ElectrobikeFillariHephaGiant
Sivu 232 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 132 182 222 230 231 232 233 234 242 282 332 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.931 - 6.960 / 15295

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Nyt minun täytyy tunnustaa liikennemerkkitietämykseni vajavaisuus. Olen vilpittömästi luullut, että tuo Marenkin kertoma "Pyörätie päättyy" merkki tarkoittaa Umpikujaa, joka jatkuu kuitenkin ajotien päättymisen jälkeen pyörätienä.

Niin sekavia nämä pyöräilysäännökset kyllä ovat vaikka olettaa osaavansa jotenkin.
    raitsikka muokkasi tätä : 31.05.2015 at 12.03

^ ja ^^
    Tarkoitatte siis tuota neliskanttista merkkiä jossa ajorata päättyy ja sit vielä lisäksi pyörän merkki.

Olen samaa mieltä raitsikan kanssa eli umpikuja, jota pitkin joudut autolla tulemaan takaisin, mutta pyörällä pääset läpi. Eli se ei ole ollenkaan "pyörätie päättyy".

Tätä mieltä olen kunnes joku todistettavasti toisin todistaa.

^Autiotie päättyy mutta pyörätie / ulkoilureitti jatkuu.

Rantaraitilla eilen liippas läheltä, pihaansa leikannut papparainen liikkui oikealle ja käänsin päätä vilkaisemaan vastaantulleita hyvinistuvia housuja niin ruohonleikkaajapappa peruuttikin silläaikaa eteen luurit korvilla sivuille katsomatta ..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tassu Katso viesti
    ^ ja ^^
    Tarkoitatte siis tuota neliskanttista merkkiä jossa ajorata päättyy ja sit vielä lisäksi pyörän merkki.

Olen samaa mieltä raitsikan kanssa eli umpikuja, jota pitkin joudut autolla tulemaan takaisin, mutta pyörällä pääset läpi. Eli se ei ole ollenkaan "pyörätie päättyy".

Tätä mieltä olen kunnes joku todistettavasti toisin todistaa.
    Olet oikeassa. Itse en käytännössä autoile, joten merkin tarkoitus on jäänyt hatarien muistikuvien tasolle. Merkkiä ei myöskään sellaisenaan löydy Tieliikenneasetuksesta, joten itsensä sivistäminen vaatii hieman enemmän vaivaa.

Esimerkiksi Tiehallinnon yleisohjeet liikennemerkkien käytöstä http://alk.tiehallinto.fi/thohje/pdf...merkkiohje.pdf kertoo merkistä sivulla 2H-24: "Merkissä voi käyttää polkupyöräilijälle tarkoitetun reitin tunnusta, jos tieltä on läpiajomahdollisuus pyöräliikenteelle, mutta ei moottoriajoneuvolle. Tarvittaessa lisäopastuksena voi käyttää merkkiä 645 (kevyen liikenteen viitta)" ja kuvatekstinä: "Merkin 651 kuvio sovellettuna tilanteeseen, jossa polkupyörälle on läpiajomahdollisuus".

Tänään oli pari niin hienoa taidonnäytettä liikenteessä että huhhuh. Yksi pyöräilijä ajoi pimeästä tunnelista kolmion takaa melkein eteeni, tässä vaiheessa taisin korottaa ääntä ja "huutaa" pyöräilijälle kolmion olemassaolosta. On se nyt jumankauta . Pienestä kiinni ettei kolahtanut, vaikka itellä ei ollut siinä vauhtia koska tiedän että se on vaarallinen kohta ajaa.

