HephaElectrobikeGiantFillari
Sivu 2 / 76 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 12 52 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 2260

Aihe: Avautumista vaikeast elämästä liikenteessä

Meinasin kans mainita, jotta traktoriukko oli varmaan päivän kuunnellu LA-puhelimesta rekkakuskien hevon *piip*unpainumismölinöitä. Jostain se paha mieli sille on tullu.

Ei voi ymmärtää tuota piittaamattomuutta toisen ihmisen terveyttä kohtaan

^^ no näinhän se on! Täytyy tästä repiä lisää treenimotivaatiota jotta eivät tieliikenne traktorit enää kettuile! 50- keskareilla kun pystyy ajamaan lenkin kuin lenkin, niin voipi osallistua sitten jo TDF miesten sarjaan!
    -Täydellinen amatööri-

Erinomainen esimerkki siitä, kun kaksi omilla säännöillä ajelevaa kohtaa. On tietysti houkutteleva ajatus, että muut olisivat niin fiksuja, että noudattaisivat sääntöjä, jolloin itselle jäisi enemmän pelivaraa. Käytännössä kuitenkin ainoastaan omaan toimintaan voi vaikuttaa (muiden provosointi poislukien), joten koska ainakin minulla 50 km/h keskinopeudet on epärealistinen tavoite ja senkin mitätöi traktoria nopeammat autot, jäljelle jää vain yksi vaihtoehto: Pitää huoli omista asioista. Tuota periaatetta noudattaen uskon välttäväni ison osan hankaluuksista.

No tuo miun edellinen viesti oli täyttä ironiaa...eniten tässä kokemassani tapauksessa häiritsee se, että joku on oikeasti valmis tahallisesti uhkaamaan liikenteessä heikomman osapuolen henkeä ihan vain huvikseen. Itselleni ei tulisi mieleenkään ajaa vaikkapa kelvillä jalankulkijan päälle, joka kävelee pyörille osoitetulla kaistalla. Tai ajaa autolla vaikkapa parkkiruudussa makaavan sammuneen puliukon päälle.

Kunpa se olisikin niin, että ottamalla aina toiset huomioon sekä pitämällä huolta vain ja ainoastaan omista asioistaan (kuten AINA itse teen) niin itsellekin siitä siunaantuisi pelkkää hyvää. Utopiaa.
    -Täydellinen amatööri-

Lainaus Alkujaan tämän lähetti akvavitix Katso viesti
    ^ Pahin mahdollinen liikenteen tukko ja kehtaa vielä rähjätä pyöräilijälle... Tuossa olisi melkein rikosilmoituksen paikka. Voisi täyttää laittoman uhkauksen määritelmän.
    Itse olisin suositellut vain semirankkaa vittuilua; jotain sellaista, josta tulee kuskille paha mieli. Pitäisi löytyä helposti, kun kerran pyöräilykin jo saa loukkaantumaan - ja toisaalta kun joutuu traktorilla ajamaan. Ei kait sellaista kukaan mielellään tee kun voisi vaikka pyöräillä.

Poliisia ei kannata näillä asioilla vaivata. Kerran eräs sankari kolautti pihasta polkimeeni siten, että juuri pysyin pystyssä. Tämän jälkeen suoritti liikennepaon, kun ilmeisesti näytin pelottavalta aurinkolaseissani. Poliisisetä päästi varoituksella, kun en alkanut erikseen vaatimaan rangaistusta (pyörän pienet vahingot maksoi). Jälkikäteen mietitytti, olisiko se rangaistuksen vaatiminen tuottanut muuta kuin puhelimessa puhumisen vaivan.

Kieltämättä yhtälö on ihmeellinen, kun lain vastaisesta (todellinen tai kuviteltu tilanne) ajotavasta huomauttava itse syyllistyy jopa vakavampaan tekoon kuin se, jota kotipoliisi kouluttaa. Tällaisen kaverin ajatuksia olisi kiinnostava päästä joskus tutkimaan, jotta niitä voisi paremmin ymmärtää.

