ElectrobikeGiantGarminHepha
Sivu 6 / 11 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 5 6 7 8 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 151 - 180 / 317

Aihe: Vapaarattaiden huolto-ohjeita (Campagnolo, Shimano, DT, Mavic, jne...)

  1. #151
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.142
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Kuulostais hienolta. Onko se jo valmista kauraa vai odottelenko mä sun aktiviteettia sitten kun on?-) Kyllähän tuo näköjään kulkee yhdelläkin kynnellä, mutta mieluusti siinä kahta pitäis kun on niin suunniteltu...
    Enhän mä noilla ole kuin työmatkaa ajanut sepelittömän ajan eli kevät-kesä-syksy eli vapaarattaan pitäisi olla ihan kunnossa. Voin vielä tarkistaa tänään kotiin päästyä.
    Still rides with 26er

  2. #152
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    ^laitoin YVtä, sikäli mikäli tulee perille. Jotenkin en ole päässyt sinuiksi tän foorumin viestittelyosion kanssa.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  3. #153
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Tämä ei ihan toteutunutkaan, joten haku on vielä päällä. Eli muuta ei tarvittaisi kuin Mavic Aksiumin vapaarattaan kynnen jousi, 1 kpl.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  4. #154
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Kotka
    Viestit
    144
    Minkä verrn vapaarattaan rungossa saa olla klappia? Ultegran FH-6800 napa, ajettu n. 1200 km (puolet sateessa). Uusi pakka Ultegra CS-6700 (navan ohjeen mukaisesti sekä 1,85 että 1,0 prikka asennettu). Uusi ketju CN-6701. Takavaihtajan rajat säädetty kohdalleen. Vaihtaa pukissa tyhjänä pyöritellessä ok. Maantiellä ketju hyppii olessaan pienimmällä takarattaalla aikeuttaen paukkuvan äänen ja nykäyksiä. Navan laakerit ok, mutta vapaarattaanrunkoa heiluttaessa on havaittavaa klappia. Klapin huomaa selvästi milloin kasettin isoimmasta rattaasta heiluttaa mutta myös tyhjällä rungolla. Rungon kiinnityspulttia narautin auki ja tiukkasin 50 Nm momenttiin ei auttanut. Vapaaratasta en ole irroittanut, kun manuaalissa lukee "ei uudelleen käyttöä" (liekkö runko vai kiinnityspultti ?). Varaosanakin on vain kokonainen vapaaratasrunko, jota ei heti löytynyt saatavilla tutuista kaupoista.

    Voiko tuo ketjun hyppiminen johtua pienestä klapista vapaarattaassa? Jos tuon vapaarattaan irroittaisi, niin löytyisiköhän sieltä vaihdettavat laakerit ja arvaisiko moisen homman tehdä?

  5. #155
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Jos/kun ketju hyppii vain pienimmällä takarattaalla;millä on ketju liitetty,epäsymmetrinen ketjulukko väärinpäin,väärä kiinnitys rengas pakalle?

  6. #156
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    12.518
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ATS Katso viesti

    Voiko tuo ketjun hyppiminen johtua pienestä klapista vapaarattaassa? Jos tuon vapaarattaan irroittaisi, niin löytyisiköhän sieltä vaihdettavat laakerit ja arvaisiko moisen homman tehdä?
    Vähäinen vapaarattaan välys aiheuttaa kaikkein vähiten ongelmaa pienimmällä rattaalla. Jos kaikki voitava on rajaruuvien ja vaijerin kireyden kanssa tehty, tarkistaisin vielä vaihtajankorvakkeen suoruuden.
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

  7. #157
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Kotka
    Viestit
    144
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
    Jos/kun ketju hyppii vain pienimmällä takarattaalla;millä on ketju liitetty,epäsymmetrinen ketjulukko väärinpäin,väärä kiinnitys rengas pakalle?
    Joo vain pienimmällä rattaalla ongelmia. Ketjulukkona olen käyttänyt Wippermania, eikä ole tullut mieleenkään kuinka päin tuon tulisi olla. Ajatellen ketjun nousua suuremmalle rattaalle, niin voihan ylimääräinen lenkin osa olla ko sivulla eteen tai taakse ketjun liikesuuntaan nähden. ... Ainakin valmistaja ohjeistaa sen laittamaan näin. Kiinnitysrengas tuli pakan mukana, mutta kuikoillaanpa onko samanlainen kuin muissa vastaavissa pakoissa. Kiitos vinkeistä.

