Maantiepyöräilijänä en oikein ole ikinä ymmärtänyt läskipyörien päälle, mutta talvikelpoisen duunimatkapyörän etsinnässä olen huomannut alkavani selailemaan myös läskipyöriä. Nyt teen lähinnä vaikeaa pohdintaa jäykkäperäisen mtb:n ja läskipyörän välillä. Siinäkin jostakin syystä läskipyörä on alkanut polttelemaan enemmän, ehkäpä se olisi riittävän ääripää hiilikuiturunkoiselle maantiepyörälle

Kelvit taitavat aikaisin aamulla olla melko auraamatta ja vaatii leveää kumia jotta siellä etenee, siksi olen suosiolla unohtanut cyclocrossit ja päätynyt mtb/fb- vaihtoehtoihin.

Sitten tullaankin siihen hankalampaan asiaan eli pyörän valintaan. Useilla valmistajilla on kaksi versiota samasta pyörästä ja itse en mtb-osasarjoja tunne niin hyvin jotta osaisin punnita kannattaako maksaa kalliimmasta mallista. Ihmeen paljon noissa näyttää olevan Shimanon Deore brändin kilkkeitä jotka olen ainakin aikaisemmin mieltänyt halpis osasarjaksi (vrt. Sora tai Tiagra).

Harkinnassa ovat ainakin seuraavat parivaljakot:

Esim.

Trek Farley 6/8
Rose The Tusker 1/2
Felt Double Double 70/30
Canyon Dude 8.0/9.0 sarja

Yrittänyt selailla tätäkin ketjua, mutta en ole oikein löytänyt vinkkejä vertailuun. Osaako joku vääntää rautalangasta onko yleensä kannattavampaa maksaa kalliimmasta mallista ja mitä niissä on parempaa? Runko näyttää pysyvän samana ja en huomaa vaihteiston osasarjoissa merkittävää eroa. Levyjarruista jne. ymmärrän vielä vähemmän.

Onko täällä ketään maantiepyöräilijöitä ketkä ajavat myös läskipyörällä? Onko siityminen pyörien välillä täysi järkytys?

Etsin tosiaan pyörää jolla pärjää läpi taöven vaikka tietä ei olisi aurattu. En usko, että innostun ajelemaan metsiin, mutta olisihan se kiva plussa, että duunimatkalla vois oikoa hiekkateiden jne. lävitse, kun nykyisin maantiepyörällä kierrän kaikki hiekka ja huonokuntoiset tieosuudet. Talvellakin hoidan "lenkit" maantiepyörällä ja trainerilla etsin tosiaan työkalua. Se on toki plussaa, että ajaminen olisi hauskaa eikä vain siirtymistä paikasta a paikkaan b.