Ei ole kertaakaan maanteillä autoillessa tullut autoa vastaan ns. omalla kaistallani pimeässä mutkassa, joten en arkipäiväiseksi kutsuisi.
Ei ole kertaakaan maanteillä autoillessa tullut autoa vastaan ns. omalla kaistallani pimeässä mutkassa, joten en arkipäiväiseksi kutsuisi.
Mul on tullu suorallaki. Hiekalle väistäminen on aina hauskaa![]()
Edellisen kerran Joensuu-Helsinki väliä ajaessa näin takaapäin kolme sellaista ohitusta missä letkan ohi ajettiin ylämäessä ja viimeinen auto ohitettiin lähes mäen päällä. Keltainen viiva alkaa jo mäen alta ja mäessä ei ole mitään näkyvyyttä vastaantulevien kaistalle. Jos mäen takaa olisi tullut joku vastaan, niin ei olisi ollut mitään mahdollisuutta väistää, mutta onneksi näin ei käynyt.
Mun mielestä tuossa tilanteessa liikennesääntöjen osaamisella ei ole mitään merkitystä. Siinä on kyse pelkästään ajattelemattomuudesta, terveestä järjestä, itsekkyydestä, turvallisuudesta piittamattomuudesta jne.
Järjenkin pitäisi sanoa (jos sitä on), että jos et näe mutkan taakse, talon nurkan taakse, alikulussa vastaantulevien kaistaa jne. niin niissä paikoissa ei ohiteta muita, ajeta kovaa tai ajeta vastaantulevien kaistalla.
Ikävä kyllä vastaavia tapauksia näkee päivittäin ja ennemmin tai myöhemmin kolahtaa. Toivottavasti silloin syyttömiin ei satu pahasti. Noille päättömästi ajaville sympatiaa ei hirveästi liikene.
Kyllä noita pimeitä mutkia kelveiltäkin löytyy. Just joku päivä sitten tuli ~5v tyttö alamäkeen täysiä yli 20 km/h mutkassa puskan takaa väärää puolta vastaan. Mulla vauhtia ehkä 30 km/h, kun kelvi oli just taittunut alamäestä ylämäkeen. Tyttö löi jarrut pohjaan ja pyörä melkein poikittain edessä. Ilme oli sen näköinen, että muistaa varmaan kauan kun iso läskin rengas lähestyi huimaa vauhtia. No onneksi ojan penkkia oli niin loivaa nurmikkoa, että pystyi väistämään sinne ja tilanteesta selvisi säikähdyksellä.
Tuossa hyötypolkijan mainitsemassa mutkassa tuli kerran pakettimallinen mopoauto vastaan. Siinä meinasi jo tila loppua, ja huumori.
Tuli hieman käänteisesti tänään eteen tilanne: ajoin autolla duunikeikkaa puolen kahden aikaan, Itäväylällä Siilitien metroasema - Herttoniemen liikenneympyrän ramppi välillä kun bongasin tiellä maantiepyöräilijän ajamassa kuntolenkkiä. Taispa olla Cervelon S2 alla, valkoinen ajopaita jossa sinistä ja iso juomapullo selkätaskussa.
Ei mielestäni ollut Itäväylä ihan paras paikka sille harjoitusajolle...
Kadenssi - onko se jotain syötävää?
On-One Inbred 29er SS
Motobecane Fantom Cross Outlaw Disc
Tänään vaihteeksi kävelijänä. Kävelin klv:n oikeaa reunaa koko ajan ja kolme pyöräilijää eivät onnistuneet pitämään tarpeeksi etäisyyttä ohittaessaan, vaan heidän oli ihan pakko mennä melkein hihaa hipoen ohi. Mitään syytä tällaiselle ei ole, ei edes ollut muuta liikennettä. Tuota vasten alan pikku hiljaa ymmärtää miksi joidenkin ihmisten on "pakko" kävellä keskellä klv:tä. Miksi kävellä reunassa, kun on tuollasia pyöräilijöitä jotka eivät välitä kenenkään turvallisuudesta? Siitä ei ole yhtään ylimääräistä vaivaa väistää sen puoli metriä vasemmalle. Tämähän alkaa muistuttaa vähän samanlaista kuviota kuin ajoradalla, jos menee liian reunassa kukaan ei kunnioita ja ohitetaan liian läheltä, jos taas ottaa tilansa niin saiskohan sitä tilaa sitten vaikka väkisin. Tosi tympeää, kun haluaa itse varmistaa liikenteen sujuvuuden muidenkin osalta mutta sitten tuollaset ajattelemattomat pöljät pilaavat kaiken.
