^
a) Kartasta puuttuu varmasti polkuja :-)
b) Softan cachet kannattaa aina välillä siivota, jotta päivitykset tulevat näkyviin.
^
a) Kartasta puuttuu varmasti polkuja :-)
b) Softan cachet kannattaa aina välillä siivota, jotta päivitykset tulevat näkyviin.
moro kaikille
mikä värkki näiden polkujen seuraamiseen on osottautunut hyväksi?
kännykkää en haluaisi käyttää tähän.
Kunnon maasto gps, jossa lukee "Garmin". Garmin sen takia, että sen karttaformaatti on reverse engineerattu ja ilmaista karttamateriaalia on pilvin pimein netissä. Saat siihen suoraan Suomen peruskartaston (http://kartat.hylly.org/) ja OSM MTB kartat esim. https://openmtbmap.org/
Nuo Summer map kartat eivät näy samalla lailla kuin kännykässä, koska mtb scale on koodattu viivatyyppinä. Nopeasti sitäkin oppii lukemaan. Data on kuitenkin sama.
Valkkaa sellainen malli, jossa on käytettävissä AA-kokoiset uudelleen ladattavat akut, niin saat toiminta-aikaa pidemmillekin reissuille. Akkuja voi työntää taskuun ja vaihtaa lennosta siten, että jälki ei huku. Itsellä on Garmin Oregon 600 ja tyytyväinen olen ollut. Ainoastaan sadesäällä tuo kosketusnäyttö ei toimi, koska "apusormia" tulee taivaalta liian tiuhaan. Kuivalla säällä toimii hyvin hanskan kanssa yms. Näytön resoluutioon kannattaa panostaa hankinnassa, niin saa isomman alueen kartasta kerralla ruudulle ja siitä saa jotain selvääkin.
Kännykkää ei tosiaan tähän puuhaan kannata käyttää. Siinä on hyvä olla mehua jäljellä siinä vaiheessa, kun oikeasti tarvitsee soitella apuja paikalle...
Okei. Mites nuo garminin pyöräilyyn tarkoitetut EDGE 810 ja 1000 selviytyvät tehtävästä?
Saavuttaako tuollaisella käsiGPS:llä jotain enemmän?
Kasisatanen suoriutuu välttävästi. Pieni näyttö yhdistettynä kännykkänäyttöä sekavampaan viivasekamelskaan saa aikaan välillä pieniä suunnistusvaikeuksia. Mutta kyllä se hemmetin hyvä apuväline silti on. Kännykkä sitten taskussa varalla jos tarvitsee tarkempaa informaatiota. Näin toimin tänään kun ajoin tuntemattomaan paikkaan ja hyvin pysyin suunnitellun reitin varrella.
Myös vanha android puhelin soveltuu navigointiin ilman simiäkin Oruxmapsin avulla. Kartat saa ladattua offlineen kotona wlanissa ja reittien seuraaminen sekä näiden karttojen selaaminen onnistuu hyvin. Akkukin kestää pidempään kun ei ole muita ohjelmia päivittämässä dataa verkosta. Vanhan Samsungin akku ei kestänyt päivää puhelin käytössä, mutta silti pyöränavigaattorina jopa 10h lenkin jos ei ihan kokoaikaa ole näyttö auki.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Resoluutiot:
oregon 600: 240 x 400 pikseliä
edge 1000: 240 x 400 pikseliä
edge 810: 160 x 240 pikseliä
Noiden perusteella tuon edge 810:n voi kyllä haudata. Edge sarjassa on kaikkea kivaa maantiellä ajamiseen (haamukuskit jne...). Oregonissa on taas maastossa liikkujalle enemmän sovelluksia (esim. kunnon kompassi, auringon nousu ja laskuajat, kalastuskalenteri). Nuo erilaiset reititysjutut voi unohtaa maastossa ajaessa. Itse ainakin teen JOSM editorilla kartan päälle reitin, siirrän sen gpx fileenä gps:lle ja ajelen sitten karttalla olevaa viivaa seuraten. Jos tulee huti, niin sitten kartalta voi ihmetellä, että pääseekö takaisin viivalle vai joutuuko nöyrtymään U-käännökseen.
