Joo. Makuja on monia. Itse viimeksi ajelin 33 km lenkin jossa oli osa polkua, isoin osa erinäköistä tieuraa, pätkä asfalttiakin, niin edessä oli 0,5bar JJ:ssä ja takana 0,6bar Bulldozerissa ja ei minusta pahasti pompottanut juurissa ja toisaalta rullasi hyvin. Vaikka pyörässä on polkimet niin ite tykkään kun voi alamäessä vähän huilatakin eikä tarvi koko ajan sotkea. Mutta eihän se tarviisi kun kovemman kunnon niin asianlaita olisi toisin ja voisi ajatella vain pehmeyttä.
Kuka sanoi että rullaavuus on ykköskriteeri
Ilmeisesti taas väärin treenattu, ajettu ja hankittu kun ei halua että pyörä tuntuu tervassa vedettävältä.
Reunanappulat kuluu aika äkkiä BFL:ssä. Näin käynyt ainakin omissa kumeissa:
Ajo-ominaisuuksissa en ole huomannut mitään heikkenemistä. Pienillä paineilla ajelen itsekin, huonostihan ne tiellä rullaa, mutta maastoon mentäessä ei huomaa eroa rullaamisen osalta kova vs. pehmeä. Mukavuudessä ja ajettavuudessä pehmiä kumi vie voiton. Ja sama huomattu täällä, että erittäin pienet paine-erot vaikuttavat paljon tuntumaan.
Hyvä kumi, suolla saisi olla vähän enemmän pitoa, mutta muuten ei kyllä mitään valittamista.
Paineet ajon ja kuskin mukaan. Eihän siinä sen kummempaa. Viime työmatkasiirtymällä (35km) oli muutama kilsa kunnon maastoa, puolisen kilsaa kalliokikkailua, hiekkatietä taas sen muutama kilsa ja loput asfalttia. Huiput myötätuulessa ja alamäessä 49,1km/h. Paineet noin barin tuntumassa, mittari tosin on vähän suuntaa antava, mutta sinnepäin. Jos maastoon menee hauskaa pitämään, niin taidan tuosta pudottaa vajaa puolet pois. Ja kyllä bfl rullaa kun vaan paineet ovat oikeat.
Joo, eiköhän tämä kaikki ole ihan käyttäjän mieltymyksistä, ajoalustasta, kelistä ja vaikka mistä muusta koostuva kompromissi? Kyllä itse haluaisin kevyesti rullaavan, maksimaalisen kokoisen, raivokkaasti pitävän kumin, joka nielisi kaiken alustan epätasaisuuden. Kaikkia maailman kumeja en ole jaksanut koeajaa, mutta kapeampi JJ oli turhan pienellä ilmatilalla. Niinpä olen tyytynyt Bud/Lou comboon. Lasken paineet alas lähialueen ajoihin, jolloin rullaavuus on tietenkin raskas. Rokualla ajoin noilla 27km, lisäsin vain reilusti ilmaa ja rapsin Lou laidoilta sivuleikkureilla laitanappulat veks, jotta mahtui pyörimään Feltin haarukassa. Tasaisella oli noinkin moneen verrattuna varmasti raskaampi, mutta Lou piti mukavasti muutamassa tiukemmassa nousussa, jotka pystyi ajamaan ylös pikku vaihteella ja hyvin uskalsi laskea, kun etunen piti kantatessa.
Pitäs olla sellainen nappi, mistä saisi siirtymille lisää painetta. Kuka viittisi keksiä? Pari CO2-putkiloa renkaan sisään ja joku langaton kaukolaukasin. Vai jaksaisko sitä ihan pumpata, jos on tarvetta?
Hyvin ne piti toisaalta nämäkin reunanappulat aikoinaan soralla ja hiekassa. Suttas vaan enemmän kuin asfaltilla. TomiKoosta tuli mieleen, varmaan olet sama sumo-kaveri?
![]()
Nyt en ihan täysin saa kiinni, mistä puhutaan. Kuvan Husse ei liity minuun, vaikka onkin etäisesti tutun näköinen toisen kuskin alla. Olen kylläkin mopohommia touhuillut maanisen aktiivisesti reilun 10 vuoden ajan ja olihan siellä joskus 2006 tienoilla myös sumovaihe mustalla Sutzukilla. Ollaanko me siis tuttuja vai?
