Taitavat olla turkkilaisia tai albaaneja. En kyllä tiedä.
Taitavat olla turkkilaisia tai albaaneja. En kyllä tiedä.
Tää kello kello viesti tuli oman viestini jälkeen, jossa sanoin, että kahdella korvanapilla varustettuun ei saa mitään kontaktia. Siis kellon rimputtaminen ja vislaus ei auta mtn. Kirkonkellot tai kunnon sumutorvi vois torveloille toimia. Nyt se toinen nappi korvasta ulos!
Vaikeaa tuntuu olevan myös joillakin trikoo-kollegoilla. Pakkoko on ohittaa se pyörillä hortoileva 5v tyttökaksikko oikealta täyttä vauhtia ilman merkinantoa. Hidastaminen ja huutelu (kun sitä 2€ kelloa ei ehkä ole varaa ostaa siihen 3k€ fillariin) on tuossa tilanteessa ihan hyväksyttävä syy sille, että lenkin keskari jää alle 30 km/h.
Kellon käyttämättömyys tuntuu kyllä täysin käsittämättömältä. Vaikka itsekin lycrahomo olen niin välillä kyllä pistää vihaksi etenkin lasten kanssa pyöräillessä se, että joillakin succisidiooteilla on pakko sujahtaa sentin päästä ohi aiheuttaen turhia vaaratilanteita. Miksi ei voi kilauttaa kelloa muutama sekunti ennen ohittamista niin ohitettava osaisi olla valppaampana. Itsekin ennen urpoilin ja jouduin välillä huutamaan ohitettaville mutta sitten koin henkisen valaistumisen ja laitoin kellon maantiefillariinkin. Ja simsalabim-jopas muuttui ajaminen kaikkien kannalta miellyttävämmäksi eikä itseäkään niin ärsytä tietä tukkivat koirankusettajat, lapsiperheet ja muut vähempiarvoiset pyörätien käyttäjät. Kantsii yrittää asettaa itsensä siihen ohitettavan asemaan ja miettiä mikä olisi ohitettavan kannalta paras tapa toimia ja se paras tapa on kellon kilautus. Ja jos kelvi on kovin kansoitettu kuten aurinkoisin viikonloppupäivinä niin miksi ei siirtyisi suosiolla ajoradan laitaan? Autoilijoiden kanssa tuppaa selviämään jouhevammin.
Helkama Kulkuri 5
Tunturi RX500
Kona Dew Deluxe
Ridley X-Ride
Focus Cayo evo Di2
Joidenkin mielestä jarrukahvojen rapsuttelu on riittävä signaali kanssakulkijalle varoitusmerkiksi. Kokeilin sitä aikani ja tilasin kaikkiin fillareihin kunnolla kilahtavan kellon. Sen ja sopivan tialnnenopeuden kanssa ei ole tullut ongelmia vastaan kuin ne huppu tai kuulokkeet päässä kännykkä kädessä tallaavat, jotka ei muutenkaan ajatuksiltaan tunnu liikkuvan tässä maailmassa. Normi koirantaluttajat ja lapset reagoi kiitettävästi kellon kilahdukseen.
Se ei kuulemma ole katu-uskottavaa, jos lycramiehellä on maantiepyörässä kellot, valot ja lokasuojat![]()
Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...
Katu-uskottava on lycramies jolla lokarit, valot ja kello. Maantieuskottava on eri asia.
Höpsöintä on kyllä katella mitään keskinopeuksia. Tehomittari ja 20min veto on paljon parempi syy ajaa täysillä.![]()
Vielä kun löytäisi hyvä-äänisen kellon joka asentuisi maantietankoon/stemmiin, eikä maksaisi ihan helvetisti. Vaihtoehdot joita olen löytänyt alkaa maksaa n. 30e eli aika hinnakasta
Junnuna, kun oli hienoa ripustaa tankoon kaikenmoista, kellon korvasi parhaalla mahdollisella tavalla töötti. Se saattaisi kuulua napit korvissa kulkevillekkin.. Mutta ei viitsi enää moista härveliä tankoonsa ripustaa.
Miten niin tyhmä kysymys??
Toivottavasti lycramiehet ja muutkin osaavat ottaa tapauksen opikseen.
Kello löytyy. Takalokasuoja löytyy. Valot löytyy keväällä ja syksyllä. Hmm... Noh, onneksi en kuulu muutenkaan siihen kaikkein katu-uskottavimpaan lycramieskuntaan.