Toinen todella wtf-tilanne oli kun ajoin 110-tietä pitkin ja Turun hautausmaan kohdalla olleet liikennevalot olivat vahvasti punaisella. Siis eivät juuri vaihtuneet punaisiksi vaan olleet jo kauan, ja olivat kohta vaihtumassa vihreälle kaiketi (mutta silti siis punaisella). Katselin epäuskoisena kun punainen Ford Ka paineli hidastamatta punaisten valojen läpi. Siis mitä helv..?! Tuohon ei ollut mitään muuta selitystä kuin joko värisokeus tai täydellinen piittaamattomuus liikennesäännöistä. Onneksi poikittaisella suojatiellä ei ollut tällä kertaa kukaan ylittämässä tietä! En nähnyt rekkaria, muuten olisin varmasti käräyttänyt tollasen idioottikuskin poliisille, vaikka tietty olisi ollut sana sanaa vastaan. Olihan siinä kuitenkin muitakin silminnäkijöitä riittämiin. Ihan käsittämätöntä. Noita viimeisillä "vihreillä" ajajia riittää mutta tää oli kyllä niin täysiä päin punaisia kuin olla voi...

Tiivistettynä voisi sanoa että näin kesällä mua pelottaa vastaantulevat pyöräilijät paljon enempi kuin autoilijat. Noilla vastaantulevilla pyöräilijöillä on ihmeellinen taipumus lähteä ajamaan suoraan kohti, olla väistämättä, ajaa väärää puolta jne muutenkin haistattaa pitkät millään liikennesäännöillä. Välinpitämättömyys ja "omat liikennesäännöt" tuntuvat olevan päivän sana...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    ^Autotie päättyy mutta pyörätie / ulkoilureitti jatkuu.
    Akkurat. Tämä on ehkä helpommin kokemuksen kautta opittavissa kuin loogisesti pääteltävissä.

Marengin esimerkin mukaisia jalkakäytävällä pyöräilyyn houkuttelevia tai erehdyttäviä paikkoja on paljon. Pitäisi ilmeisesti osata päätellä kelvimerkin puuttumisesta, alhaisesta nopeusrajoituksesta ja jalkakäytävän kapeudesta. Helpointa on tietenkin todeta asia pyöräilykartassa jossa osuus on merkitty erilaisella viivalla jolla karttamerkkiohjeen mukaan kuvataan "pyöräverkoston osana toimivaa katua tai tietä".

Mummopyöräilijöiden preferenssin ehkä ymmärtää, hehän välttävät mahdollisuuksien mukaan aina autojen sekaan joutumista, mutta joskus (kävellessä) on sattunut että tällaisella jalkakäytävällä on vastaantullut tai takaa ohittamaan pyrkinyt sennäköinen succispyöräilijä jolla ei uskoisi mitään autofobiaa olevan. Ehkä "kelvimoodissa" ajaminen johdattaa tekemään virheen enempää ajattelematta, mutta tällöinkin pitäisi tilanteen tullen tajuta olevansa väärässä paikassa (eikä osoittaa mieltään, kuten on myöskin sattunut,jalankulkijoille jotka "tukkivat tien").

