^Juu, jos on löysä kumi eikä helposti nouse vanteelle niin ekaks rengas vanteelle sisurilla, sitten paineet veks, renkaan toinen puoli painetaan sisään ja sisuri pois. Tubelessventtiili paikoilleen (ilman sielua). Sen jälkeen vanne kannattaa asettaa siten että se ei-huulella oleva puoli on alaspäin, eli että painovoima koittaa jo vetää reunaa alaspäin. Tossa kohtaa esim. ämpäri tai pesuvati on hyvä niin ei tarvi naarmuttaa napoja/jarrulevyjä/rattaita. Venttiilistä tietysti sielu veks koska se jarruttaa ilman kulkua todella paljon.
Kun se rengas on asetettu se tiivistettävä puoli alaspäin, laittaa ilmaa menemään venttiilistä. Samalla ottaa navasta kiinni ja hölskyttää sitä vannetta ylös-alas, usein silloin tulee tarvittava hetkellinen tiiveys jolloin alkaa ottamaan ilmaa sisään ja nostaa renkaan vanteelle. Jos ei se auta, niin käsillä ja polvilla (yksin ollessa) saattaa saada riittävästi apuja renkaan painamisessa, ja aina helpottaa jos on vaikka kaveri vielä apukäsinä.
Kuormaliinaa monet ovat käyttäneet renkaan ulkokehällä puristamaan rengasta tarvittavan tiiveyden saavuttamiseksi että ilma nostaisi renkaan vanteen kehälle, itse en ole vielä tarvinnut.
Ja vielä myöhäisedittinä, ne renkaan reunat pitää silottaa hiomalla vaikka karhunkielellä tai vastaavalla mikäli niissä on reunanappuloita tai muita rokkoja. Muuten tulee vuotava tubeless :P
Ja voihan sen tosiaan räjäyttää vanteelle, jos uskaltaa
EDIT. Niin tietty tää ohje pätee vaan jos käytössä on ilmakompressori!
PK1 muokkasi tätä : 21.07.2015 at 23.58Syy: tarkennusta...
Kirjanmerkit