Yllättävän kevyesti rullaa. Lou haraa tietty asfaltilla vastaan, mut Budille ei niin väliä. Eikä oo burbannu vaikka välissä nopeammissa soralla tapahtuvissa käännöksissä taittuukin oikeesti jo alle. Ihmetyttää ihteenikin miten se voi vanteella tubeleksena pysyä noin, mut kauheen kiva kun pysyy.Mutta siis jos ei ihan ympyrää ajeta niin kovaakin voi hyppelehtiä menemään noin, itseasiassa kovempaa tulee pikkupaineilla ajettua kun meno on tasaisempaa.
Mullahan on pitkä runko ja lyhyt stemmi, joten painopiste taaempana kuin vaikka Brillellä, luultavasti 30/70% suhteen paikkeilla ajoasennossa. Painoakin jossain 85 kg seutuvilla.
Edit: tänään 20 km asfalttia samoilla paineilla, rullaa miten rullaa, poljetaan lisää.Ja humina säestää menoa, ei tarvii kilikelloakaan kun kävelijät kääntyy kattomaan mikä se jurnuttaa selän takaa kohti.
![]()
Läskimasa muokkasi tätä : 25.08.2015 at 22.49
No ei se munkaan stemmi ole kuin 35mm.
Ja setbackiä satulatolpassa 20mm..
Äläpäs nyt. Kyllä noilla 0.2 paineilla ei voi paukuttaa alamäkeen ilman että mäen alla oikoo kehiä.
Ja incin kanssa olen samoilla linjoilla että mahtaa olla vähän siirappista meno jos paineet 0,2 tai alle :/..Oli pyörä mikä tahansa niin tottakai rullavuutta mietitään.Läskissä vaan väistämättä siinä kärsitään muihin pyöriin nähden,kumeksina mitä tahansa ja paineet mitä tahansa.
E: ja paukututus ja braapabraaputus!! on eri asia.
Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously
Olen siis poikkeava, se on varmistettu.
Toki mulla ei ole koskaan ollut kuin maastopyöriä ja tää läski.
Rullaavuutta en oo koskaan miettinyt, tai antanut juurikaan painoarvoa rengasvalinnassa.
Sillä kun ei metsässä ja mun vauhdeilla ole mitään merkitystä.
Ja kiire mulla ei ole koskaan ollut.
Tykkään katsella maisemia, maastoa en lähietäisyydeltä. Pito. Se on listalla sijalla 1.
Edit: olihan mulla joskus työmatka Trekissä Kojakit. Ei tehny autuaaksi.
brilleaux muokkasi tätä : 25.08.2015 at 13.50
Niin joo..kävin siis pyörittelemässä läskilaureja tuolla lähimetsässä.
Ens alkuun @brilleaux..hommaa vaan taakse jos joskus tarve.Ei lipsu ainakaan kuivassa juurikossa mutta epäilen että märässä voi hiukan lipsua,mutta en usko olevan mikään katastrofaalinen.
Rullaa kokoisekseen minusta hyvin.Paineet oli edessä 0,55 ja himpun yli 0,7.Pehmeissä muta kohdissa kantoi kyllä hodaggiin nähden älyttömän hyvin.Ainakaan noilla paineilla ei löyny silmin nähden havaittavasti kehälle,tosin en ollut vanteensärkijä polulla.Täytyy siellä käydä jossain vaiheessa.
Vauhdikkaammassa singletrack ajossa uskalsi hyvin kantata kurveihin vaikka ajokokemusta kumista kertyi vajaa 2h.Rengas oli ennalta arvattava eikä aiheuttanut tykytyksiä ainakaan kuivassa maastossa.
Ainoa jossa etupää meinasi hieman karata alta oli kun syöksyi metsästä hiihtoladulle jonka pinnassa oli irtohiekkaa nin siinä kun piti tehdä 90' käännös.Toki vauhtia pois ottamalla tätä ei olisi tapahtunut,mutta kun aikoinaan armeijassa oppi että aina on kiire niin eihän sitä malta.
Ens lenkille voisi kokeilla eteen hieman alle 0,5 ja taaksen lähelle 0,6 painetta.Veikkaan että seka ajoon voisi tuossa olla jo paineet aika kohdallaan.
Sitten jos mennään retkelle ja tietää ettei ajeta alamäkeen reikäpäässä niin uskallan laittaa 0,3/0,5.Tuon alle en näe järkeä,enkä tarvetta mennä.
Oikeinkin positiiviset vaikutelmat tästä jäi.Mitänyt alku lenkistä tuo takarengas sihahteli vielä mutta loppu matkasta oli jo hiljaista.
Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously
Hyvä että löytyi sopivat renkaat.