^ kelvillä ylimääräinen mutkittelu on vielä usein hauskaa puuhaa kun saa vetästyä terävät shikaanit ohittaessa.
Viikko sitten lähdin meloon, iso rinkka selässä ja kirkas valkoinen pieni kylmälaukku tavaratelineellä .. toinen noista risteyksistä, citymaasturi-audi änkes eteen kolmion takaa ja samaisessa alamäessä sais hyvät vauhdit, alhaalla liikenneympyrä .. kuorma-auto ohittaa mut ja kääntyy ympyrässä suoraan eteen .. jotain tollasta kun osas odottaa niin ei uskaltanu alamäkeä ajaa vaan piti himmailla .. pari maantiepyöräilijää kuorma-auton perässä ja kääntyi Bauhaussiin, pyöritteli päätään kun näki tilanteen.. ja on se lastatulla fillarillakin kiva paukutella noihin uusiin upeisiin Espoon kanttareihin
Kannattaakohan trollin kanssa ryhtyä "keskusteluun"?Mutta asiaan: tänään omakotitaloon polttoöljyä toimittava auto oli tyypilliseen tapaan pysäköity toimituksen ajaksi keskelle jaettua kelviä. Hetkeksi jäin juttelemaan toimitusmiehenä toimineen nuoren klopin kanssa siitä, eikö olisi järkevämpää ajaa auto jompaankumpaan reunaan, jotta toiselle puolelle jäisi asiallinen ohitustila? Kaveri vaikutti kehityskelpoiselta, toivottavasti jatkossa homma paranee. Häntäkin vähän hymyilytti, kun ehdotin yhtenä mahdollisuutena jättää auto seisomaan ajoradalle. Eihän sitä muuta autoliikennettä voi häiritä, mutta vähempiarvoisia kelvin käyttäjiä kyllä voi terrorisoida...
![]()
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
Kohta on viikko sompailtu pitkin Tukholmaa fillarilla ja vaikka tää kai onkin pyöräilykaupunki, niin on meillä moni asia paremmin. Kelvit on täynnä kiekkaa, kiveä roskaa ja ties mitä. Pyörätiet on semmosta silppua, että suunnistaminen on todella hankalaa. Fillareiden väylät on pysäköity täyteen autoja ja kun väylät kerran on, niin en sitten oikein tiedä, miten liikenteen seassa sompailuun suhtaudutaan. Siellä saa kyllä vetää koko ajan kaasu puhjassa busseja karkuun. Lopulta on hyvä, ettei meillä oo enempää kelvejä ja saa ajaa siellä teiden laidoilla. En kyllä tykkää ollenkaan ja taas sitä osaa arvostaa enemmän meidän vähäisiäkin pyörätieverkostoja, jotka sentään menevät selkeästi paikasta toiseen eikä lopu jonnekin umpiperään 1km päähän suunnitellusta reitistä. Jalankulkujat vetelee sirutta pyöräkaistaa, eikä väistämisestä ole tietoakaan.
Tänään oli vastaavasti finnoontien valoissa kaivon avaaja keskellä klv:tä, enkä jaksanut alkaa arpoa että pääseekö siitä ohitse jotenkin fillarilla vai ei, vaan siirryin suosiolla ajoradalle. Tällä kertaa tosin en tiedä että oliko ihan oikeasti about ainoa järkevä paikka pysäköidä vai ei, ainakaan tuossa risteyksen kohdalla ei ole juuri ylimääräistä tilaa.
Jo viikko mennyt ilman avautumisen tarvetta?!
Lahdentien kelvi on leveä, mutta niin vain kaksi kävelijää onnistuu käytännössä tukkimaan senkin kulkemalla sopivasti keskellä tiellä rinnakkain ja kuurona kaikenlaisille merkinannoille. Kun sitten hidastaa kävelyvauhtiin ja rauhallisella puheäänellä kysyy mistä välistä olette ajatelleet päästävän ohi, seurauksena on tietenkin sarja paniikinomaisia sivuhypähdyksiä ensin laitaan ja sitten takaisin samaan suuntaan kuin ystävätärkin.
Kun sanoin ettei tässä kenenkään päälle oltu ajamassa mutta kannattaisi muistaa että hiljaiselta vaikuttavalla kelvillä on muita usein nopeampia liikkujia seurauksena oli tietenkin vain pelkkiä sitruunannielleitä naamoja ja jotain mölinää peräänpäin.