0regon ottaa sisäänsä kaksi kappaletta AA- kokoisia akkuja. Itsellä on 2000 mAh akkuja ja maantiellä niillä ajelee noin 9h-10h, kunhan näyttö on pois päältä kun sitä ei tarvitse. Pimeällä seikkailtaessa täysin tuntemattomalla seudulla, jolloin vähän väliä joutuu katsomaan taustavalon kanssa karttaa, on akkujen kesto 2-3 h luokkaa.
Garmin Montanassa on sitten resoluutiota yllin kylin. On se tosin myös aika kookas tangossa pideltäväksi.
Telineenä on käyttänyt RAM-mountin telinettä, joka on ollut todella hyvä. Garminin oma halpateline on vähän epävarmempi ja kerran olen gps:n pelastanut narun varasta roikkumasta, kun olin sen huolimattomasti tönäissyt Garminin omaan liukukiskoon.... eli käytä varmistusnarua telineen kuin telineen kanssa. OTB:n yhteydessä voi GPS myös joutua tulilinjalle. Noita RAM-mountin telineitä suomessa saa esim. http://www.yepnet.fi/epages/Kaupat.s...Mount_telineet
Pikkuvihjeenä kerrottakoon, että niihin ei sitten kannata laittaa ruuvilukitetta vaikka mieli tekisi...
https://www.youtube.com/watch?v=04kXs1BVC4I
https://www.youtube.com/watch?v=vDGyIz5BNhA
Yepnetin kaveri lähetti uuden tilalle ilman korvausta :-) Vanhalla telineellä tein pakkastestejä ja sitä ei saanut millään hajalle vaikka se oli ensin muutaman tunnin yli 20 asteen pakkasessa.
Mulla on aika vanha Oregon 200 käytössä ja ite editoin GPX:t reitiksi joko tyhjästä tai Stravan reiteistä. Asennettuna ilmaiset maastokartat.
Toimii. Resoluutio on aika huono, mutta leveätä reittiviivaa kyllä seuraa helposti. Näyttö toimii vaikka moottoripyörän hanskoilla ( siinäkin polkukäytössä ) ja akut kestää tosi pitkään jos ei koko ajan pidä näyttöä päällä.
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
kiitoksia tästä info pläjäyksestä. tarttee alkaa kartottaan jotain laitosta jotta alkaa polut löytyyn. edge 1000 houkuttelis sillä et se kävis maantiekiituriinkin sitten.kyselen lisää kun menee sormi suuhun taas...
Lisää OT:ta, kun Garminista on keskustelua. Garminin käyttäjän kannattaa varata sitten reilusti aikaa lenkin jälkeen, että saa jäljen ladattua Connectiin (joka ei sekään tekniikan riemuvoitto ole). Se uusi puoliväkisin asentunut Garmin Express työkalu on sellainen, että ikinä ei sen onnistumisesta voi olla täysin varma. Nytkin tässä on tullut jo 40 min ladattua kolmea jälkeä connectiin, mutta lopullisesta kestosta ei mitään tietoa. Palkki on edennyt 20 prosenttia, mutta se näyttää liikkuvan satunnaisesti nollan ja tuon 20 prosentin välillä.
Ant Agent toimi, mutta tuo uusi on kammottava viritys ollut toistaiseksi ainakin oman 910xt-kelloni kanssa. Tänään ei sync edes lähtenyt käyntiin ennen kuin tein haamusuorituksen. Pitää varmaan hakea ant agent takaisin ja poistaa tuo express. Sitten vain en voi siirtää muiden reittejä kelloon. argh...
Edit: Tunnin odottelun jälkeen buuttasin koneen ja sain siirrettyä tuon haamusuorituksen connectiin. Kolme aiemmin siirtämätöntä harjoitusta näyttää hävinneen kellosta, eikä koneen AppData-hakemistostakaan niitä löydy. No, sinne meni.
tehaku muokkasi tätä : 09.08.2015 at 23.45
Tuo Garmin Connect on ihan vitsi! Oregonista ei jäljen siirtäminen onnistu laisinkaan expressin avulla. Kun heittää gpx fileen suoraan importilla, niin reissun kokonaismatka on alku- ja loppupisteen välinen suoran viiva eli noin 50-100 metriä. Siinä ei paljon keskarilla juhlita, jos pilkun oikealla puolellakin on nollia
Kun 10000 pistettä tulee täyteen, niin se alkaa tekemään niitä archive fileitä. Itse olen niitä sitten kasaillut gpsbabelilla komentorivillä linuxissa. Kaikki jäljet, joita haluan analysoida teen suosiolla ridewithgps:llä. Siellä homma oikeasti toimii.
summarum: GPS toimii hienosti, Connect on sieltä minne valo ei normaalista paista.
