuin ylität tien."

Tätä mantraa ruvettiin Taljan toimesta hokemaan joskus aika kauan sitten.

Sitä minä vaan ihmettelen, että mikä logiikka tässä on? Miksi taas uudelleen vasemmalle pitää katsoa, jos sinne jo kerran on katsonut. Luulisi yhden kerran riittävän. Ai niin, jos sieltä nyt onkin joku tulossa, mitä ensimmäisellä katsantokerralle ei ole huomannut tai se tulija etenee niin nopeasti, että on vasta nyt lähestymässä "vaarallisella" etäisyydellä.Mutta eikös nyt sitten taas pitäisi samalla periaatteella katsoa uudestaan oikealle ja taas sitten vasemmalle jne?

Lopputulos tästä lienee se, että jalankulkija/pyöräilijä/kuka vaan on siinä tien poskessa/risteyksessä eikä pääse mihinkään, kun pitää koko ajan katsoa vuorotellen vasemmalle tai oikealle...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pikkulauri Katso viesti
    OT: "Katso aina tietä ylittäessäsi ensin vasemmalle sitten oikealle ja kerran vielä vasemmalle ennenkuin ylität tien."

Lopputulos tästä lienee se, että jalankulkija/pyöräilijä/kuka vaan on siinä tien poskessa/risteyksessä eikä pääse mihinkään, kun pitää koko ajan katsoa vuorotellen vasemmalle tai oikealle...
    Samaan aikaan opetettiin odottamaan kunnes auto on mennyt ohi, yksiköllisesti, riippumatta mitä sattui näkemään vasemmalla tai oikealla.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

ketti Guest
    Tuolla Taljan mantralla aivopestiin ja opetettiin silloiset lapset ja niistä kasvoivat nykyiset röyhkeän piittaamattomat autoilijat. Menetettiin ainakin yksi sukupolvi liikennekulttuurin länsimaalaistumisessa.

Vasempaan oikeaan vasempaan ja vasta kun autoja ei tule niin tien yli. Tuohan tarkoittaa: älä vaan missään nimessä häiritse autoilua. Hyvin on mennyt oppi perille.

VMP ! Olen tuota kritisoinut aikaisemminkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pikkulauri Katso viesti
    Sitä minä vaan ihmettelen, että mikä logiikka tässä on? Miksi taas uudelleen vasemmalle pitää katsoa, jos sinne jo kerran on katsonut. Luulisi yhden kerran riittävän. Ai niin, jos sieltä nyt onkin joku tulossa, mitä ensimmäisellä katsantokerralle ei ole huomannut tai se tulija etenee niin nopeasti, että on vasta nyt lähestymässä "vaarallisella" etäisyydellä.Mutta eikös nyt sitten taas pitäisi samalla periaatteella katsoa uudestaan oikealle ja taas sitten vasemmalle jne?
    Oikealle ehtii katsoa toisen kerran astuttuaan ajoradalle, mutta jos jättää katsomatta uudelleen vasemmalle, voi käydä huonosti. Eli on siinä sellainen logiikka. Kahdesti katsominen on myös ihan fiksua ottaen huomioon inhimillisen havaintokyvyn rajoitukset ja virhemahdollisuudet.

Mutta onhan myös niin että ohjetta ajatuksettomasti noudattaessa eli jättämällä kokonaan katsomatta uudelleen oikealle on kohtalainen riski kävellä suoraan oikealta tulevan auton eteen, koska se on siinä vaiheessa ehtinyt edetä sekä vasemmalle katsomisen että ajoradan toisen puolen ylittämiseen kuluneen ajan. Joskus kaikkitietävänä pikkupoikana olinkin lujasti sitä mieltä että ohjeen olisi pitänyt kuulua "Katso ensin oikealle, sitten vasemmalle ja pidä sitten katse oikealle!"