Kirkonkyläntiellä Malmin aseman kohdalla pääradan ylittävä silta on remontissa ja sekä jalankulkijat että pyöräilijät on ohjattu samalle puolella työmaa-aidan rajaamaan kapeaan ränniin. Se ei tietenkään muuta jalankulkijoiden tapoja yhtään mitenkään: kävellään rinnakkain ikäänkuin kukaan ei voisi tai kenenkään ei tarvitsisi heitä ohittaa, omaa etenemisvauhtia ei yritetäkään säädellä niin etteivät vastaantulijat joutuisi seisomaan ja odottamaan jne.
Omaa tyhmyyttä oli lähteä ajamaan sitä kautta; tiesin liikennejärjestelystä ja pitempi kierros jostain Tapanilan suunnalta ja Teerisuontien (ja hyvällä jalalla Tullivuorentien) kautta olisi ollut fiksumpi ja mukavampi, mutta unohdin että arkena varttia vaille viisi ei välttämättä onnistu sama kuin hiljaisena sunnuntai-iltapäivänä.
PS Olihan se kieltämättä pieni ihana hetki kun sillan loppupäässä tuli vastaan kaksi matkalaukkuja vetävää ihmistä ja kaiken edellämainitun kokeneena ehdin jo valmistautua lisähankaluuteen, mutta vastaantulijatpa toimivat esimerkillisesti tilaa antaen - ja syykin selvisi: pyöräilijöitähän nämä!
Vissiin on kevyen liikenteen väistämissäännöt ehditty muuttamaan kun eräs perusmutsi änkesi fillarillaan oikealta puolelta katua ylittämään jatkeelle tässä: https://www.google.fi/maps/@61.68586...7i13312!8i6656
Itse olin autolla tulossa kuvan suunnasta ja siinä pysähtyessäni heilautin kättäni ilmaan. Muuten olisin niellyt mielipahani ja jatkanut elämääni, mutta mamma mulkoilee paheksuvasti ja siinä kadun yli ajaa lonniessaan vielä osoittaa kädellään suojatietä. Piti huikata, ettei se suojatie mitään meinaa kun olet pyörällä liikenteessä. Vastaus oli äärimmäisen asiantunteva "höpö höpö." Noh, totesin että tätä väittelyä on turha jatkaa. Onnea vaan mammalle, kun työntää jossain vaiheessa jonkun vähän kiireisemmän autoilijan eteen.
Mikä siinä on että pitää ajaa rinnakkain niillä pyörillä, vaikka väylä on kapea ja varsinkin sokeissa mutkissa tämä tuntuu olevan erittäin suosittua? Ei tartte olla edes mikään sunnuntaipyöräilijä, "tosipyöräilijätkin" tätä tekevät - tai ainakin tekivät tänään. Saakeli kun ei enää riitä pelätä autoja, vaan pitää pelätä ihan kaikkia kanssakulkijoita. Jokaisen puskan, kurvin, tunnelin tms. takaa voi tulla ihan mitä vaan ja ihan miten vaan.
Maskun kasitien klv:n väliaikaisjärjestelyt on muuten perseestä. Hirveitä mutkia, hirveää soraa ja yksikin alikulku oli sellanen että huhhuh. Raisiota kohti mennessä olisin mieluusti käyttänyt klv:tä mutta siellä pakitti (!) jostain hevonkuusesta saakka koko väylän levyinen kuorma/sora-auto ja vähän edempänä oli joku muukin työkone. Haluisin nähdä sen kerran kun autoilla tulee ajoradalla vastaan koko kaistan tukkiva työkone ja vielä niin että ei ajeta eteenpäin vaan taaksepäin. Miksi aina klv:llä!
No niinpä menee letku. Tästä juuri keskustelin kuskin kanssa, että jos ajaa auton sinne talon puolelle kelviä, ei ohikulkijoille aiheudu haittaa siitä letkusta. Esim. jollain sähkörullatuolilla kulkevalle tuollainen kymmenen sentin korotus on hankala paikka. Tässä tapauksessa auto oli pysäköity aavistuksen lähemmäs talosta ulompaan reunaan, jolloin kaikki ohittava liikenne kulki letkun yli. Siis kelvin liikenne.
Hääppönen muokkasi tätä : 21.07.2015 at 17.08 Syy: tarkennus
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
No kyllä sitä näin kesäisin työmailla sattuu kaikenlaista, juuri tuotakin, myös autolla liikkuessa.
Juuri tänään olin tyttären kyydissä Asematiellä kohti Grania, kun tuli ensin pysäytys suojatiemerkinnän takia, ja sitten tulikin komento peruuttaa 20 metriä, jotta samaa kaistaa vastaan tuleva bussi mahtuu kohtaamaan.