Karttaserveri pysyy edelleen Arpotechnon sivulla, kun Vepa jatkaa firman pyörittämistä. Monet kiitokset hänelle!
kuulostaapa tämä nyt vaikealta. taidan ostaa lasertulostimen ja kaivan autotallista kompassin.
homman pitäisi olla helppoa, turistitkin käy kuussa jo.
Ite olen lopettanut Garmin Connectin käyttämisen kokonaan. Analysoin kaikki jäljet ennemmin Stravalla. Synkkaukseen käytän Android-puhelimen BT-synkkausta Fenix 2:sta.
Btw. Express ei ole minulla vielä jälkiä hukannut, mutta välillä se jumittaa sen synkkauksen.
Kunnon karttateline, printattu kartta ja kompassi on varmasti pitkän päälle se paras yhdistelmä. Siinä suunnistustaidotkin kasvavat nopeasti ja mentaalimalli polkuverkostosta kehittyy nopeimmin :-) Eilen kun ajelin illalla huviksen PK:n merkeissä yhden asuntoalueen kaikki kadut lävitse, niin kyllä sitä nopeasti meinaa pyörähtää, jos ei ollut gps karttaa tukena. Jäljestä oli tosin helppo tarkistaa, että joka nurkka tuli koluttua läpi.
p.s. kuussa gps ei toimi, joten karttaa sielläkin tarvitaan![]()
Aitovuorella tie https://www.openstreetmap.org/way/158667483
Laitoin tuon joskus access=no:ksi, koska wayn pohjoispäässä on pusikossa piilossa PV:n muinainen kyltti joka kieltää alueelle menon. Saako tuosta oikeasti ajaa? Jos saa, niin merkintäni lienee turha.
Kyltti pitäis paremminkin olla kiinni tien päässä aidassa... Jos pysytään aidan "oikealla" puolella niin tuskin tulee ammutuksi.. Tänä aamuna tosin meinasin saada reikiä nahkaan, taikka sitten vain olin sopivasti tasan klo 9:00 A.radan kyljessä kun kova-ammunnat sai alkaa...
Että silmät kiinni kyltin kohdalla ylöspäin mennessä ja KOVAA AJOO....
Pienen koekäytön jälkeen voisin vaikka kehaista Apple-maailman sovellusta, jolla onnistuu OSM kartan päivitys lennosta tien päälläkin. Lähinnä lisäilin talonnumeroita yms, mutta kaikkien olemassa olevien elementtien tägäys onnistuu sekä myös uusine nodejen ja wayden piirtely. Relaatioita en taitaisi sillä kuitenkaan editoida
==> Go Map!!
https://itunes.apple.com/us/app/go-m...592990211?mt=8
Tuosta innostuneena tutkin olisiko Androidillekin vastaavaa. Kyllä hyvinkin, http://wiki.openstreetmap.org/wiki/A...iting_features
Latasin kokeeksi Vespuccin, ja näyttää aika monipuoliselta. Säädin kokeeksi erään polun mtb:scale -tagia, ja onnistuihan se hetken hapuilulla.
Hola,
mites on, ajettaessa vähä-riutalta/taivalpirtiltä tai sinne, reitti koukkurahkan suon läpi, kulkeeko siitä vai eikö kulje?![]()
“A boo is a lot louder than a cheer.”
- Lance Armstrong
Tulipa tänään pyörittyä Lamminrahkan suunnalla ja jälkeenpäin kun katselin, että missäs sitä on tullut kökellettyä, huomasin, että Turveradan reitti on Riesontien ja Ojalan väliltä merkattu punaisilla rukseilla. Mistä moinen mahtaa johtua? En ymmärrä miksi siitä ei saisi ajaa.
Koukkurahkasta en osaa varmaksi sanoa mutta epäilen että tarvitaan ripakopallinen seikkaulumieltä. Joku vuosi sitten mth taisi koluta Koukkurahkan melko huolellisesti, kun etsi kuvarastia, mutta tarina ei kerro oliko hänellä speedot jalassa.