Jopa selfsteeringepäherkkä JJ:kin alkaa vähän antamaan itseohjaamisen merkkejä kun laskee paineet kovin alas. En nyt muista mitään numeroita, mutta voi ehkä BFL:kin 0,3barin tuntumassa alkaa venkoilla. Jos venkoilu häiritsee niin se voi vähän määrätä alinta ajopainetta. Luulisin ettei vielä 0,5 barin tienoilla esiinny.
Noilla 0,5 etu paineilla menee kyllä nätisti ja ohjaus kevyempi kuin hodagilla samoilla paineilla.Samalla paineella hodag tuntui vastustavan melkoisesti enemmän.
Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously
Onko joku nähnyt luotettavan oloista tietoa, että mihin tuo 2XL Snowshoe mahtuu? Virallinen vastaus taitaa olla, että ei mihinkään, mutta netistä löytyy kuvia ja väitteitä, että se mahtuisi ICT:hen. Eteenhän se näyttäisi menevän heittämällä, vaikka arpoo mitkä tahansa netistä löytyvät mitat, mutta takana on kyllä vähintään ahdasta.
![]()
Voi olla tuolla välillä hiukan äkkiä runko melko rujon näkönen tuosta pystyputken kohalta. Kerros mutaa ja hiekkaa perään niin hyvä tulee.
Voisin jopa kuvan perusteella väittää että ottaa kiinni.
Blackborowissa näyttää olevan enempi tilaa (kato kuva sivulta 135: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...08#post2418108), en tosin tiijä sopiiko etuvaihtajan kanssa.
Läskimasa muokkasi tätä : 25.08.2015 at 20.47 Syy: linkki
Tuossa kuvassa se tosiaan näyttää ajokelvottomalta, sitä yritin sanoa.
Surlyn Feissisivulla oli joku aika sitten kuva, missä se näytti mahtuvan paremmin. En vain löytänyt sitä enää. Muistaakseni sen alla puhuttiin myös jostain uudesta MDS Dropout Chipistä, millä saa tarvittavan lisätilan. Onko kukaan lukenut tuollaisesta?
Pistäppä tännekin lisää tietoa jos löytyy noista Ict:n maksimimittaisista kumeista. Ajattelin viritellä oman ICT:n semmoiseksi polunaukaisupyöräksi
Onko Farley 5 kuskeilla mahdollisuutta mitata renkaanleveyttä?
Lähetetty minun LT25i laitteesta Tapatalkilla
Onko tota 2XL rengasta tyrkyllä euroopassa? Italiassa joku kauppa mutta eivät ilmeisesti toimita muille kuin Luigeille ja Marioille.
Ei Ei ja vielä kerran ei. Ittellä rullavuus on läskissä(kin) ykköskriteeri ja pehmeessä se hakkaa rullaavuudessa mennen tullen kapeampirenkaisen ja ei ota asfaltillakaan hyvillä kumeilla merkittävästi takkiin.
Tein rullaustestiä, jossa 29er Rocket Ron edessä, X-king takana ja läski 4" jumbo jimeillä. Molemmissa sellaiset paineet, että ei tarvi asfaltillakan himmata kurveihin alle taittumisen takia. Eli matalimmat paineet, jossa suuntavakavuus on hyvä. Parilla toistolla ei tullut eroa. Isommissa nopeuksissa toki läskin ilmanvastus alkaa vaikuttamaan. Sit samassa yhteydessä istutin sähköpyöriin ja markettihybrideihin ym. tottunee taviksen läskin selkään koeajolle. Komentti oli, että täähän mene melkein kuin sähköpyörä tasaisellaJJ:n ääni asfaltilla on melkoinen. Lapset onkin ristineet mun läskin hurinapyöräksi.
Mikä muuten olisi hiljainen ja JJ:n veroisesti tai paremmin rullaava kumi läskiin, jolla pärjäisi maastossakin?
Ei kyllä mun läski rullaa lähellekään yhtä hyvin kuin 29er. Ajoin eilen lenkin 29erillä ja kyllä se tuntuu niin perhanan hyvältä kun pyörä oikeasti rullaa ja kiihtyy kun sitä käskee.
Moi olis tarkoitus laittaa dudeen tubeless viritys .Paljonko olette säästänyt painossa onko vaivan arvoinen ja muu vaikutus ajoon kun ei ole kokemusta
No johan nyt. Laskin aamulenkille paineet edestä 0,45 ja takaa 0,6 ja tuntui ettei mee mihkään.Hmpf....
Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously
Jos unohdit nauttia kaurapuuron?
Mulle tais tehdä tepposet toi viilee keli; n. 0.3bar edessä(sisällä) ja paukutti vanteelle kivikoissa vähän väliä.
alle 10 astetta pihalla, tais tipahtaa paine jonniinverran..
Kirjanmerkit