Liikenteessä tuskin mitään voi määritellä tyyliin aina tai ei koskaan. Kyse on todennäköisyyksistä. Tässä tapauksessa ALT ajoit sääntöjen vastaisesti (todennäköisesti, kun ei ole oikeuden tulkintaa varmistamassa asiaa), joten et pitänyt huolta omista asiostasi. Jos olisit noudattanut sääntöjä ajamalla pyörätietä, olisi tämä tilanne jäänyt tapahtumatta.

Oletko samaa mieltä siitä, että liikennesääntöjen taustalla on pyrkimys mahdollisimman turvalliseen, ennakoitavaan ja sujuvaan liikenteeseen? Jos olet, oletko samaa mieltä myös siitä, että mitä enemmän rikkoo liikennesääntöjä, todennäköisyys konflikteihin kasvaa?

Tilanteessa, jossa sääntöjä ei noudateta, toinen osapuoli voi paikata tilanteen joustamalla toisen sooloilun takia. Jos kumpikaan osapuolista ei noudata sääntöjä, silloin todennäköisyys konfliktin syntymiselle on jo kohtalaisen iso. Olennainen kysymys kuuluu, kumman pitää joustaa. Suomalaisille vaikuttaakin olevan tyypillinen piirre muodostaa kuva vastapuolesta isompana roistona. Tuo on hyvä tapa, jos päällimmäisenä motiivina on muodostaa henkilökohtainen mielipide vastapuolesta isomman virheen tekijänä. Se ei kuitenkaan ole toimiva tapa, jos tavoitteena on välttää konflikteja.

Sille ei välttämättä voi mitään, että liikenteessä vastapuoli toimii väärin. Ainoa asia mitä itse voi tehdä, on toimia itse oikein. Kotipoliisit ei tätä hyväksy ja siksi seuraukset on tiedossamme. Ne, joilla kapasiteetti riittää tämän kokonaisuuden ymmärtämiseen, voivat asialle jotain tehdä. Itse olen opetellut tavan, jossa ensin tarkistan omat virheeni ja mietin, mitä olisin voinut tehdä toisin. Tämä on osoittautunut toimivaksi menetelmäksi, joten suosittelen sitä muillekin. Nykyään tuntuu pääsääntöisesti väärältä moittia muita lain vastaisesta ajotavasta, jos samaan aikaan itse rikon lakia. Käänteinen idea tiivistyy vanhassa sanonnassa: Tehkää kuten sanon, älkää kuten itse teen.
    Ulkorengas muokkasi tätä : 23.06.2015 at 05.55

Taas yksi tällainen sivutieltäkolmion takaa (tällä kertaa Kuninkaanmäentieltä Vanhalle Porvoontielle peräkärryä vetäen kääntyvä) eteen tunkeva autoilija, joka joko (a) ei vain kykene tajuamaan että sen pyöräilijän nopeus voi olla suurempi kuin mitä hän oman ahtaan käsitemaailmansa ja kenties oman kokemuksensa pohjalta olettaa, (b) ei vain viitsi jättää "sopivaa väliä" käyttämättä tai (c) ei vain pidä pyöräilijää liikenteessä samanarvoisena.

Niin, ja (d) joka ei vain saa sitä autoaan kääntymään ilman että auto ja peräkärry kulkevat viidentoista sentin päässä asfaltin reunasta. No, olihan siinä pyöräilijälle reilusti tilaa pientareella sen jälkeen kun oli tajunnut että se dorkahan tulee päälle ja ymmärtänyt oman etunsa vuoksi väistää...