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Akkurat. Tämä on ehkä helpommin kokemuksen kautta opittavissa kuin loogisesti pääteltävissä.
    No niinpä. Itsekin "tiesin" kyllä, mitä merkki tarkoittaa, mutta kun mietin, että mistä tiesin, niin... En muista yhtään. Luulen, että olen vaan käytännössä huomannut tarpeeksi monta kertaa, mitä merkin jälkeen seuraa ja siitä jäänyt tuo "tieto". Olen kuitenkin aikanaan tuoreena kortillisena tarkistanut aina kaikki liikennemerkit, jos en muistanut, joten ilmeisesti jotain häikkää tuon merkin suhteen on ainakin aikanaan ollut autokoulussa/opuksissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Premnas Katso viesti
    Toinen todella wtf-tilanne oli kun ajoin 110-tietä pitkin ja Turun hautausmaan kohdalla olleet liikennevalot olivat vahvasti punaisella. Siis eivät juuri vaihtuneet punaisiksi vaan olleet jo kauan, ja olivat kohta vaihtumassa vihreälle kaiketi (mutta silti siis punaisella). Katselin epäuskoisena kun punainen Ford Ka paineli hidastamatta punaisten valojen läpi. Siis mitä helv..?! Tuohon ei ollut mitään muuta selitystä kuin joko värisokeus tai täydellinen piittaamattomuus liikennesäännöistä.
    Saattoi se silti olla puhdas vahinkokin (tai rattijuoppo/huumekuski). Noita vahinkojakin sattuu yllättävän helposti. Olin itse viime viikolla suht tuoreen kuskin kyydissä, kuitenkin ikäisekseen paljon ajaneen ja mielestäni ihan huolellisen sellaisen. Niin se vaan vetäisi täysin päin punaisia, jonka itsekin huomasi, mutta vasta valojen jälkeen. Olen itsekin ekoina korttivuosina ajanut samalla tavalla punaisista läpi. Tai no huomasin vähän ennen opastinta, mitä oli tapahtumassa, mutta paljon ei enää ehtinyt vauhti edes hidastua. Ei ole kovin kaukana ollut vastaava myöhemminkään. Joskus vaan valojen sijainti/rytmi on "epänormaali" ja "nollat taulussa" ajaen noin voi sattua. Ajaminen on kuitenkin osittain automaattista toimintaa ja siellä automaatiotasolla tulee helposti ajeltua, jos mitään erityistä ei ole näköpiirissä. Uskon kuitenkin, että jos risteävää liikennettä olisi olemassa, tuollaista vahinkoa ei pääse syntymään. Toki sitten on ne eri syistä ei enää niin täysillä käyvät kuskit, joille tuollainen varmasti tapahtuu vielä helpommin.

Mutta valppaana kannattaa olla. Varsinkin kun sellaisiakin on, jonka näin tässä joku kesä Rajatorpantietä ylittämässä Vihdintien. Meille Vihdintien kulkijoille oli vihreä palanut jo pitkään ja liikenne soljui silloista 70 rajoitusta risteyksen yli. Oikealta Myrtsin suunnalta tuli joku ilmeestä päätellen narkkari, joka ei sivuilleen katsonut ja ajoi suoraan Vihdintien yli hidastamatta vanhalla Mazdallaan. Jossain komedialeffassa olen nähnyt lähinnä vastaavaa, kun se käsittämättömällä tuurilla ei osunut yhteenkään autoon, vaan meni juuri sopivasti väleistä kaikilla viidellä kaistallisella, joille paloi silloin vihreät. Yksi autoilija joutui vähän polkaisemaan jarrua ja väistämään, tai siis se oli ainoa, minkä se ehti tekemään. Narkkiautossa oli ainakin kolme nuorta ihmistä. Darwin-awardsit oli lähellä.

Merkintätapojen ja toteutustapojen johdonmukaisuuden puute haittaa oppimista, niin kuin lain suurpiirteisyyskin. Vähän helpompi oppia esim umpikujan merkin tarkoitus jossa on fillarin kuva jos se olisi käytännössä aina käytössä kun pyörätie jatkuu. Myös jalkakäytävän merkintätapa on omiaan aiheuttamaan väärinymmärrystä sen suhteen mikä on kävelytie ja pyörätie, siis siksi kun jalkakäytävälle on oma merkki olemassa. Muutenkin yleensä aivot on niksautettu siihen toimintatapaan että jos joku merkki ei sitä kiellä, niin siinä saa ajaa (kun metsässäkin saa ajaa jne).

Oma lukunsa on vielä erilaiset merkintävirheet jotka lisäävät entisestään väärinymmärryksiä. Luultavasti moni urakoitsijakaan ei tiedä oikeaa merkintätapaa, ja siten usein merkinnät menee vähän "sinne päin", ja lopullisessa toteutuksessa sitten korjataan virhe joskus kun joku kireähousuinen fillaristi valittaa. Kyllähän sitä fillaristi oppii nopeasti että ajoneuvolla ajo kielletty-merkki koskee vain moottoriajoneuvoja, jos sitä merkkiä käytetään sellaisessa paikassa ettei kiellossa ole mitään järkeä. Myös nämä "yhden korttelin verran ilman pyörätietä"-ratkaisut ovat omiaan opettamaan että pyörätie on sielläkin missä sitä ei ole erikseen merkattu, koska täysin järjetöntähän se on yhden korttelin ajaksi siirtyä ajoradalle, ellei tarkoituksena ole tehdä fillaristille kiusaa.