Aiheeseen liittyen: kaikkien tarpeellisten katsesuuntien tarkistaminen ennen ajoradan ylittämistä ennen vanhaan (jolloin yksikään itseään kunnioittava autoilija ei koskaan antanut yhdellekään jalankulkijalle tietä) oli sentään a piece of cake verrattuna siihen mitä kelvipyöräilijänä joutuu nykyään risteyksiä lähestyessä tekemään!

^nuo suunnat pitää katsoa erittäin nopeasti. Niin nopeasti, ettei pään kääntymisen aikana ehdi tulla uusia kulkuneuvoja näkökenttään jo tarkistetussa suunnassa.

Kuinka moni täällä kiittää käden heilautuksella hyvin mennyttä risteystilannetta autoilijalle? Minulle on pienestä pitäen opetettu kiittämään jos joku antaa tietä.

IncBuff Guest
    En ja miksi pitäisi? En morjestele autollakaan ajaessa niitä, jotka ei tyrkkää kolmion takaa eteen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mokka Katso viesti
    Kuinka moni täällä kiittää käden heilautuksella hyvin mennyttä risteystilannetta autoilijalle?...
    Mä näytän sarkastista peukkua niille autoilijoille tai pyöräilijöille, jotka toimivat väärin. Saatan taputtaa käsiänikin jos se on liikennetilanteen huomioonottaen mahdollista.

Oikeasta toiminnasta ei tarvitse erikseen kiittää, mielestäni.

Kiitän aika usein. Muutenkin tapanani on tervehtiä ja huomioida, mutta voi tässä nähdä myös koulutuksellisen puolen: positiivinen vahviste tukee haluttua toimintamallia.
    10k-kerhon jäsen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Mikä on mielestäsi fillaristin kohtuunopeus? 4 vai 10 , ellei jopa 25km/h.
    Ohituksissa sen verran, että ehtii väistää tai pysähtyä, jos jalankulkija hyppää yllättävästi sivulle.

Risteyksissä sen verran, että ehtii väistää tai pysähtyä, jos autoilijalle sattuu huomiovirhe.

Risteyksiin hiljennetään ajoissa, nostetaan pää pystyyn, pyöritetään päätä ja mennään yli vasta moninkertaisen varmistuksen jälkeen. Tällä tavoin pyöräilijän turvallisuus lisääntyy merkittävästi, mutta vaikutus matka-aikaan on pieni.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Jo käyn äkkiä läpi normaalin ajatustenkulun kun tuollainen tilanne tulee fillaristille: "Kappas, vihreä. Tossa jalankulkija, mahdun hyvin ohi. Lopetan polkemisen. Autoilija hidastaa väistääkseen, kiva. Nyt ripeästi yli ettei pidätellä muita. Mitä vittua toi tekee?! *poks*". Kokeilkaa itse joskus miettie miten kanssakulkijoiden ajatusketjut etenee kun ajatte ympäriinsä, se voi olla herättävä kokemus.
    Tässä on paljon totuutta.

mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Хуй Katso viesti
    Ohituksissa sen verran, että ehtii väistää tai pysähtyä, jos jalankulkija hyppää yllättävästi sivulle.

Risteyksissä sen verran, että ehtii väistää tai pysähtyä, jos autoilijalle sattuu huomiovirhe.

Risteyksiin hiljennetään ajoissa, nostetaan pää pystyyn, pyöritetään päätä ja mennään yli vasta moninkertaisen varmistuksen jälkeen. Tällä tavoin pyöräilijän turvallisuus lisääntyy merkittävästi, mutta vaikutus matka-aikaan on pieni.
    Kyllä mä oman nopeuden osaan valita oikein, ja vielä huomioida siinä samassa ne muutkin. Mutta jos ollaan valmiita valittamaan pyöräilijöiden nopeuksista, niin sitten faktaa pöytään.

