Merkittävin ongelma tuossa järjestelyssä olisi se, että suuri enemmistö ei miellä pyörää ajoneuvoksi.
Merkittävin ongelma tuossa järjestelyssä olisi se, että suuri enemmistö ei miellä pyörää ajoneuvoksi.
Aiemmin mainittu häröpalloilmiö on hyvinkin tuttu. Eilen mm. oli rouva kahden kouluikäisen tytön kanssa pyörillä liikkeellä. Soittelin kelloa hyvissä ajoin, jolloin rouva huuteli että laitaan ja tietysti tytöt meni siksakkia laidasta toiseen. No, päättivät sitten pysyä laidoillaan, jolloin matelin keskeltä ohi (nopeus varmuuden vuoksi n.10-15km/h). Pysähdyttiin kaikki kuitenkin liikennevaloihin, jolloin rouva ohjeisti jälkikasvuaan, että sitten seuraavan kerran oikeaan laitaan ja heti kun päästään valoista yli niin sinne. Hyvä juttu. Lapset ja nuoret on vaan niin arvaamattomia. Äkillinen tilanne kuten succicsen ilmestyminen joko varoitusäänellä tai ilman saa pasmat sekaisin eikä taida kokemus riittää vielä rauhallisena pysymiseen ja sopivaa käyttäytymistä ei ole harjoiteltu. Toisaalat liikennemäärätkin on niin vähäiset ja jos harvoin fillarilla liikkuu niin sitten sitä harjoitusta ei myöskään kerry. Toinen juttu on kännykät, musiikkilaitteet ja kaverit. Usein ollaan niihin niin keskitytty että pitäisi olla kyllä tuomiopäivän pasuuna, jotta saisi etukäteen ilmoitettua että täältä tullaan. Jokusenkin kerran on kilkuteltu useamman kerran ja kyselty että pääsiskö ohi ennen kuin latu aukeaa. Sinänsä nuo ei minua haittaa, kun sen tietää ja niihin varautuu ja suhtautuu asenteella että kunhan kaikki kunnialla pääsee liikumaan niin hyvä niin.
Eilen muuten tuli kehäkolmosta vastaan noin puolen tusinan maantiepyöräilijän ryhmä kevillä mäkeä alas (vauhtia ehkä lähemmäs 40) ja ryhmän perällä tulijat aika tehokkaasti asettui jopa kolme rinnan huonokuntoisella kelvillä. No mahduin ohi kun jäi se puolimetraa tilaa, mutta joku mummis olis kyllä vamaan paniikissa ketoon ajanut. Jarruja kannattaa ehkä siellä perällä käytellä, ettei mene ryhmä turhan leveäksi.
Sika joka ei pyöräile on vain pelkkä sika
Voisit mieltää tapahtuneen osoituksesi arvostuksesta jota sait osaksesi vastaantulleilta maantiepyöräilijöiltä. Sinut kohdattiin yhdenveroisena eli tunnistettiin kokeneeksi pyöräilijäksi joka osaa ajaa suorassa, ymmärtää ajaa tilanteenmukaisesti kelvin laidassa eikä hätkähdä läheltäohittavia lajitovereita.
Toisin sanoen, veikkaan että jos olisit ollut mummis tai muuten epävarman tai ennakoimattoman näköinen pyöräilijä, maantieporukka olisi jättänyt leveämmän ohitusvälin.
PS Minusta on ihan normaalia väistää laitaan, kun vastaan tulee parijonossa (tai leveämminkin) ajava porukka (tai muu vastaava). Siinä ei ole kysymys nöyrtymisestä tai röyhkeämpien edessä matelusta, en vain koe että "omaa" ajolinjaansa tai kelvinpuoliskoaan pitäisi tilanteessa puolustaa,
kuovipolku muokkasi tätä : 02.07.2015 at 08.26
Jaa maantiepenoilla on näköjään oikeus vallata kelvitkin. Sitten hirveä itku ja avautuminen kun pari lastenvaunua on rinnakkain.
Kiitos kuovipolku - tuo oli positiivinen tulkinta tilanteesta. Tien huonon kunnon vuoksi sitä en sillä hetkellä noin tulkinnut ja kun itse pyrin kuitenkin aina siihen myös poukalla ajaessa että muilla liikkujilla olisi tilaa, ulkonäkö kun voi pettää. Hiukan oiken jännitti miten täss käy kun sieltä tultiin joseenkin vauhdilla kelviä joka on railoilla ja kuopilla. Tosin en itsekään mateluvauhtia liikkunut, mutta himmasin kuitenkin vauhtiani. Olen myös kelvillä kohdannut sellaisiakin ryhmiä(isojakin), jotka hyvin selvin merkein tekevät taakse tiettäväksi että vastaantulijoita piisaa. Lastenvainut ja muut minua ei häiritse, ne nyt kulkevat niin kuin kulkevat. Usein on vain pakko ajaa kelvejä - itse kun taajamassa ajan jo laki edellyttää kvl käyttöä ja useimmat isot väylät on muilta kuin moottoriajoneuvoilta (aiheesta) suljettu.