Esim. Velosportista löytyy AIM-kilkuttimia 2,5€ hintaan. Tai ainakin viimeksi pari viikkoa sitten jäi hyllyyn yksi kappale, kun kävin naapurille sellaisen ostamassa. Kirkas ja kuuluva ääni, pienikokoinen ja kevyt. Sopii kokonsa ja kiinnikkeensä puolesta hyvin paksumpaankin tankoon. Hinta tosin voi olla estävä tekijä, jos sitä pitää istuttaa sähkövaihteiseen hiilaripyörään. Laskee liikaa komponenttien keskihintaa.
Aamulla pyörälijä ulkoilutti koiraa. Tietysti äijä pyöräilijöille varatulla alueella oikeassa reunassa ja koira hihnan päässä vasemmalla nurmikolla. Ajo oli kohtalaisen epävarmaa yhdellä kädellä pyörää ohjatessa. Ohitus oikealta jalankulkijoiden puolelta sopivasti valittu huomautus julkistaen. Näin Keravalla.
Omiin pyöriin tilasin kasan Xtreme-merkkisiä kilkuttimia Rosebikesta muiden tarpeiden mukana http://www.rosebikes.fi/tuote/xtreme...ell/aid:114275
Mielenkiintoista lukea, miten aina "lycramiehet" on ne, jotka aiheuttaa harmia liikenteessä....onhan se toki paljon mukavampi ajaa napakoissa vetimissä kuin tuulipuvussa, mutta saa sitten näemmä yleisesti liikennehäirikön leiman :/
Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...
Succisidiootit pistävät minuakin erityisesti vihaksi (a) koska itsekin lycrahomona olen sitä mieltä että succismiehiltä tulisi voida odottaa enmmän kuin miltään muulta pyöränkäyttäjäryhmältä ja (b) koska itsekin lycrahomona arvelen joutuvani joskus kärsimään heidän toilailujensa takia (koska muut ajoradan- ja kelvinkäyttäjäidiootit eivät ymmärrä että kaikki succismiehet eivät ole succisidiootteja.
Mutta mikäli omat havaintoni eivät ole kerrassaan poikkeuksellisia, eivät succisidiootit suinkaan ole ainoita pyöränkäyttäjiä jotka aiheuttavat turhia vaaratilanteita sujahtamalla sentin päästä muiden kelvinkäyttäjien ohi tai vierestä. Voisin jopa väittää että he eivät edes ole suhteellisesti yliedustettuina tässä pyöränkäyttäjäryhmässä.
Ai niin; oma avautuminen:
Käännyttäessä kelviltä vasemmalle pyöräilyreitin osana toimivalle kadulle joutuisi kelvillä pysyen tekemään parinkymmenen metrin koukauksen, joten kiusaus oikaista leikkaamalla kelviltä ajoradalle on ymmärretävä. Näin teki myös pyöräilevä pariskunta juuri kun olin itse tulossa ajorataa päinvastaisesta suunnasta kääntyäkseni itsekin samalle kadulle.
Lienee sanomatta selvää ettei ukko eikä akka sen paremmin vilkaissut taakseen kuin näyttänyt vasemmalla kädellä merkkiä. Heidän onnekseen takaa tullut autoilija osasi odottaa jotain sellaista. Samoin minä eli annoin heille edelleni vaikka ymmärtääkseni en ollut väistämisvelvollinen. Heti käännyttyään ukko ajoi jalkakäytävän reunaan ja odotin että perässä ajanut akka jatkaa hänen perässään.
Vaan eipä: akka jarrutti ollessaan vielä poikittain keskellä tietä! Tarvittiin taas niitä lähes yli-inhimillisiä pyöränhallinta taitoja joita onnekseni nykyään omaan. En kuitenkaan malttanut olla huomauttamatta: "Tuo tuli vähän yllätyksenä! Jarrutit keskellä katua!" No, ylläyksenä tuli myös ihan vilpittömältä kuulostanut anteeksipyyntö.
kuovipolku muokkasi tätä : 14.09.2015 at 12.15
Tuntuis kyllä että ohittaminen on turvallisempaa kun ohitettava tietää että joku on tulossa...
Ei se useinkaan ole. Kellon käyttäminen on järkevintä, kun joku häröilee edessä vähän miten sattuu. Jos joku menee kovin ennakoitavan oloisen vakaasti, niin kellon käyttäminen luo riskin siitä, että toinen hämmentyy ja suorittaa aivan omituisia askelsarjoja.
Itse en ala säntäillä kuin peura ajovaloissa, mutta tunnistan lievän hämmennyksen tunteen itsekin, jos joku soittaa kelloa ns. turhaan. Eli kun kulkee siististi laidassa, niin kellon soitto synnyttää viestin siitä, että jotain olisi vialla, että olenkin jotenkin tiellä. Tulee hieman hämmentävä olo, että pitäisikö tässä nyt tehdä jotain, liikkua johonkin suuntaan. No, en liiku, kun tiedän paikkani, mutta moni ei tiedä. Ja monen paikka onkin oikeasti väärä. Mutta se äkillinen "tarttis tehrä jotain, mitä?" -tunne on se, mikä tekee kellon kroonisesta kilkuttelusta usein vaarallista, koska se luo niitä arvaamattomia liikkeitä.
