ElectrobikeHephaGarminGiant
Sivu 184 / 380 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 84 134 174 182 183 184 185 186 194 234 284 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.491 - 5.520 / 11400

Aihe: Onnettomuuksia ja muita suru-uutisia

  1. #5491
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti M0K5 Katso viesti
    Pyöräilijä on yllättävän vaikea havaita tietynlaisessa taustassa. Tiellä sattunut viim. kk aikana kymmenkunta tapausta valoisalla, joissa autoilija meinaa kääntyä eteen tai hyökätä kolmion takaata. Useissa selvitty molempien äkkijarrutuksella ja moikkauksella.

    Lisäystä vielä, että eilen kuollut tapaturmaisesti lintu. Muistutuksena muillekin, että teillä saa varoa muutakin kuin isoja otuksia ja jalankulkijoita.

    Sent from my K50-T5 using Tapatalk
    Ajoiko ne kaikki maastopuvuissa? Kummallista kun itselläni ei ole ollut viimeisen kuukauden aikana erityisemmin vaikeuksia havaita muita ajoradalla liikkuvia. Tosin minun silmälasini ovatkin tältä vuosituhannelta enkä kaivele penkin alta waapukkamehua tai tee muuta autoilijan ydintehtävään kuulumatonta.

  2. #5492
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Munarello Katso viesti
    Ajoiko ne kaikki maastopuvuissa? Kummallista kun itselläni ei ole ollut viimeisen kuukauden aikana erityisemmin vaikeuksia havaita muita ajoradalla liikkuvia. Tosin minun silmälasini ovatkin tältä vuosituhannelta enkä kaivele penkin alta waapukkamehua tai tee muuta autoilijan ydintehtävään kuulumatonta.
    Saattoi olla puolisokeita ihmisiä, ja ajokilometrit tietyissä paikoissa vähän erilaiset meidän välillä. Kuitenkin siis perus mustahkot vaatteet heijastavilla yksityiskohdilla sekä paljasta ihoa.

    Sent from my K50-T5 using Tapatalk

  3. #5493
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti M0K5 Katso viesti
    Saattoi olla puolisokeita ihmisiä, ja ajokilometrit tietyissä paikoissa vähän erilaiset meidän välillä. Kuitenkin siis perus mustahkot vaatteet heijastavilla yksityiskohdilla sekä paljasta ihoa.

    Sent from my K50-T5 using Tapatalk
    Saattaapi kyllä olla perua tuossa. Itsehän juuri tuon takia periaatteessa vältän tummia pyöräilykuteita.

  4. #5494
    Liittynyt
    08/2003
    Viestit
    4.237
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti M0K5 Katso viesti
    Pyöräilijä on yllättävän vaikea havaita tietynlaisessa taustassa. Tiellä sattunut viim. kk aikana kymmenkunta tapausta valoisalla, joissa autoilija meinaa kääntyä eteen tai hyökätä kolmion takaata.
    Siinä tapauksessa on katsottu väärin. Ei pidä katsoa "tuleeko sieltä ketään" vaan pitää katsoa onko tie esteetön. Kyllä se pyöräilijä näkyy, jos asfaltin pintakin näkyy.

  5. #5495
    Yleisimmin kyllä näkee näitä jotka eivät näe että autossa etuviistossa on tuollainen palkki, jonka takana voi tapahtua vaikka mitä, ja pahimmillaan sinne voi about koko risteyksen lähestymisajan piilottaa yhen fillaristin. Tuo pilarin olemassa olo pitäisi opettaa jo autokoulussa, ja sisäistää ennen ajokortin saamista, jotta osaa tarkistaa tuon taakse jäävät objektit jos niiden etenemisnopeus ja etäisyys on hyvin synkassa omaan ajonopeuteen. Auton havaitseminen palkin takaa yleensä onnistuu ajoissa, koska riittävän lähellä ollessaan palkki ei peitä autoa.

