^ Adapterilla saa hoidettua.
http://www.bike24.com/1.php?content=...r;product=6224
^ Adapterilla saa hoidettua.
http://www.bike24.com/1.php?content=...r;product=6224
I9 akselivalikoimaa alasvetovalikossa http://www.bike24.com/1.php?content=...product=122020
No kantoihan se S takuu vastuunsa.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Ei edes tarvitse ”hoitaa”, kun adapteri tulee mukana, eli saa suoraan 6-pulttisen levyn kiinni.
Sen sijan QR-päätyholkit ovat arpapeliä. HWGXXX0001528S holkit joko sopivat tai sitten ei…
http://www.dtswiss.com/Accessories/Conversion-kits
Niimpä onkin.
The fatbike version is designed for Center Lock disc brake rotors and is convertible to 6-hole disc brake rotors (IS) using the supplied adaptor. (y)
Toki tyssää tähän:
The rear hub is for 12mm thru axles.
^Taitaa siis Hope olla varmin vaihtoehto?
Tota i9 ei kyllä mun rahapussi kestä.
Edit: onko tietoa Hopen vaparin laakereista; normi EVO2:ssa oli vaparissa 1kpl speciaalilaakeri, jota ei lähikaupan hyllystä löytyny. Lie Fatsnossa sama homma?
brilleaux muokkasi tätä : 31.05.2015 at 13.01
Tuossa on aika hyvin kertoiltu navasta.
http://cdn.hopetechnology.netdna-cdn...m-Rear-Hub.pdf
Shocktherapystä saa sitä yhtä laakeria muunkin, kuin Hopen merkillä. SKF ei tee sitä. Vapari on ihan sama Fatsno:ssa, kuin evo2.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Eihän toi oma vapari siis vielä romu ole. Kynnetkin vielä ehjät ja ei metelöi.
Laakerit kaikki ok.
Mielenkiintoista kyllä nähdä kuinka tuo tuosta etenee.
Nyt en tehnyt muuta kuin putsin ja uutta rasvaa sisään.
Kyllähän uus napa ennen Tahkoa ois suotavaa saada alle kuitenkin..
Mutta melkoista elämistä tuolla tapahtuu, kun vaparin runkoon moisia vekkejä tulee.
Oisko tuo 190mm perä väkisinkin sit letkumpi.
Ja juuri tän takia on olemassa kunnolliset läpiakselit. Myös keulaan.
Jo ostovaiheessa karsastin näitä Spessun pikalinkkuja. Jotenkin käsittämätöntä tunkea läskiin moisia.
Ei siinä millään läpiakselilla ole mitään tekemistä. Vapaaratas on ihan eri akselissa kiinni ja se tuntuu olevan spessun tapauksessa ihan meltoa.
tngelmavapaa trekkikuski, tosin orkkista on vain kammet
, mut mikään ei ole hajonnu...
Eikö 2015 Fatboy pyöriin vaihdettu juurikin taka-akselit ennen asiakkaalle luovuttamista?
Itse odottelin pitkään Fatboyta, mutta koska saatavuus oli huono, niin päädyin Trekkiin.
Se mitä kaikki fillaroijat sanoo akseliksi, ei oikeesti olekkaan se akselisillä vaan puristetaan takakiekko/tai etu ja akseli runkoon kiinni.
Kuvassa Brilleauxilla näytti olevan alkuperäinen alumiini akseli, ihme että vielä ehjä.
Topicin innoittamana olen nyt avannut 7/2014 ostetun Expertin voimansiirron ja ainoa huolestuttava löytö oli keskiölaakeri ja ei voimansiirron puolella. Siellä oli vesi päässyt värjäämään laakerin ruosteeseen. Takanapa ja vapaaratas oli taasen kuin tehtaan jäljiltä. Kilometrejeä mittarissa jotain 1600-2000 välille.
Nythän tässä tietysti ois hyvä sauma hahmottaa, josko hommaisi kokonaan uuden kiekon.
Jäisi varakiekko nurkkiin pyörimään.
^ hiilaria @mcarbon![]()
Ei riitä hillot.
Osaakos joku piirtää mulle kuvan tästä, miten Fatboyn kiekon kokoaminen eroaa normaalista?
En ymmärrä tätä...
![]()
Minulla on alkanut lokakuussa ostetun Fatboyn vapaaratas napsumaan aika äänekkäästi ajaessa, luulin ensin että ääni tulee keskiöstä mutta lähempi tarkastelu ja vapaarattaan irrotus paljastivat että siinä on laakerit menneet ihan pykäläisiksi.
Vapaarattaan runko ja navan hammaskehä ovat kuten brilleauxilla, akseli tässä navassa on ollut aina teräksinen.
Itse navan laakerit ovat ihan smuutit, ainoastaan vapaaratas pykältää.
Pitääpä ottaa yhteyttä ostopaikkaan...
![]()
Ihan samannäköistä kun olí omassakin pakassa. Kuvittelin että toi keskiura tonne hammaskehälle oli tarkoituksella koneistettu. Ja tollaset pienet jäljet näkyi vapaarattaan rungossa, en huolestunut niistä.
Takuukeissi pantu alulle omalta osalta.
Mistäpä muuten löytäisi tuota teräsakselia ja uutta vaparia?
Voisi Tahkon sitkutella niillä. Saisi sen jälkeen rauhassa teetellä kiekon uusiksi uudella navalla.
Ennen Tahkoa ei millään viitsisi laitella tubeleksia uusiksi jne..
Mulla jälkiä on ympäri vaparia, aika syviäkin.
Siinä mielessä huolestun niistä(kin), koska joku antaa periksi ja pahasti jotta tollaisia yleensä syntyy.
Varmasti kuuluukin olla tuo keskiura. Onko tuossa Plussalla nyt ongelmana muu kuin pyältävät vapaarattaan laakerit?
Mikähän syynä? Onko laakerirasvat liian jäykät pakkassäähän? Vai onko päässy vettä sisään, mitenkäs paljon te muuten ruukaatte uitella näitä pyöriä napoja myöten vedessä? Purojen ylityksessä voi joskus kastua, mut pitäiskö navan sietää?
Keskiura nyt on ihan yks ja sama, mutta vapaarattaan rungon kolot kielivät ongelmista koska tuon kohdan ei kuuluisi osua hammaskehään. Vapaarattaan rungon laakerit ovat ihan pykäläiset, eli toisin sanoen paskana. Ei ole uitettu missään.
Suomen päässä homma toimii. Laitoin Signaturelle postia toissapäivänä.
Nyt on Spessulta tulossa uusi vapari+teräsakseli.
Noilla selvitään ainakin Tahkon yli purkamatta kiekkoa.
Katsotaan nyt sitten kuinka kauan noilla mennään..
Kehut vielä Signaturelle, hienosti ja ripeästi hoidettu keissi. (y)
EDIT: Kysytään jo valmiiksi; akselin irroittaminen, olikos siihen ohjeet jo jossain täällä foorumilla?
Navan laakerit kai laitettava uusiksi samointein, jollakulla tyypit tiedossa?
Kiitos.
brilleaux muokkasi tätä : 02.06.2015 at 11.40
Läskimasa: Vapaanapaan pystyy vaihtamaan laakerit.
Onko kukaan joutunut oikomaan kiekkoja/kirimään pinnoja Fatboysta?
Onnistuuko normaalin tapaan, vai mikä on tuon vanteen sisäpuolella olevan mutterin funktio?
![]()
Olisiko tuo vaan sen pinnan nippeliä varten...? Eihän pinna kiristy jos ei ole jenkaa, olisko tuossa jenka tehty tuon mutterin avulla. Ei tullut katsottua tarkemmin kun toissapänä kiekosta irroittelin kumit, vannenauhat yms pois.
Eikun se nippeli on tuollainen. Itse asiassa nerokas nippeli.
Nyt taisin ymmärtää. Jotenkin...
http://forums.mtbr.com/fat-bikes/spe...l#post10923138
Eli voi säätää normaalisti pinna-avaimella?
Kirjanmerkit