Kuinka moni täällä kiittää käden heilautuksella hyvin mennyttä risteystilannetta autoilijalle? Minulle on pienestä pitäen opetettu kiittämään jos joku antaa tietä.
    Yläpeukkua saatan vilauttaa kun asiat menevät odotettua paremmin. Mutta ei minunkaan mielestäni pitäisi olla tarvetta moikkailla tai kiitellä, kun mennään väistämissääntöjen mukaisesti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Sitä vain en tässä tapauksessa ymmärrä, että autoilijalta ei odoteta väistämistaitoa noin helpossa tilanteessa. Kuitenkin fillaristilla pitäisi olla hämähäkkivaisto jolla tietää että se suojatien eteen hidastanut autoilija ei aiokaan väistää.
    Noita on ihan mahdoton aavistaa kun tulevat kolmion takaa, hidastavat ja sitten kun olet siinä edessä niin painetaan kaasua. Tarvittaisiin niitä radioaktiivisia hämähäkkejä. Tuossa yksi tapaus lakkoperjantailta kun vihdoinkin päätin etsiä reitin itäkeskuksesta keskustaan. Itäkeskus - Herttoniemi väli on perseestä, ei mitään viitoituksia yms. Siellä sai harhailla, nyt kun sielä on kerran mennyt niin jonkinlainen reitti sieltä löytyi.

https://www.youtube.com/watch?v=_Mg2bncqzlo

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Munarello Katso viesti
    Yläpeukkua saatan vilauttaa kun asiat menevät odotettua paremmin. Mutta ei minunkaan mielestäni pitäisi olla tarvetta moikkailla tai kiitellä, kun mennään väistämissääntöjen mukaisesti.
    Mulle on kehittynyt kahdenlaisia tervehdyksiä. Jos joku noudattaa väistämisvelvollisuuttaan, niin saatan näyttää peukku ylös. Jos joku joustaa etuajo-oikeudestaan, niin silloin reipas tervehdys, jopa kättä kohti kypärän reunaa.

Minulle on pienestä pitäen opetettu kiittämään jos joku antaa tietä.
    Sama juttu...muistelen aina kun pienenä olin mummon luona joka asui saman talon toista päätyä. Sain selata isoa kuvaraamattua. Usein siellä oli ompeluseura ja paikalla oli monta kurttuista mummoa isoine lankakerineen. Ryystivät kahvia Arabian Myrna-sarjan kupeista tai lautaselta pullasiivu toisessa kädessä. Oli niin lämminhenkinen tunnelma.
    Die Kanonen von Kauppi
    |ex 10k-kerho|
    "ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi

Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Huh huh mitä väittelyä taas kerran. Mä lopetan autoilijoiden syyllistämisen sitten kun ei enää tarvi suojatiellä pelätä, saati jatkeella. Aivan sama tuutko kävellen ja lastenrattaiden kanssa suojatielle niin 9/10 autoilijoista vitut välittää sun tai lasteni terveydestä. En ole sokkona työntämässä kärryjä ajoradalle vaan nyt on puhe autoista jotka pystyisivät päästämään meidät turvallisesti yli ilman pysähtymistä. Tällä hetkellä yhteenkään autoilijaan ei voi luottaa, vaikka heillä olisi risteykseen matkaa satoja metrejä, sillä näitäkin on tullut vastaan, että auto alkaa hidastamaan vauhtia hyvissä ajoin, joten se on singnaali mulle, että kiva, päästi menemään.. No eipä ***** päästänyt vaan joudun vetään rattaat takas ku auto lyö vilkun päälle suojatiellä ja kääntyy oikealle. Mut onneksi olen oppinut palstakolleegoilta, että pienemmän on hyvä nöyristellä ja sovittaa vauhti sopivaksi autoilijoille. Nyt oli ylinopeutta ja tilannenopeutta 0kmh.. Ei se ole ihme jos 10-15kmh ajava fillaristi on ohjus autoilijoille.

Nykyään teen autoilessa niin, että pysähdyn jokaisen vähänkään yli yrittävän kävelijän kohdalla ja odotan niin kauan, että ne ehtivät rauhassa yli. Tää parasta ruuhka-aikana ja jonoissa. Yleensä oikeutetut kävelijät sit juoksevat yli

Eli yleensä vika ei ole kävelijöissä tai pyöräilijöissä, vaikka näissäkin on menijöitä moneen eri junaan.