Mjuu, 3+ vuotta sitten znood oli vienyt rastin Koukkurahkalle ja sieltähän sitä tuli etsittyä pariinkin kertaan.
Noiden kesäisen aurinkoisten ja kuitenkin vallan kosteiden kokemusten perusteella sanoisin, että Koukkurahkan läpi en merkitsisi tällä hetkellä olevien merkkausvärivaihtoehtojen puitteissa minkäänlaista reittiä.
Sama toisinpäin, meillä pitäisi olla käytössä väri, joka kertoo, että "reitti-sisältää-seikkailuhenkistä-pyörän-kanssa-temuamista".
Punaisilla rasteilla koetetaan viestittää, että sinne ei kannata mennä maasturia ulkoiluttamaan. Syitä voi olla kaksi:
- se on sen verran privaattia, että voipi tulla sanomista
- suurin osa olisi sitä mieltä, että ihan älytön reittimerkkaus
Jälkimmäinen sopii siis sellaisiin polkuihin, jotka nyt yleensä ottaen ovat ajettavissa venäläisellä suomoottoripyörällä tai metsäkoneella, mutta ei niinkään fillarilla.
Jos maailma oli täydellinen, niin ne olisi tietysti merkattu jotenkin eri symbolilla. Ajoittain punaista on käytetty tapauksissa, joissa ihan OK polku on tehty hieman haasteellisemmaksi ajelemalla siinä kuormakoneella.
Joo, eikös tän projektin idea ollut nimenomaan kartoittaa ne hyvät polut ettei tartte jossain suolla tunkata kun etsii uutta ajettavaa.. Seuraavaksihan voitasiin perustaa jonkilainen sissiporukka joka kävisi parantelemassa paikkoja paremmin maastopyöräilyyn sopivaksi![]()
Mites olis pitkospuiden merkkaaminen myös karttaan?
Ite ainakin pidän niitä sellasina että olisi kiva etukäteen tietää jos reitillä niitä on. Niillä ajaminen kun melkein on jo eri hommaa kuin maastopyöräily![]()
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/P...res/duckboards
- se on tietysti vähän eri asia, että onko ne pitkittäin vai poikittain / sahatusta laudasta vai pyöreästä puusta
Eli ne voi merkata, renderöinti tulee sitten joskus.
Moro, katselin tuota polkua JOSM:lla (en ole itse ajanut läpi).
a) Kiertääkö tuo polku talon nätisti?
https://www.openstreetmap.org/way/32...51229/23.95258
b) Tuo polku ei taida kulkea missään vaiheessa kenenkään pihan kautta ja on ajettava?
https://www.openstreetmap.org/way/249460478/history
Jos molemmat väittämät pitävät paikkansa, niin sitten tuon mtb:scale = -1 voinee poistaa wayn "b" osalta? KariJP kirjailijana alunperin, joten miltäs tuntuisi? KJP:n muutoksen kommentti on vähän ristiriidassa teon kanssa, joten voinut tulla näppihäiriö.
Antti
Ajoin eilen tuon kiertopolun kautta ja se menee selkeästi pöpelikön puolella. Tuo suoraan menevä polku on selkeä "no no" koska se menee pihaan. Muuten, tuossa, missä tonttia kiertäessä käännytään Ojalankyläntielle, näytti olevan polku myös itään kohti metsäautotietä.
Merkkasin OSM:ään tuon polun joka lähtee Riesontieltä yhdistyen tuohon Turveradanreittiin. Varsinkin märällä kelillä lienee mielekkäämpi ajaa kuin tuo Turveradanreitin alku. Jokunen muukin polun pätkä tuli merkattu ko. naapurustoon.
a) -> Kiertää juu tontin rajojen ulkopuolelta.. Melkoisen tiheän pusikon lävitte tosin..
b) -> Vanhaa kiskolinjaa, pehmeästä/märästä ympäristöstä kivasti korotetulla penkereellä kulkien...
Ojalankyläntien päästä samasta kohtaa vasemmalle lähtevä polku tosiaan menee Ojalankyläntielle(Voin sen tässä kerkiessäni lisäillä)
Kirjanmerkit