Kyllä, kartan kanssa pysyi hyvin reitillä, itse olin sitä tutkinut jo edeltävänä iltana, joten ainut kohta, missä oikeastaan epäilytti jatkosuunta oli tuolla Pyhäjärven jälkeisellä pätkällä, kun latu-uraa tullut polku ristesi kärrypolkuun ja ainut kyltti oli takaisinpäin. Tuohon koitin kengällä piirtää sitten nuolen oikeaan suuntaan, jos vaikka joku myöhemmin paikalle tulevista epäilee myös omaa karttaansa/oletettua ajosuuntaa.
Itse ymmärrän kyllä, ettei reitistä ole tehty turhan vaikeaa, ainakaan niin, ettei voisi valita helpomman reitin (monesta "oikeasta" maastopyöräilijästä tuo Levin pää toki voi tuntua tylsältä, mutta tarkoitus kai on aikaansaada mahdollisimman matala kynnys lähteä ajamaan reittiä?) Ehkä Levin päässä voisi vielä jonkun kangaspolku-singletrack-pätkän koittaa saada reitille?
Sen verran voin luvata, että aikamoinen trial-kuski saa olla, joka ajaa Ylläsjärven puolelta Kellokkaaseen koko matkan. Ajoin itse nimittäin lauantai-illalla lenkin lopuksi Kellokkaasta Ylläsjärvelle ja tuon Ylläsjärven puolen ajaminen alamäkeenkin oli todella haastavaa (en varmasti teknisesti ole mikään taitava kuski, mutta en nyt mikään huonokaan). Tuonne Kellokas-Ylläsjärvi välille muuten on maalattu myös ne kaikki ylimääräiset oranssit kolmiot, niitä taisi parhaimmillaan olla kivissä 5m välein
Toinen "oikeaa" maastoajoa oleva pätkä on ainakin tuolla Äkäslompolossa, kelkkauran pohjaa nouseva reitti lämpöladun ja Tunturijärven väliin. Varmasti myös hauska alamäki, jos on 130mm+ joustoa pyörässä. Tosin alaosassa todella märkä suo. Ja haastavahkoa on myös Kotamajalta Peurakaltion suuntaan lähtevä ura (ainakin yksi ylämäki täytyy kantaakin).
Melkein kaikki tuohon uudelle MTB-kartalle merkityt reitit tuli ajettua 4 päivässä ja päällimmäisenä jäi mieleen, että lyhyintä katkoa olevilla poluilla mukavin pyörä olisi kunnon enduro. Keskipitkän katkon reiteillä ajoi jo ihan hyvin omalla kisajäykkikselläkin ja pitkä katko on jo yleensä nopeaa ja tasaista. Tästä poikkeamana Kukastunturin ylitys (paljon parempaa kuin lyhyin katko) ja Hyyverovan ylitys (pohjana hyvä moton ura). Kahvikeitaalla käyvä lenkki on itseasiassa hieman helpompi ajaa alempana rinteessä, vastoin kartan kuvausta. Ehkä yllättäen, hienoimpana pitämäni singletrack löytyy Ylläsjärven puolelta, missä reitti menee moottorikelkkauraa sähkölinjan alla ja loppuu Ylläsjärven kiertoliittymään, aivan mahtavan aaltoileva loiva alamäki.
En muuten suosittele ketään muuta kokeilemaan kartalle merkittyä Tunturijärveltä etelään menevää reittiä sähkölinjan alla. Polun lähtö ei oikeastaan näy ollenkaan ja polku ei muutenkaan näy linjan alla kovin usein. Luosun päässäkään ei paljoa pääse ajamaan. Ehkä tuokin väli ajan kuluessa paranee/parannetaan.
Kiitokset thm:lle videosta, hyvä leikkaus, kun ei tullut edes se ainut suunnistuserhe mukaan
Tuolta löytyy oma ajo Stravasta: https://www.strava.com/activities/348846861
NikHa:lle : se pullo on isäni, mutta epäilen että kannattaa enää lähteä hakemaan etelästäpäin, kun noita pulloja tuntuu muutenkin olevan kaapit täynnä. Kiitokset kuitenkin huomaavaisuudesta, ja eipähän ole roskana enää siellä maastossa.
Kirjanmerkit