Sika joka ei pyöräile on vain pelkkä sika
Mä kanssa ihmettelen joidenkinharrastajien etuoikeutettua asennetta. Koska on harrastamassa jailmeisesti jollain tavalla harrastuksessaan hyvä, niin saa viedätilaa muilta ja änkeä muut pienemmälle tilalle. Tosin näitänäkee kyllä kaikissa kelviharrastajissa joita tulee vastaan;rullaluistelija, maantiepyöräilijät, maastoilijat, juoksijat jne.Mä vaan itse huomaan maantiepyöräilijät paremmin, koska ne onikäänkuin samaa porukkaa.
toissapäivänä tuli vastaanesim. 2x paidattomia maantiepyöräilijämulkkuja, jotka vei kolmeneljäsosaa kelvistä pariajossaan kun toinen oli vähän puolenvälin tuolla puolen ja meitä lähempi reilusti meidän puolella. Eimitään liikettä väistämiseen vaan oli pakko tehdä hätäjarrutusja siirtyä kokonaan tyttöystävän taakse.
Nyt jos ihmettelette tuota aiempaa,niin kyllä, tyttöystävän kanssa ajetaan myös rivissäitseasiassa aika usein ja jopa maantiellä. Mutta meillä on tapanaajaa siten, että tyttöystävä on reunassa ja mä olen keskemmällähieman tyttöystävän takaviistossa. Keskustelu sujuu, mutta mäpääsen tosi nopeasti suoraan sen taakse jos on tarve. Jos ei olepakko siirtyä kokonaan taakse (esim. 1 reunassa kulkeva jalankulkijavastaan) niin voin siirtyä takakulmalle jolloin meidän yhteisleveyson kinnerin luokkaa. Maantiellä myös usein niin, että tyttöystäväajaa edellä lähellä reunaa ja mä tulen takana vähän keskemmälläluomassa puskuria. Kolisevat sit muhun eikä siihen.
Mutta siis noita mulkkuja löytyy munhavaintojen mukaan joka lajissa suunnilleen samassa suhteessa. Mitäammattimaisemman näköistä, sitä suurempi tila vaaditaan (jos onsiis mulkku kyseessä, ei voi yleistää läheskään kaikkiinammattimaisilta näyttäviin)
Jalankulkijan ja auton esimerkki on huono, koska heillä on lain mukaan sivusuunnassa eri paikat. Piennarta kulkeva jalankulkija ja ajoradan kaistalla kulkeva auto eivät ole törmäyskurssilla missään vaiheessa. Toki sivuutustilanteessa pientareen yleisestä kapeudesta johtuen autoilijan tulee huolehtia riittävästä sivuetäisyydestä ("autoilija väistää"), mutta teoriassa törmäysvaaraa ei ole. Sama pätee myös samaan suuntaan kuljettaessa.
Sen sijaan yhdistetyllä klv:llä pyöräilijä ja jalankulkija ovat ymmärtääkseni tasavertaisia sen suhteen, missä kohtaa väylän sivusuunnassa heidän tulee liikkua. Jostain omituisesta syystä, lainvalmisteluvaiheessa kenties koirajärjestöiltä tulleen voimakkaan painostuksen vuoksi (?), jalankulkijan sallitaan kulkea myös vasemmalla, ts. vastaantulijoiden puolella. Vaikka väylän leveys yleensä mahdollista monipuoliset väistämisvaihtoehdot, väistämisjärjestys on kaikkea muuta kuin selvä. Aina voidaan heitellä lattauksia, kuten "viisaampi väistää", "sopu sijaa antaa" jne., mutta mielestäni laki jättää väistämisjärjestyksen kulkijoiden omaan tilannekohtaiseen harkintaan.
Itse kuljen jalan ja eri ajoneuvoilla siellä, missä tieliikennelaki edellyttää. Kävellessäni käytän ajoradan vasenta reunaa tai yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä oikeaa reunaa. Rinnakkaisella pyörätiellä ja jalkakäytävällä käytän liikennemerkillä tai tiemaalauksella jalankulkijoille osoitettua kaistaa ja erityisesti sen oikeaa puolta.
En oikein usko, että tällä on mitään tekemistä "painostuksen kanssa". Jalankulkijan oikeudet ovat vahvat, ja jos tarkastellaan miten monella tavalla kevyen liikenteen väylä tai pyörätie voi sijoittua suhteessa ajoratoihin, on erittäin järkevää, että jalankulkijaa (ml. lapset) ei pakoteta kulkemaan ajoradan vieressä. Usein jalankulkijan on tarkoituksenmukaisinta kulkea kaikkein reunimmaisena (esimerkiksi sillalla, tai kun vesi roiskuu sateella) kulkusuunnasta riippumatta. Tämä nyt vaan on kestettävä...
Jos tilaa on niin sillon voi ajaa vierekkäinkin, tuo on vaan tosi inhottavaa kun kapeilla kelveillä tulee tilanteita, joissa ei mahdu väistämään mihinkään.
Eilen tuli vastaan varsinaisia keskustakelvien kauhuja, iso joukko pyöräilijöitä (ei pro, vaan ilm. vuokra tms) tulee monta vierekkäin vastaan Urheilukadulla kisahallin edessä. He jättävät minulle vastaantulijana vain sen verran tilaa, että juuri ja juuri mahdun ohi osumatta viereiseen puskaan yms, mutta sitten joku heistä tai takaansa tuleva päättää vielä tässä kohtaa ohittaa heidät siitä nanomillin raosta, jolloin ei enää ollut muuta vaihtoehtoa kuin raapia itsensä viereiseen puskaan.
Tästä ärsyyntyneenä, kun joku tuli skeittilaudalla päin jo ennen kuin pääsin Tukholmankadun valoihin en väistänyt milliäkään, vaan päätin, että jos tulet päälle niin siinähän tulet. Sinua sattuu varmastikin enemmän. Kyllä hän sitten väisti oikeaan reunaan
Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
-team Söpöshox
Tosissani mä olen aina, mutta johonkin se on raja minunkin vedettävä. Normaali parijono eli kaksi rinnan kelvillä on mulle ihan ookoo kunhan kelvin laidassa on tilaa ja ketään ei pakoteta väistämään, mutta kolme rinnan kelvillä on puhdasta urpoilua, olipa kyse maantiepyöräilijöistä, lastenvaununtyöntäjistä tai läskipyöräilijöistä.
Tosissani mä olin myös sikäli että jos esittämäni kaltaisessa "lajitoverien" eli maantiepyöräilijöiden kohtaamistilanteessa (joka siis on poikkeus kaikkiin muihin mahdollisiin ja kuviteltavissa oleviin kohtaamistilanteisiin) kelville mahtuu kolme rinnan vain jos yksinajava väistää laitaan, on fiksua ja kuuluu hyviin tapoihin että hän tekee sen aloitteellisesti ja ajoissa eli siten että parijonossa nähdään ettei tarvitse siirtyä jonoon.
Tosissani mä olin vielä sikäli että minulle henkilökohtaisesti ei tuota vaikeuksia ulottaa samaa huomaavaisuutta muitakin kaksi rinnan kulkijoita kohtaan.
PS mä en ole ikinä porukassa ajanut kelvillä kolme rinnan. (Olen kyllä siirtymällä olevia kisakuskeja nähnyt niin tekevän, mutta silloinhan ei ole menty neljääkymppiä eikä edes kolmea ja vastaantulijoita on auliisti väistetyy ja ohittajat ohipäästetty viivyttelemättä.) Parijonossa olen kyllä ajanut (joskin harvemmin koska se ei sovi vilkkaille, kapeille tai näkyvyysesteisille kelveille), mutta silloin vastaantulijoista varoitetaan aina käsimerkeillä ja siirrytään jonoon tai kavennetaan parijonoa (jos se kelvin leveyden ansiosta riittää).
PPS El-Carpason näkemät paidattomat pyöräilijät saattoivat kyllä olla mulkkuja, mutta maantiepyöräilijöitä he eivät voineet olla.
PPPS Santerius harrasti mielestäni hieman yksisilmäistä lukutapaa, sillä en ainakaan itse käsittänyt kirjoittaneeni "vastaantulijoista riippumatta". Kömpelö yritykseni kirjoittaa ironiaa tihkuvasti taisi jäädä yritykseksi, mutta luulin kyllä esittäneeni Chocobon tapauksen nimenomaan erikoistapauksena jossa maantiepyöräilijöiden keskinäiset tavat voivat poiketa yleisestä. Lisäksi se minkä lopuksi esitin "minusta normaalina" tarkoitti tietenkin normaalina *minulle* yksinajavana vastaantulijana ollessani, ei sellaisena mitä olisi normaalia edellyttää kaikilta muilta liikkujilta.
Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä miespyöräilijä ajaa ylämäkeen ja mäen päällä oikaisee vasemmalle kääntyvässä mutkassa sisäkurvin kautta. Minä tulen samaan aikaan vastaan pyörällä oikeassa reunassa. Hieman oli ahdasta ja oli niin kiire väistää tätä pölvästiä, että en ehtinyt edes mitään sanoa. Tapahtuma-aika oli kello 16 keskiviikkona ja paikkana vilkasliikenteinen pyörätie Tampereen Peltolammilla eli porukkaa oli liikkeellä runsaasti ja silti jonkun neropatin pitää ajaa pyörätien vasenta laitaa!
Tavoitteenani oli tässä vain tehdä yksinkertaisesta asiasta yksinkertainen. Harrastan itsekin tuota rinnanpyöräilyä ajoittain, ja siksipä en voi vaatia muitakaan toimimaan kelveillä täysin pykälien mukaan. Sehän olisi tekopyhää. Varuiksi sanon kuitenkin, että ei kannata liiaksi yksinkertaistaa - siispä en kuitenkaan ole sitä mieltä, että autoilla saisi ajoradalla ajaa kaksi rinnan, jos siihen ei ole sopivasti varattu kaistoja.
Ei, vaan jalankulkijan sallitaan kulkea ihan missä vaan. Oikealla, vasemmalla tai keskellä. Yhdistetty klv on jalkakäytävää koko leveydeltään.
Tämä on TLA:n perusteella sikäli selvää, että paikkaa ei säädellä. Epäselvempi juttu on minusta se, missä kunkin tulisi kulkea suojatiellä, johon on merkitty pyörätien jatke. Saako jalankulkija kulkea seepraraidattomassa kohdassa, joka on osoitettu pyöräilijän ylityspaikaksi? Entä saako pyöräilijä ajaa muualla kuin siinä? Tätä ei mielestäni sanota missään eikä kysymykseen vastaa poliisi, eikä liikenneturha, eikä liikenneministeriö. Kukaan ei yksinkertaisesti tiedä, mitä asetuksella on tarkoitettu.
Tai sitten kävelee keskellä. Koska jalankulkijan on "yleensä" käytettävä reunaa, mutta koko väylä on jalkakäytävää, niin jalankulkija saa kävellä missä tahansa. Se "yleensä" on samanlainen pykälä kuin pyöräilijöiden kypäräpakko: suositus, joka ei sido.
Mistäs tällainen klausuuli löytyy? Tieliikennelaki toteaa, että jalankulkijan on pyörätiellä kulkiessaan yleensä käytettävä sen reunaa (ei siis aina). Sen sijaan kevyen liikenteen väylällä liikkumista ei ohjeisteta erikseen mitenkään.
Hallituksen esitys 251/1996 ehdottaa, että sama pätisi kelville, mutta lakiin sitä ei ole kirjattu.
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/1996/19960251
Yleisesti olen sitä mieltä, että tämä ei ole tärkeää.
Koko tieliikennelaki on surkuhupaisa esitys pyörätien, yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän osalta. Tieliikennelain mukaan pyörätie on polkupyöräliikenteelle tarkoitettu tienosa tai erillinen tie. Kuitenkin velvoitetaan jalankulkijat käyttämään pyörätietä, joka tieliikennelain mukaan on tarkoitettu polkupyöräliikenteelle.
http://www.kaupunkifillari.fi/blog/2...et-sopimukset/
Tuosta paikan säätelystä voi olla toistakin mieltä. Jotkut nimittäin tulkitsevat TLL 40 § 2 momentin ("Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa") tarkoittavan klv:tä. (No, ainakin laki antaa jalankulkijoille luvan kulkea pyörätiellä. Kaikki eivät tätä oikeutta tunne ja yleisesti sitä pidetään moraalisesti yhtä sallittuna kuin pyöräily jalkakäytävällä. Jälkimmäistä ei vain ole laissa sallittu.)
Mielestäni suojatiellä, joka on ajoratamaalauksella merkitty pyörätien jatkeeksi, tulee kulkea kuten sitä edeltävällä klv:n osalla. Ajorata, jonka osa suojatie on, tulee ylittää kohtisuoraan. Jatkeen maalauksen katko-osa on vain tieliikenneasetuksen mukainen merkintä, eikä velvoita pyöräilijää muuttamaan kulkuaan raitoja väistelläkseen, suomeksi sanottuna poukkoilemaan. Poikkeus edellä mainittuun ovat ne tapaukset, joissa suojatien jälkeen klv vaihtuu yhdistetystä rinnakkaiseksi tai toisin päin. Tällöin pyöräilijä saattaa joutua vaihtamaan klv:n puolta lakia noudattaakseen. Siinä voi joutua vähän soveltamaan tuon poukkoilun kanssa.
^
Jalankulkija ei saa kävellä pyörätiellä jos jalkakäytävä on vieressä kuten esim tässä https://www.google.fi/maps/@60.18416...7i13312!8i6656.
Jaetulla kelvilläkään ei saa jalankulkija kävellä pyörätiellä. https://www.google.fi/maps/@60.18534...7i13312!8i6656
Jalankulkija saa kulkea pyörätiellä vain jos lähellä ei ole jalkakäytävää tai piennarta.
Kolme kertaa oli kohtaaminen kolmion takaa tulevan auton kanssa, kolme kertaa jouduin väistämään Ä*=?"#()=&€&/(%"€&%/TANA .. kaikki näillä Espoon uusilla upeilla pyöräteillä joissa tärykorokkeet mahtaa olla kiva vetää jotain lapsikärryä tollasista
Tällä hetkellä pyritään pois sanan kevyenliikenteenväylä käytöstä ainakin kaikessa suunnittelussa. Sen sijaan suositaan jalkakäytävä, pyörätie ja edelliset erillisinä tai yhdistettynä. Tulee vähän pitempiä sanoja, mutta asiat pysyvät paremmin oikeissa lokeroissa.
Lopultahan asia on niin, että pyöräilijän on kuitenkin ajoneuvon kuljettajana väistettävä kävelijää riippumatta siitä, miten tämä päätti liikkua. Jos siis mennään sääntöjen mukaan ja samaa väylää.
Fillari on keksitty kauan sitten. Silti sitä pitää joka päivä edelleen parantaa?
^^^"Jalankulkija ei saa kävellä pyörätiellä jos jalkakäytävä on vieressä"
Nythän oli puhe yhdistetyistä jalkakäytävistä ja pyöräteistä, joilla jalankulkija saa kävellä.
Oikeita, varsinaisia pyöräteitähän meillä on todella vähän. Sinänsähän pyöräily-ympäristö paranisi aika paljon ihan vain liikennemerkkejä vaihtamalla: yhdistetyt pyörätiet ja jalkakäytävät muutettaisiin pyöräteiksi. Silloin niillä saisi edelleen kävellä (paitsi silloin kun vieressä tosiaan on jalkakäytävä, mitä nykyään yhdistetyn kelvin vierellä ei juuri näe) mutta säännöt olisivat selkeämmät ja pyöräily-ystävällisemmät.
Siis saako jalankulkijä kävellä kaistaviivalla jaetun kelvin pyörätiepuolella?
Mulla ei vieläkään mitään hajua, kun kyseisessä asiassa joka toinen sanoo ei, ja joka toinen kyllä.
Mulla hajoaa pää tuolla kelveillä. Ihme surffailua sinne ja tänne, käsittämättömiä suuntaratkaisuja… Nää ihmiset elää näin joka päivä (kesällä, poutaisella ja vähintään 17ºC säällä).
Ja sitten vielä ne saatanan wannabet jotka paahtavat keskellä kaupunkia esitellen yleensä kovin heikkoa (mies)kuntoaan. Rupean rähisemään ääneen kohta.
Ei, ei saa. Sellaista en ole huomannut kenenkään sanoneen.
Keskustelua käydään yhdistetystä jalkakäytävästä ja pyörätiestä, joka on se ongelmacase.
Tai no, kyllähän noissa jaetuissakin on ongelmansa; juuri tänään minulla tuli Pitäjänmäentien jaetulla kelvillä vastaan kaksi rinnakkain pyöräilevää, jotka täyttivät koko pyörätiepuolen, ja kolmas vastaantulija lähti heistä sitten ohitse jalkakäytävän puolta aikeenaan kohdata minut vasemmalta ja jättää minut törmäämään rinnakkainajajiiin - huomaamatta että olin jo näyttänyt käsimerkkiä että olen kääntymässä oikealle. Tajusi sitten että minä olen 30 kg painavampi ja menossa jo hänen ajolinjansa poikki, ja kiemurteli siitä välistä pujotellen.
ptaipale muokkasi tätä : 02.07.2015 at 21.40
Kirjanmerkit