Kun nyt omat törttöilyt on mainittu toisaalla niin mainittakoon:

...että tuossa valkoista sitikkaa kuljettava äitihenkilö tahtoi ajaa Vieremän tieltä tullessaan minun päälle, kun ajoin ajorataa kuvan suuntaan. Sen verran säikähti että ei mennyt enää ohitse
    https://www.google.fi/maps/place/Vap...734e627af54cb9

Ja tuossa punaisen Transporterin kuski tahtoi ohittaa minut hipoen vastaantulevista autoista, keltaisesta viivasta ja kapeasta tiestä huolimatta:
    https://www.google.fi/maps/@60.18613...7i13312!8i6656
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora

Tänään ylittäessäni Minna Canthin kadun ajorataa pitkin Nordensjöldinkatua jouduin äkisti väistämään sitä alaspäin vastaantulevien (Kampin suuntaan pyörätie tien oik. laidassa ja nyt osin rempassa) puolella pyörätietä (ajoradan tasolla) laskevaa herraa mummopyörän päällä. Tällaisiin ei osaa varautua kun ei oleta, että väärästä ajosuunnastakin tulisi porukkaa. Pitäisi varmaan olettaa.
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nana Katso viesti
    Pitäisi varmaan olettaa.
    Pitää olettaa mitä tahansa tapahtuvan missä tahansa. Täytyy yrittää tietää jokaisen ympärillä liikkuvan selkeät aikeet ja mahdottomat aikomukset.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    Pitää olettaa mitä tahansa tapahtuvan missä tahansa. Täytyy yrittää tietää jokaisen ympärillä liikkuvan selkeät aikeet ja mahdottomat aikomukset.
    Niin varmaan pitäisi, mutta kuinkahan moni autoilija, pyöräilijä tai jalankulkija tarkastaa aina myös kielletyn ajosuunnan katua ylittäessään?
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox

IncBuff Guest
    Niin varmaan pitäisi, mutta kuinkahan moni autoilija, pyöräilijä tai jalankulkija tarkastaa aina myös kielletyn ajosuunnan katua ylittäessään?
    Kielletty ajosuunta koskee toki vain ajoneuvoja, joten jalankulkijan ei tarvitse.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Kielletty ajosuunta koskee toki vain ajoneuvoja, joten jalankulkijan ei tarvitse.

Kerran meinasin ytimessä törmätä kiellettyyn ajosuuntaan parkkipaikalle kääntyvään taksiin Autotalon nurkalla

Hyvät Laukaalaiset autoilijat. Koska olette jo autollanne kiertoliittymän sisällä ja itse olen seuraavassa liittymässä pysähtyneenä väistämään, niin teidän ei liikennesääntöjenkään puolesta tarvitse pysäyttää autoanne kiertoliittymään sisään. Olen pahoillani, että kohtasitte pyöräilijän, joka noudatti liikennesääntöjä ja viittelöi Teitä lähtemään liikkeelle, koska olette etuajo-oikeutettuja. Ilmeisesti aiheutin Teille kuitenkin mielipahaa, koska liikennesääntöjen noudattamisen päätitte palkita näyttämällä keskisormea.

[

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pätkä Katso viesti
    Hyvät Laukaalaiset autoilijat. Koska olette jo autollanne kiertoliittymän sisällä ja itse olen pysähtyneenä väistämään, niin teidän ei liikennesääntöjenkään puolesta tarvitse pysäyttää autoanne kiertoliittymään sisään. Olen pahoillani, että kohtasitte pyöräilijän, joka noudatti liikennesääntöjä ja viittelöi Teitä lähtemään liikkeelle, koska olette etuajo-oikeutettuja. Ilmeisesti aiheutin Teille kuitenkin mielipahaa, koska liikennesääntöjen noudattamisen päätitte palkita näyttämällä keskisormea.

[
    En nyt hahmota. Ketä sinä olit liikennesääntöjen mukaisesti väistämässä?

Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti OneTen Katso viesti

Tuota kuvan autoa, joka oli jo siellä kiertoliittymässä ajamassa rinkiä ympäri. Autokuski halusi siis väistellä kiertoliittymän sisään tulevaa liikennettä ja laittoi auton parkkiin keskelle rinkulata. Kuvassa se on jo liikkeellä, kun aikani huidoin, että lähtekääs nyt siitä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti OneTen Katso viesti

Eiköhän pätkä tarkoita, että oli pysähtynyt kolmion taakse ja auto pysähtyi ollessaan kiertoliittymässä, kun kerta pyöräilijä tulee oikealta . Kiertoliittymän sisällä olevalla on todellakin etuajo-oikeus ja ainoastaan poistuttaessa pitäisi väistää, jos siellä pyörätien jatke olisi. Pysähtyminen ympyrässä on melko vaarallista.
    10k-kerhon jäsen - #kilometrikisa 2016

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Matijas Katso viesti
    Eiköhän pätkä tarkoita, että oli pysähtynyt kolmion taakse ja auto pysähtyi ollessaan kiertoliittymässä, kun kerta pyöräilijä tulee oikealta . Kiertoliittymän sisällä olevalla on todellakin etuajo-oikeus ja ainoastaan poistuttaessa pitäisi väistää, jos siellä pyörätien jatke olisi. Pysähtyminen ympyrässä on melko vaarallista.
    Jep, just näin, olin siis ajoradalla. Tuossa ei ole mitään klv:tä.

Jep, just näin, olin siis ajoradalla. Tuossa ei ole mitään klv:tä.
    Juu, ensin oletin että olit pysähtynyt kelville väistämään autoa. Katsoin kuvaa tarkemmin ja hiffasin.
    Jotenkin tuommoisesta (autoilijoiden) käytöksestä tulee mieleen kummeli-sketsit.

Aikamoisia sankareita. Pitäisi laittaa tuo kuva Hesarin etusivulle otsikolla "Ei näin".

Tänä vuonna olen törmännyt itselleni uuteen ilmiöön, eli maantien vasenta laitaa ajaviin pyöräilijöihin pari-kolme kertaa. Ilmeisesti pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden rinnastaminen alkaa mennä joillakin selkäytimeen myös kevarien ulkopuolella.

Tuota kuvan autoa, joka oli jo siellä kiertoliittymässä ajamassa rinkiä ympäri. Autokuski halusi siis väistellä kiertoliittymän sisään tulevaa liikennettä ja laittoi auton parkkiin keskelle rinkulata. Kuvassa se on jo liikkeellä, kun aikani huidoin, että lähtekääs nyt siitä.
    Ei kannata huitoa. Odottaa vaan.
    Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff

"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."

Minkälaisista pyöräilijöistä on mahtanut olla kyse? Tunnetusti meissä on sellaisia jotka eivät koe olevansa liikkeellä ajoneuvolla ja sellaisia joille tämä on kristallisoitunut kirkkaana. Lapset, liikenteessä arat keski-ikäise tai vanhemmat naiset ja elämäntapaptyöräilijäpapat kuuluvat yleensä ensinmainittuun ryhmään.

Heille ajoradan ylittäminen vilkasliikenteisellä tiellä voi olla kauhistus ja jos he suinkin voivat välttää mielestään tarpeettomia tai ylimääräisiä ylityksiä ajamalla väärää puolta, he tekevät niin - ja kokevat lisänneensä turvallisuuttaan - aivan kuten me succispellet teemme valitessamme kelvin sijaan ajoradan.

FWIW ainuttakaan lohen lailla vastavirtaan polkevaa maantiepyöräilijää en ole nähnyt.

PS Tunnustanpa tässä että itse olen niin tehnyt pelkästä mukavuudenhalusta parinkymmenen metrin matkan Lahdentien ja Keravantien risteyksen sietämättömän hidaskiertoisiin liikennevaloihin tullessani. Lieventävänä asianhaarana oli että vastaantulevaa liikennettä ei ollut.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Minkälaisista pyöräilijöistä on mahtanut olla kyse? Tunnetusti meissä on sellaisia jotka eivät koe olevansa liikkeellä ajoneuvolla ja sellaisia joille tämä on kristallisoitunut kirkkaana. Lapset, liikenteessä arat keski-ikäise tai vanhemmat naiset ja elämäntapaptyöräilijäpapat kuuluvat yleensä ensinmainittuun ryhmään.

Heille ajoradan ylittäminen vilkasliikenteisellä tiellä voi olla kauhistus ja jos he suinkin voivat välttää mielestään tarpeettomia tai ylimääräisiä ylityksiä ajamalla väärää puolta, he tekevät niin - ja kokevat lisänneensä turvallisuuttaan - aivan kuten me succispellet teemme valitessamme kelvin sijaan ajoradan.

FWIW ainuttakaan lohen lailla vastavirtaan polkevaa maantiepyöräilijää en ole nähnyt.
    Keski-ikäisiltä satunnaispyöräilijöiltä ovat vaikuttaneet.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Matijas Katso viesti
    Täsmennän sen verran yleisesti, että kiertoliittymässä jossa sisääntulossa ei ole kolmiota, kiertämässä oleva on väistämisvelvollinen - koskapa sisääntulija tulee oikealta. Tämä on perussääntö.
    Nykyään tällaisia kiertoliittymiä ei taida olla pahemmin enää - Helsingin Koskelastakin se on poistettu ja laitettu kaikkiin sisääntuloihin kolmiot. Kiertoliittymä, jossa on kolmiot sisääntuloissa on siis lainsäädön kannalta poikkeus, mutta nykyään pääkäytäntö(?).

Kiertoliittymästä poistuva väistää siitä huolimatta oli siellä pyörätienjatke tai ei, koska tulkitaan kääntyväksi ajoneuvoksi.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Itse en ole varsinaisesti kokenut elämää vaikeaksi tuolla liikenteen seassa (mitä nyt joskus harvoin joutuu kiristeleen hampaita kun jotku pellet valtaa esim koko ajoväylän kevlillä ajaen rinnakkain jollain 10kmh keskinopeudella). Eräänä päivänä tuli hauska kohtaus tuossa kylän raitilla. Ajoin pyörätietä oikeassa reunassa, vastaan tuli risteys jossa vasemmalla puolella oli talon kulma joka johti parkkipaikalle, joten tietenkin himmasin vauhtia ettei sieltä joku urpo posota autolla sokkona kylkeen. No kuinka kävikään. Sieltä posotti pyöräilijä kalliissa ajovarusteissa ja helkkarin kalliin näkösen pyörän kanssa poikittain täysin sisäkaarteessa sokeaan kulmaan ja meinas vetää suoraan päiten (eli jos en olis ollut "tiellä" hän olis kääntynyt mutkasta suoraan vastaantulijoiden puolelle kevliä). Hädissään se tempas liinat tiskiin ja kolautti ittensä siihen ohjaustankoon ynnä meinas töpeksiä ittensä ihan kumoon tangon yli. Itellä ei ilmekään värähtänyt koska hermot on rautaa ja refleksit pelittää. Oikasin vaan pikkasen viel lisää oikeeta laitaa kohti ja hiukan tiivistin puristusotetta takajarrukahvasta ettei tule tälliä, ja jatkoin samalla jutustelua ystävättäreni kanssa joka ajoi mun takana.

Taas kerran tuli todettua ettei ne kalliit varusteet ja uskottava lookki tee kenestäkään hyvää pyöräilijää (tai autoilijaa, tai jalankulkijaa) liikenteessä. Pitäs olla pikkasen sitä pelisilmää, ja myös ymmärtää se että vaikka säännöt on tehty noudatettaviksi niin valitettavasti tuolla on helvatin monia jotka niitä ei noudata (ja joilta myös se pelisilmä puuttuu), eli liikenteessä ei pärjää vaan sokeana sääntökirjoja lukemalla. Terve järki, tilannetaju ja ripaus nöyryyttä (ei oo pakko aina olla se joka menee ekana vaikka kirjassa niin sanotaankin) on ainakin itseä kannatellut monia tuhansia kilometrejä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ichariot Katso viesti
    Itse en ole varsinaisesti kokenut elämää vaikeaksi tuolla liikenteen seassa (mitä nyt joskus harvoin joutuu kiristeleen hampaita kun jotku pellet valtaa esim koko ajoväylän kevlillä ajaen rinnakkain jollain 10kmh keskinopeudella). Eräänä päivänä tuli hauska kohtaus tuossa kylän raitilla. Ajoin pyörätietä oikeassa reunassa, vastaan tuli risteys jossa vasemmalla puolella oli talon kulma joka johti parkkipaikalle, joten tietenkin himmasin vauhtia ettei sieltä joku urpo posota autolla sokkona kylkeen. No kuinka kävikään. Sieltä posotti pyöräilijä kalliissa ajovarusteissa ja helkkarin kalliin näkösen pyörän kanssa poikittain täysin sisäkaarteessa sokeaan kulmaan ja meinas vetää suoraan päiten (eli jos en olis ollut "tiellä" hän olis kääntynyt mutkasta suoraan vastaantulijoiden puolelle kevliä). Hädissään se tempas liinat tiskiin ja kolautti ittensä siihen ohjaustankoon ynnä meinas töpeksiä ittensä ihan kumoon tangon yli. Itellä ei ilmekään värähtänyt koska hermot on rautaa ja refleksit pelittää. Oikasin vaan pikkasen viel lisää oikeeta laitaa kohti ja hiukan tiivistin puristusotetta takajarrukahvasta ettei tule tälliä, ja jatkoin samalla jutustelua ystävättäreni kanssa joka ajoi mun takana.

Taas kerran tuli todettua ettei ne kalliit varusteet ja uskottava lookki tee kenestäkään hyvää pyöräilijää (tai autoilijaa, tai jalankulkijaa) liikenteessä. Pitäs olla pikkasen sitä pelisilmää, ja myös ymmärtää se että vaikka säännöt on tehty noudatettaviksi niin valitettavasti tuolla on helvatin monia jotka niitä ei noudata (ja joilta myös se pelisilmä puuttuu), eli liikenteessä ei pärjää vaan sokeana sääntökirjoja lukemalla. Terve järki, tilannetaju ja ripaus nöyryyttä (ei oo pakko aina olla se joka menee ekana vaikka kirjassa niin sanotaankin) on ainakin itseä kannatellut monia tuhansia kilometrejä.
    http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...ill%E4-vol-2-0

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Kiertoliittymä, jossa on kolmiot sisääntuloissa on siis lainsäädön kannalta poikkeus, mutta nykyään pääkäytäntö(?).
    No sikäli ei poikkeus, että liikenneympyrää ei saa rakentaa muuten kuin niin että tulijoilla on kolmiot. LMP eli 1982/203:

Merkki 416. Pakollinen kiertosuunta
    Merkki sijoitetaan ennen risteystä. Liikenneympyrässä merkkiä voidaan käyttää ainoastaan merkkien 231 ja 232 yhteydessä.

Näin saattaa olla, muistelin vain Koskelassa kuuden kadun kiertoliittymää, jossa kahdesta suunnasta tullessa ei kolmioita nimenomaisesti ollut ja siinä sai alotteleva kuljettaja olla tarkkana kiertäessään.
    En sitten tiedä mikä tulkitaan kiertoliittymäksi, sillä esim. Kaisaniemen ympyrässä ei pakollista kiertosuuntaa ole merkitty, mutta koko homma on hoidettu pakollisella ajosuunnalla. Kaisaniemenkatua tulevilla ei kolmiota ole, joten kiertämässä olevat joutuvat heitä väistämään. Vastaavia löytyy muutama muukin.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    ...En sitten tiedä mikä tulkitaan kiertoliittymäksi...
    Vain se jossa on liikennemerkki 416 ja 231/232 eli hyvin yksinkertaista. Jos joku risteys näyttää liikenneympyrältä/kiertoliittymältä ja siinä ei ole kyseisiä merkkejä niin silloin se ei ole sellainen.

Tossa joku kamikazehybridisunnuntaipyöräilijä yritti tulla täysii alle, mutta ehdin jarruttamaan ja tööttäämään. Tämä tosin jatkoi samaa vauhtia ja näytti samalla kädellä pyöräytienjatketta mulle. Mietin ekana lähteä opastamaan sääntöjä ennen kuin päätyy joskus tilastoksi tuolla menolla, mutta jätin kuitenkin väliin.
    https://www.google.fi/maps/@60.22805...7i13312!8i6656
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •