ElectrobikeGarminGiant
Sivu 7 / 28 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 6 7 8 9 17 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 181 - 210 / 815

Aihe: Makuupussit makuualustat ja bivybagit

^Makuuhaalarissa saattaa toinen raaja käydä kylmäksi, kun lämpötilaerot ei pääse tasaantumaan kuten makuupussissa ja lämpöä karkuun päästävää pinta-alaa on enemmän.

Olen silloin tällöin yrittänyt nukkua kunnon toppavaatteissa pikku pakkasilla, eikä se kovin miellyttävää ole ollut. Etenkin jalkaterät kylmenee. Ehkä sukat on aina vähän kosteat niin ne imee loputkin lämmöt. Tähän ongelmaan voisi tepsiä sellaiset paksut bivy-sukat untuvatäytteellä, mutta ei ole kokemusta. Suosittelen etsimään ennemmin leveämpää makuupussia taikasanalla semi-rectangular. Niitä on olemassa lähes joka valmistajalla, ihan huippulaatuisinakin.

Frouvalla on Musucbagi.

Ei siitä makuupussin/quiltin korvaajaksi ole, mutta loistava täsmäase kesäleiriytymiseen. Hyrränä pyörivälle nukkujalle tosiaan aivan mainio. Myös tähtiä tai muita taivaan ilmiöitä tuijottaessa oikein hyvä, toi päällä voi siirtyä muutaman askeleen aivan huoletta.
    Mut joo, mukavuuslämpötila on tosi vaisu eli vain kesäkäyttöön. Paino ja pakkaustilavuus vastaavasti suhteessa aivan valtavat.
    --

Ja edelleen, itse suosittelen levottomalle nukkujalle peittoa, amerikaksi quilt. Saa kylmäänkin keliin, itse en ole nukkunut makuupussissa enää yhtään yötä sen jälkeen kun hommasin kunnon peiton. Talvella jos retkeilisin niin sitten varmaan, mutta 3 vuodenaikaa menee oikein kivasti tuolla.
    --

Kiitos kommenteista, pistän pitempään harkintaan mikä sitten onkaan lopputulos. Kai mua tuossa haalarissa viehätti se ajatus että jos tarttee lähteä riippumatosta jotain etsimään niin ei tartte riisua sitä lämmitettyä kerrosta pois vaan se päällä voi tallustella muuallakin. Kun on kerran lämmittänyt peiton niin ikävähän sen alta on lähteä pois. Kokeilin yhtenä yönä nukkua niin että käytin makuupussia peittona eli se oli kokonaan vetskari auki, mutta ei ollut aina mukavaa, jostain vuosi kylmää eli jos peittoon päätyy niin se pitäisi saada kiepautettua ruhon alle ja niin ettei ryttäänny.

Käyttöä tuollaiselle ei ole kuitenkaan kuin kesäkaudella, ehkä joskus voisi harkita myös loppukevättä tai alkusyksyä. Budjetissakaan ei ole varaa millekään satojen eurojen tuotteelle, vaikka ne varmasti ovatkin hyviä .

Motonetissä oli muuten joskus Musucbagin halpoja kopioita myynnissä.
    --

Onko noita peittoja saatavilla juniorikokoisina (140-160 cm) jostakin suhteellisen edukkaasti? Kuopus on erinomaisen rauhaton nukkuja ja kesän reissulle pitäisi jotakin löytää ensi vuodeksi. Käyttöä tulee sen verran vähän että ei kannata mitään kovin kallista ostaa. Aikuisten kokoinen makuupussi on jo nähty ja siitä ei ollut kelvolliseksi majoitusvälineeksi.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Yksi kikka on irtohihnalla sitoa liika pitkä makuupussi lyhyemmäksi.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Nyt ei näkynyt motonetin sivuilla mutta tiedän että sellasta sleepwalker -haalaria saa (tosin se on niin korkeille lämpötiloille mitoitettu että tuskin riittää Suomen kesäöissäkään kovin pitkälle). Eipä kyllä ole pahemmin hintaakaan, oliskohan ollut alle 40 euroa.

