Oliko? Mun mielestä kyse oli pyörän oikeista säädöistä ja oikeasta satulasta. Jos painetta tulee liikaa välilihalle niin säädöt ja/tai satula eivät selkeästi ole kunnossa.
Nosiis... Mä en ole maantiepyörällä ajanut päivääkään niin että väliliha olisi ottanut osumaa, koska se on tuntunut hyvin kestämättömältä ajatukselta.Eikö jo maalaisjärki ja omat kokemukset sano saman asian? Ai niin, unohdin, että minä en tiennytkään mitään maantiepyöräilystä.
Maastopyörällä ongelmia on ollut enemmän, mutta se on johtunut liian pehmeästä penkistä, joka nyt on kohtapuoleen vaihtumassa kovempaan (brooks tai fizik)
Täälähän on väännetty.
Palatakseni aiheeseen, tänään saapui spessun romin evo pro. Hyvältä tuntuu hanurin alla, istuinluut 135mm keskikohdista mitattuna. Tuo on 168mm satula, on kyllä aika kaareva mutta selkeästi istun eri kohdalla kun vanhalla 142mm satulalla.
Tilasin myös uudet pyöräilyhousut mutta noi joutuu palauttamaan, pehmuste on tehty naurettavan kapeille istuinluille, alle n. 10cm. Housut siis xl. Eli mittanauhan kanssa joutuu housu-ostoksille jos mielii saada sopivat pehmusteet.
Nykyiset on vasemmalla näkyvät nalinit: http://brimages.bikeboardmedia.netdn...ib-shorts3.jpg
Oikeanpuolisista housuista varmaan pitäisi olla n. 135mm padien keskikohta että olisivat sopivat.... Mistähän lähtisi tuollaisia leveitä pyöräilyhousuja metsästämään.
Kysyisin vinkkiä sellaiseen, että onko jotain satulaa, jota saisi säädettyä enemmän taaksepäin, kuin tuollaista normaalia mtb-satulaa? Tämän hetkinen satula tuntuu jäävän liian eteen ajatellen polven sijoittumista suhteessa polkimeen (polvet menevät reilusti polkimen keskikohdan yli polkimien ollessa vaakatasossa), vaikka satula on asennettu niin taakse kuin pystyy.
Esim. Thomsonilla ja monella muulla on offset-satulatolppia noita tilanteita varten.
Oma tilanne taas on päinvastainen, pyörässä vakiona 20 mm offsetillä oleva tolppa jolla satulaa ei saa tarpeeksi eteen millään, kiskoista on säätövarat jo loppuneet mutta vieläkin tarvitsisi sentin verran siirtää. Onneksi tuosta selviää yksinkertaisella osaostoksella ettei tarvitse ruveta muuttamaan kuskin reiden ja säären pituussuhteita, minulla on ilmeisesti liian lyhyt reisi ja liian pitkä sääri.
Lisäbonuksena saa tavallisen kahdella ruuvilla tehtävän säädön. Onhan tuo yhdellä poikittaisella toteutettu hieno ja kevyt mutta syvältä ja poikittain hienosäätää kun ruuvin avaus heittää jo kaiken vähän sivuun siitä mikä oli lähtökohta.
Entä jos kiepauttaa sen tolpan ympäri. Riittääkö sitten säätövarat?
Offsetin puolesta taitaisi onnistua mutta säätökulma loppuu kesken, satulaputken kulmaa kuitenkin se 73,5°. Jollain todella jyrkällä putkella olevassa varmaan toimisi mutta eipä siinä toisaalta olisi tätä ongelmaa ollut alunperinkään.
Niitä kahden pultin säädettäviä suosin itsekin. Kun vaan valmistajat kertoisivat senkin, onko pulttina esim M4 vai paksumpi.
Itsekin olen noita suosinut. Eilen tosin napsahti etummainen pultti penkille istuessa poikki, mutta tuotahan sattuu.
Ritcheyn WCS 1-bolt alumiinisena on uusin tolppani, minusta varsin näppärä kiinnityssysteemi. Varsinkin kun testattavana on SQLabin 611 Active satula , 140 mm ja oikein titaanikiskot! Hommasin Tompan tuotteen CrossCheckin nimikoksi, joutuu vaan tolppariepu kiertämään nyt pyörästä toiseen, WetBlack pinnoite ei kovasti tykkää.
I väntan på ännu dåligare tidet
Onko kenelläkään kokemusta Fabric satuloista?
Heidän sivun alareunan laskuri suosittellee 134mm satulaa.
Ikinä ei ole noin kapeaa satulaa ollut ja vähän epäilyttää meneekö tuolla kaavalla edes lähelle oikeaa.
http://fabric.cc/shop/saddles/
Edit: Toisella yrittämällä mitaksi tulikin 142mm, joka kuulostaa jo paremmalle.
Mikähän penkki mahtaisi olla samoilla mitoilla Selle Italia Turbomaticin kanssa?
Ostin pari vuotta sitten maantiepyörään sen halvalla On Onilta ja piti ostaa maasturiinkin sellainen, mutten pihiyttäni viitsinyt. Nytpä ei tietenkään löydy reiätöntä mallia normaaleista verkkokaupoista joita selailen ja persaus ei tosiaankaan viihdy maasturin nykyisessa satulassa.
Mitat tuossa on 153 x 275mm(ainakin gel flow mallissa)
^Pyllykö? Siis ilman reikää. Ei sillä et kiinnostas, kuhan kyselen![]()
I don't want to break these chains
Ostinpa Turbomaticin aukollisena GelFlowna, kahtellaan toimivuutta kun saan sen pyörään kiinni.
