^ Ihme uutisointia. Kun autoilija on kääntyvänä ollut väistämisvelvollinen niin uutisessa kirjoitetaan ensin milloin pyöräilijän pitää väistää.
^ Ihme uutisointia. Kun autoilija on kääntyvänä ollut väistämisvelvollinen niin uutisessa kirjoitetaan ensin milloin pyöräilijän pitää väistää.
Jotenkin tuntuu että uutisoinneista pitäisi kieltää noiden sääntöjen luettelu, etenkin jos kyseinen sääntö ei edes päde tilanteessa. Väistämissäännöt on selvästi liian monimutkaiset uutisoinnin yhteydessä kertaamiselle, kun tuntuu valtaosasta puuttuvan yleisimmät tilanteet, eli tilanteet jossa autoilija väistää.
"
"Marttala kertoo polkupyöräilijän ajaneen Rantalantielle väistämisvelvollisuutta osoittavan kärkikolmion takaa."
Jopa on vaikea väistämisvelvollisuus jos aikuisetkaan ei ymmärrä kolmion merkitystä ja kyllä niille autoteillä liikkuville lapsillekin tuon ja stop-merkin merkitys pitää opettaa.
Pyörätien jatkeitten ja vastaavien tulkinta on sitten toinen asia.
Wikistä (https://fi.wiktionary.org/wiki/osapuoli): Osapuoli - Luonnollinen henkilö tai oikeushenkilö, joka on osallinen jossain asiassa
Tulee olemaan mahdollisesti mielenkiintoinen käsittely, koska kolariasiassa toinen osapuoli on henkilöauto. Kuka esimerkiksi edustaa henkilöautoa tai vastaa sen tekemisistä oikeudessa? Maksaako henkilöauto sakot tai vahingonkorvaukset? Miten henkilöauto kutsutaan antamaan lausunto?
Jatkot jeesustelutopicissa.
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/ar...ltille/5288838
Polkupyöräilijä ja henkilöauto olivat kolaroineet aamulla Joensuun Linnunlahdella, Heinäpurontiellä.
Tänään Herttoniemessä autoilija ajoi parkkipaikalta tulessaan pyöräilijän päälle.
Jos olisi ollut lehdessä niin otsikko olisi ollut " Tänään Herttoniemessä pyöräilijä ajoi parkkipailta tulleen auton päälle".
Normaalilla uutisoinnilla tuossa olisi pitänyt lukea: Kolmion takaa tullut polkupyörä töytäisi autoilijaa. Autoilija tuli risteykseen yllättäen kovalla nopeudella. Autoilija ei käyttänyt turvavyötä. Autoilijan ei kannata ajaa polkupyörän eteen, vaan on viisaampaa väistää
vaikka olisikin oikeassa.
^vakava asia, mutta hitto ku osui täydellisesti nauruhermoon
Sent from my iPhone using Tapatalk
No kyllä noista ainakin tuo viimeinen on lähes kaikkien autoilijoiden mielestä ihan oikein. En minä aja autolla fillarin kanssa tahallani kolaria, vaikka se fillari olisi kuinka väärässä. Ja turvavöiden käyttäminen kyllä mainitaan autouutisissa aina kun se on relevanttia. Kypärän käyttö nyt ainakin ilmeisesti pelasti tuon Alajärvellä pyöräilleen pojan hengen, vaikka virheensä takia loukkaantui.
pätkä muokkasi tätä : 31.08.2015 at 17.39
Pyöräilijän hengiltä kaahannut yhä vangittuna. Näyttö teon tahallisuudesta on vain vahvistunut tutkinnan edetessä.
http://www.helsinginuutiset.fi/artik...kiistolinjalla
Kärkikolmio autoilijalle ennen klv:ää. https://www.google.fi/maps/@62.61211...7i13312!8i6656
Paitsi jos paikka onkin tämä:
https://www.google.fi/maps/@62.61051...7i13312!8i6656
Eilen sunnuntaina ajetussa 140 kilometrin pituisessa kuntoajo Tour de Helsingissä rytisi urakalla kilparyhmien takana. Vakavin, naispyöräilijän vakavaan aivovammaan johtanut onnettomuus on poliisitutkinnassa.
http://yle.fi/urheilu/tour_de_helsin...nnassa/8268642
Ainakin tähän asti oma varovaisuus ratin takana on riittänyt ja minkäänlaisia ongelmia ei ole ollut. Mutta tuolla kirjoituksellani tarkoitin sitä, että ei kävelijätkään mitään pyhimyksiä ole, kyllä sen sähläilyn hekin osaavat.
Omille lapsilleni olen koettanut opettaa että kävelijä on osa liikennettä ja liikenteessä pitää osata käyttäytyä, ei siellä saa hortoilla miten sattuu.
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Ilmeisesti onnettomuus tapahtui tässä: https://www.google.fi/maps/@60.16989...7i13312!8i6656. Aukeaako kenellekään tapahtuman kuvauksesta, oliko pyöräilijä menossa Kuitinmäentien yli vai vasta siinä oikealla olevan Kehä II:lle johtavan tien yli? Sillä on luonnollisesti syyllisyyteen ratkaiseva merkitys. Jos kerran valot olivat vihreänä molemmille, kyse on jälkimmäisestä. Silti komisario antaa ymmärtää, että pyöräilijä oli väistämisvelvollinen. Jutussa ei tosin kerrota, kumpaa osapuolta syytetään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Kaiken järjen mukaan autoilijaa.
"Pyörätien jatke on pyöräilijöille merkitty paikka tien ylittämiseen, mutta se ei ole kuitenkaan sama asia kuin suojatie."
En ymmärrä tätä ainaista jankkaamista siitä, että "pyörätien jatke ei ole sama kuin suojatie". Kyllä se yleensä on. Kulkiessasi siitä yli et voi valita, kumpaa käytät. Suojatiellä kulkiessa vain pitää aina huomioida kulkuväline. Jalkaisin kulkemalla siellä on ihan eri säännöt kuin pyörällä kulkiessa.
Voisin, mutta käsitykseni oli väärä. Uutisessa sanottiin, että auto ajoi Tapiolan suuntaan ja kääntyi Kehä II:lle. Kehä II:lle käännytään vasemmalle.
Itään Kuitinmäentietä ajettaessa ennen Kehä II:ta voi kääntyä oikealle, jolloin ei kuitenkaan enää päädytä Kehä II:n ajoradalle, vaan liittymäkaista vie Länsiväylälle. Tienviitassa Kuitinmäentiellä lukee, että "Hanko".
https://www.google.fi/maps/@60.16996...7524328,19.54z
Onnettomuuden syy on nähdäkseni pääasiassa kyseisen kilpailun ajotavassa itsessään. Ajoneuvojen välillä ei pidetä TLL 10 § mukaisia etäisyyksiä.
Tässä mennään ilmeisesti aika lailla harmaalla vyöhykkeellä: kisa käydään yleisessä liikenteessä eristämättä ajorataa kilpailijoille, mutta ajossa ei noudateta yleisen liikenteen määräyksiä. Toisaalta, ei tuota ajoa mitenkään muuten voisi järjestää, ja osallistujat (minäkin) ovat vapaaehtoisia.
- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
Tässä mainitaan Heinäpurontien ja yliopistonkadun risteys tapahtumapaikaksi. http://www.radiorex.fi/paikallisuuti...b06aa49f276f49
Tietenkään en voi väittää, että siinä tapahtui, kun en ollut paikalla.
Löytyi. http://www.uusimaa.fi/artikkeli/3139...räilijöistä
Tärinäraitoja epäillään Tour de Helsinki –onnettomuuden syyksi – yksi pyöräilijöistä yhä tajuton
Tällainen kuva on julkaistu tapahtumapaikasta, vaan ei voi tietää, kuinka pitkälle oikeasta tapahtumapaikasta auto on pysäköity onnettomuuden jälkeen. Ei tuo ihan siltä kolmioristeykseltä näytä.
http://www.karjalainen.fi/uutiset/uu...-kautta-katuun
http://www.radiorex.fi/paikallisuuti...b06aa49f276f49
Pyöräilijä loukkaantui törmäyksessä
31.8.2015
Polkupyöräilijä on loukkaantunut Joensuussa. Henkilöauto törmäsi polkupyöräilijään Heinäpurontien ja Yliopistokadun risteyksessä aamulla kahdeksan aikoihin. Loukkaantunut pyöräilijä kuljetettiin hoidettavaksi Pohjois-Karjalan keskussairaalaan.
Polkupyöräilijä ja henkilöauto olivat kolaroineet Joensuun Linnunlahdella, Heinäpurontiellä maanantaina kello 8:n jälkeen. Polkupyöräilijä oli loukkaantunut ja hänet oli viety ambulanssilla keskussairaalan tarkistettavaksi. Polkupyöräilijä oli ajanut kevyenliikenteen väylää keskustan suuntaan tarkoituksenaan ylittää Heinäpurontie ja autoilija oli ajanut Heinäpurontietä Yliopistokadun suuntaan. Polkupyöräilijä oli lentänyt törmäyksen voimasta ensin konepellille ja edelleen asfaltille. Auton konepeltiin oli tullut pieniä painumia
Eli autoilija on ajanut kuvanottosuunnasta kohti yliopistonkatua https://www.google.fi/maps/@62.61206...7i13312!8i6656
Yhdyn tähän näkemykseen. Artikkelin http://www.karjalainen.fi/uutiset/uu...-kautta-katuun kuvassa vasemmalla olevat puut muistuttavat hämmästyttävän hyvin tämä näkymän https://www.google.fi/maps/@62.61075...7i13312!8i6656 vasemmalla olevia puita - ollakseen kuvattu neljän vuoden aikaerolla. Poliisin tiedotteessa http://poliisi.fi/tietoa_poliisista/...ensuussa_38558 ei kerrota tapahtumapaikkaa tarkasti, joten tarkemmat tiedot lienevät toimittajien mielikuvituksen tuotosta.
^Jeps, ajelin myös googlen kamera-autolla. Karjalaisen uutiskuva ja ptaipaleen maps linkki näyttää samalta paikalta. Puiden kohdalla on myös se poikittaisvaurio klv:llä.
Pyöräilijän tietysti pitää väistää tuossa paikassa.
Kirjanmerkit