Eilen ärähdin pennuille, joilta kesäloman huuma oli vienyt alkeellisimmatkin liikennetaidot. Lonnivat puolin ja toisin kelviä. Yksi vaelsi pyörällä laidasta toiseen, toiset kävellen. Eivät edes nähneet suoralla pätkällä vastaantulijoita ajoissa. Tai jos näkivät, niin ei sytyttänyt tai riittänyt energiaa reagoida asiaan ajoissa, kun kaikki tarmo oli jo annettu keväällä koulutehtäviin. Näin jo aiemmin, kun siinä oli miehellä vaikeuksia päästä noista ohitse, niin kun itse pääsin sitten kohdalle ja jouduin hidastelemaan, niin huomautin asiasta ehkä vähän tylymmin kuin oli tarkoituskaan, mutta minkäpä teet ääni käheänä tuntien viileässä säässä ajamisesta. Eipä tuollaisesta välttämättä mitään hyötyä ole, mutta jos jokin ihme tapahtuisi ja jollekin noista jäisi mieleen ihan hitunen ajatuksesta, että liikutaan tiiviisti.

Vaikeaa elämää kuntoilureiteillä. Ajelin tuollaisella ulkoilureitillä, jota joskus olisi kutsuttu pururadaksi vaikka ei siellä mitään purua ole enää aikoihin ollutkaan. Vastaan oli tulossa joku jo vähän ikääntyneempi rouva pienen koiransa kanssa joten hidastin ja siirryin aivan oikeaan reunaan. Rouvakin näki minut ajoissa sillä yritti siinä kaitsia koiraansa, mutta eikös se piski tietenkin saanut rähinäkohtauksen juuri kohdalla ja yritti kovasti rynniä renkaan alle. Rouva sai sentään pidettyä narusta kiinni ja heti perään vittumaiseen sävyyn sähisi että "pyöräily kielletty." Jaa juu, on siellä moottoriajoneuvoilla ajo kielletty, mutta ei taida koskea fillareita. Mutta mikäs siinä, tarpeeksi kun jotain inhoaa niin helpostihan omatkin töppäilynsä saa vieritettyä mielessään muiden syyksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Munarello Katso viesti
    Vaikeaa elämää kuntoilureiteillä. Ajelin tuollaisella ulkoilureitillä, jota joskus olisi kutsuttu pururadaksi vaikka ei siellä mitään purua ole enää aikoihin ollutkaan. Vastaan oli tulossa joku jo vähän ikääntyneempi rouva pienen koiransa kanssa joten hidastin ja siirryin aivan oikeaan reunaan. Rouvakin näki minut ajoissa sillä yritti siinä kaitsia koiraansa, mutta eikös se piski tietenkin saanut rähinäkohtauksen juuri kohdalla ja yritti kovasti rynniä renkaan alle. Rouva sai sentään pidettyä narusta kiinni ja heti perään vittumaiseen sävyyn sähisi että "pyöräily kielletty." Jaa juu, on siellä moottoriajoneuvoilla ajo kielletty, mutta ei taida koskea fillareita. Mutta mikäs siinä, tarpeeksi kun jotain inhoaa niin helpostihan omatkin töppäilynsä saa vieritettyä mielessään muiden syyksi.
    Sanovat, että koirat usein muistuttavat omistajiaan. Noille kannattaa vain lakonisesti todeta, että onpa huonosti koulutettu koira. Se sattuu, koska se on totta. Kyllä tuollaisetkin rouvat syvällä sisimmässään tietävät, että eihän koiran pitäisi väkisin riehtoa narussa ja räksyttää muille.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ilborg Katso viesti
    Kyllähän sitä fillaristi oppii nopeasti että ajoneuvolla ajo kielletty-merkki koskee vain moottoriajoneuvoja, jos sitä merkkiä käytetään sellaisessa paikassa ettei kiellossa ole mitään järkeä.
    Huvituin joskus suuresti nähdessäni Helsingin rautatieasemalla ajoneuvolla ajo kielletty -merkin ja polkupyörällä ja mopolla jo kielletty -merkin päällekkäin samaan seinään kiinnitettynä. Siinä oli laitettu vyö ja henkselit pyöräilijöitä varten.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hyötypolkija Katso viesti
    Saattoi se silti olla puhdas vahinkokin (tai rattijuoppo/huumekuski). Noita vahinkojakin sattuu yllättävän helposti. Olin itse viime viikolla suht tuoreen kuskin kyydissä, kuitenkin ikäisekseen paljon ajaneen ja mielestäni ihan huolellisen sellaisen. Niin se vaan vetäisi täysin päin punaisia, jonka itsekin huomasi, mutta vasta valojen jälkeen. Olen itsekin ekoina korttivuosina ajanut samalla tavalla punaisista läpi. Tai no huomasin vähän ennen opastinta, mitä oli tapahtumassa, mutta paljon ei enää ehtinyt vauhti edes hidastua. Ei ole kovin kaukana ollut vastaava myöhemminkään. Joskus vaan valojen sijainti/rytmi on "epänormaali" ja "nollat taulussa" ajaen noin voi sattua. Ajaminen on kuitenkin osittain automaattista toimintaa ja siellä automaatiotasolla tulee helposti ajeltua, jos mitään erityistä ei ole näköpiirissä. Uskon kuitenkin, että jos risteävää liikennettä olisi olemassa, tuollaista vahinkoa ei pääse syntymään. Toki sitten on ne eri syistä ei enää niin täysillä käyvät kuskit, joille tuollainen varmasti tapahtuu vielä helpommin.