Millä nimellä tuollaista matkapeittoa oikein pitäisi etsiä? Riippumattovalmistajilla on omansa mutta tekeekö joku muukin kevyitä mutta lämpimiä peittoja jotka saa tarvittaessa esim. jalkapuolelta kiinnitettyä pussiksi?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Yksi kikka on irtohihnalla sitoa liika pitkä makuupussi lyhyemmäksi.
    Ongelma ei ole pussin pituus, vaan poika melskaa itsensä ulos pussista yön aikana. Tietysti aikuistenkin peitto kävisi, mutta ajattelin jos olisi junnukokoja edullisesti. Makuupusseistahan on välillä noista pienemmistä ollut todella hyviä tarjouksia.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Premnas Katso viesti
    Millä nimellä tuollaista matkapeittoa oikein pitäisi etsiä? Riippumattovalmistajilla on omansa mutta tekeekö joku muukin kevyitä mutta lämpimiä peittoja jotka saa tarvittaessa esim. jalkapuolelta kiinnitettyä pussiksi?
    Tässä on kahden tyyppistä versiota aiheesta:http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/ca...d625a2f67bf65b
    Nuo yllä olevat makuupussit vaativat tietenkin hyvin eristävän makuualustan, jos niissä meinaa nukkua mukavasti kylmemmällä ilmalla.
    Vastustan tyranniaa viimeiseen asti
    Ei lähde saatana Moskovasta, njet

Haussa pussi ja alusta yhteishinnaltaan max 400€. Arvostetaan keveyttä ja ennenkaikkea pientä pakkaustilaa.

Nuo cumuluksen pussit vaikuttaisivat hyviltä ja laitoinkin jo sinne kyselyä josku onnistuisi pussin pidennys ja leventäminen. Pituutta 194cm ja noissa ilmoitettuna max pituus 190cm. Ja olen lukenut negatiivisiä kommentteja pussin pituudesta hieman tuota lyhyemmiltäkin ihmisiltä.
    Tarkoitus ei ole pakkaskeleihin lähteä ja comfort lukema voisi hyvinkin olla jossain +6 asteen tietämillä.
    Onko untuva ihan ehdoton vai kannattaako miettiä kuitua?

Untuvamalleista mysterious traveller 500 olisi comfort +1, paino 885g ja hinta 209€
    Kuitumallina löytyy intense. Comfort +4, 810g ja hinta 169€

Jokerina olisi sitten quilt 250. Comfort +4, 480g ja 184€. Jotenkin vain olisin kallistumassa pussin suuntaan vaikka tuollainenkin olisi varmaan ihan pätevä. Pitäisi melkein vaan päästä kokeilemaan yöpymistä tuollaisen kanssa ennen kuin uskaltaa ostaa.

Mites sitten sellainen sisäpussi? Löytyy silkkiä ja muuta. Pääasiassa tarkoitus pitää kai pussi puhtaana ja kuumalla ilmalla voisi kölliä pelkästään tuollaisessa. Mutta nostaako tuo sisäpussi kuinka itse makuupussin comfort arvoa?

Makuualustoista olen aivan ulkona. Täysmittaista vai vaan puolikasta? Näissä taitaa olla isoimmat erot pakkauksen suhteen. Jos kokemuksia hyviksi koetuista malleista joissa ei hinta aivan utopistinen ole niin linkkiä vaan.

Olen nyt pari kesää käyttänyt quiltiä (eli täkki tai peitto) eikä ole enää paluuta makuupussiin kesäoloissa (vaikka minulla on oikein hyväkin ultrakevyt untuvapussi kesäkäyttöön). Se vaan on niin paljon mukavampaa. Tämä voi siis olla hyvä vaihtoehto, ainakin niin kauan kun lämpötila pysyy nollan yläpuolella. Valmistajia on esim. As Tucas ja Enlightened Equipment.

Minulla on sekä lyhyt NeoAir makuualusta että pitkä NeoAir Xtherm. Pitkä alusta tulee mukaan kun ei tarvitse säästää painoa tai kun tarvitaan enemmän lämpöä (Xtherm on oikeasti lämmin), mutta lyhyelläkin pärjää erinomaisesti (oma pituus on 192 cm).

www.yetirides.com
    www.instagram.com/yetinylund

Henk.koht. käytän tuommosta kohtuu lämmintä, mutta kevyttä Joutsenen quantum untuvapussia kesäkeleissä usein peittona ja toimii itsellä loistavasti myös siten kunhan on vaan alas asti aukeavaan mallia.
    Aika usein on nimittäin itsellä ongelma kun lähtee reissuun niin täällä ja matkalla osittain lämmintä, mutta kun suunta pohjoinen ja usein myös pohjois norja niin osat öistä menee sit pussissa makoiluksi.

Silkki on oma valinta sisälakanaksi.

Alustana nyt kesäkeleissä ollu Expedin airmat, mutta sille saralle pitäs itseni hakea muutosta.
    SvaR muokkasi tätä : 14.11.2015 at 13.09
    Älä itke ruma lapsi, ota rusina.