  6. #5496
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Nurmijärvi Rajamäki
    Viestit
    1.511
    Mustat pyöräilyvehkeet ovat aika yleisiä, minä taidan heittää ne kaikki menemään ja siirtyä pelkästään räikeisiin tiimiasuihin.
    Pyöräily on kivaa!

  7. #5497
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ilborg Katso viesti
    Yleisimmin kyllä näkee näitä jotka eivät näe että autossa etuviistossa on tuollainen palkki, jonka takana voi tapahtua vaikka mitä, ja pahimmillaan sinne voi about koko risteyksen lähestymisajan piilottaa yhen fillaristin. Tuo pilarin olemassa olo pitäisi opettaa jo autokoulussa, ja sisäistää ennen ajokortin saamista, jotta osaa tarkistaa tuon taakse jäävät objektit jos niiden etenemisnopeus ja etäisyys on hyvin synkassa omaan ajonopeuteen. Auton havaitseminen palkin takaa yleensä onnistuu ajoissa, koska riittävän lähellä ollessaan palkki ei peitä autoa.
    Kyllähän sen a-palkin taakse sopivassa tapauksessa häviää ihan henkilöautokin. Ihan omakohtaisella kokemuksella säikähtänyt. Se on omalla mutu-tiedolla peruspiittaamattomuutta että kun ei näe niin ei "turhaan" katsella ja himmailla. Ei osunut omalla kohdalla, mutta muistan nykyisin katsoa tarkemmin.

  8. #5498
    noniinno Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pätkä Katso viesti
    Pyöräilijä kuoli törmäyksessä kuorma-autoon. http://www.uusisuomi.fi/autot/105171...-kuorma-autoon

    Sunnuntaina hieman puolenpäivän jälkeen tapahtui Vetelissä Patanantien ja Isopatanantien risteyksessä polkupyöräilijän ja kuorma-auton välinen liikenneonnettomuus, jossa polkupyöräilijä menehtyi tapahtumapaikalla saamiinsa vammoihin.
    Poliisin mukaan kuorma-auto oli ollut ajamassa Patanantietä pitkin Vetelin keskustan suunnasta kohti Vimpeliä. Vähän ennen Patanankylää kuorma-auton kuljettaja oli kääntynyt kulkusuunnassaan vasemmalle Isopatanantielle eikä ollut havainnut vastaantulevaa polkupyöräilijää vaan oli törmännyt tähän kohtalokkain seurauksin.

    Onnettomuudessa menehtyi paikkakuntalainen, noin 35 -vuotias naishenkilö, poliisi toteaa.

    Poliisi tutkii asiaa sekä liikenneturvallisuuden vaarantamisena että kuolemantuottamuksena.

    Lisäksi poliisi pyytää onnettomuuden mahdollisia silminnäkijöitä ilmoittamaan havainnoistaan Pohjanmaan poliisin tilannekeskukseen 050-456 3503.
    Tiedän tuon paikan. Sokea kuskin on täytynyt olla. Ammattiautoilija, muka. Kyllä sitä aina liikenneohjelmissa ja haastatteluissa ollaan niin päteviä ja on ajettu ziljoonaan kilometriä ja kokemusta löytyy.

    Voisiko kuvitella parempia olosuhteita havaitsemiseen kuin aurinkoinen kesäpäivä ja hiljainen maaseututie. Tuolla ei liikennettä ihan hirveästi ole.

  9. #5499
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    14-vuotias poika ajoi mopolla kolmion takaa auton eteen ja kuoli. Noh järjestettiin muistoajo. Arvatkaa, yrittikö BussiSergei tunkea väliin?
    http://www.lansi-savo.fi/uutiset/lah...kelissa-304713

    Toki perusmikkeliläiseen mulkerotyyliin joku maailman aikuisin skoda-mies on vissiin yrittänyt vähän tunkea väliin mutta enimmäkseen ei...

    Edit: keskustelussa ei ilmeisesti moderoinnin perusteella saa kysellä, miten muistoajot muualla Suomessa on viime aikoina menneet.

  10. #5500
    vaikka tässä kuinka syyllistetään autoilijoita, niin väitän että tuon A-palkin yleistyminen autoissa aiheuttaa juuri tuota "kuollutta" kulmaa. Itselläni on juuri tuon mallinen auto ja onneksi refleksit vielä toimii, kyllä sinne vaan kävelijä, pyöräilijä ja henkilöautokin piiloutuu määrätyssä kulmassa valitettavasti. Näin se vaan elävässä elämässä menee, kun ei autolla voi kokoaikaa ajaa 30km/h, niin tilanteita tulee.

  11. #5501
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maantienässä Katso viesti
    vaikka tässä kuinka syyllistetään autoilijoita, niin väitän että tuon A-palkin yleistyminen autoissa aiheuttaa juuri tuota "kuollutta" kulmaa. Itselläni on juuri tuon mallinen auto ja onneksi refleksit vielä toimii, kyllä sinne vaan kävelijä, pyöräilijä ja henkilöautokin piiloutuu määrätyssä kulmassa valitettavasti. Näin se vaan elävässä elämässä menee, kun ei autolla voi kokoaikaa ajaa 30km/h, niin tilanteita tulee.
    Eikä piiloudu kun jaksaa vähän liikuttaa päätä.

  12. #5502
    ei se pään liikuttelu siinä valitettavasti auta kun kulmat ovat sopivat. Ja tietysti jos riisikupilla ajelee niin silloin ei ongelmaa ole.

  13. #5503
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maantienässä Katso viesti
    vaikka tässä kuinka syyllistetään autoilijoita, niin väitän että tuon A-palkin yleistyminen autoissa aiheuttaa juuri tuota "kuollutta" kulmaa. Itselläni on juuri tuon mallinen auto ja onneksi refleksit vielä toimii, kyllä sinne vaan kävelijä, pyöräilijä ja henkilöautokin piiloutuu määrätyssä kulmassa valitettavasti. Näin se vaan elävässä elämässä menee, kun ei autolla voi kokoaikaa ajaa 30km/h, niin tilanteita tulee.
    Jos ei väistämisvelvollisena näe tien olevan vapaa, on tarvittaessa ajettava vielä tuotakin hiljempaa.

  14. #5504
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maantienässä Katso viesti
    ei se pään liikuttelu siinä valitettavasti auta kun kulmat ovat sopivat. Ja tietysti jos riisikupilla ajelee niin silloin ei ongelmaa ole.
    Höpö höpö. Pään liikuttelu juuri auttaa että näkee tilanteen eri kulmista.

  15. #5505
    noniinno Guest
    A-palkki tappoi pyöräilijän. Niinpä niin. Viitaus riisikuppiin antaa autoilijasta ja kirjoittajasta erittäinkin fiksun vaikutelman. Voi ristus.

  16. #5506
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ilborg Katso viesti
    Tuo pilarin olemassa olo pitäisi opettaa jo autokoulussa, ja sisäistää ennen ajokortin saamista,
    Kyllä se siellä opetetaankin. Mutta virheitä tehdään silti.

  17. #5507
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    312
    Yhdessä dokumentissa oli juttua aivojen ja silmien yhteydestä ja miten helposti meiltä jää näkemättä asioita jotka ovat silmien edessä. Siinä sanottiin, että jos ihminen kääntää päätä liian nopeasti esim liikenteessä, niin aivot ei rekisteröi kaikkea näkemäänsä vaan esimerkiksi polkupyörä voi jäädä rekisteröimättä ja aivot täyttää sen kohdan oletetulla taustalla vähän photoshoppauksen tapaan.

    Näin ollen autoilija joka katsoo nopeasti oikealle ei välttämättä huomaa pyöräilijää, vaikka on siihen suuntaan katsonutkin.

    En tiedä onko totta vai tarua, mutta joskus on itselle käynyt niin, että on jäänyt huomaatta jotain suoraan edestä tulevaa kun olen käännellyt päätä oikealle ja vasemmalle ja olettanut että totta kai siinä samalla näkee myös kaiken edessä olevan.

    Jos on oikeasti autoja joiden palkki on niin leveä tai sijainti sellainen, että kuski ei näe sivuilla tai takaviiston vaikka kuinka kääntää päätä, niin sellaiset autot pitäisi vetää liikenteestä pois ja antaa valmistajille määräykset tehdä sellaisia autoja joista näkee ulos. Minkä takia kukaan edes haluaa ostaa sellaisen romun joka on itselle ja muulle liikenteelle vaarallinen.

  18. #5508
    Liittynyt
    06/2005
    Paikkakunta
    Jyväskylä, Vaajakoski
    Viestit
    137
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VeeVee Katso viesti
    Yhdessä dokumentissa...
    http://www.londoncyclist.co.uk/raf-pilot-teach-cyclists/

  19. #5509
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Olen nähnyt parikin tällaista dokumenttia ja molemmissa painotettiin että ihminen ei näe sitä, mitä ei odota näkevänsä. Asiaa on tutkittu mm. selvitäkseen miksi autoilijat kääntyvät vasemmalle vastaan tulevan moottoripyöräilijän päälle...

  20. #5510
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VeeVee Katso viesti
    YJos on oikeasti autoja joiden palkki on niin leveä tai sijainti sellainen, että kuski ei näe sivuilla tai takaviiston vaikka kuinka kääntää päätä...
    Eihän tämä mikään uutinen ole, kun autoista tehdään kolariturvallisempia ja korista tukevampia, A-pilareiden koko on kasvanut ja niiden peittokulma vastaavasti leventynyt.
    Joskus risteyksessä sopivassa kulmassa ja sopivaa vauhtia lähestyvä autokin jää sinne helposti piiloon.

    Mutta minusta kuumottavin tilanne on kääntyä autolla oikealla ja koettaa siinä katsoa että tuleeko takaa oikealta pyörätietä pitkin pyöräilijä. Joskus siihen ajoradan ja pyörätien väliin laitetaan vielä kivoja pensaita ja monelaisia kylttejä jotka vielä blokkaavat näkyvyyttä.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  21. #5511
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti latuman Katso viesti
    Emmä taju joitain ammatinharjoittajia... Saman palkan se ukko saa odottaa se sitten vaikka vartin niitä pyöriä. Jos se ei oo sen vika että linja on myöhässä niin so fucking what? Kuulostaa enemmän jonkun muun ongelmalta.
    ??? Vaikkei bussikuskin touhuja voi mitenkään hyväksyä, niin monilta tuntuu (tietoisesti) unohtuvan, että käsittääkseni tämä pyöräkulkue ajeli Manskulla autojen vieressä, vaikka Manskulla menee siinä vieressä kevyen liikenteen väylä, joka on pyöräilijöille myös tarkoitettu ja jota laki velvoittaa käyttämään. Vai oliko pyöräkulkueelle pyydetty etukäteen viranomaisilta lupa ajaa Mannerheimintiellä ?
    Täytyy itse vielä nautiskella näistä hetkistä, kun saa Manskulla ajella autoliikenteestä hyvin erillään pyöräteitä pitkin, eikä tartte mennä vaarantamaan henkeään bussien ja autojen vierelle.
    Ikävä kyllä Manskun tuleva remontti ilmeisesti lopettaa tämän ja pakottaa meidät ei- sukkikset käkkimään bussien taakse pysäkkien kohdalla ja "nauttimaan" lisääntyvistä liikennevalo stopeista.

  22. #5512
    noniinno Guest
    ^ Eikös poliisi johtanut joukkoa? Kyllä bussikuskin harmistuksen ymmärtää, aikataulut ja pomot on heilläkin. Reaktio ei ollut kylläkään kovin ammattimainen.

  23. #5513
    mutanaama Guest
    @juha kastemaa, olet käsittänyt pahasti väärin.

    Koko mansku pohjoiseen oli varattu pyöräilijöille, poliisit edessä ja takana.

  24. #5514
    Eipä ole vielä kertaakaan harmittanut jos joku homma on muista syistä kuin itsestä viivästynyt. Kai mää teen vaan väärää duunia, kun näin tuntuu.

  25. #5515
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Ihmeellinen artikkeli. Olen tähän asti nähnyt 2 dokumenttia asiasta ja molemmissa painotettiin, että pahin ei ole yo artikkelissa mainitut seikat, vaan nimenomaan se, että ihminen ei näe sitä, mitä ei odota näkevänsä, vaikka katsoisi hitaasti suoraan kohti.

    Esimerkkinä näytettiin tanssiesityksen ja jälkeenpäin kysyttiin, mitä outoa siinä oli – kukaan ei nähnyt mitään. Seuraavaksi näytettiin sama pätkä uudestaan ja käskettiin katsomaan tarkemmin – taas suurin osa ei nähnyt mitään. Oikeasti lavalla käveli rauhallisesti pingviiniksi pukeutunut hahmo suoraan silmien edessä, pingviinin väritys kun on melko erottuva.

    Pointi tässä on se, että kuski ei näe polkupyörää eikä edes moottoripyörää, jos se katselee, tuleeko autoja…

  26. #5516
    Tähän mennessä olen kyennyt aika hyvin eliminoimaan A-palkin aiheuttaman katveen, juurikin päätä kääntelemällä. Se vaan vaatii hieman aktiivisuutta, toisin kuin tyypillinen fillaristin päälle yrittävä kuski tekee. Vahinkoja sattuu aina, mutta nykyinen riskiprosentti hieman paikasta riippuen on merkittävästi korkeampi kuin mitä jos jokainen kuski edes yrittäisi ajaa huolellisesti, eli aktiivisesti tarkistaa myös pyörätien. Ajotapa on enemmän sitä että jos nähdään niin väistetään, mutta pää ei käänny, eikä tien pyörätien liikennettä seurata erikseen ennen kääntymistä. Tuolloin pienetkin häiriöt estää autoilijaa näkemästä fillaristia, ja esim juuri tuo vilkaisu ei riitä näkemään muiden ajoneuvojen nopeuksia, jolloin fillaristi jää helposti esim jalankulkijoiden sekaan autoilijan näkökulmasta jalankulkijana, eikä fillaristina.

    Esimerkkinä seuraavalla pätkällä kuvassa vasemman puolen klv:tä kun olen ajanut kameraan päin, niin on autoilija yrittänyt ajaa päälle useamman kerran. Itse en näe fillaristin näkökulmasta että ainakaan koivu-mankkaantietä pohjoiseen ajaessa tuossa olisi vaikea katsoa oikealle ennen kääntymistä:
    https://www.google.fi/maps/@60.17703...2!8i6656?hl=en

    Jostain syystä street view ei toimi samalla tiellä tuon risteyksen eteläpuolella...

  27. #5517
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    1.096
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Kastemaa Katso viesti
    ??? Vaikkei bussikuskin touhuja voi mitenkään hyväksyä, niin monilta tuntuu (tietoisesti) unohtuvan, että käsittääkseni tämä pyöräkulkue ajeli Manskulla autojen vieressä, vaikka Manskulla menee siinä vieressä kevyen liikenteen väylä, joka on pyöräilijöille myös tarkoitettu ja jota laki velvoittaa käyttämään. Vai oliko pyöräkulkueelle pyydetty etukäteen viranomaisilta lupa ajaa Mannerheimintiellä ?
    Internet 2015 Persu vai teoreetikko?

  28. #5518
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Kastemaa Katso viesti
    ??? Vaikkei bussikuskin touhuja voi mitenkään hyväksyä, niin monilta tuntuu (tietoisesti) unohtuvan, että käsittääkseni tämä pyöräkulkue ajeli Manskulla autojen vieressä, vaikka Manskulla menee siinä vieressä kevyen liikenteen väylä, joka on pyöräilijöille myös tarkoitettu ja jota laki velvoittaa käyttämään. Vai oliko pyöräkulkueelle pyydetty etukäteen viranomaisilta lupa ajaa Mannerheimintiellä ?
    Täytyy itse vielä nautiskella näistä hetkistä, kun saa Manskulla ajella autoliikenteestä hyvin erillään pyöräteitä pitkin, eikä tartte mennä vaarantamaan henkeään bussien ja autojen vierelle.
    Ikävä kyllä Manskun tuleva remontti ilmeisesti lopettaa tämän ja pakottaa meidät ei- sukkikset käkkimään bussien taakse pysäkkien kohdalla ja "nauttimaan" lisääntyvistä liikennevalo stopeista.
    1. Pyöräkulkueelle oli haettu asianmukainen lupa poliisilta ja poliisi oli sen myöntänyt ja liikennevalot oli laitettu vilkkumaan keltaista.
    2. Poliisi oli ohjaamassa liikennettä.
    3. Letkan kärjessä oli moottoripyöräpoliiseja pysäyttämässä liikennettä sivukaduilta.
    4. Letkassa oli mukana fillaripoliiseja siellä kärjessä ja keskellä.
    5. Letkan perässä ajoi poliisiauto.
    6. Poliisi nimenomaan ohjeisti ajamaan ajoradalla.
    7. Pyörällä ei ole AINA pakko ajaa pyörätietä vaikka sellainen olisi vieressä. Lue tieliikennelaki ja asetus.
    8. Lue mitä tieliikennelaki sanoo kulkueesta.
    9. Se lähes 900 pyöräilijää kun olisi laitettu ajamaan sille pyörätielle peräkkäin niin siinähän olisi sitten ollut joka tienristeys suljettuna parin tunnin ajan. Nyt ei olut ja siksi poliisi ohjaa aina tällaiset kulkueet ajoradan puolelle.
    10. Tuliko asia selväksi.

    PS: Manskulla on aina silloin tällöin futis ja lätkäporukkaa kävelemässä kulkueena keskellä Mannerheimintietä kohti stadionia tai jäähallia. Oletko silloinkin valittamassa ja vaatimassa heitä jalkakäytävälle.

  29. #5519
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    120
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Kastemaa Katso viesti
    ??? Vaikkei bussikuskin touhuja voi mitenkään hyväksyä, niin monilta tuntuu (tietoisesti) unohtuvan, että käsittääkseni tämä pyöräkulkue ajeli Manskulla autojen vieressä, vaikka Manskulla menee siinä vieressä kevyen liikenteen väylä, joka on pyöräilijöille myös tarkoitettu ja jota laki velvoittaa käyttämään. Vai oliko pyöräkulkueelle pyydetty etukäteen viranomaisilta lupa ajaa Mannerheimintiellä ?
    Mistä näitä aivopieruja tulee?

    Luvattoman kulkueen tunnistaa varmasti siitä, että siellä on poliisi sitä vetämässä. Niinhän?

    Laitetaanko sambakulkueet ja vappumarssit jalkakäytäville, koska "jalankulkijan paikka" on siellä?

  30. #5520
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    JK:lle luettavaa :6 § (19.1.2001/23)

    Esteetön kulku hälytysajoneuvolle ja kulkueelle

    Säädettyjä ääni- ja valomerkkejä antavalle hälytysajoneuvolle sekä sanottuja merkkejä antavan poliisiajoneuvon vetämälle saattueelle on liikenteen ohjauslaitteilla annetuista ohjeista riippumatta annettava esteetön kulku. Tällöin on tarvittaessa väistyttävä syrjään ja pysähdyttävä.

    Tienkäyttäjä ei saa keskeyttää tai muuten estää sotilasosaston, saattueen, valvotun lapsiryhmän tai muun järjestäytyneen kulkueen etenemistä. Tämä ei kuitenkaan koske säädettyjä ääni- ja valomerkkejä antavan hälytysajoneuvon kuljettajaa.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •