Great success! Laakeri on vaihdettu, tässä rapsa.
Lähtötilanne. Poljin pyörii käsin pyörittämällä vain vaivoin.
Poljin irtoaa 24mm hylsyllä (ehkä lenkilläkin mutta kanta on aika ohut ja avaimen ote lipsahtaa helposti). Muista! Avautumissuunta myötäpäivään.
Irti.
Laakeri tulee ulos tältä puolelta, tai tulisi ellei olisi tuota alumiinikaulusta joka estää laakerin poistamisen.
Siis viilataan alumiinikaulus pois. Ihan tavallisella hienojakoisella puuviilalla veistelin ja pehmeä alumiini lähtee vauhdilla pois. Joku oli onnistunut hoitamaan homman viilaamatta siten, että oli varovasti nostanut kauluksen pystyyn. En ymmärtänyt miten tämä tapahtuu joten päädyin viilaamaan.
Viilaamisen jälkeen laakerin saa puskettua ulos pesästä. Tein sen ruuvipenkin päällä asettamalla laakerin reikään hylsysarjan jatkovarren jo sopivasti sopi laakeriin. Laakeri ei ensin irronnut iskemällä. Annoin koko polkimen hautua muutaman tunnin CRC:ssä mutta ei vieläkään irronnut. Kuumensin laakeri pari minuuttia kuumailmapuhaltimella ja sitten napakalla vasaran iskulla alkoi irrota. Laakeripesässä oli aika pahoja ruostesyöpymiä, tai sitten ne olivat kiinni palanutta crc:tä. Irtosivat patapatalla ja vedellä.
Uuden laakerin painoin paikalleen ruuvinpenkissä varovaisesti eri kohdista puristelemalla. Laakerin pesään lukitetta ennen laakerin paikalleen laittoa. Viimeistely erittäin varovaisilla napsuilla laakerin ulkokehään ruuvarin kärjellä.
Uuden laakerin boksi. Tyyppi on SKF 6203-2RSH. Numerosarja on se mikä yksilöi laakerin koon. 2RS ilmeisesti kertoo, että molemmilla puolilla laakeria on muovisuojus. H jäi mysteeriksi. Tällä skf-tunnuksella laakeri siis löytyi Laakerikeskuksen hyllystä vaikka rasiassa sitten lukeekin japanialaisen valmistajan erilainen koodi.
Laakeri ja kierrelukite. Huom. lukitteeksi kannattanee valita "normaali" eikä "vahva". Vahvan kanssa saattaa tulla vaikeuksia irroittaa laakeri seuraavan kerran, kertoivat. Toisaalta, lämpöä tarvittiin nytkin ja ilmeisesti vahva lukite antaa lämmittäessä periksi.
Kun uusi laakeri on paikoillaan, jää pois hiotusta kauluksesta töröttämään pieni jäljelle jäänyt kaulus. Tämä voi vielä varovaisesti vasaroida laakerin reunuksen päälle.
Done.
Koska kaulus on poistettu, ei laakeria pidä pesässään muu kuin tiukka sovitus ja lukite. Jos laakeri ei pysy pesässään, tippuu pyörästä poljin kesken ajon. Kerron sitten jos ja kun näin käy. Todennäköisyys laakerin irtoamiselle pitäisi olla melko pieni, jos britteihin on uskominen (" September 05, 2009: It remains to be seen whether the pedal body will work loose. Given how hard it was to shift the old one and the use of Loctite, I very much doubt it, but if it does then a large washer held by four screws (drill and tap the plate) would retain it mechanically. Future bearing changes are, of course, trivially easy now." "February 20, 2013: By way of an update, my father-in-law rides the bike most days and the pedal is still intact.").
mpesu muokkasi tätä : 13.10.2014 at 13.56
Oho täälläkin on joku paikalla. Enempi tuolla muilla osastoilla pidän ääntä mutta välillä tulee taittopyörälläkin ajettua.
Duct tape is like the Force. It has a light side, and a dark side, and it holds the universe together.
Innostuin taas pitkästä aikaa yrittämään josko turinaa syntyisi. Ville hoi! Mikä meno?![]()
Ei taitettava, mutta palasteltava. Nyt myös hiilikuituisenahttp://reviews.mtbr.com/handmade-sho...ay-travel-bike
http://veloviewer.com/athlete/931321/
Tiedä sitten olisiko tämä pitänyt laittaa sähköpyöriin, mutta kun on kuitenkin taittopyörä. Sähköavusteinen ja jos ei satu polkeminen huvittamaan niin liikkuu pelkästään kaasukahvaa kääntämälläkin. En ole kokeillut kuinka pitkälle pääsee mutta noin 30km lenkin olen tuolla heittänyt ja polinkin aina väliin
![]()
Moro!
Dahon Speed P8 ollut meikäläisellä mietinnässä jonkun aikaa. Vaan kun ei ole päässyt koeajamaan, niin hanke on jäissä. Ajatuksena oli pitää sitä automatkoilla farmariauton takaluukussa iltalenkkejä varten. Nyt kotiutui vähän käytetty maantiepyörä sopuhintaan mutta ajatus taittopyörästä kuitenkin elää.
Mielelläni koeajaisin semmoisen tai Dahon TR:n jos jollakin olisi tarjolla moista huvitusta Pirkanmaan lähiympäristössä.
Kas kas täällä sentään joskus tulee uusia viestejä. Pari kertaa vuodessa huvikseni taittopyörällä ajelen kun joku Dahon tuli viime vuonna hankittua. Luulin että ottaisin sitä reissuille mukaan mutta jotenkin on aina helpompi vuokrata fillari. On tuo taittopyörä vaan outo peli ajella kun on tottunut fattyyn, crossariin ja täpäriin.
Duct tape is like the Force. It has a light side, and a dark side, and it holds the universe together.
Noh? Mikäs Dahon sulla on?
Näinhän se on, sama kalusto löytyy minunkin tallista ja kun täpäsi potee nyt kampiremonttia on taittopyörä saanut toimia koiran iltalenkin kulkuneuvona. Iso koira niin lenkki on vain noin kilometri ja se on kätevä tuo taittopyörä kun ajaa kävelyvauhtia. Jippo löytyy myös jos jollakin polttelee semmoinen niin siitä luovun helposti.
Enpä muista mitä mallia dahon on. Pitää joskus käydä varastossa katsomassa.
Duct tape is like the Force. It has a light side, and a dark side, and it holds the universe together.
No muistinpas vihdoinkin katsoa pyörän mallin. Eipä ollutkaan dahonin nimellä vaan author simplex. Olisko seitsemän vaihdetta, tavarateline ja lokasuojat eli ihan valmis kaupunkiajoon. Mummosatulan vaihdoin heti parempaan.
Eipä tuolla paljon tule ajettua mutta ihan hauska peli kuitenkin.
Duct tape is like the Force. It has a light side, and a dark side, and it holds the universe together.
Pahus, Dahon Speed P8, kehuttu teräsrunkoinen malli, on kadonnut Euroopan nettikaupoista. Minkälainen tuo Visc P18 malli olisi. Runko ainakin näyttää sutjakkaalta ja tukevammalta saranan kohdalta. On kuitenkin alumiinirunkoinen.
Taittopyöriä kun katselee, niin on pakko alkaa luokitteleen niitä eri tarkoitusta varten.
Ajamista vartenhan ne on kaikki tehty, mutta mutta niiden kuskaamiseen on monella eri mahdollisuudet.
Itselläni se olisi pikkufarkun takaosasto. Monella autoreissulla olisin kaivannut fillarista iltaseuraa : )
Dahon Visc P18 saattaa tulla pukinkonttiin. Hieman epäilyttää rungot ja ajo-ominaisuudet.
Dahon on julkaissut uusia malleja. Malli Clinch on geometrialtaan silmälle hyvä. Taitaa olla vielä protoasteella kun on esitelty vain pirun kallis malli hiilarivanteilla. LockJaw kiinnityshän tarvitsee puolikierrosta kuusiokoloavaimella mutta muuten on huomaamaton. Kansan malli kiinnostaisi....
Mielipiteitä...
https://m.youtube.com/watch?v=sczu62SDWjQ
Dahon Visc P18 saapui taloon. Varovasti ajelin muutama sata metriä vaikka keli oli kamala. Ihan jämäkältä peliltä se tuntui. Ajoasento tuntui 184/89 kuskilta sopivalta. Vaihteita on riittäväst eli 2x9. Swalben Big Applet tuli asennettua mutta ajaa,aan en ole päässyt. Parempia keleja odotellesssa.
Onko jollain kokemusta Bromptonin kuljetuksesta paikallisbusseissa (esim. pk-seudun HSL)? Lähinnä mietityttää, että miten mahtuu bussiin jne, ja että pitääkö pyörän todellakin olla "pakkauksessa", ettei tule lisämaksua. Kiinnostaisi siis hankkia Brompton, ja mennä esim. aina aamuisin Espoosta Helsinkiin bussilla ja takaisin pyörällä![]()
Laita Bromton muovipussiin
Onko kenelläkään kokemuksia Verkkokauppa.com:n GoZero-taittosähköpyörästä? Nettiarviot ovat melko positiivisia. Arvaan, että tuolla hinnalla ei välttämättä saa aivan ykköspyörää.
https://m.verkkokauppa.com/fi/produc...la-rungolla-20
Minulla ei ole lajaa kokemusta taittopyörä-bussi-pendelöinnistä. Junalla menin aikanaan paljon ja käytännössä huomasin, että tietämätön / umpimielinen konduktööri saattoi esim. vaatia VR:n ohjeiden vastaisesti taittopyörästä pyörämaksua ja eihän siinä auttanut muuta kuin maksaa (ja murista sitten jälkikäteen asiakaspalveluun). Bussissa asia lienee vielä selvempi, kuski määrää ja kuskeilla on erilaisia näkemyksiä. Itse lähtisin siitä, että laittaisin Bromptoniin aina peitteen, pääsee helpommalla.
Osta vaan se Brompton. Pian huomaat, että ajat sillä molempiin suuntiin.![]()
Joo luulen, että sen saisi pistettyä esim. johonkin Ikean isoon kestävään muovipussiin matkan ajaksiIdea työmatkasta vain toiseen suuntaan on se, että meillä ei ole suihkua töissä enää, joten kelistä riippuen hien määrä on sellainen, että parempi mennä bussilla toiseen suuntaan
![]()
Saat Bromptoniin lisävarusteena semmosen peitteen joka kulkee satulan takana pikku pussissa. Se on aika näppärä ja nopea sujauttaa taitetun pyörän päälle ja pyörään pystyy peitteen vetoketjuaukosta edelleen kantamaan. Tämä on itelläni ainoa lisävaruste jonka hankin aikanaan kun pyörän ostin ja suosittelen kyllä sitä.
Ostin Bromptonin (S6L) viime kesänä. Olen ollut erittäin tyytyväinen hankintaani. Minulla on myös Bromptonin oma peitepussukka, mutta olen huomannut ettei sitä ole tullut juuri käytettyä. Sen sijaan olen käyttänyt Ikean suurta sinistä kassia joka on riittävän vahva kantokassiksi nostaessa pyörän yleiseen kulkuneuvoon. Tämän kassin Bromptoneineen voi asettaa jopa viereiselle bussipenkille penkkiä likaantamatta. Ei ole ollut ongelmia HSL:n bussikuskien kanssa. Ikean kassi mahtuu hyvin satulan alle kiinnitettävään Bromptonin omaan säilytyspussukkaan ja samaan kyytiin mahtuu vielä litteä 0,5 litran juomapullo ja taittolukko. (Bromptonin satulapussukasta on siis ollut hyötyä, mutta itse suojapeitteen olen vaihtanut Ikean siniseen kassiin).
Kiitos Ikea-kassivinkistä!
Kuljin talvikauden säännöllisesti MH-busseissa ja niissä alkuperäinen suoja on ollut loistava. Junan hyllyllä pussi ei aivan riittänyt estämään veden tippumista.
Vielä kun keksisi aerodynaamisen tavan kuskata läppäriä ilman reppua. Etulaukku vastatuulella on melkoinen ilmajarru pidemmällä matkalla. Hyviä ideoita?
Muuten syksyllä ostettu Brompton (H6L) on toiminut mainiosti. Kulkee kuin oikea pyörä, mahtuu mitättömiin penkkien väleihin bussissa ja eikä sitä kukaan ulos komenna. Ainoa miinus ulkovaihtajasta, joka kului melkoisesti jo ensimmäisenä talvena ja joka loskassa/lumessa tuppaa lakkaamaan toimimasta.
Julkisissa kannattaa olla erityisen tarkkana juuri tuon suojaamisen ja kanssamatkustajien siisteyden kanssa. Fiksu taittopyörien kuljettaminen säilyttää "yleisön" suhtautumisen myönteisenä. Läppärin laukusta: itse päädyin aikanaan reppua vältellessä ostamaan Marimekon "arkkitehti" olkalaukun ja sen kanssa oon aina Bromptonilla huristanut. Ei hiosta selkää, vetää rutkasti kamaa ja on miun mielestä kaikin puolin oivallinen.
Ei tuo korjaus kestänyt. Laakeri rupesi vähän liikkumaan pesässään enkä enää jäänyt seuraamaan tilannetta tai kikkailemaan mitään laakerin paikallaan pitävää viritystä. Ostin uuden taittopolkimen. Samalla tuli jonkun aikaa testattua pyörää ilman taittopoljinta, tavallisen polkimen kanssa. Aika keljua, sanoisin. Taitettua pyörää kantaessa joutuu käsivarsi koville kun koittaa pitää pyörää kauempana reidestä ettei poljin osuisi.
Enpä tiedä kuuluuko tähän säikeeseen, mutta oliko joku forumilainen jonka taittopyörän VR nakkasi junasta ja kadotti?
-Garth
Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk
Onkos kukaan ponnistellut bromptonin vannenauhojen kanssa. Omassa ne ei oikeen pysy paikoillaan siinä vanteen kapeassa urassa, orkkisnauhan reuna töröttää paikoitellen hieman pystyssä ja hiertää sisurin rikki. Ajattelin korvata nauhan teipillä mutku ne nippelinkannat on niin pirun "ulostyöntyviä". Kokemuksia teipistä tai muista toimivista säädöistä?
Mulla poksahteli sisurit 2012 mallisesta (ei vielä ontelovanteet) Bromptonista kun pumppasin renkaita lentomatkojen jälkeen. Muistaakseni kumeja meni sekä nippelien että venttiilireiän puhkomina. Laitoin kaapista löytynyttä kangasvanneteippiä ja nyt on toiminut. Alkuperäinen muovinauha oli kovettunut, aika mutkalla ja puoliksi poikki venttiilin kohdalta. Nauhaa piti vähän kaventaa kun oli liian leveä uraan, mutta sitten se leveys toisaalta auttoi nippelien peittämisessä. Pyöristin myös hiekkapaperilla venttiilin reiän samalla kun oli aika terävä. Tämän operaation jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia.
Siis joku tämmöinen: http://www.fillarikellari.fi/vannete...-x-2m-schwalbe
Voisiko tähän vielä laittaa talteen jälkipolville miten kesäkuun junatilanne (ainakin IS:n mukaan) meni?
Eli: Taittopyörä oli lukittu kiinni junan eteiseen ja konduktöörien mielestä se haittasi ovista kulkemista. Omistajaa kuulutettiin junassa, mutta kun hän ei pyöräänsä hakenut, se poistettiin (lukko rikottiin) ja jätettiin asemahenkilökunnalle Käpylässä. Sieltä se palautui omistajalleen viikonlopun jälkeen. Tilanne siis lähti siitä että pyörä oli jätetty huonoon paikkaan eikä VR sitä missään vaiheessa kadottanut.
Koko harmi olisi vältetty esimerkiksi sillä, että pyörään olisi laitettu dymo-teipillä omistajan puhelinnumero. Jos on tapahtuneesta parempaa tietoa, niin saa kommentoida.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/ar...688074545.html
Peite tosiaan säästää useimmilta keskusteluilta, kun kukaan ei tajua mitä siellä on sisällä. Itseltäni kerran kysyttiin lentokentällä mitä matkalaukussani on ja (tyhmänä) sanoin että taittopyörä. Ja sittenhän siitä vaadittiin 80€ lisämaksua. Paria puhelinsoittoa myöhemmin virkailijallekin selvisi että kun se laukku mahtuu sallittujen mittojen (Finnairilla pit+lev+kork<158cm ja max. 23kg) sisään, se menee normaalina matkatavarana. Olisi ehkä voinut sanoa vaan että "bike parts" niin olisi säästänyt aikaa
Kannattaisiko printata ja laminoida VR:n sivuilta tuo taittopyöräohjeistus mukaan satulapussiin? Siten voisi ehkä välttyä tuolta valitusrumbalta?
Kirjanmerkit