Noinhan se juttu juuri valitettavasti menee. Sillä ei ns. peruspyöräilijöiden päähän ole mennyt se että ei heillä ole jalankulkijan oikeuksia tunkiessaan ajaen suojatielle. Monasti autoilijoita syyllistetään siitä, että he ovat omalta osaltaan luomassa tuota harhakäsitystä kun antavat "tietä" pyöräilijälle tilanteessa jossa pyöräilijä on väistämisvelvollinen. Mutta ei kai kukaan nyt ehdoin tahdoin aja suojatielle väkisin kinkeävän pyöräilijän päälle, vaan antaa sitä tietä?
Hölmöipiä ovat tilanteet joissa autoilija pysähtyy suojatien eteen antaakseen pysähtyneen ja pyörältään nousseen ylittää suojatien, olettaen että nyt pyöräilijää kohdellaan jalankulkijana. Sitten se pyöräilijä alkaa vaivalloisesti kiivetä pyöränsä selkään ajaakseen yli, vaikka pyörää työntämällä olisi päässyt nopeammin toiselle puolelle.
Sitä se ikävä kyllä teettää, kun pyöräilijät ja jalankulkijat tungetaan samoille väylille. Hyvin monet eivät miellä pyörää ajoneuvoksi.
No juu, mutta näkemässäni tilanteessa tämä sora-auto pakitti monta sataa metriä, ja sen perässä toinen työkone. Pakitti onneksi (tai sitten ei) hitaasti, mutta ei siinä kauheasti huvittanut käyttää klv:tä, varsinkin kun se on ajettu ihan hirveäksi soratieksi. Ajoin sitten tyhjällä asvalttityömaalla pätkän jonka jälkeen oikaisin pienen sorakasan yli takaisin kelville.
Turussa sataman lähellä olevalla kelvillä tehtiin kanssa eilen jotain töitä, kaivuri oli koko väylän leveydeltä mutta en nähnyt mitään opastettua kiertotietä, joten siinäkin oli sitten pakko mennä hetkeksi ajoradalle kävelemään pyörän kanssa.
Nalho kirjoitti:
Minun kohdalleni kyllä osuu toistuvasti autoilijoita, jotka pysähtyvät vaikka olen selkeästi jalka maassa paikoillani. Onko tuo tietämättömyyttä vai yliystävällisyyttä, en tiedä. Ainakin se sotkee sujuvaa liikennettä, kun toisesta suunnastakin tulee autoja. Usein koko tilanne olisi nopeammin ohi sääntöjen mukaan mentäessä.Monasti autoilijoita syyllistetään siitä, että he ovat omalta osaltaan luomassa tuota harhakäsitystä kun antavat "tietä" pyöräilijälle tilanteessa jossa pyöräilijä on väistämisvelvollinen. Mutta ei kai kukaan nyt ehdoin tahdoin aja suojatielle väkisin kinkeävän pyöräilijän päälle, vaan antaa sitä tietä?
Autoilijat ja pyöräilijät eivät ole erillisiä ryhmiä. Ne samat pyöräilijät antavat melko todennäköisesti vastaavasti tietä autoillessaan. Samaten muut tunnolliset, mutta tietämättömät autoilijat.
Itsekin toki annan jos joku väkisin tunkee eteen, mutta osoitan kyllä töötillä, ettei mennytihan oikein se homma.
Ei taida ihan olla Lahdessa autoilijoilla liikennesäännöt selviä ja sitten vielä avaudutaan Etlarin näppispalstalla:
https://www.dropbox.com/s/4nj0twln2c...21.25.jpg?dl=0
http://goo.gl/maps/r5Rkh
Kyseisessä paikassa autoilijat väistää pyöräilijää tulosuunnasta rippumatta, Vuorikadulta tulijoilla kolmio ja muut kääntyviä. Lisäksi paikassa on pyörätien jatke.
Vai jäikö multa jotain tajuamatta?
^ Hah, vähintään tuplafail sitikka-urpolla.![]()
Jäätävältä näyttää mummojen ja mammojen sompailu vaihteeksi. Vähän iäkkäämpi rouva pyöräili kadun vasemmalla puolella pitkin kelviä ja käänsi suojatien/jatkeen kohdalla oikealle katua ylittämään täysin taakseen katsomatta. Varmaan tälläkin on vankka tieto, usko ja luottamus siitä, että autoilijan kuuluu väistää aina koska suojatie.. Olisi tullut melkoisen hazardi tilanne, jos olisin ehtinyt kohdalle muutaman sekunnin verran aiemmin.
Kyllä niitä alle jääkin tämän tästä😁
Kirjanmerkit