Jos jonkun kellosormi kouristelee jatkuvasti, niin kannattaa sitten soittaa sitä tosi ajoissa. Yleensä ottaen olen sitä mieltä, että huomiomerkit pitäisi varata vain sellaisia tilanteita varten, missä oikeasti tarvitaan sitä ylimääräistä huomiota.
Silloin soitat kelloa liian myöhään. Soita sitä kelloa ajoissa kauempaa. Silloin tapahtuu kaksi asiaa 1) kello kuuluu vaimeammin eli sitä ei pelästy ja 2) on aikaa siirtyä sinne oikeaan reunaan, jopa vilkaista taakse ennen siirtymistä. Oikeaan reunaan siirtymistä helpottaa jos itse ennen kellon soittoa ryhmityt turvallisesti vasemmalle eli sille puolelle miltä aiot ohittaa.
Toivottavasti näistä vinkeistä on apua myös sinulle!
Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner
^ja ^^ En yleensä käytä kelloa, vain silloin kun joku häröilee pyöräilijöiden puolella kevlillä: yleensä jalankulkija mutta joskus lauma pyöräilijöitä, jotka eivät jonossa osaa ajaa. Ei ole mikään tuntuis-juttu enkä soita myöhään. Ihmisen korvatkin on rakennettu niin, että takaa ei kuulu hyvin kuin läheltä.
Kyllä se kuuluu. Kokeilkaa ihan rohkeasti vaan, tarpeeksi kaukaa—silloin ei edes haittaa jos siirtymä tapahtuu väärään reunaan. Bonuksena voi soittaa uudestaan jos ei tule minkäänlaista reaktiota.
Mulla on jotain CatEyen kelloja joissa säädettävä panta. Kuminauhasysteemit saa myös kiinni kaikenlaisiin tankoihin.
Soittakaa kelloa ajoissa, niin ehditte nähdä ennen ohitusta, että ryhdistäytyykö ohitettava vai alkaako se sekoilla. Ihme tekosyitä, useimmiten kello helpottaa elämää.
Tällaisessa on ainakin kuuluva ääni. http://www.styleride.fi/electra-mess...lo-p-1915.html
Mulla on stemmin alle kiinnitettävä versio. Kiinnikkeen korkeuden vuoksi vaatii pari senttiä spacereita ruotoputkeen, jotta ei tule hölmösti stemmin ohi. Tai voihan sen asentaa nurinkin päin, jolloin se tulee headtuben eikä stemmin korkeudelle.
Ite keksin vain sellaisen "kellon aiheuttaman vaaratilanteen", että soitin keskellä kelviä rullahiihtelevälle kelloa. Hiihtäjä näyttää antavan tietä. Juuri ennen ohitusta alkavatkin sauvat taas viuhua. Ei se ollutkaan napit korvissa mitään kuullut, huitomisen loppuminen kellonsoiton jälkeen olikin ollut sattumaa.
Olen täysin samaa mieltä rhubarbin kanssa kellon käytöstä. Käyttäkää. Usein / ohitus.
Aikaisemminkin olen todennut täällä, että soittakaa niin kaukaa, ettei uhri "mitenkään" voi kuulla. Sitten vähän lähempää, vieläkin "liian kaukana."
Yhdestä pyörästäni hajosi kello viime viikolla, sillä ajaessani tunsin itseni typerykseksi kun en voinutkaan antaa lähestyvästä ohitustilanteesta ohitukseen kuuluvia turvallisuutta lisääviä kohteliaita äänimerkkejä.
Hyviä soittokelloja maantiepyöräänkin:
![]()
- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
Äsken Raksilassa kun ylitin autorataa kevyen liikenteen vihreillä niin sieltäpä tulikin vasemmalta muori vauhdilla suojatien yli ja pysähtyi vasta ennen autorataa. Nippa nappa ehdin jarruttaa ja seniili ei ilmeisesti siinäkään vaiheessa tajunnut mitä tapahtui kun vedin avarilla lujaa takalasiin.
IncBuff muokkasi tätä : 14.09.2015 at 20.12
http://www.thehornit.com/
toi on siis kello eikä mikään sellanen sivusto
Niin se paikka jossa ajetaan autoilla liikenteessä.
Minä olen kuullut, että siellä on autojen lisäksi muitakin ajoneuvoja, joten sen vuoksi sitä kutsutaan ajoradaksi tai ajokaistaksi.
Kirjanmerkit