ElectrobikeHephaGiantFillari
Sivu 1 / 3 1 2 3 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 90

Aihe: Runkolaukkua läskiin?

Runkolaukkua läskiin?

En jaksanut kahlata ketjuja läpi, pahoittelut.
    Jos asiaa aiheesta jo löytyy, saa linkata.

Spessun Fatboyhin siis runkokassi mietinnässä, jos kokeilis selvitä fiilistelyistä ilman reppua.
    Olisko tuollaiseen mahdollista sovittaa esim. juomarakkoa sisään?

Kokemuksia runkolaukku vs. reppu, plussat ja miinukset?

EDIT: ja tietty vinkkejä hyvistä laukuista ja hankintapaikoista saa laittaa.

Tämä tuli itselle vastaan:
    https://www.alpkit.com/products/fat-bike-stingray
    brilleaux muokkasi tätä : 03.08.2015 at 08.13

Ns. kaupallisten tuotteiden lisäksi kannattaa myös miettiä ihan kotimaista käsityötä eli teettämistä osaavalla henkilölle, jos oma neulomispeukalo on keskellä kämmentä, niinkuin minulla. Itse teetin Herttoniemen suunnalla itselleni runkolaukun edelliseen läskirunkoon.. Tein kunnon piirustukset, joissa otin huomioon tarpeet ja tulevan runkoni mitat jne. Tuolta löytyy kuvei ja kokemuksia http://www.yksivaihde.net/site/fooru...d=16892&page=9

Nyt tuo runkolaukku on ollut ajossa kaikki vuodenajat ja toimii kyllä mainiosti. Iso plussa, kun lyhyemmilläkään lenkeillä selässä ei ole mitään painavampaa. Ja yllättävän vähän se tavara tuolla rungon sisässä tuntuu muutenkaan ja myös retkihommissa ihan ässä. Miinuksia ei tuossa paljoa minusta ole pienten runkoon jäävien kulumien/hankaumien lisäksi, vaikka toki on siinä joskus "turhaan" ja vaikeuttaa esim. kuljetushommia auton kanssa eli koukkuun ei mene kovin nätisti ilman askartelua ja katolle ei viitsi oikein tuulen/ilmavirran takia laittaa.
    Krossikommuuni / Syöte MTB

^Kiitokset linkistä. Tutustutaan aiheeseen.

Eipä kestä.

Alpkitin lisäksi ainakin Revelate Designs tekee laadukkaita runkolaukkuja ja varmaan löytyy muitakin valmistajia sitten tiettyihin runkoihin esim. Salsan ja Surlyn rungoilla hakien.
    Krossikommuuni / Syöte MTB

markettipyörämies Guest
    Kuinkahan hienosti kolisisi, jos tekisi kovan laukun? Jotain pehmustetta sisään toki.

Laittisi kaikki työkalut ym. mitä tarvii muovipussiin ja levyn päälle. Sitten kerros pehmustetta ja uusi muovikerros. Tähän sitten laminoisi päälle kuitua ja vetäisi koko komeuden alipaineella läjään. Sitten vain toinen puolisko samalla systeemillä.

Kaikkille kaluille olisi sen jälkeen oma kolosensa ja kuplamuovipehmusta. Vesisäiliönkin voisi laittaa joukkoon.

Tais olla Ilosen Samun idea fillarin kuljetuslaukun tekoon joskus aikoinaan mistä tuli mieleen, tekiköhän se semmosta ikinä? Tais muuten ideoida urtsua pehmusteeksi eli ensin urtsu ja se hioen muotoon ja sen päälle kuitu.

Pitäsköhän tehdä?

Yksi vaihtoehto Puolasta:

http://bikepack.pl/en/

Alpkit näyttää tekevän tarvittaessa läpimenot myös juomaletkulle. Mulla tuohon pitäis kyllä juomarakko ehdottomasti saada sisälle.
    Sisuri, pumppu+muutama pikkutyökalu, ei kai sinne muuta tarttis mahtua. Onhan sitä jo siinäkin.

Tuossa on valikoimaa kanssa aika hyvin;

http://fatbikes.at/bike-packing/rahmentaschen

Kyllä noita ois päästävä "sovittamaan" tai tilattava Alpkitin tyylinen Customoitu kassi.
    Onhan sen nimittäin istuttava ns. "kuin nenä päähän".

markettipyörämies Guest
    Pikamalli finnfoamista. Saa nähä viitsinkö alkaa väsäämään, olisi sen verran iso töinen homma. Kolmiokin tossa Dudessa on niin pieni, että tilavuus jää varsin pieneksi. Tulis kiinni alhaalta juomapullotelineen kiinnikeisiin ja ylhäältä remeleillä + ura joka nojaa pystyputkeen.