  8. #158
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Kotka
    Viestit
    144
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti A.M.® Katso viesti
    Vähäinen vapaarattaan välys aiheuttaa kaikkein vähiten ongelmaa pienimmällä rattaalla. Jos kaikki voitava on rajaruuvien ja vaijerin kireyden kanssa tehty, tarkistaisin vielä vaihtajankorvakkeen suoruuden.
    Kiitos vinkistä. Onko vaihtajakorvakkeen suoruuden tarkastamiseen mitään kotikonstia?

    Katselin kaikenlaisia räjäytyskuvia vapaarattaista ja vaikken tästä nimenomaisesta mallista löytänytkään, niin onhan noissa sellainen laakerointi, että klappi on vikautumista. Vetopuolen laakerikuppi näyttäisi sellaiselta, että voisiko kietämällä kiristää vapaarattaan laakereita ? Onko tuollainen Shimanon vapaarattaissa mahdollista noi yleensä? Työkalua en löytänyt moiseen.

  9. #159
    Liittynyt
    11/2005
    Viestit
    1.510
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ATS Katso viesti
    Kiitos vinkistä. Onko vaihtajakorvakkeen suoruuden tarkastamiseen mitään kotikonstia?

    Katselin kaikenlaisia räjäytyskuvia vapaarattaista ja vaikken tästä nimenomaisesta mallista löytänytkään, niin onhan noissa sellainen laakerointi, että klappi on vikautumista. Vetopuolen laakerikuppi näyttäisi sellaiselta, että voisiko kietämällä kiristää vapaarattaan laakereita ? Onko tuollainen Shimanon vapaarattaissa mahdollista noi yleensä? Työkalua en löytänyt moiseen.
    Sen jälkeen kun Shimano keksi kasettipakan, taisi olla ekana 6-vaihteisissa navoissa joskus 80-luvun alkupuolella, vapaarattaan perusrakenne on ollut melko sama. Eli tuolla siitä purkukuvat: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...-Mavic-jne-%29 Yhdeksännessä kuvassa näet välilevyt, joilla voi säätää laakerin välystä. Siihen laakerikuppiin käy Shimanon työkaluista joko TL-FH20 tai TL-FH40. Noita työkaluja ei ole ollut myyntiohjelmassa viimeiseen 10-15 vuoteen eli etsimällä sellaisia voi löytää tai sitten se pitää tehdä itse.

    Tuolla kuvia noista työkaluista ja itse tehtyjä korvaavia työkaluja:

    https://www.google.fi/search?q=shima...b+tool+tl-fh20
    https://www.google.fi/search?q=shima...b+tool+tl-fh40
    Suomen suomalainen

  10. #160
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.334
    ^Härski-Hartikainen naputtelee tuon vapaarattaan auki vasaralla ja tasapäisellä ruuvimeisselillä kun vapaaratas on irrotettu navasta ja kiinnitetty ruuvipenkkiin. Sen voi tehdä ainakin pari kertaa ennen kuin kiinnitys menee pilalle.

  11. #161
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    30
    Huolsin omastani tuon shimanon vapaanavan (samanlainen kun sivulla 1 ekat kuvat)

    Laitoin laakereille yms. melko reilusti vaseliinia/rasvaa ja nyt ei rullatessa enää naksuta niinkuin vapaaratas tyypillisesti naksuu kun ei polje.

    Onkohan tuosta jotain haittaa? Muutoin toimii ihan normaalisti, pari lenkkiä vasta ajeltu niin ei ainakaan vielä ole "korjaantunut" itsekseen.
    GT Avalanche Expert 2010

  12. #162
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.172
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SakkeMO Katso viesti
    Laitoin laakereille yms. melko reilusti vaseliinia/rasvaa ja nyt ei rullatessa enää naksuta...

    Onkohan tuosta jotain haittaa?
    Pakkasella kun vassut jäätyy sun vapaaratas pyörii tyhjää myös eteenpäin.


  13. #163
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    30
    Jos ei muuta niin aukastaan sitten talvella uudestaan jos tulee ongelmia.

    EDIT: Aukasimpa huvikseen kerta vielä tuoreessa muistissa, nyt vähemmilä rasvoilla kasassa ja tuntuu pyörivänkin nyt hieman kevyemmin, räikkäsoundikin löytyi takasin.
    SakkeMO muokkasi tätä : 22.09.2015 at 18.30
    GT Avalanche Expert 2010

  14. #164
    Ajan tällä hetkellä 8 speed pakalla ja haluaisin päivittää 11speed versioon, onko vapaaratas erilainen näiden versioiden välillä, eli pitääkö samassa vaihtaa vapaaratas tai mahdollisesti jopa kiekot jollei vapaaratasta ole saatavilla.

    Pyörä: http://www.wiggle.co.uk/gt-grade-al-claris-2015/

    Kalliimmissa malleissa on sama kiekkosetti ja 11spd voimansiirto, joten onko niissä eri napa vai vain vapaaratas?

    Kiitos!
    Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.

  15. #165
    Onko shimanon vapaarattaan (josta löytyi n.11mm kuusiokolopultti) irrotukseen oikea kuusiokoloavain nyt siis 11mm vai 7/16"? Näitten erohan on vain 0,11mm mutta ajattelin hommatata sitten juuri oikean työkalun kun ei moista kokoa juuri muuhun käyttöön tarvita.

  16. #166
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.334
    ^Eikös se ole Shimanossa 10mm kuusiokolo joka pitää vapaarattaan paikallaan.

  17. #167
    Tuntuu tuo vaihtelevan... Itsellä ainakin pyörii kymppimillinen avain tyhjänä siellä..

  18. #168
    No nyt on avain, seuraavaksi kyselen mitä tehdä, kun vapaa-ratas ei irtoa vaikka ruuvvia on väännetty (vastapäivään) lähes metrisen jatkovarren kanssa...?? Ei kai shimanossa vastakierteistä ruuvia voi olla (vaikka 11mm kokoa olikin)? pyörä on kaksi vuotta vanha, joten kovin paljoa ruostetta ei siellä pitäisi olla... kierränkö nyt jotain väärää ruuvia?
    Eli tältä näyttää rattaan sisällä:
    (mahtoikohan kuvakaan toimia... tässä: https://www.dropbox.com/s/ned23soysn...59696.jpg?dl=0 )

  19. #169
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565

  20. #170
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Mulla on maantiepyörässä FFWD kiekot DT240 navoilla Campa (10s) vapaarattaalla. Voinko vaihtaa siihen Shimano 11 pakan, jos vaihdan Shimano pyörään? Suoraanhan pakka ei toki mene eli voiko siihen dt240 campa vapaarattaan tilalla vaihtaa tällaisen, onnistuuko se ilman erityistyökaluja ja suht helposti?
    http://www.bike-discount.de/en/buy/d...205/wg_id-8255

  21. #171
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Mulla on maantiepyörässä FFWD kiekot DT240 navoilla Campa (10s) vapaarattaalla. Voinko vaihtaa siihen Shimano 11 pakan, jos vaihdan Shimano pyörään? Suoraanhan pakka ei toki mene eli voiko siihen dt240 campa vapaarattaan tilalla vaihtaa tällaisen, onnistuuko se ilman erityistyökaluja ja suht helposti?
    http://www.bike-discount.de/en/buy/d...205/wg_id-8255
    Mun muistaakseni DT:n 240s:stä lähtee vapaaratas ihan käsin vetämällä irti.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  22. #172
    Blackborow Guest
    DTSwissin ratchet system napa ja vapari lähti tiukkaa pakka irroittaessa irti. Sieltä tipahti pari sellaista hassun näköistä rinkulaa. Laitoin vähän uutta rasvaa ja löin ne takaisin sinne. Nyt navasta kuuluu rullatessa oudohko ruksutus jollaista ei ennen ollut. Mikä meni pieleen?