Hieman tuo täkki kyllä houkuttelisi. Hieman halvempi, kevyempi ja pakkautuisi pieneen tilaan. Mutta onko tuossa kuitenkaan kauheasti eroa makuupussiin jonka saa aukaistua kokonaan? Pussissa tulisi mukana kuitenkin rakastamani huppu ja optio sulkeutua säkin sisälle pakoon maailman kauheuksia. Tarkoitus olisi vetää kaikki mahdolliset reissut tällä yhdellä pussilla/täkillä.

On muuten yllättävän kalliita nuo täkit. Jotenkin oletin hintaeron olevan huomattavasti suurempi verrattuna pussiin.

Onko kokemuksia milloin olisi paras aika hankkia noin niinkuin hinnan suhteen? Näille kun ei ole käyttöä vielä kuukausiin niin pitäisikö odotella jos tulisikin jotain megapoistoja. Aika harvoin kuitenkaan olen mitään kunnon alennuksia nähnyt pusseissa ja alustoissa.

Itse en näe siinä niin suurta eroa/hyötyä että ostaisin peiton, kun kumminkin tuo pussi on sitten niin paljon monipuolisempi ja lämpösempi. Onhan se peittona kapeampi jalkopäästä, mutta ei ole ollut itsellä senkään puolesta mitään ongelmaa.
    Empä näissä tuotteissa ole oikein muita aleja nähnyt kuin joskus jotkut loppuunmyynnit.
    Älä itke ruma lapsi, ota rusina.

Yllättävän samoissa hinnoissa näyttävät olevan merkeistä riippumatta makuupussit nykyään: 500-600gr laadukkaaksi väitettyä untuvatäytettä näyttää maksavan sen +parisataa joka paikassa. Rab ja Alpkit ehkä vahvimmilla tässä vaiheessa.

Tuli vastaus kysymykseeni pussin pidentämisestä ja leventämisestä. 24cm pidennys ja 10cm levennys toisi hintaa 60€ lisää. Untuvaa tulisi lisää 100g. Postit 7€. Kyseessä siis tuo mysterious traveller 500.
    Kysyin siis reipasta pidennystä koska lukenut pussien olevan hiukan nafteja mitoitukseltaan.
    Toi nyt tällä hetkellä vahvin suosikki. Mutta kun ei alessa ole niin turha kiirehtiä oston kanssa kun vielä tarvetta ei ole.

XXL tarjoaa 25% alennusta nyt parin päivän ajan. Olin jo päätymässä thermarestin xlite alustaan, mutta nyt tuolta saisi xthermin halvalla. Tosin vain regular kokoisena.

Pakkauskoossa largeen säästäisi 5 senttiä ja painossa 140g. Mukavuus vai pieni tilansäästö.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Karbaasi Katso viesti
    XXL tarjoaa 25% alennusta nyt parin päivän ajan. Olin jo päätymässä thermarestin xlite alustaan, mutta nyt tuolta saisi xthermin halvalla. Tosin vain regular kokoisena.

Pakkauskoossa largeen säästäisi 5 senttiä ja painossa 140g. Mukavuus vai pieni tilansäästö.
    Jos nukut pääasiassa selällään ja haluat, että kyynärpäät pysyy patjalla silloinkin kun makuupussi on täkkinä, niin sitten iso patja. Täytyy muistaa, että isossa patjassa on enemmän puhaltamista täyttövaiheessakin.

Regular-koko on Thermarestistä/Expedistä liian pieni mukaville unille, jos mittaa on 194 cm. Itsellä Expedistä Large ja 191 cm on omalle ruodolle jotakuinkin sopiva. Tuota XXL:n regular-valikoimaa olen itsekin hämmästellyt, miksei noita largeja oteta valikoimiin koska kysyntää on ihan taatusti sillä >185 cm:lle on large ehdottomasti fiksumpi valinta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Karbaasi Katso viesti
    Makuualustoista olen aivan ulkona. Täysmittaista vai vaan puolikasta? Näissä taitaa olla isoimmat erot pakkauksen suhteen. Jos kokemuksia hyviksi koetuista malleista joissa ei hinta aivan utopistinen ole niin linkkiä vaan.
    Multimatilta löytyy todella pieneen pakkautuvia kevyitä alustoja, mutta nuo ainoastaan lämpöiselle kelille kun alustoissa ei ole mitään eristeitä. Jos sietää pienen kahinan niin Thermarestin all season tarjoaa erinomaisen kombon eristävyyden, nukkumismukavuuden, pakkauskoon ja painon suhteen. Tän ketjun viestissä #44 on kokovertailua näistä alustoista.

Linereita en oikein osaa käyttää kun tuntuu että ne on aina solmussa, kannan tuosta syystä aina yhtä ylimääräistä merinokerrastoa jota käytän reissuissa nukkumisasuna.

Tuli ostettua kevyehkö untuvapussi talvikäyttöön ja tuli nyt jälkikäteen mieleen, että kuinka kestäviä kevytkankaista tehdyt pussit ovat?
    Tarviiko laavumajoituksessa varoa kangasta repeytymiseltä yms.
    Päälikankaana pussissa on Pertex Quantum.

Tarvii varoa. Repeytymistä ei niiinkään mutta kipinoitä ja yleensä kulumista kyllä.

Nyt on kiikarissa hyvä makuualusta ja parhaana pitäisin Therm-a-Restin NeoAir XThermiä, mutta hinta pistää epäröimään. Mistä halvimmalla?
    Onko tälle makuualustalle hyviä vaihtoehtoja, kun pakkauskoko, eristävyyskerroin ja paino saisi olla samassa luokassa?

No Expedin Downmat 7 UL . Jonkin verran XThermiä painavampi, jonkin verran parempi R-value valmistajan ilmoittamana. Makuasioita tykkääkö Expedin pitkittäisistä vai Neoairin poikittaisista ilmakammioista, ja häiritseekö XThermin pakastepussiritinä (ei omaa kokemusta).

Itsellä pykälää köykäisempi versio eli Synmat 7 UL. Ei toistaiseksi pahaa sanottavaa, mutta ainahan reissussa jänskättää joko tämä on se yö kun ilma-alustaan tulee vuoto. Expedin suosituslämpötilat ovat aikalailla kohdallaan, imo.

Xxl, prismat ja varuste-net kannattaa tarkistaa.
    Ja ultralightoutdoor tai jotain sinne suuntaan nettikauppa.

En nyt kännykällä bussissa jaksa alkaa tarkistaa ja kaivamaan linkkejä.

No ei tuo downmat 7ul ainakaan halvempi ollut.

Minulla on ollut joku Expedin Downmat 4-5 vuotta. Nyt voi jo varmaan sanoa että olen nukkunut sen kanssa kymmeniä öitä, pääasiassa riippumatossa (eli ei kipinä- tai pistovaaraa). Kovasti olen tykännyt. Kovimmat pakkaset jossain -17-20 haarukassa.

Täydellisessä maailmassa integroitu pumppu olisi hieman nopeampi. Ja olen vähän alkanut epäillä mahdollista untuvan homehtumista, joku nimittäin haisee aamuisin majoitteessa aika oudolle. Voi toki olla että se olen vaan minä itse.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

^^ Mulla on Synmatin kanssa ollut käytössä Expedin Schnozzle (tjsp) joka on muuten hyvä keksintö. En tiedä auttaako se homehtumisjuttuun koska samaa ulkoilmaahan se pumppaa kuin integroitukin pumppu, mutta pumppaaminen on paljon miellyttävämpää kuin tsuhtsuhtsuh-integroidulla pumpulla, ja schnozzle toimii mulla makuupussin kuivapussina päivisin.

Kaipa sisälle kondensoituu kosteutta jos illan lämpimämpänä aikana pumppaa ilmat sisään ja ulkoilman lämpötila putoaa yön aikana. Kääntäen, tuskin ne kosteudet aamulla tyhjennettäessä pois tulevat jos ovat täytteeseen imeytyneet. Voi mennä OCD:ksi, mutta ehkä reissun jälkeen voisi puhaltaa hiustenkuivaajalla sopivan viileää ilmaa läpi alustasta ja kuivattaa sen...synteettisen omistajana ei ole juuri kosteus huolettanut varsinkin koska en täytä synmatia puhaltamalla vaan tuolla mainitulla schnozzlella.

Tähän ikään pärjännyt kesällä ihan solumuoveilla, kaauan aikaa sitten oli sitten nykyisten ilmatäytteisten esi-isä. En tykännyt kun siltä melkein putosi. Eikä ny se Vaude ollut ees lämmin. http://www.vertaa.fi/makuualustat/th...na_31244796/#/
    Noita on kolme, kesäreissulle piisaa oikein hyvin eikä mee puhki!
    I väntan på ännu dåligare tidet

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •