^Taitaa olla muuten edukkain hintakin at the moment.
^Taitaa olla muuten edukkain hintakin at the moment.
Oli tai ei mutta ei se fb märällä kalliolla ja juurakossa pidä.
Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously
Onko nyt ihan tosiaan niin, että tein virheen hankkiessani autotallissa vanteita ja läskipyörää odottavat Dunder/Flowbeistit? Pitkään nimittäin mietin mainitun yhdistelmän ja Bud/Lou-yhdistelmän välillä.
Talvea ajatellen nuo beistit enemmän kyllä hankinkin, kun ajattelin kesäkeleillä pärjääväni tulevassa Trekissäni vakiona olevilla 27.5x3.8 Hodageilla.
Siis talveksi hankin itsekkin fb:t. Ajoin muutaman lenkin fb edessä ja en tykännyt märällä yhtään siitä. Laitan lumille sitten eteen ja taakse.
Kuten todettu niin omassa ajossa ei ole kesärengas, jollain voi toimia mutta ei minulla. Lisäksi, mielestäni noinkin harva ja iso nappulainen rengas ei ole parhaimmillaan kalliolla ja juurakossa.
Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously
Voihan siitä gummista muut tykätä, vaikkei joku tykkäisikään. Yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.
Ja kova jätkä duunaa molempia.
FB ja DB ovat molemmat parhsimmillaan pehmeässä maastossa, kovalla pinnalla taas matalakuvioinen rengas on parempi. Itse meinaan alku kokeilujen jälkeen sästää kyseiset kumit muta ja lumi keleille.
Pinna löystyy kun ketju kiristyy.
Saattavat olla lumipoluille liiankin karkeakuvioisia. Turhan räädit renkaat murjovat turhan helposti polun pinnan hajalle.
"Designed for groomed singletracs" eli mitä tuo nyt sit täkäläisittäin vastais, kelkan uria? Mut näyttäis tosiaan enimmäkseen lumisen sään olleen mielessä suunnittelupöydällä.
Hodaggi ihan ok kumi, märällä kalliolla huono vetopito kylläkin, ei sais putkelta runtata. Rullaa kyllä hyvin. Nate oli edessä hyvä kumi.
Tänäänkin ajelin lisää liukasta kivikko-juurakkoa ja ihan kuin se olisi hiukan liukkaampi, mutta taitaa johtua vaan kelistä. Edelleen olen siihen todella tyytyväinen, vaikka onnistuin hankkimaan Knardin mahdollisimman sopimattoman vuodenaikaan.
Mutakokemusta ei ole tullut vieläkään, sellaista minun omilla lenkeillä ei kovin helposti tule ja edellisellä yhteislenkillä olin eri pyörällä (29+ Karate Monkey).
OK, kiitos tiedosta. Lähti pari tilaukseen. Ehkä Bud eteen joskus, jos itseohjaavuutta on liikaa omaan makuun. Ei ole ihan halpaa tämä flunssan poteminenkaan, kun ei voi tehdä muuta kuin speksata.
Talkoilimme useamman vannenauhan kylän läskeihin. Protoiltu on muutamia eri tekniikoin, ja näyttäisi tällä lailla tehden tulevan paras. Lähtötilanne on siis se, että Tokmannilta ostetaan 2kpl 5m pituisia tyhjiöputkirullia. Paketti maksaa kympin. Mulefutin kehän pituus on vajaa 174cm, samoin Canyonin Duden kehä on alle 174cm. Katkaistaan tyhjiöputkesta siis 174cm pitkä pätkä PLUS molempiin päihin esim 8cm kiinnitysvaraa.
Putki halkaistaan molemmista päistä sivuista tuon 8cm matkalta. Tokmannin rullassa toinen muovikerros on kirkas, toinen matta. Tämä kirkas 8cm pitkä pätkä leikataan kuvien mukaisesti irti molemmista päistä, jotta saadaan kaksi 8cm pitkää mattapintaista muovikalvoa näkyviin.
Tarkoitus on tehdä vannenauha, jossa on kaksinkertainen toisiinsa kiinni silitetty muovikalvo kehän kevennysreikien kohdalla ja yksinkertainen mattapintainen kalvo kehän reunoissa.
Yllä merkitään vannenauhan "keskilinja", 6cm leveä kaistale, joka silitetään kiinni. Käyttämämme nauhan tapauksessa merkit tulevat 8cm ja 14cm kohdille. Näitä käytetään apuna kohdistettaessa nauhaa erikoissilityslaudalle.
Erikoissilityslauta on 6cm leveää suomalaista mäntyä ja puuvillaa.
Yllä mattapintaiset esiin leikatut päät laitetaan vastakkain. Huomioidaan siis, että varsinainen nauha on 174cm ja nuo pinnat ovat yli menevää osaa.
Muovikerrokset ovat päällekkäin ja ne silitetään yhteen. Käytimme leivinpaperia suojana.
Tässä työvaiheessa tarvitaan kaksi tekijää. Toinen laittaa muovin kohdistusmerkkien mukaan erikoissilityslaudan päälle (tapahtuu kuvassa). Päälle laitetaan leivinpaperi. Toinen silittää 6cm leveän silitysvyöhykkeen kiinni.
Katse kohdistetaan erikoissilityslautaan ja silitysrautaan. Ilmataskuja on vaikea saada aikaan, jos rautaa liikuttaa tasaisesti.
Alla kuvassa on leikkausta vaille valmis vannenauha. Sen lisäksi voidaan laittaa tilapäinen vahvikepala.
Menetelmän salattu nerous on tässä. KIRKAS muovikerros leikataan irti. Keskelle jää vahva kaksinkertainen kerros. Reunoilla ehkä sopivasti nahkea, tiivistyvä, sormille mukava mattapintainen muovi.
Lopuksi mattapinnan päälle silitetään kirkkaasta muovista tilapäinen vahvikepala, joka käytännössä on apuna vain siinä, kun vannenauhaa suostutellaan kehän päälle. Tämähän leikkautuu lopulta pois myöhemmin. Pala laitetaan nauhan saumakohtaan mattapinnan päälle reunasta reunaan.
TTässä nauha on Mulefutin ympärillä. 174cm pituinen nauha sopii ainakin Mulefutin ja Canyonin kehille. Keskellä on tuplamuovi, reunoissa yksinkertainen. Mattapuoli on ulospäin.
Tyrnävän kunnan entinen paineastia toimii napsauttimena. 5bar ei tällä kertaa riittänyt. Edellisen laitoin 8barilla. Milkit-venttiili saattaa vaatia hieman tavallista isomman paineen. Kompuralla täyteen ja kovaan ajoon.
Miksi tämä menetelmä eikä teippitubeless? Keveys, koska gorilla jää pois. Ei tarvita kalliita sulavia liimoja ja vuotavia teippejä. Samalla saat menetelmän jolla näet onko litkua jäljellä vai ei.
rjrm muokkasi tätä : 27.09.2015 at 16.53
Äkkiseltään luulisi, että kaikkiin 559-speksin vanteisiin menee saman mittainen vannenauha![]()
Alipainesäkitysmuovi toimii paremmin kuin tuo Tokmanni. On myös paljon halvempaa ja tulee sappinesteen vihreässä värissä (halppisDudekuskit huom!). Ja kevyempää.
Melko vaikeasti te kyllä ton homman teitte, mutta saapihan siinä nauttia asennusoluita paremmalla omallatunnolla kuin jos olisi hoitanut homman yhdellä saumalla viidessä minuutissa![]()
Meillä on tässä kylässä semmoinen järjestely, että asennusoluet juo Sami, joka ajaa sisureilla. Helpottaa puuhastelua, kun on itse selvin päin.
Tuo tuplamuovi on lujempi kuin yksinkertainen versio. Siksi.
Joo, kieltämättä aika harasdihan tuo menetelmä on yksinkertaisella muovilla ja jos viellä päissään tekee.
Vielä ei tosin ole ollut mitään ongelmia yksinkertaisellakaan, mutta ei se kyllä tarvi kuin yhden tikun oikeassa kulmassa oikeaan aikaan.
Taidan itsekin laittaa useamman kerroksen kun tulee uudet kumit, lähinnä kyllä siksi, että saa myrkymmän vihreän värin.
Helpoimmalla taitas päästä, jos laittaa vaikka kirkasta pakkausteippiä alle ja säkkiä päälle. Takuuvarma keino olisi teipata purjeenkorjausteipillä. http://www.amazon.com/Clear-Ultra-St.../dp/B003E1Y2RE
Nyt o tekemisen meininki!
Mites tuollainen mahtaa sietää vierasesineitä ja vaikkapa maa-aineksia? Kai se siinä missä gorillat ja nauhatki?
Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi
On noilla ajeltu. Voihan se puhjeta jos suomudassa on vaikka väkäsammakko, jonka selkäevä sattuu nauhan kohdalle. Mutta jos piikki joutuu tonne asti, on ajovirheen takia varmaan jo muitakin vaikeuksia pyöränhallinnassa.
Gorillaan en enää palaa koska painonsäästö on huomattava ja muitakin etuja on.
Noin 150g/kiekko (kierros gorillaa ja vannenauha lensi siis roskiin)
Jepjep, huomenna poksautetaan 1911g gumes kehälle, enpä taida teipin painoo punnita.![]()
Heijastinteippi on paljon köykäsempää kuin vannenauhat. Muistaakseni heijastinteippi ja kierros gorillaa painoi noin 100g, eli saman kuin pelkkä vannenauha.
Pistäppä sitten kuvia. Kannustus video: https://youtu.be/SlIw7GiHUkc?t=65![]()
Heijastinteippi ja pari kiekkaa lasikuituvahvisteista leveetä teippiä ei paina kuin 50g. Minkä hemmetin takia sitä gorillaa pitää survoa kehä täyteen. Emminä muuten, mutta noita nyt on kuitenkin tehty jo vuosia sitten...
^Mikä teippi on kyseessä, tarkalleen?
Kokeilin "kevyttä" transparenttia jesaria, ei tykänny litkusta. Kesti muutaman kuukauden.
Gorillaa tungin seuraavaksi kehän täyteen. On pitäny nyt puol vuotta.
Stanin litku liottaa lähes kaiken, Joe's eco sealant toimii paremmin, löytyy ainakin Shocktherapyn hyllystä.
Pinna löystyy kun ketju kiristyy.
Mulla on nyt ollut 8kk Stan + Gorilla. Nyt kun laitoin Dunderbeistin niin putsasin vanteen ja laitoin uudet litkut, mutta teipissä ei ollut vieläkään mitään merkkiä vaihdon tarpeesta.
Eilen lenkillä Dunderbeistiin tuli kivestä sen verran iso vekki kylkeen että litku ei paikannut. Kotiin sisurilla ja paikkasin sen ulko ja sisäpuolelta pikaliima+sisäkumilätkä paikoilla ja hyvä tuli.
Itse olen teipit painauttanut kunnolla sisurilla niin eipä ole mihinkään lähteneet.
Kirjanmerkit