  23. #173
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Mulla on maantiepyörässä FFWD kiekot DT240 navoilla Campa (10s) vapaarattaalla...
    Sopiiko DT Swissin vapaarattaaseen tavallinen campagnolon valmistama pakan lukkorengas? DT Swissilla näyttää olevan tarjolla omakin lukkorengas, mutta onko siinä jotain eroa tavalliseen campan tekeleeseen? Pakka on 11-lehtinen.
    Rule #1: Obey The Rules

  24. #174
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.927
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kervelo Katso viesti
    Sopiiko DT Swissin vapaarattaaseen tavallinen campagnolon valmistama pakan lukkorengas? DT Swissilla näyttää olevan tarjolla omakin lukkorengas, mutta onko siinä jotain eroa tavalliseen campan tekeleeseen? Pakka on 11-lehtinen.
    Se DT Swissin lukkorengas on ohuempi. 350 napaan ei mahtunut kiekko pyörimään (eli akselin pää ei tulllut riittävästi ulos pakasta) 11s pakalla Campan lukkorenkaalla, mutta tuolla DT Swissin rinkulalla toimii. 10s pakalla ei ollut vastaavaa ongelmaa.

  25. #175
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    XD-driver; mikä kierre? Koko ja nousu? Tarttis avata vähän driverbodyn jenkoja.

  26. #176
    Liittynyt
    11/2013
    Viestit
    273
    Nuke Proof Generator ja Halo Spin Doctor 6D taitavat olla samoja takanapoja. Ainakin Halon napaan sopii Nukeproofin kynnet ja jouset. Vapaarataskin näyttää samalta.
    routaisten peltojen pehtoori

  27. #177
    En tiedä onko oikea paikka kysyä, mutta kysyn silti. Nyt pakkasten tultua huomasin että pyörää taluttaessa polkimet pyörivät mukana. Normaalissa ajossa asiaa ei huomaa mitenkään, eli vapaaratas toimii sinänsä ihan hyvin ja minkäänlaista vastetta ei jalkoja kohtaan tunnu. Järkeilin että vapaarattaan öljyt olisivat vähän jähmeämmät näin pakkasella, joka aiheuttaa hieman kitkaa. Pyöriminen loppuu jos taluttaessa vaihtaa vaihdetta, jolloin voimansiirtoon tulee varmaan juuri sen verran vastetta että vapaarattaan öljyt eivät jaksa kankia pyörittää.

    Onko järkeilyni oikeilla jäljillä ja onko asialle syytä tehdä jotain? Aloittelevana pyöräilijänä nämä asiat eivät ole ihan selkeitä.

  28. #178
    Mavic CrossOnen vapaarattaasta on ilmeisesti kulunut se nailoninen pusla, joka toimii navan puolella laakerina vapaarattaan rungolle. Ainakin pakka heiluu ja klonkse kuuluu käännellessä. Lisäksi vapaarattaasta on alkanut kuulua naksumista jopa aiempaa enemmän, mutta on toistaiseksi kuitenkin vielä toiminut.

    Onko joku huoltanut tuommoista vapaaratasta ja osaisiko kertoa mitä tyyppiä se on? Onko se FTS-L vai jokin muu viritys? Kävisikö siihen tämä: http://www.ebay.com/itm/MAVIC-STD-00...item35fe7cd701 ?

  29. #179
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.687
    Huolsin eilen Mavic FTS-X TS-2 vapaarattaan. Muuten aika helppo homma mutta sen 16mm lukitusrenkaan paikalle saaminen olikin yllättävän hankalaa.

    Minusta se aksiaalisuuntaiset välykset pois ottava jousikonstruktio on aika kehno. Sen tilalle voisi laittaa vaikka shimmilevystä tehtyjä prikkoja...

  30. #180
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.687
    Piti vielä tarkentaa että vapaarattaassa ei ollut juurikaan likaa tai muuta töhnää. Arvelin että syy tahmauteen oli vapaarattaan ulkokehän huulitiivisteessä. Se oli ihan kuiva.

    Eli vastaavassa tilanteessa voi kokeilla pikahuoltona uittaa jotain voiteluainetta sinne navan ja vapaarattaan väliin.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •