GarminGiantHephaElectrobike
Sivu 5 / 11 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 4 5 6 7 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 121 - 150 / 317

Aihe: Vapaarattaiden huolto-ohjeita (Campagnolo, Shimano, DT, Mavic, jne...)

  1. #121
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Silviisii, sinnikäs yritys ja harjoitus tekee metsurin.

    Tuossa crossarilla koestin uusia Xking-renkaita ja ajaessa ajattelin jotta pitääkö vastaavan osan omaava yhessä maantiekiekossa olevaa etunapaa käyttää malliksi auki josko totaalisen väärin muistan. Kohtahan sie oot säikeen aiheen mukaisesti eli vapaarattaan kimpussa....

    Sitä ennen kun saat vasemman puolen 6000-sarjan laakerin irrotettua niin kurkkaappa sen sisälle, mattoveitsi tai hyvin pieni lattapääruuvari edesauttaa suojien avaamisessa, itse olen kokenut että navoissa just tää laakeri paskottuu nopeimmin. Voipi olla surullisen ruosteen ruskea. Ja jos sormin pyöritellen tuntuu kohtuu karhealta niin asiaa Fillariosa.fi.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  2. #122
    Liittynyt
    03/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    7
    Akseli tosiaan lähti vasemmalle päin ja toi sen vasemman puolen laakerin mukanaan. Seuraavana ongelmana on saada tuo vapaaratas-paketti irti. Tuntuu todella tiukasti olevan kiinni tuokin. Etenkin kun sen joutuu vasemmalta puolen irrottamaan. 12mm kuusiokolo avain sinne tosiaan käy. Avain vain ei yletä lyhyempi pää edellä tuonne navan sisään, joten vaikeuksia päästä vääntämään kunnolla. Jotain jatkovartta tähän täytyy kehitellä. Melko tuskaista tuntuu tämän kanssa olevan

    Kiitos Arctic Biker vastauksistasi jo tähän mennessä!

    Osaatko sanoa, että voiko tuossa olla vasen- vai oikeakätinen kierre? Olettaisin, että oikeakätinen kierre, joten vasemmalta päin myötäpäivään pitäisi ilmeisesti vääntää..?

  3. #123
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Jaahas, ompas siitä aikaa kun olen kierre vapaa rattaan irrottanut, en muista. Mutta päätellään, siinon laakeri ja vois ajatella että sama logiikka kuin BSA-keskiön kanssa joka avataan vääntämällä samaan suuntaan kuin kammet pyörii, eli nyt samaan suuntaan auki kuin kiekko ajaessa pyörii, vastapäivään siis.

    Joku vois kyllä asian varmistaa.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  4. #124
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Ja fitut, siellähän on vaparin sisällä pultti tai ontto holkki oikeastaan. Aukeaa ihan normaalin pultin tavoin eli Figu olet ihan oikeassa !
    I väntan på ännu dåligare tidet

  5. #125
    Kellään kokemusta Fulcrum Red Power SL -navan kanssa? Tarkoitus olis irrottaa vapaaratas huoltoa varten, mutta sisältä löytyvä mutteri (11mm?) ei tahdo aueta millään. Ilmeisesti tavallisesti Fulcrumeissa lähtee vapaaratas vaan vetämällä irti, mutta ei kyl tässä. Valmistajan ohjeita en ole juuri tälläisestä rakenteesta löytänyt.

    Alla räjäytyskuva sivulla 25.
    http://www.fulcrumwheels.com/system/...F-ROAD_ENG.pdf


    EDIT: Lähti irti, kun vasemman puolen laakerin löi sisäkautta irti ja 12 mm avaimella avasi kiinnitys mutterin sisäkautta.
    PerttuM muokkasi tätä : 17.10.2014 at 13.09

  6. #126
    En tiedä kuuluuko tämä aihe tänne, mutta kokeillään.