Mutta valppaana kannattaa olla. Varsinkin kun sellaisiakin on, jonka näin tässä joku kesä Rajatorpantietä ylittämässä Vihdintien. Meille Vihdintien kulkijoille oli vihreä palanut jo pitkään ja liikenne soljui silloista 70 rajoitusta risteyksen yli. Oikealta Myrtsin suunnalta tuli joku ilmeestä päätellen narkkari, joka ei sivuilleen katsonut ja ajoi suoraan Vihdintien yli hidastamatta vanhalla Mazdallaan. Jossain komedialeffassa olen nähnyt lähinnä vastaavaa, kun se käsittämättömällä tuurilla ei osunut yhteenkään autoon, vaan meni juuri sopivasti väleistä kaikilla viidellä kaistallisella, joille paloi silloin vihreät. Yksi autoilija joutui vähän polkaisemaan jarrua ja väistämään, tai siis se oli ainoa, minkä se ehti tekemään. Narkkiautossa oli ainakin kolme nuorta ihmistä. Darwin-awardsit oli lähellä.
    No ok, ehkä se sitten oli. Mutta jotenkin sitä vaan ajattelee että jos koko muu liikenne on pysähtynyt niin havainnointikyvyn pitää olla sillä hetkellä täys nolla jos ei sitä huomaa...hiukan pelottavaa ajatella että noita sattuu tuolla liikenteessä, koska silloin on suuri todennäköisyys että jotain sattuu ihan oikeasti eikä vain ajatuksissa...

Täytyy myöntää että mäkin onnistuin autoilun alkuaikoina ajamaan stop-merkin takaa pysähtymättä, koska vieressä istuja höpötti samalla ja mulla huomio kiinnittyi vain siihen ettei mistään suunnasta tule ketään, eikä sitten riittäny enää huomiota stop-merkin huomaamiseen. Vaikka stop-merkkiä on vaikeaa olla huomaamatta kokonsa ja värinsä puolesta.

Onneksi kohta tulevat robottiautot niin ei teidänkään tarvitse ajaa.

Toivon että tästä pariskunta-jaetulla-kelvillä-toinen-jalan-ja-toinen-pyörällä-helvetin-hitaasti-keskiviivan-molemmin-puolin-ilmiöstä johon tänään törmäsin kahdesti ei tule suurempaa trendiä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    Onneksi kohta tulevat robottiautot niin ei teidänkään tarvitse ajaa.
    Öö, mitäköhän tällä nyt haettiin takaa?

Mä en ole enää moneen vuoteen ajanut autoa säännöllisesti, viime kesänä piti ajaa Tammisaareen eikä siinä ollut mitään ongelmaa. Päivittäisessä käytössä on kuitenkin ainoastaan pyörä.

Sinimäentiellä siinä Turveradantien risteyksen länsipuolella on hauskasti tilapäinen pyölärätie itäänpäin ajaville. Länteenpäin ajaville ei sitten ole pyörätiemerkkiä tuohon laitettu, joten väylä lienee ajettavissa millä vaan vekottimella (ei ole mitään liikennemerkkiä). olen kyllä tuossa tyytynyt ajamaan ajoradallla eikä vielä kertaakaan ole tööttäilty tai muuten häiriköity.

Pitäjänmäen asema. Äijä peruutti mondeonsa eteeni pyörätielle. Jarrutin ja pysähdyin ja läksin sitten vain ohitse kun en ollut aikeissa väitellä sen enempää, jolloin mondeon ikkuna aukeaa ja sisältä tulee huutelua että "tämä on piha-alue" ja "näit minut tuolta sadan metrin päästä". No niin näin, ja sinäkin näit minut, ja silti peruutit siihen eteen pyörätielle.

Voiko ely-keskukseen tai johonkin valittaa siitä, että kiinteistö on sijoittanut myymänsä/vuokraamansa parkkipaikat niin, että niihin ajetaan kevyen liikenteen väylää?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ptaipale Katso viesti
    ...Voiko ely-keskukseen tai johonkin valittaa siitä, että kiinteistö on sijoittanut myymänsä/vuokraamansa parkkipaikat niin, että niihin ajetaan kevyen liikenteen väylää?
    Olen ainakin ilmoittanut kaupungille niille kuuluvien väylien puutteista, mutta eipä ole mitään tapahtunut kahteen vuoteen. Mm tossa on lähes aina autoa parkissa klv:llä tai sitten lähtevät pihasta katsomatta. En tosin tiedä auttaisiko pihan erottaminen selkeästi maalauksella, mutta ainakin se helpottaa juridisesti kolaritilanteessa.
    https://www.google.fi/maps/@60.26589...HA!2e0!6m1!1e1
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora

Mikähän siinä on, että Itämerenkadulla Ruoholahdessa pitää aina olla jokunen wannabeemaantiepyöräilijä logosukkahousissa ja asusteiden väriin sopivalla munarellolla sotkemassa täysin järjettömästi ihmisten seassa. Usein nää sit hyytyy, kun tullaan väljemmille vesille.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kolnaako Katso viesti
    Mikähän siinä on, että Itämerenkadulla Ruoholahdessa pitää aina olla jokunen wannabeemaantiepyöräilijä logosukkahousissa ja asusteiden väriin sopivalla munarellolla sotkemassa täysin järjettömästi ihmisten seassa. Usein nää sit hyytyy, kun tullaan väljemmille vesille.
    Avautuminen paikan päällä voi olla ihan hyvä idea. Kyseessä kuitenkin lajitoveri ja itse olet selvästi alfa-asemassa.

Asiasta kun kerran yhdelle asiallisesti mainitsin niin vastas: "Mitä sä kimität".

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kolnaako Katso viesti
    Asiasta kun kerran yhdelle asiallisesti mainitsin niin vastas: "Mitä sä kimität".
    Toteat vain että edistynyt harrastaja kruisaa kaupungissa rauhallisen coolisti. Implisiittisesti säälittävät alussa olijat kiihdyttelevät kelveillä.

Kovasen pakutaksi töräytti aika hienosti tänään Kuusisaaressa kelville, sillä tavalla että eräs kanssapyöräilijä ois päässy sairaalaan ilman hyviä refleksejä ja jarruja. Pistin palautetta vaikka en edes itse ollut törttöilyn uhri. Myötävitutus ylitti kriittisen massan. Liikennettä se on kai kevytkin liikenne ja senkin voi vaarantaa? Luonnollisesti tilanne jatkui hyvin nopeasti erillaisin käsimerkein jonka jälkeen hajaannuimme.

Edit: Tarkennuksena vielä, että tää kanssapyöräilijä tuli vastakkaisesta suunnasta kuin auto. Varmaan tarttis kiikarit että näkee eteensä.
    notsie muokkasi tätä : 03.06.2015 at 00.07

Kelloton

Mutkittelu kelvillä on mielenkiintoinen juttu. Jalankulkija, joka ei pyöräile, mutkittelee sinne tänne. Pyöräilyä harrastava jalankulkija ei mutkittele, koska ymmärtää kokemuksesta, että joku voi tulla lujempaa takaa. Hidas pyöräilijä, joka ei harrasta urheilupyöräilyä, mutkittelee. Urheilupyöräilyä harrastava hidas pyöräilijä ei mutkittele, koska tietää, että on nopeampia kulkijoita väylällä.

Eräs mopoilija kertoi, että urheilupyöräilijät ovat tosi pahoja mutkittelijoita, koska olettavat olevansa väylän nopeimpia.

Vaikeaa se on Alaskassakin vaikka menevät ihan siististi peräkkäin:
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora

Tänään espoossa:
    - Finnoontien valoristeystä ennen itäänpäin ajaessa kuorkki + kaivuri klv:n päällä niin ettei pääse ohitse -> siirryn ajoradalle
    - Puolarintiellä ennen friisinkalliontietä, siinä keskuspuston ristyksen kohdilla kuorkki ja kaivuri perät vastakkain -> ei pääse enää takaisin kääntymättä ajoradalle, hieman päätä alas laskien onnistuu pääsemään kuorkin lavan alta, kun kaivuri on niin lähellä tuon perää

Eilen:
    - Barona-areenan kohdalla yksisuuntaisen tien kyljessä olevan klv:n päällä on lemminkäisen paku, niin että vaihtoehdoksi jää lähinnä siirtyä ajoradalle ajamaan vastakarvaan.

Tuntuu olevan hieman haasteellista joko pysäköidä vehkeet niin että niistä pääsee turvallisesti ohitse, tai merkata kiertoreitti ajoissa. Ajoradan merkkaaminen kiertotieksi tuntuu olevan tabu, ja sitä ei merkata edes tilanteessa jossa työmaa-ajoneuvojen ohittaminen hyvin läheltä ja takapuolelta on selvästi vaarallisempaa kuin ajoradalle siirtyminen ja sen käyttö väliaikaisesti.

IncBuff Guest
    Ei varsinaisesti oma avautuminen, mutta eilen tässä kohtaa tuonne oikealle oli edelläni kääntymässä täysperävaunurekka, jonka kyljissä autokoulun tekstit ja perässä autokoulukolmio. Ilmeisesti oppilasta tai sen enempää opettajaakaan ei kiinnostanut tuota suojatietä ylittävä pyöräilijä, joka joutui tekemään todella rajun väistöliikkeen ettei olisi päätynyt rekan keulaan, kun se kääntyi suoraan eteen. Rekka kääntyi tottakai ilman vilkkua. Eipä tartte ihmetellä, mistä noita "ammattilaisia" oikein tulee tuonne liikenteeseen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Rekka kääntyi tottakai ilman vilkkua.
    Tietysti käännytään vilkuttamatta, koska suuntamerkit annetaan ennen kääntymisen aloittamista.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Eipä tartte ihmetellä, mistä noita "ammattilaisia" oikein tulee tuonne liikenteeseen.
    Luojan kiitos, ettet ole autokoulun opettaja tai edes liikennetutkija.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Luojan kiitos, ettet ole autokoulun opettaja tai edes liikennetutkija.
    Ehkä olen ehkä en.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •