Kyllä se on mielestäin niin, että jos on kyse suhteellisen pienestä ryhmästä, voi kourallinen törppöjä pilata kaikkien maineen.
Esimerkiksi autoilijoita on niin paljon, että yhden hullun kaahailu ei pilaa kaikkien mainetta. Sen sijaan taksikuskeja on suhteellisen vähän, ja varmaan suuri osa ajaa ihan asiallisesti. Sen sijaan se 10 % joka kaahaa päättömästi on pilannut minun päässäni kaikkien taksikuskien maineen. Aina kun joku taksisuhari ilmestyy taustapeiliin, alkaa jo aavistella kuinka se kohta painaa ohi keulaa hipoen ilman vilkkua.
Jos törttöilee liikenteessä hybridillä sandaalit jalassa, ei silloin varmaan pilaa kaikkien pyöräilijöiden saati maantiepyöräilijöiden mainetta.
Kohteliaana ja huomioivana maantiepyöräilijänä tästä herää kysymys, onko vastuu VAIN harrastajilla. Liikennesäännöt koskevat kuitenkin kaikkia. Yksi fiksu kaverini totesi joskus mennävuosina aiheesta keskustellessamme: "Liikennesäännöt ovat yksi suurimpia yhteiskunnallisia sopimuksia" eli odotusarvoisesti oletat, että vihreillä valoilla voit ajaa risteyksen yli, kolmion takaa ei tulla eteen jne. Tähän jatkumoon kuuluu myös mielestäni käyttäytyminen kelveillä!
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
^ongelmana vain tahtoo olla se että siinä missä autoilijoiden _PITÄISI_ ne säännöt osata autokoulun pohjalta, ei pyörällä ajamiseen (tai muuhun toikkarointiin) vaadita mitään kursseja. Autokoulu pakolliseksi kaikille.
Olen täysin samaa mieltä. Säännöt ovat turvaamassa kaikkien henkiä iästä ja sukupuolesta riippumatta. Turha häsellys kuuluu liikenteen ulkopuolelle, mutta tavallista harrastelijaa tämä ei koske, jos ajaa järkeviä nopeuksia oikeassa paikassa. Kaikkien tulisi arvioida tilannetta jatkuvasti ja varautua siinä samassa muiden virheille. Mikään ei myöskään estä antamasta pyöräilijän ylittää pyörätien jatketta, vaikka tällä väistämisvelvollisuus olisikin, tai antamasta autoilijan tulla ensin kärkikolmiosta huolimatta. Se kuuluu hyvään käytökseen!
Sent from my ME173X using Tapatalk
Onko ihmiskunnan ja kanssaeläjien äly/käsityskyky pienentynyt ajan ja evoluution kulussa? 60- ja 70-luvuilla fillari oli täysiverisesti liikenteen osana huomiotava, vaikka todella varmaan ei kaikilla ollut ajokorttia...Ajetaanko autoa ajokortilla? Voit vilkaista tuolta, miten todellisuus menee:http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...utisia/page171 ja sieltä #5107
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
Tämäkin olisi varmaan mennyt yleistyksittä läpi sen suuremmitta kitinöittä.
Kevarilla on vaikeaa. Jotkut urpot ajavat helvetin kovaa ja läheltä, jotkut urpot sompailevat puolelta toiselle puhelin suussa ja korvalappustereot silmillä. Jotkut valittavat liiasta vauhdista kelvillä ja toiset liian hitaasta ajoradalla.
Mikä siinä on, että pyörällä ajaessakin pitää nykyisin pitää katse kädessä olevassa kännykässä eikä tiessä ja yhdellä kädellä ajaen kiemurrella menemään.
A Gentleman will walk but never run
Suurimmalla osalla tai ainakin huomattavalla osalla pyöräilijöistä on kuitenkin ajokortti ja pyörällä liikkuvat autoilijat osaavat törttöillä auton lisäksi myös polkupyörällä ja kortittomat ja ajokortin omaavat pyöräilijät polkupyörällä.
Minkään tietyn ajoneuvotyypin käyttäjästä ei löydy ryhmää, joka osaa käyttäytyä liikenteestä. Siihen ei näytä pystyvän edes ammattiautoilijat.
Ajokortti ei takaa mitään ellei asenne ole kunnossa.
pätkä muokkasi tätä : 13.08.2015 at 21.17
Kyllä varmaan muuten oli - ainakin äsken. Lenkki piti sisällään erään muutaman kilsan mittaisen tieosuuden, jonka ajoin molempiin suuntiin. Mennen ja tullen todellakin oli vastatuuli, vieläpä ihan kohtuu kova. Prk.
No ei (mielestäni) ole. Ja itse en ole siis vakavasti otettava harrastaja, ajelen ihan suoratankoisella milloin missäkin verkkareissa ja vauhdit jossain mummojen ja vomppien välimaastossa, että en ole puolueellinen. Juuri tänään oltiin lasten kanssa pyörillä liikkeellä "kisakuskien" ahkerasti käyttämällä kelvillä. Vanhin tyttö häröili esiteinin vimmalla kovan selityksen säestämänä välillä kelvin vasemmassa laidassa, vaikka tuosta tälläkin reissulla olin viimeksi hetki sitten matkanteon katkaissut. No teki sen taas ja juuri silloin tuli takaa vomppi, joka sitten ehkä hieman kipakasti avautui tytölle aiheesta. Oma mielipiteeni oli, että ehkä hieman neutraalimmin olisi asian voinut ilmaista, mutta muuten täysin thumbs up. Oli helppo sitten jälkikäteen keskustella tytön kanssa, että huomasitko, ettei vanhemmat ole ainoita, joiden mielestä teini-ikäinenkään ei ole maailman napa ja saa tehdä sitä, mitä juuri itse sattuu haluamaan, vaan niille ohjeille on oikeasti joku syy ja teoilla vaikutus muihin.
Ihan kasvatuksellisessakin mielessä hyvä, että muutkin puuttuu kuin vanhemmat. Toki maineen kannalta tyylin kannattaa olla suht neutraali, ettei tule "raivoavien hiihtäjien" mainetta koko lajille.
Tuo on hyvä muistaa palautetta antaessa että yrittää äänensävy olla ennemmänkin luokkaa kommentti kuin toruminen, ja muutenkin neutraali tai positiivissävytteinen. Hyvin monet laittaa puolustuksen päälle jos toruvalla tai vihaisella äänensävyllä moittii tai kiroaa toisen toimia, ja lähinnä tuottaa sitä vaikutetta agressiivisista tienkäyttäjän kategoriasta. Toki monesti tuo palaute tulee spontaanisti ja miettimättä jonkun vaaratilanteen jälkeen.
Viikon positiivisena huomiona olen alkanut noista sähköfillaristeista tykkäämään. Katsellut kun joku ei-ammattilaisen oloinen nainen polkee ihan mukavaa vauhtia tuolla tiellä, ja huomannut sitten että kyseessä onkin sähköpyörä. Vaikka laillisena nuo vehkeet ei ihan hirveän nopeita ole, niin on ne kuitenkin niin nopeita että malttaa hyvin odotella hyvää ohituspaikkaa. Lähinnä joskus huomaa outoutta näissä että ylämäkiin mennään kuin teräsmies/mummo, mutta alamäkeen sitten mennään kuin olisi jarrut päällä (kuitenkin kovempaa kuin monet).
Nopeudesta tuli mieleeni, että minulla oli hassu tilanne kerran kelvillä, kun edelläni ajoi miespuolinen henkilö suht tavallisen miestenpyörän näköisellä härvelillä. Tie oli aika kapea ja jalankulkijoita paljon, joten kun saavutin hänet hidastin vauhtia ja jäin kyttäämään paikkaa missä pääsisi sulavasti ohi.
Mies ajoi hämmentävän hiljaa, siis meinaan niinkun t o d e l l a hiljaa, niin hitaasti, että jouduin trackständäämään hetkittäin pysyäkseni pystyssä. Ihmettelin tätä, kun vauhti tuntui ihan todella luonnottoman hitaalta. Kun lopulta pääsin ohi, vilkaisin sivusilmällä oliko se joku vaihteeton härveli, enkä ainakaan nähnyt vaihteita, vain jarrukahvat. Kaipa niillä sitten voi ajaa helpommin hyvinkin hitaasti. En tosin vieläkään tiedä miksi hän ajoi ihan niin hiljaa, mutta ehkä siihen oli jokin syy. Ehkä hän harjoitteli hiljaa ajamista![]()
Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
-team Söpöshox
Kuka määrittelee maineen ja kenen puolesta? Sekö, joka kiinnittää huomiota vähemmistön toilailuihin, mutta ei enemmistön hyvään käytökseen? Entä mitä merkitystä on näin loogisen päättelyketjun seurauksena syntyneellä tuloksella?
Kun itsekin tiedostat lähtöarvojen tasapainon, miksi sallit korvien välisi toimia tuolla tavoin? Millaisen maineen itsellesi haluat, kun porukoissasi 90% toimii oikein?Sen sijaan se 10 % joka kaahaa päättömästi on pilannut minun päässäni kaikkien taksikuskien maineen.
^Tuota kutsutaan ihmismielen toiminnaksi. Ihminen tuppaa lokeroimaan ja kategorisoimaan asioita käsittääkseen mailmaa paremmin. Puhutaan siis stereotypioista. Eli siis siitä, miten tyypillinen ryhmänsä edustaja mielletään, vaikka stereotyyppi olisi kaikkea muuta kuin tyypillinen ryhmänsä edustaja. Mielleyhtymä.
Polkupyörä on ajoneuvo ja ajoneuvoa koskee liikennesäännöt. Ja koska Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne, aika loogista on, että pyörää kuljetetaan väylän oikeassa reunassa. Jaetun kelvin pitäisi koskettaa kaikkia kelvin käyttäjiä, mutta eipä tuolta sakkolappuja ole kukaan saanut lain noudattamatta jättäessään. Vasta onnettomuuksien tapahduttua asia voidaan ottaa esiin. Lainsäätäjän ymmärtämättömyys todellisuudesta tulee ilmi mm. rullaluistelijoiden suhteen. Eli jalankulkijaan rinnastettava. Muutamiakin kertoja lenkillä ohittanut reilusti yli 30 km/h eteneviä rullailijoita. Eli oikean reunan sääntö ei koske heitä. LUULEN, että kickbikeakaan ei lasketa ajoneuvoksi ja nopeudet parhaimmillaan lähempänä 50 km/h. Eli saavat haahuilla, missä haluavat.
Toivottavasti nyt työn alla oleva kelvien säännöstö tuo selvyyttä ja järkeä fillaristin elämään.
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
Yleensä rullaluistelujärjestöt suosittelevat luistelijoille, että käyttäisivät pyöräteitä. Siis sitä puolta, missä ei ole nupulakiveystä. Jotenkin ymmärrän tuon. On vaan kovin hämmentävää, että suositellaan lain rikkomista. Enpä ole tutustunut pyöräilyjärjestöjen suositteluihin, mutta mahtavatko nekään yleisesti suositella ajoradalla ajamista pyörätien sijaan? Toki varmaan rajoitutaan suosittelemaan ajoradan käyttö "tilapäisesti" ja silloin voi jokainen hyvillä mielin venyttää tilapäisyyden haluamansa matkan mittaiseksi.
Die Kanonen von Kauppi
|ex 10k-kerho|
"ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi
Pieni avautuminen: Miksi ihmiset ei voi käyttää kaksisuuntaisen pyörätien oikeanpuoleista laitaa? Tässä viime päivinä ollut monta tilannetta jossa joutuu väistämään vastaantulevaa vaikka ajan ihan viivassa kiinni. Pahin oli kun triatlonpyörällä varustettu MAMIL ajoi keskellä väylää ja oli enemmän kiinnostunut ajotietokoneen datasta, kuin vastaantulevista. Siinä mentiin jo niin läheltä, että hieman horjutti tämän kohtaamisen jälkeen.
Ei mulla muuta -piti nyt vaan vähän purkaa turhautumista....
Varmaan siitä samassa syystä kuin: ei osata ajaa pyörällä suoraan, ajetaan jalkakäytävällä, ajetaan jalkakäytävällä risteykseen talon kulman takaa hidastamatta, ajetaan napit korvilla, ajetaan kännykkä kädessä jne. Tuntuu, että jotkut ovat tuolla liikenteessä ihan omassa maailmassaan...eivät kykene havainnoimaan yhtään mitään. Se liikenneturvan mainos sopii hyvin myös pyöräilyyn "Jos ajat niin aja"
Die Kanonen von Kauppi
|ex 10k-kerho|
"ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi
Rullaluistinhiihtäjissä on varmasti fiksua porukkaakin, mutta omalla kohdalla on jäänyt mieleen pari urpoa setää. Viimeisin nerokkuus veti ydinkeskustassa ajoradalla autoletkaa korkeintaan parinkympin vauhdilla. Horjuvan oloisella tyylillä yritti jarruttaa, mutta veti risteyksen pitkäksi, kääntyi autojen mentyä takaisin risteykseen ja jatkoi himmaillen ajorataa pitkin. En oikein arvostanut kun vierestä touhua seurasin.
Ei mulla varsinaisesti ollut tällä kertaa vaikeaa mutta sellaista havainnointia maantiepyörän selästä vähän pitemmällä pyörälenkillä taas että kelveillä ajaminen on huomattavasti raskaampaa kuin maantienlaidassa. Jaa miksikö? Kelveillä meno on ensinnäkin kovin katkonaista. Koko ajan tulee eteen kanttareita, kuoppia, reikiä, tietöitä, pysäköityjä autoja, häröileviä teinejä, lapsia, mummoja, koiria ja kaikkea näiden sekotusta. Pitää siis varoa ilman muuta ja hissukseen ajelenkin noin 15-20kmh (moni ohittaa jopoillansa kun säälin kiekkojani). Lisäksi kelvien pinnan muodostus on usein hyvinkin röpelöistä jossa paljon poikittaiuraa, railoa ja kuoppaa. Pyörä siis tärisee alvariinsa syystä tai toisesta. Lyhyitä jyrkkiä nousuja ja laskuja on paljon vs. maantie. Samalla pitää tietysti varoa muita "kelveilijöitä".
Kun on eka ajanut 30km kelviä puhtaalle maantiepätkälle, se maantie tuntuu taivaalta. Pääsee oikeasti keskittymään siihen polkemiseen ja liitämisen tunteeseen, eikä vain varoa kaikkea mahdollista kaiken aikaa. Täytyy todeta että maasturilla kelvillä ajo ei ole niin stressaavaa kuin maantiepyörällä koska pinnanmuodostus ja pikku esteet ei hirveästi menoa hidasta. Eli sitä maantiepyörää ei turhaan kutsuta maantiepyöräksi![]()
Kun sähköpyörä/kinneri painaa +30kg tai jotain niin tärkeintä sillä ajaessa on säilyttää liike-energia. Ajetaan kuin rekkaa, eli kiihdytetään hitaasti, ja mäkiin sitten täysillä. Alamäet vapaalla rullaillen.
Toiseksi moottorin hyötysuhde sakkaa vauhdin tippuessa napamoottoreilla, eli veto huononee mitä hitaammin mennään. Mitä lujempaa mennään, sen paremmin vetää.
Karmeita monttuja tuolla kelveillä on. Täytyisi alkaa kuvata niitä blogiin.
Vuosien saatossa kohtaamiset rullaluistelijoiden kanssa hoituneet hyvin. Takaapäin lähestyessä (ei sillä prkleen täällä hehkutetulla kellolla) rauhallisella äänellä yleensä näin: "Älä pelästy, pyöräilijä (tai x kpl pyöräilijöitä) ohittaa". Kiitosta on tullut tästä tavasta rullailijoilta ja varsinkin sauvarullailijoilta. Ainut poikkeus oli ihan hiljattain, kun rullailija tuli aivan tyhjän kelvin vasenta laitaa tulosuuntaansa ja minä tietysti fillaroin oikeassa laidassa. Nuori jantteri eteni määrätietoisesti ja väistin keskelle. Kohdalla totesin, että olisi järkevämpää edetä oikeaa reunaa. Mutta tiesi selvästi oikeutensa valita paikkansa kelvillä vapaasti.
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
Mua ärsyttää rullaluistinhiihtäjissä se, ettei ne yleensä ikinä kavenna menoaan ohittaessaan muita, vaan jatkavat leveästi puolelta toiselle heiluen sauvojensa kanssa vieden koko kelvin.
Lis. Se vois tietysti helpottaa tilanantamista muillekin tienkäyttäjille, kun tällaisen nähdessään kaivaisi itsekin esiin reilu metrin pituisen kepin ja kävelisi se sivulle sojottaen tien oikeaa laitaa. Veikkaan, että tässä kohtaa hekin muistaisivat miten edetään pari metriä sohimatta sauvoilla vauhtia ja samalla parit pikkukoirat ojaan.
Nana muokkasi tätä : 14.08.2015 at 17.49
Tuossa http://www.iltasanomat.fi/maastohiih...521300729.html on taas joku tanopää suorittanut hedelmällisen avauksen kommentointiin.
Seurailin erään jo harmaantuneen hypritisedän menoa kelvillä. Setä oli laittanut pyöräänsä 'airotynaamisen lisätangon' ja posotti jyrkähköön alamäkeen 'muna-asennossa'. Ilman kypärää luonnollisesti. Mäen alla on lähes välittömästi kelvin risteys oikealle alikulkusillalle, johon näkyvyys on käytännössä nolla. Setä ilmeisesti mielestään siirsi väistämisvastuun muille rimpauttamalla pari kertaa kelloa ja jatkoi 'hurjaa' tempoaan. Mitenkäs noiden lisätankojen kanssa ne jarrut? Eikös ne edelleenkin ole normaalisti tangon päissä tai ehkä sillä oli jalkajarru..?
Jotenkin en ymmärrä taajamissa riehumista kun tältäkään kirkolta ei tarvitse pitkään polkaista päästäkseen väljemmille väylille. Riuhtoo sitten maantiellä kuten minäkin teen. Yleensä maantie ei lopu kesken..![]()
Vähän avaudututtaa kyllä. Kotimatkalla ajoin melko hiljaa sekaväylää pitkin. Takaa ajorataa pitkin lähestyi ruotsalainen perheauto, joka kääntyi kuljettajan suosiollisella avustuksella käyttämäni minulle osoitetun väylän yli kiinteistön liittymästä kiinteistön alueelle. Episodi tapahtui vain hieman turhan pienellä marginaalilla, koska polkupyöräni ja auton vasemman kyljen väliin jäi joitain kymmeniä senttejä. Tilanne oli tulkintani mukaan ns. läheltä piti -tilanne, koska jouduin jarruttamaan selvästi ja näin kuljettajan hyvin. Normaalilla tilannenopeudella väliin olisi jäänyt vähemmän tilaa. Tapahtui siinä hieman iltapäiväneljän jälkeen, eli valoisaa oli. Lisäksi mulla oli päällä näkyvä takki ja pyörässä ajovalo.
Ehkä tässä oli semmonen edestä ei tule ketään joten voin kääntyä nopeasti ja jalankulkijoitakaan ei näy -tilanne. Pyöräilijä (minä) olisi näkynyt, jos olisi katsonut. Ilmeisen jäykkäniskainen herra.
^ Tai turistiryhmittyminen.
Tätä viestiä kirjoitettaessani kommentin yhteydessä olevat 524 peukkua on ihan oikeasti huolestuttava juttu.
Mutta kun valtion tavoitteena on tuplata sakkotulot, painopistettä voisi kohdentaa autojen nopeusvalvonnasta väistämisvelvollisuuden valvontaan. Se tukisi valtion virallista linjaa tavoitteessa kehittää liikkumismuotoja, eikä maksajista olisi pulaa.
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/805...kekorvauksista
Myöskään hurjastelu ei seuraavalla budjettikaudella kannata, koska valtio aikoo kaksinkertaistaa kaavailtujen sakkotulojen määrän 40 miljoonaan euroon.
Kirjanmerkit