3 lenkkiä tehty SQlab 612 140mm (149mm oikea leveys) satulalla. Välilihan alueella ei mitään tuntoja eli idea toimii myös käytännössä. Satulan pehmeys ok, ei kipuja istuinluissa. Ongelmakohdaksi muodostui nämä alueet. Jalat kipeytyvät tuosta kohdin.
Vaihdoin toisen satulan testiin mikä oli Selle Italia Flite 145mm ja kävin tekemässä yhden 20km lenkin. Muoto tuntui ihan hyvältä, ei kipuja jaloissa kuten SQlabilla. Ei mikään ihme sillä satula kaareutuu hiukan enemmän ja on kapeampi noilta kohdin. Välilihan alueella ei kipua ensimmäisen lenkin aikana. Satula on jonkun verran kovempi kuin SQlab ja istuinluut alkoivat kipeytymään lenkin loppupuolella. Katsotaan jos menisi ohi kun saan uudet paksummalla toppauksella olevat pyöräilyhousut jalkaan.
Vielä on paketissa Selle Italia Max SLR Gel Flow, mutta pitää kokeilla vielä viikko näitä kahta jos jompi kumpi asettuisi takapuolelle sopivaksi.
Mulla ei ole varsinaista näkemystä miksi 612 tuottaa juuri tuommoisen kokemuksen. Ehkä se tosiaan on niiltä kohdin sen verran leveä ettei se vahvempireitiselle oikein sovi. Enkä oikein päässyt pikaisella vilkaisulle perille miten "erityisesti maantiepyöräilyyn suunniteltu" 612 eroaa 611:sta.
Mutta (noin yleisesti, tarkoittamatta erityisesti deeetä) ainahan "vika" ei ole satulassa, vaan joskus voi olla että satula osoittautuisikin ihan hyväksi ja sopivaksi pienellä *ajajan* säätämisellä. Ainakin sitä mieltä on tämän kirjoittaja: http://fitwerx.com/chronic-saddle-di...1-toe-pointing
Olen tarkkaillut jalan asentoa ja suorassa ovat.
Jep. Tuo on satuloissa se ongelma-alue, kun sopiva kaartuvuus on niin yksilöllistä. Juuri tämän takia toivon, että useammat valmistajat alkaisivat tehdä noita kahden portaan malleja, niin tulisi valinnanvaraa löytää juuri se muutenkin itselle sopivan muotoinen. Voithan sinä kokeilla vähän kallistella sitä ja katsoa istumispaikkaa. Voisi ajatella, että satula on sinulle turhan pitkä takaosasta. Jos istuisit enemmän edessä, niin silloinhan reidet siirtyisivät myös eteenpäin ja siten kauemmas tuosta osumiskohdasta. Tuuripeliähän nämä satula-asiat ovat ihan sitä viimeistä istuvuutta hakiessa.
orc biker muokkasi tätä : 06.06.2015 at 20.08
612 päältä: http://www.sq-lab.com/media/rokgalle...TiTube_top.jpg
611 päältä: http://www.sq-lab.com/media/rokgalle...TiTube_top.jpg
612 sivulta: http://www.sq-lab.com/media/rokgalle..._TiTube_3D.jpg
611 sivulta: http://www.sq-lab.com/media/rokgalle...65d6826474.jpg
Tuo 611 saattaisi sopia paremmin kun näyttää takaosa olevan lyhyempi. 611 active mallissa on taas pidempi takaosa:
611 Active: http://www.bike24.com/i/p/9/4/65049_00_d.jpg
611: http://www.bike24.com/i/p/3/5/65053_00_d.jpg
Active mallin keinuvuus voisi tosin sekin vähentää tuota reisien osumista satulaan.
Kun heti startissa vetää lipat niin loppumatka on pelkkää nautintoa.
Omat istuinluut on 120mm ja otin 140mm leveän satulan. +2cm oli SQlabin ajoasentokartan mukaan oikea vaihtoehto.
Selle Italian Flitellä tehty kaksi lenkkiä (20km ja 30km) ja taitaa olla liian kova meikäläisen hanurille tämä. Muuten muodoltaan jne ihan hyvä. Ei kipuja välilihan alueella eikä jaloissa.
SQlabbi ei ole yhtään pehmeämpi. Kovaan satulaan tottuu ja tietenkin täytyy käyttää pyöräilyhousuja, mutta ei pehmusteen paksuus tee kesää. Päinvastoin siitä on usein haittaa. Ennen ajettiin kovilla nahkasatuloilla ja housuissa oli pelkkä säämiskä ja silloinkin takapuolit tottui muutaman sadan ajokilsan jälkeen. Se satula on parempi, joka ei hankaa mistään eikä paina minnekään. Minulle se ei ollut SQlab. Flite oli ennen Arionea paras minulle.
Jos et aja et voi ottaa!
Tässä sitä tas ollaan, ei se tee tuotteesta huonoa jos se ei itelle satu sopimaan ja tälläkin asista on aika monta kertaa jauhettu että yksi sopii yhdelle toinen toiselle.
SQlabin satulat ei todellakaan ole paskoja ne ei vaan sovellu ihan kaikille. Onneksi maailmalla on satulatarjontaa pilvin pimein.
Kun heti startissa vetää lipat niin loppumatka on pelkkää nautintoa.
Kirjanmerkit