Sent from my iPhone using Tapatalk

ketti Guest
    Vihreä pallo nopsako:lle, niin samaa mieltä.

Kaikenlaista täältäkin saa joskus lukea, jos jaksaisin etsisin tämän palstan kirjoituksista sen "ei suojatien eteen voi pysäyttää, ettekö ymmärrä, takana tuleva auto voi ajaa perään" -provo/muuten vaan helmeilevän kannanoton.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ketti Katso viesti
    Vihreä pallo nopsako:lle, niin samaa mieltä.

Kaikenlaista täältäkin saa joskus lukea, jos jaksaisin etsisin tämän palstan kirjoituksista sen "ei suojatien eteen voi pysäyttää, ettekö ymmärrä, takana tuleva auto voi ajaa perään" -provo/muuten vaan helmeilevän kannanoton.
    Tästä syystä autossa pitää olla takakoukku. Pienestkin pususta tulee peräänajajalle vähän isompi lasku.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juipp4 Katso viesti
    On ihan ääliömäistä syyttää liikennesuunnittelua jos törmäys sattuu kahden osapuolen välillä.
    Tuolla periaatteella vaarallisille risteyksille ei tarvitse tehdä mitään koska kolareissa ei ikinä ole osallisena huono liikennesuunnittelu, vaan paskoja kuskeja.

Kyllä itse väitän että pitäisi syyllistää reilusti nykyistä enemmän liikennesuunnittelua vaaratilanteista, koska hyvä toteutus ottaa huomioon ihmisen virheitä ja rajallisuutta. Eli hyvä suunnittelu helpottaa havainnointia, tilanteen hahmottamista ja riskialtiissa paikoissa vähentää myös luonnollisella tavalla nopeutta. Suurin osa kolareista sattuu inhimmilisistä virheistä, joihin kuuluu myös tietty hällä-väliä asenne mitä näkee liian paljon liikenteessä, ja joka pitäisi ottaa huomioon myös suunnittelussa. Aikamoinen meedio pitää kuitenkin olla ettei ikinä tee virhettä liikenteessä, ja tämän takia liikennejärjestelyjen pitää antaa muille liikenteen osapuolille mahdollisuuden pelastaa tilanne.

Tänään oli kyllä jokseenkin paska fillaripäivä. Kaikki muksut liikenteessä, useita kertoja oli lähellä että vastaan tuleva kulkija yrittää tulla päälle, pahimmillaan ihan aikuiset käveli keskellä tietä. Muutenkin jengi ajeli ihan satunnaisesti jommalla kummalla puolella tietä, yleensä keskellä, ja jalankulkijat toki siihen kaveriksi. Joka puolella tuntui olevan aivan hirveä härdelli. Tulispa syksyn sateet ja talvi... Sen verran pahasti tästä päivästä meni toivo, että en tiedä auttaako pyörätietkään edes jos ei osata edes oikeassa laidassa ajaa.

Tuntui tänään olevan jalankulkijoilla hyvin vaikeaa, kun sain saman lenkin aikana perääni huutoja siitä, että en soittanut kelloa ennen ohitusta sekä siitä, että soitin kelloa ennen ohitusta.

On prkl paljon ninjoja liikenteessä!! Ei kyllä ihmisillä paljon päätä pakota, sillä osalla reiteistä ei ole edes katuvaloja..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Th90 Katso viesti
    Tuntui tänään olevan jalankulkijoilla hyvin vaikeaa, kun sain saman lenkin aikana perääni huutoja siitä, että en soittanut kelloa ennen ohitusta sekä siitä, että soitin kelloa ennen ohitusta.
    Niillä on selkeästi ollut kamalaa-päivä:

"Kamalaa, peijooni, kamalaa, kamalaa peijooni, kamalaa, kamalaa peijooni, kamalaa,
    tämä on kamalaa.
    Vaik se soittais kelloa niin mua haittaa, pakko paska fiilis jonkun syyksi laittaa,
    kamalaa peijooni, kamalaa! kamalaa peijooni, kamalaa,
    mulla on kamalaa."

Tuohon tapaan
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tvain Katso viesti
    No minä en pidä järkevänä väittää, että pyöräilä päättää ajaa päin. Itseähän siinä sattuu. Aina ei kaikilla ole huomio ihan joka suuntaan samaan aikaan, ja sitä pidän inhimmillisenä piirteenä.
    Joo siinäkin Teollisuuskadun videolla saattoi hyvin olla, että pyöräilijä totesi autoilijan hidastavan ja luuli sen väistävän. Sitten keskittyi väärällä hetkellä enemmän renkaantappaja kanttareihin tai muihin reikiin tiessä ja lopputulos oli tuo. Vähän vaikea tollasella kalansilmällä kuvatusta videosta sanoa mitään nopeuksista ja etäisyyksistä, mutta ehkä pyöräilijä turhan rohkeasti ajoi tilanteessa. Syy oli silti täysin autoilijan. Sokkona risteykseen, kun "en voi nähdä tuon edellä ajavan takaa perää nuohotessani". Jep jep...

Jotenkin tuntuu, että auton ratissa tilanne on sikäli huonontunut, että kolmion takaa työnnetään enemmän eteen kuin aiemmin. Pyörän satulassa taas tilanne on viime vuosina ehkä parantunut. Silti eroa on valovuosia. Pyörällä on aina ja joka ikisessä risteyksessä ajettava jatkuva jännäkakka housussa, vaikka ajaisi kuinka varovasti. Siinä vaiheessa, kun ajoradoilla on joka risteyksessä hidastetöyssyt ja tiputettava nopeus puoleen, vaikka muilla olisikin väistämisvelvollisuus, ollaan tasa-arvotilanteessa. Ei ehkä siinä järkevimmässä vaihtoehdossa tosin. Mutta sitä ennen en kuuntele yhtään autoilijoiden leuan louskutusta.

Ja sitten varsinaiseen avautumiseen. Larun silta - voi elämä. Tänään töistä palatessa vasta-aurinkoon polkiessa kesti aika pitkään tajuta, että tämähän on siis nyt ilmeisesti päällystetty uudelleen. Kunnosta sitä ei kyllä olisi arvannut. V**tu mikä ikuisuusprojekti. Ei taida koskaan tullakaan kuntoon.
    Taitaa se paikallinen nastoittaja löytyä ihan kaupungin palkkalistoilta. Joku paikallisten korjausprojektien vetäjä, jolla ilmeistä pyöräilyvihaa havaittavissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hyötypolkija Katso viesti
    Larun silta - voi elämä... V**tu mikä ikuisuusprojekti.
    On kyllä avuttomin asfaltointi vähään aikaan, samat jurmut tallella. Myös Särkiniementien risteyksen tienoo imee ja pahasti. Yhtä muoviaita ja pusikkosulkeista ties kuinka kauan, kyseessä kuitenkin pääväylä stadista länteen fillarilla liikuttaessa.

Ajelin eilen Herwoodin metsistä Tammelaan (Tre kaupunginosa, ei se "Forssan Tammela") ja takaisin ihan asiointiajoa. Havaintoina infran osalta auki revitty pyörätie, jolta vain jalankulkijat oli ohjattu johonkin. Tämä oli ainakin kahdessa kohdassa. Takaisin tullessa olikin jo hämärää ja luonnollisesti suurin osa pyöräilijöistä oli ihan pimeitä. Jaksoin varmaan noin kymmenelle kommentoida valoista ja pyöräilijöitä oli reilusti enemmän. Sitten vielä mieleen jäi yksi taistelijapari, joista toisella oli valo ja toisella ei. Kommentoin, ennen kuin olin kummankaan kohdalla, että valot olis hyvä olla. Etummainen totesi hänellä olevan valo. Lausuntoni oli toki tarkoitettu sille jolla valoa ei ollut, joten avasin sanaisen arkkuni uudestaan ja lausuin tarkoittavani sitä valaistuneen pyöräilijän pimeää kaveria.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •