On muuten erinomainen päivitys tuo DT:n tiheämpi hammastus. Ja pitäisi olla jopa kestävämpi, näitä tiheämpiä on kuulemma vakiona DT:n BMX navassa.
On muuten erinomainen päivitys tuo DT:n tiheämpi hammastus. Ja pitäisi olla jopa kestävämpi, näitä tiheämpiä on kuulemma vakiona DT:n BMX navassa.
Hmm... mä sit vissiin oon toiseen suuntaan hurahtanut kun piti vaihtaa 32t ratas eestä 34t rattaaseen. Takana on 11-36.
Vai pitäiskö nyt siirtyä takas johonkin 30t NW maailmaan?
Huomasin viikolla, että eturengas on alkanut kasvattamaan pulisonkeja ja kysyin korvaavaa rengasta Shocktherapysta, tuloksena menee Muklukista koko voimansiirto uusiin. Sen siitä saa, kun alkaa turpajumppaamaan asiantuntijan kanssa...
^haha! Hyvä että on muitakin, joilla on taipumus myös heräteostoihin.
Korppikotkat hiipii, sammioihin käy. Sotahuuto riipii, vaikkei ketään näy.
Ongelma on tällainen: läskissä XT10 shadow SGS takavaihtaja, vaihtajan ääriasennot tuntuisi olevan oikein sekä ison että pikkurattaan kohdalla. Vaihtaminen sujuu hienosti ja nopeasti. Nyt pari kertaa käynyt niin että ketju siirtyy pieneltä rattaalta ulospäin rattaan ja rungon väliin. Säätelin rajoittimen jopa kokeeksi konservatiivisesti niin että että vaihtaja siirtyy juuri ja juuri pikkurattaalle asti mutta siltikin noin kävi.
Edessä Surly OD 22-36, pf41/132 keskiöllä, ei näyttäisi olevan sivusuunnassakaan väljää. Takana XT 11-36 pakka ja ketjuna XT10. Ketjun pituuden olen mitannut ilman vaihtajaa ketjun ollessa isolla-isolla rattaalla + lisännyt tähän 2 lenkkiä sekä pikaliittimen.
Ideoita mitä kokeilla ?
- Rataspakan kiinnitys
- B-tension ruuvi. Joskus tuntuu että ketju nousee isommalle sen verran jyrkästi, että hyppää samantien yli rattaan.
- Hampaiden suoruus ja sileys myös vaikuttaa ketjun juoksun sujuvuuteen.
- Siirtäjän rissat saattaa kuluneempana heilua jo aika paljon, sen kyllä erottaa.
Ja sitten tietysti korvakkeen suoruus.
Katellaan nuo alkuun, kiitti. Korvake ei ole vielä saanut hittiä, lähes ajamattomat osat muutenkin.
by Optiflow, on Flickr
Tuommoisen lärpäkkeen väsäsin kokeeksi tuohon eteen. Saas nähdä kestääkö tuo.
White 2FAT Prossani on yksi linkki ketjussa, mikä on snadisti jumissa ja jos sattuu takapakan kohdalle kun vaihdetta vaihtaa, helvetillinen rutina on väistämätön. Olen putsannut ja öljynnyt reippaasti tuota linkkiä, minkä jälkeen nitkutellut ja heilutellut kaikkiin mahdollisiin suuntiin ja mikään ei auta. Onko tuolle vielä tehtävissä jotain vai onko vaihdettava koko ketju?
Stan'sin tubeless-litku toiminee myös Mulefut + Bulldozer -kombossa, mutta mitkä venttiilit tuohon kannattaa hommata?
#fillarifoorumi @ IRCNet
Uskaltaisikohan tuonne ahtaaseen väliin laittaa vaikkapa öljyn kanssa jotain erittäin ohutta hiomajauhetta esim. hohkakivijauhetta? Nitkuttelemalla saattaisi hieman avartaa paikkoja. Muita mahdollisia jauheita ovat esim. piikarbidi ja alumiinioksidi. Jauheita voisi kysellä joltain korukivien hiojalta tai sitten vaikkapa täältä: http://www.sar-machine.fi/HB%20kivenhionta.pdf
Jossei nitkuttamalla tokene, niin katkaisee ja laittaa jatkopalan, esim. SRAM Powerlock/Powerlink.
Jos ketju on noin loppu voit henkisesti varautua uusimaan myös kaikki rattaat ja takavaihtajan rissat.
Pienenä vinkkinä, tämä työkalu on maksanut mulla itsensä takaisin aika moneen kertaan. Ja toimii vieläkin, vaikka ikää on jo yli 10 vuotta:
![]()
Ettei ois osunut johonkin? Halvin laittaa jo mainittu pikalukko tilalle tai sitten uusit ketjun.
Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously
Kokeilisin ketjunkatkaisijalla nitkutella sitä jäykän lenkin tappia snadisti eestaas. Ellei tuolla tokene niin sitten vaan ketjut vaihtoon.
t. Janne
Pitänee hankkia varmaan tuollainen ketjunkatkaisin joka tapauksessa, joten voisi koittaa tuota ensiapua ensiksi.
#fillarifoorumi @ IRCNet
Poljet liian voimakkaastiMulla sama km Duden ketjussa ja se oli venynyt jo A-mittaan. Ääni mittarille, vaikka olisikin jotain muuta vikaa ketjussa tällä kertaa.
Oletko kokeillut vääntää sitä ketjua apinan raivolla? Se auttaa, oikeasti. Ketjutyökalulla helpompaa pitää kiinni oikeasta kohdasta, mutta menee se käsinkin. Väännät vaan.
Jaa jaa, no joku moni muistaakseni sanoi, että on onnistunut tuolla kombolla täysin tubeless-muunnossa.
#fillarifoorumi @ IRCNet
Itselläni on täältä ostetussa 2fat white prossa bulldozerit tubeleksena. Edellisen omistajann toimesta laitettuna. Ja hyvin kestäneet.
Kun on Bulldozer käyttäjiä sattumoisin koolla niin kysyisinkin että minkälaiseksi arvioitte pidon märällä kalliolla ja kivikossa?
Siis nyt syksyllä jolloin on ollut pitempään kosteat kelit ja liukkaus on eri kuin kesäsateen jälkeen?
Ei muuten ollenkaan huono rengas.
Fatboy-ketjussa tästä jo oli jupinaa mutta laitetaan tännekin; tarakkaa läskiin.
Eritoten siis Fatboyhin. Salsa Alternator vaikuttaa pätevältä, pitäisi vain miettiä tuo yksi kiinnityspiste tarpeeksi tukevaksi..
Ehdotelmia muistakin tarakoista otetaan innolla vastaan.
Kirjanmerkit