Tässä muutama kuva omasta luomuksesta http://1drv.ms/1M0QzbR materiaalit tilasin Shelby.fi liikkeestä ja ne kustansi n 30€. Ei mikään paha nakki, viikonloppu siinä meni vaikka ompelukonekortti on jäännyt suorittamatta. Jos tekee, niin kannattaa käyttää shelbystä saatavaa muoviliuskaa vahvikkeena (leveys muistaakseni 60mm), se jäykistää laukkua.

Relevaten laukkuja voin lämpimästi suositella, omani olen ostanut Shockteraphystä.
    Pinna löystyy kun ketju kiristyy.

Relevaten sivuilla näyttää olevankin ihan kohtuullinen suuntaa-antava kokotaulukko.
    Tarttee ottaa mitta kouraan joku päivä.

EDIT: Missä hintaluokassa nämä Suomessa liikkuu?

Tässä viimeisin tekeleeni. Tein laukun sisäpuolelle leveästä tarranauhasta kaksi avattavaa väliseinää tavaroiden järjestyksessä pitämistä helpottamaan. Pohjan sisäpuolelle ompelin vielä tunnelin johon saa pujotettua ohuen "telttapatjasuikaleen" jolloin kamat ei kolise viistoputkeen, suosittelen.

edit: Miten noihin laukkuihin yleensä juomapussi ripustetaan? Johonkin remmeihin vaakatasoon vai onko pussi poikkeavan muotoinen? Ajattelin lisätä omaan laukkuuni juomapussille kiinnikkeet mutta muiden ratkaisuja hyödyntäen
    cuppis muokkasi tätä : 04.08.2015 at 08.19

Lainaus Alkujaan tämän lähetti HC Andersen Katso viesti
    Relevaten laukkuja voin lämpimästi suositella
    Myös omat kokemukset Relevaten tuotteista hyviä. Pysyvat kiinni pyörässä, ja toimivat. Kannattaa maksaa laadusta, siellä avotunturissa on kiva harrastaa parsimista kun kamat on levällään kuin Jokisen eväät.
    Vastustan tyranniaa viimeiseen asti
    Ei lähde saatana Moskovasta, njet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti cuppis Katso viesti
    Tässä viimeisin tekeleeni. Tein laukun sisäpuolelle leveästä tarranauhasta kaksi avattavaa väliseinää tavaroiden järjestyksessä pitämistä helpottamaan. Pohjan sisäpuolelle ompelin vielä tunnelin johon saa pujotettua ohuen "telttapatjasuikaleen" jolloin kamat ei kolise viistoputkeen, suosittelen.
    Niin. Ne tekee jotka osaa. Hyvännäköinen kassi.
    Leikkasin mallin M-kokoisen Relevaten mitoilla; on siinä ja siinä onko liian pitkä, viistoputken ja säkin välliin taasen jää 5cm tilaa. Mikä olisi toisaalta hyvä(lukitseminen U-lukolla), mutta pysyneekö tuo sitten ollenkaan paikallaan pelkillä remmeillä kun ei "nojaa" viistoputkeen?

EDIT:Salsan/Surlyn kokotaulukkoja kun katselee niin tuolta saattaisi löytyä sopivampi kuin "yleismallista".

Toikin olisi yksi optio:
    http://www.ovejanegrathreadworks.com/
    brilleaux muokkasi tätä : 04.08.2015 at 08.43

Cuppis on tehnyt asiallisen näköisen retkipyörän Onko muutkin laukut itse tehtyjä?

EDIT: Itse tein aikoinaan runkolaukun Fattyyn. Homma on suhteellisen helppo mikäli on kunnon ompelukone käytettävissä. Ajokortinhan liki kaikki suomalaiset ovat saaneet alakoulussa

Omassa laukussa kangas kului suhteellisen nopeasti puhki, eli runkoa vasten tuleviin osiin kannattaa harkita vahvistekankaan, -muovin tai pehmusteen asennusta.

^^En näe järkeä pienentää jo ennestään pientä laukkua. Juomapullon voi halutessaan laittaa tankoon kiinnitettyyn feed bagiin (tässä minun kaava jos kiinnostaa ommella https://dl.dropboxusercontent.com/u/...2/stemcell.pdf tulostus A3)
    Lopputulos jotain tällaista riippuen ompelijan taidoista ja näkemyksestä (kuva lainattu)

^kiitos, etukassit ja satulalaukku on Puolasta. Runkolaukku, bensatankki ja jerrykannu itse tehtyjä.
    cuppis muokkasi tätä : 04.08.2015 at 09.20

Löysin tämän:

"Specialized fatboy expert large Revelate design frame bag for large salsa mukluk Revelate design."

Näyttäisi istuvan melko kivasti, josko oletetaan että M-kokoinen kävisi M-kokoiseen Fatboyihin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti cuppis Katso viesti
    ^^En näe järkeä pienentää jo ennestään pientä laukkua. Juomapullon voi halutessaan laittaa tankoon kiinnitettyyn feed bagiin (tässä minun kaava jos kiinnostaa ommella https://dl.dropboxusercontent.com/u/...2/stemcell.pdf tulostus A3)
    Lopputulos jotain tällaista riippuen ompelijan taidoista ja näkemyksestä (kuva lainattu)

^kiitos, etukassit ja satulalaukku on Puolasta. Runkolaukku, bensatankki ja jerrykannu itse tehtyjä.
    Olen itsekin mietiskellyt bensatankin ja jerryn tekoa! Onko sinulla niihin kaavat?

^ei ole kaavoja. Jerry on helppo tehdä ilman kaavaakin. Leveydeksi suosittelen 5-6cm, omani on 7cm leveä ja osuu toisinaan jalkojen sisäpintoihin mistä en pidä. Itse tein kaksinkertaisena siten, että sisäpuoli on heijastinliivin keltaista kangasta jolloin näkee paremmin mitä laukku sisältää.

Viime talvena tein kovan laukun 2mm vanerista, alumiinikulmalistoista ja vahvasta cordurakankaasta. Pehmikkeeksi ja äänenvaimennukseen laitoin vanerin ja kankaan väliin ohutta solumuovia. Vähäisen käytön perusteella kohtalaisen toimiva, mutta varsinainen käyttötesti puuttuu vielä.

Mä laitoin tollasen pienen budjettimallin (4.40€ posteineen):

Bag Size: 23x20x6cm/1.8L
    Material: Water Resistant Polyester
    Weight: 88g

^Ei ihan riitä mun kamoille; ensiapusäkki, varasisuri, puNppu ja muutama työkalu pitää ainakin mahtua.
    Siisti ratkaisu kyllä tuokin.

Ajatuksena olis siis hyljätä reppu kokonaan pois seljästä fiilistelyillä.
    Nyt peräkärryä kiskonut ilman reppua ja siinä jo panin merkille repun uupumisen aiheuttaman vapauttavan tunteen.
    Mitä se sitten olisi metsässä...

EDIT:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Läskimasa Katso viesti
    Mä laitoin tollasen pienen budjettimallin (4.40€ posteineen)
    Onhan tuossa tietty pientä hinnan eroa. Revelaten kassi kustantaa 195e...

Medium kokoinen Alpkit Possum L kokoisessa Fatboyssa.

^Tämä vaihtoehto on myös listalla. Ilmeisen toimiva?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    "Specialized fatboy expert large Revelate design frame bag for large salsa mukluk Revelate design."

Näyttäisi istuvan melko kivasti, josko oletetaan että M-kokoinen kävisi M-kokoiseen Fatboyihin.
    Kävin paikallisella kauppiaalla sovittamassa M-kokoisia keskenään. En alkanut punomaan sen paremmin kiinni, kun jo päältä näki, että sopii kuin nenä päähän.

Sama laukku sopii myös Whiten M-kokoiseen Interceptoriin "mutkikkaammasta" vaakaputkesta huolimatta.

Koko on M, 2014-malli.
    Salsan taulukossa malli 2, osanumero BG5721 http://salsacycles.com/files/tech/8632_SAL_Framebag_Sizes_Update.pdf
    Cycling El Burro
    Varmaan kohta lakkaa helpottamasta

^^Toimii, mutta eihän tuo erityisen tilava kuitenkaan ole. Mulla kulkee isohko punppu, pari sisuria ja työkalut siellä.

Hermannille suurkiitos. (y)
    brilleaux muokkasi tätä : 06.08.2015 at 07.12

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Läskimasa Katso viesti
    Mä laitoin tollasen pienen budjettimallin (4.40€ posteineen):

Bag Size: 23x20x6cm/1.8L
    Material: Water Resistant Polyester
    Weight: 88g
    Tilasin ebaysta samanlaisen testiin ja minuutin päästä löysin tällasen:

Tilavuus 2,48l
    14e
    http://www.ebay.com/itm/New-Black-Ri...item4d2fbaff4c

Kokemuksia n. kk päästä..