Projekti voidaa katsoa valmiiksi. 1X10 ja suojakehän tein entisestä isoimmasta hammasrattaasta rälläkällä ja hiomalaikalla. Eipähän sotke lahkeita kaupunkipyöräilyssä.
![]()
Projekti voidaa katsoa valmiiksi. 1X10 ja suojakehän tein entisestä isoimmasta hammasrattaasta rälläkällä ja hiomalaikalla. Eipähän sotke lahkeita kaupunkipyöräilyssä.
![]()
Tämmönen tyhjän rungon ympärille rakenneltu retropeli rupiaa olemaan valmis. Vielä menee navat, satula ja polkimet vaihtoon.
Paksumpi rojekti taas on suunnilleen tässä vaiheessa:
![]()
Tuli mieleeni että pitäisikö katkaista ketjua nyt kun on 1X10 ja etuhammasratas 32 piikkinen. Lyhensin sitä jo yhden lenkin verran mutta olisiko syytä lyhentää enemmäb. Suojan laitoin runkoputkeen kun tuntui kilahtelevan terävissä montuissa ja sillä tämä ajatus tuli mieleen. Kuvahan on tuossa pari postausta ylempänä joten en rasita osiota laittamalla sitä uudelleen.
En tiiä mistä johtuu se ilmiö että toimivat pyörät viedään kaatopaikalla johtuuko tuo ihmisten saamattomuudesta koska pyöristä on vaan kumit rispaantuneet. Väliin huomaa samaa ilmiötä vanhoissa käyräsarvissa sekä ennen sotia valmistetuissa Vaasalaisissa pyörissä. Mutta kyllä mulle kelpaa vanhat pyörät niissä kun ei kummosta huoltoa tarvi tehdä ja taas rullataan eteen päin.
Ja maalin voi vaihtaa mieleisekseen jos on runko niin ruosteessa että sitä ei saa kuin laikkakoneella puhtaaksi.
Mutta kait ihmiset on rikkaampia nykyään😎
Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla
![]()
Tälläinen tuli tänään pelastettua taloyhtiön roskiksesta. "Pyörivät" osat tuntuivat toimivan, mutta voimansiirto on täysin roskiskamaa kampia ja eturattaita lukuunottamatta. Runkokin on sopivan iso isolle kuskille, ja vielä horisonttaalisilla dropouteilla! Hiontaa ja maalausta edessä ja paljon. Kivoja värejä saa toki ehdottaaSaa nähdä miten projekti etenee. Uutta maalia, sinkulaksi ja tangon vaihto ainakin edessä. Saa nähdä tuleeko mitään vai palaako osissa roskikseen
![]()
Ps. Jos jollain on tietoa mallista sekä vm:stä, olisin halukas tietämään niistä
Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla
"Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua
Oma veikkaus vuosimallista on muistojen perusteella 1975-1978. Tuollaiseen 10v Tunturi-retkipyörään ei riittänyt omat ja mummoilta ruinatut rahat joskus junnuna. Jos tuo runko ei ole ruosteessa jättäisin alkuperäisen maalin. Muutenkin rakentaisin alkuperäisessä hengessä 10-vaihteiseen retkipyörätyyliin.
Vastustan tyranniaa viimeiseen asti
Ei lähde saatana Moskovasta, njet
Jaaha, syksy tulee ja talvea varten pitää haalia tekemistä. Kaverin seinällä on roikkunut kauan tuommonen vanha deehoo Cannari, eli Gemini. Nyt saatiin hierastua kaupat siitä ja talven aikana pitää ruuvailla siitä rymistin jolla testata vaikka jottain hissi-enskaa kun deehoo hommiin ei riitä pää eikä fysiikka.
Sitten piti kasailla tuommonen ajopyörä loppukaudelle kun menin läskikuumeessa myymään Prophetin pois. Eli ostin taas vanhan Cannari-aihion, samanlaisen kuin edellinenkin oli, -05 Profeetta.
Mulla jäi ex-Prohetin downgreidauksesta joutilaaksi 1x10 XT/XTR voimansiirto+jarrut, 100-140mm Talas ja putkiosaa, sekä emännän pyörästä realisoin Funn Xlrater kiekot. Puoli iltaa askartelua ja wanhus on ajossa.
![]()
Ei riemulla rajaa kun SuperMörrillä ajaa!
Maalipinta on aika pahasti kärsinyt ja ruostetta useassa kohtaa, että ei hirveän nätti ole noin. Läpimätä ei kuitenkaan ollut, pintaruostetta ainakin näin pikaisella tarkastuksella. Purkaamisen ja hiomisen yhteydessä huomaa vasta onko siitä mihinkään. Edellinen omistaja varmaan pitänyt vuosia ulkona ajamattomana, sen verran pahassa kunnossa koko vehje on. Saa nähdä jääkö vaihteet jos saan alkuperäiset vivut&vaihtajat pelittämäänTanko menee joka tapauksessa vaihtoon, itsestä tuntuu kiikkerältä ajaa noin isolla backsweepillä.
Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla
"Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua
Vanhan neukku(harjoitus-)kilpurin korjailuun liittyvä kysymys: Minkähän väriset tankoteipit oli sähkönsinisen HVZ Sportin vm. -73 sarvissa alkuperäisenä? Teipit sinä kuitenkin ilmeisesti oli, eikä tuppeja.
tommoinen ХВЗ спорт 73, joskus oli unelmapyörä
![]()
Käsittääkseni tuo kuvan malli on vähän uudempi. Jostakin 80-luvun puolivälistä, ehkä 90-luvun taitteesta. Rungon teippauksista ja penkin materiaalista päätellen. Tai mitä materiaalia se liekään, mutta nahkaa se ei ole.
Tuossa itse asiassa täysin omaa vastaava pyörä: http://tourist.kharkov.ua/phpbb/view...p?f=31&t=49881 Joku pentele vaan on napannut tuosta orkkissarvet pois.
Ihan kelpo pyörä. Ei vian vikaa ole ollut vielä kahden yhteisen kesän aikana. Jotkut morkkaa neukkupyörien kestävyyttä, mutta itsellä ei ainakaan tämän yhden tapauksen perusteella ole pahaa sanottavaa. Kevytkulkuinen ja painoltaankin yllättävän kevyt. Erittäin hyvä... tai sitten en vain tiedä paremmasta![]()
Tuollaista tuli tänään hiukan aloiteltua, jokusen vuoden varastossa jo odotellut.
Tarkoitus siis hiukan siistiä ja maalata pyörä. Budjetti mieluiten 0€ joten vain pakon edessä ostan uutta.
Tällä hetkellä suunnitelma hitsata pieni repeämä rungosta ja sen jälkeen maalata koko runko sekä vanteet. Väriehdotuksia otetaan vastaan?
Lisäksi takavanne on hiukan kiero ja pinnat hiukan huonona joten katsotaan saako siitä vielä toimivan vai täytyykö etsiä uutta osaa
Josko tästä jonkunlaisen fiilistelypyörän saisi vielä
![]()
Pläski-projektin ensimmäiset osat saapuivat.
![]()
Miten ihmiset on irroittaneet kiinteän runkolukon? Omassa projektissa on sellainen romu hitsattuna kiinni takakolmioon. :/ ´´Varoivaisella´´ voimankäytöllä se ei ainakaan irronnut. Hitsipilli ainoa ratkaisu?
^ Itse lähtisin liikkeelle isolla laikkakoneella, saat ainakin nätimmän leikkuujäljen aikaan ellei sulla ole plasmaleikkuria käytössä?
Dremelillä tai pienellä paineilma pörrällä leikkuuterää käyttäen...
Jättää vähän matskua vielä runkoon jonka hioo pois kun lukko on irti...
Isolla laikkakoneella vaikeampi vetää siististi irti, lähtee helposti rungosta matskuu myös.
Kiitokset vinkeistä! Hitsaukset eivät kovinkaan vahvoilta näytä ja tarkastelulla näyttäisi, että lukko olisi hitsattu vain ulkopuolelta kiinni. Kaverilta saan varmaan jonkun kokoisen laikan lainaan ja pitää katsoa miten käy.Muutenkin tälläiselle 2010-luvun pyöräilijälle 70-luvun pyörä on aika jännä kapistus. Sai jo huomata sen, ettei sitä pureta pelkästään monitoimityökalua käyttäen.
![]()
Ei mennyt Trek kaupaksi kesällä ( piti vaihtaa jäykkäperään ) ja vuoden pääkisakin tuli keskeytettyä, joten päätin kesälomalla että nyt laitetaan pyörä oikein kunnon iskuun. Ensimmäisenä iskarit huoltoon ja tilausta eteenpäin. Roam 40:set kiekot löytyivät paikalliselta kauppiaalta, siihen päälle tubeleksena RaRa ja RoRo: paino tippui 900g, joista lähes kaikki kehältä. Passelisti Saksanmaalta sai uutta XT:n 1x11 settiäkin, joten eturieskat sun muut pois, AbsoluteBlackin ovaalia tilalle ja taakse uusi pakka, vaihtaja ja vipu. Tulipa samalla viilattua ekaa kertaa jopa ajoasentokin kuntoon. Stemmi kääntyi negatiiviseksi ja pari sentin spaceria pois välistä
Ei tuo mikään keijukainen ole vieläkään. Lokasuojien, XT:n trail polkimien ja reverbin kanssa 13.3kg, mutta eipä ole kuskikaan. Lauantaina näkee sitten Sappeella kulkeeko se mihinkään.
![]()
Edellä nähtyjen kampien kaveriksi saapui runko. Keittiövaaka näytti S-kokoiselle rungolle painoksi 2979g (tolpan kiristin ja SS dropit) sekä keulalle ilman laakerikoolia 1476g.
![]()
Rojektina pysyy näköjään hamaan tulevaisuuteen tämäkin. Tässä testailtiin mahtuuko. Teline on 80- luvun alun cressusta lainattu. Posti tuo joku päivä uuden telineen, polkimet ja Ice Spikerit. Talvi tulee.
Mahtuuhan se. Tilaakin on ihan tolkuttomasti. Pitää varmaan testailla vähän pienemmällä pullolla. Jos kokeilu onnistuu vois teettä reiät pulteille.
"Yrittäminen on ensimmäinen askel kohti epäonnistumista." - Homer J. Simpson
Poraa sopivat reijät ja tämmöisillä kierteet.
http://www.motonet.fi/fi/haku?q=Mutteriniitti
Onkos kokemusta näistä yllä mainituista jenka niiteistä , piti joskus omaan runkoon saada pullotelineen paikka ja tuollaisia mietin tosin biltemasta .
Jäi kokeilematta kun myin rungon pois .
Meni yötöiksi eikä mitään kunnon kuvaakaan saanut otettua. Mutta asia selvinnee. Teipit ja renkaat sain esiasennukseen, eka kerta ikinä kokeilla ihan omia teippivirityksiä. Huomenna koeponnistetaan tubeleksena, jännää. Mukavan näköisesti mahtui kumpikin pyörimään 1bar paineella ja jäi vielä venymisvaraa. Kiekotkin olivat pysyneet suorana ekat lenkit. Jospa huomenna olisi jo aika pitkälti valmista.
![]()
Joopati joo, korjataan tilanne...
Tuollaisesta espanjalaisen pajan (Cyclo Bicycles) titskuraamista olisi tarkoitus alkaa kasata fillaria seikkailulliseen sekäkäyttöön. Gravel grindingiin, syslorossiin, matkailuun, endurance-lenkeille ym...
Kampiveljesten ohjainlakru ja tuollainen mtb-stemmi löytyi jämälaatikoista, joten niillä on lähinnä mallailtu haarukkaa paikalleen.
Kohtuullisen siistiä työtä tuo raami on. Tilatessa hieman pelotti kun ei tietänyt mitä on odotettavissa.
![]()
Tällainen tuli pelastettua, suunnitelmana olisi sinkuloida ja testata sellaista matkantekoa.
Mitäs muut on mieltä ajatuksesta? Vai pitäisikö huoltaa ja ajella sellaisenaan?
iLuurilla tapatalkista
Pitäisin sellaisenaan, putsaisin ja puunaisin vaan ja uusisin mitä tarvii. Eiköhän tuosta hyvä matkapeli tule.
Kirjanmerkit