    Elikkäs itsellä on pari kk vanha Cube Ltd pro 29" jossa tuo vapaaratas on jumissa jollei avaimella avita ja sen jälkeen pyörii jonkun parikymmentä kiekkaa ja jumittaa.
    Saksan pyörä kyseessä ja sinne laitoin kyselyä, että mitenkäs nyt mut se ei ollu pääpointti vaan...
    Pyörässä on Shimano SLX Disc FH-M675 Centerlock tommonen paketti vakiona niin voiko tuon vapaarattaan korvata paremmalla?Luin jostain kuivista vapaarattaista niin täytyykö koko napa vaihtaa jos haluaa päivittää parempaan?
    Itsellä tuota talvipyöräilyä aika paljon ja ensimmäisten pakkasten aikaan alkoi temppuilu johon ei enää öljytkään auttanu.

  7. #127
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    448
    Semmosta kuullu jostain ohimennen että kuumailmapuhaltimella kaikki lubrikantti pois ja kasaan ja kovaa ajoa.
    Vai millälailla jumittaa? Muuttuu fiksiksi? Jos alkaa polkemaan tyhjää niin tuo neuvo auttaa juurikin shimanon napoihin.

  8. Joissain vapaarattaissa on paksuhkoa rasvaa joka voi jumittaa kynsiä talvella. Kannattaa putsata se ja voidella jollain pakkasessa jumiutumattomalla öljyllä. Olen menestyksekkäästi hoidellut noita CRC:llä.
    *****************************
    Alhainen kadenssi - dekadenssi?

  9. #129
    Liittynyt
    06/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    263
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PerttuM Katso viesti
    Kellään kokemusta Fulcrum Red Power SL -navan kanssa? Tarkoitus olis irrottaa vapaaratas huoltoa varten, mutta sisältä löytyvä mutteri (11mm?) ei tahdo aueta millään. Ilmeisesti tavallisesti Fulcrumeissa lähtee vapaaratas vaan vetämällä irti, mutta ei kyl tässä. Valmistajan ohjeita en ole juuri tälläisestä rakenteesta löytänyt.

    Alla räjäytyskuva sivulla 25.
    http://www.fulcrumwheels.com/system/...F-ROAD_ENG.pdf


    EDIT: Lähti irti, kun vasemman puolen laakerin löi sisäkautta irti ja 12 mm avaimella avasi kiinnitys mutterin sisäkautta.
    Hiukan myöhäinen kommentti.
    Kyseisen merkin maantiekiekoissa vapaarattaan kiinnityspultissa on vasenkätinen kierre. Mahtaiskohan tuossa sun navassa olla kyse samasta jutusta? Tosin maantiekiekoissa avain on 17mm. Katsopa sivu 55 tuossa linkkaamassasi dokussa.
    Tuota sun kiekkoa en tunne.
    Heikki muokkasi tätä : 05.12.2014 at 11.07

  10. #130
    Elikkä otin vapaarattaan irti laitoin öljyä sisään poistamalla stefan/likasuojan.
    Ja laitoin paikalleen,ok ja pikkasen vaihteiden säätöä ja pyöritystä niin umpitönkkiin koko ratas.
    Irti uudelleen vähä ölppää ja pyöritystä niin aukes, mutta tosi raskaasti pyöri aluksi mutta herkistyi joten paikalleen pyöritystä ja taas jumiiin.

  11. #131
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    448
    Siis se jumi on niin päin että menee kammet raskaaksi?
    poistat ensin kaikki vanhat rasvat pois sieltä ennenkuin laitat uutta rasvaa.
    itse laitan kynsiin muc offin ketju/vaijeri rasvaa tipat muuten ns kuivana.
    mahtaisko olla laakerit jumissa? Jos mahdollista avaa laakerin kansi varovasti ja vassua sopivasti.
    mavicilta tuli etuvanne suht kuivilla laakereilla joka alkoi pakkasella vastustamaan kunnolla.

  12. #132
    Eli ei mene ns. vapaalle vauhdista vaan polkimet rulla koko ajan, eli kynnet ei löysää kuin sillon tällöin tai siellä on ylimääräistä liikkuvaa sisällä joka jumittaa.
    Lähettävät Saksasta uuden tilalle.
    Ajattelin sen uuden kappaleen aukoa ensin ennen kuin menee paikalleen.

  13. #133
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    448
    Nyt vaan putsaat kaikki pois ja laitat kevyesti ohutta rasvaa kynsiin ja huulitiivisteeseen niin pitäisi toimia.

  14. #134
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    520
    Moro, saiskos vähän apua. Tarkoitus oli putsata ja rasvata työmatkasinkulan vaapaaratas mutta enpäs päässyt hommassa kauhean pitkälle. Joko en vaan osaa tai sit on joku jumissa. Kiekko on Bontrager mustana disc 29" ja pyörii 2005 mallisessa gary fisher rigissä. Ongelma on etten saa tuota vaapaarattaan puoleista mutteria/holkkia auki. Jarrulevyt puolelta lähtee mutterit ongelmitta mutta eipäs se tunnu asiaan auttavan.


    Jos pidän jarrulevyn puoleista mutteria paikoillaan ja väännän vaapaarattaan puolelta niin mutteri ei löystyy vaan akseli kiertää jarrulevyn puoleiset mutterit auki.
    Oonko nyt ihan hakoteillä vai missä mättää



    Sent from my iPad using Tapatalk

  15. #135
    IncBuff Guest
    Millaista rasvaa tuonne Hopen vapariin kannattaisi tunkea? Ja mistä saa?

  16. #136
    Liittynyt
    03/2010
    Paikkakunta
    Lohja/Koisjärvi
    Viestit
    1.421
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ViliA Katso viesti
    Ongelma on etten saa tuota vaapaarattaan puoleista mutteria/holkkia auki. Jarrulevyt puolelta lähtee mutterit ongelmitta mutta eipäs se tunnu asiaan auttavan.
    Jos pidän jarrulevyn puoleista mutteria paikoillaan ja väännän vaapaarattaan puolelta niin mutteri ei löystyy vaan akseli kiertää jarrulevyn puoleiset mutterit auki.
    Oonko nyt ihan hakoteillä vai missä mättää
    Ei kai tää vaan oo trolli
    Siis noiden mutterien alla on vasta laakerikartiot ja laakerit ja se vapaarattaan irroittamiseen tarvittavan kuusiokoloavaimen koko selviää vasta kun olet saanut laakerit pois edestä
    Olen muuten ymmärtänyt että tuo vapaaratas kuuluu osakategoriaan "if it ain`t broken don`t fix it" eli useimmat kai huoltaa (=vaihtaa uuteen) tuon vasta jos tulee toimivuuden kanssa ongelmia,,,
    Pitäis kuulemma speksailla ja päivittää,,,

  17. #137
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.159
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jukkis Katso viesti
    Olen muuten ymmärtänyt että tuo vapaaratas kuuluu osakategoriaan "if it ain`t broken don`t fix it" eli useimmat kai huoltaa (=vaihtaa uuteen) tuon vasta jos tulee toimivuuden kanssa ongelmia,,,
    Suunnilleen kaikki järkevät vapaarattaat huollettavissa.


  18. #138
    Liittynyt
    03/2010
    Paikkakunta
    Lohja/Koisjärvi
    Viestit
    1.421
    ^ Joo, en mä tuohon huollettavuuteen kantaa ottanutkaan todetessani, että useimmat huoltaa (=vaihtaa) vasta jos tulee toimivuuden kanssa ongelmia.
    Voi olla, että tuo arvioni "useimmat" meni pieleen, vaikka itse en ole koskaan operaatiota tehnytkään. Nyt keväällä piti, mutta kun speksistä lunttasin etukäteen, että 13 mm kuuskolo olis sopiva työkalu vapaarattaan irroittamiseen, mutta hommaan ryhtyessäni huomasin ettei olekaan, päätin jättää koko homman sikseen
    Pitäis kuulemma speksailla ja päivittää,,,

  19. #139
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.478
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Millaista rasvaa tuonne Hopen vapariin kannattaisi tunkea? Ja mistä saa?
    Jotain kirkasta vaseliinia olen laittanut, eikä ole ilmennyt haittavaikutuksia. Varmaan cittarin tai intersportin pyörätarvikkeista löytyi. Kovin paljon sitä ei tarvitse sinne änkeä.

    "it IS possible that you are faster or slower than anybody else who is having at least as much if not more or less fun"

  20. #140
    Liittynyt
    12/2006
    Viestit
    359
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Millaista rasvaa tuonne Hopen vapariin kannattaisi tunkea? Ja mistä saa?
    http://www.motonet.fi/fi/kategoria/2...etonivelrasvat

  21. #141
    IncBuff Guest
    Kaikkia noita sekaisin vai?

  22. #142
    Onkohan kukaan vaihtanut laakereita Salsan Fat Conversion -takanavan vapaarattaaseen? Vapaaratas näyttää tältä:


    Kynsien kanssa ei siis ole ongelmaa. Vapaarattaan sisällä näyttää olevan kaksi konelaakeria, jotka pyörivät melkomoisen huonosti. Saako laakerit ulos ja uudet tilalle, vai kannattaako vain hakea kaupasta uusi kokonainen vapaaratas?

    - Tomi

  23. #143
    Mulla on maasturissa tummoinen DT Swiss spline systeemi ja varsinainen vapaaratas on kiinni (vai jumissa?) rataspakan sisällä. Miten tuo on tarkoitettu avattavan? Rataspakka siis pöydällä ja sen sisällä tuo vapaaratas. Navan puolelta näkyvillä kynnet.

  24. #144
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Artsi1981 Katso viesti
    Mulla on maasturissa tummoinen DT Swiss spline systeemi ja varsinainen vapaaratas on kiinni (vai jumissa?) rataspakan sisällä. Miten tuo on tarkoitettu avattavan? Rataspakka siis pöydällä ja sen sisällä tuo vapaaratas. Navan puolelta näkyvillä kynnet.
    Voimalla se näköjään lähti

  25. #145
    Liittynyt
    01/2003
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    187
    Olis tarve huoltaa DT 340 -takanavan vapaaratas. Akseli on sen verran tiukassa, että se pitäisi kiinnittää johonkin ja vetää renkaasta pitämällä irti. Toimenpiteeseen on olemassa työkaluja, esimerkiksi Park Toolin akselipidike. Maksaisi Fillarikellarissa pari kymppiä. Vanhemmilla on ruuvipenkki, johon sen voi kiinnittää. Olisiko ideoita, miten köyhä opiskelija voisi välttää moisen työkalun käytön ja pärjätä ilman jollain vippaskonstilla?
    Koko ikäni oon oppinut, mutten vieläkään osaa.

  26. #146
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Ruustukin leuat voi "pehmittää" monin tavoin,kuparilevyil,puulla,kankailla ym. , ton työkalun tarkoitus kait on suojella sit alselin pintaa vaurioitumiselt.

  27. #147
    Liittynyt
    01/2003
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    187
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
    Ruustukin leuat voi "pehmittää" monin tavoin,kuparilevyil,puulla,kankailla ym. , ton työkalun tarkoitus kait on suojella sit alselin pintaa vaurioitumiselt.
    Kiitti vinkistä! Ehkäpä jotkut puunpalat riittäis pehmikkeeksi. Näyttää sen verran paksulta toi akseli kuitenkin. Tarkoitushan on kiristää leukoja vaan sen verran, että akseli pysyy hetken aikaa kiinni.
    Koko ikäni oon oppinut, mutten vieläkään osaa.

  28. #148
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Sattuiskohan kellään pk-seudulla asuvalla olla nurkkaan jäänyt mavic aksiumin vapaaratas? Toimimatonkin kelpaisi kunhan löytyisi rattaan sisällä olevalle kynnelle jousi. Onnistuin hukkaamaan autotallin lattialle toisen jousista.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  29. #149
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.142
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Sattuiskohan kellään pk-seudulla asuvalla olla nurkkaan jäänyt mavic aksiumin vapaaratas? Toimimatonkin kelpaisi kunhan löytyisi rattaan sisällä olevalle kynnelle jousi. Onnistuin hukkaamaan autotallin lattialle toisen jousista.
    Kyllä me sulle varaosia löydetään. Mulla on yksi Aksium-setti odottamassa roskiin heittoa.
    Still rides with 26er

  30. #150
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nappulakenka Katso viesti
    Kyllä me sulle varaosia löydetään. Mulla on yksi Aksium-setti odottamassa roskiin heittoa.
    Kuulostais hienolta. Onko se jo valmista kauraa vai odottelenko mä sun aktiviteettia sitten kun on?-) Kyllähän tuo näköjään kulkee yhdelläkin kynnellä, mutta mieluusti siinä kahta pitäis kun on niin suunniteltu...
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •