Editointi pois
Editointi pois
En tiedä vielä mitä tapahtui, mutta yhtä pyöräilijää vietiin aamulla kylmiöön. Tapahtuneeseen ei ilmeisesti liittynyt toista osapuolta tutkintanimikkeen perusteella. Tapahtumapaikka: https://www.google.fi/maps/place/Sui...5d049db893c4fb
Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora
Ketjua on tullut luettua pitkään, mutta ensimmäistä kertaa itse osallisena.
https://goo.gl/maps/6QikM
Tulin oikealta vasemmalle eli Kauklahdesta Kivenlahden suuntaan. Vasemmalla kaistalla oli useampi auto ja oikealle kaistalle tuli juuri auto. Auto pysähtyi ja lähdin hiljaisella vauhdilla ylittämän pyörätien jatketta niin just keulan edessä auto lähtikin liikkeelle. Siitä sitten kumoon, ei tosin muutama naarmua ja mustelmaa enemmän vaurioita. Hybridistä ainakin etukiekko huoltoon. Poliiseja odotettiin 20min+, jonka jälkeen partio soittaa, että ollaan edelleen ruuhkassa, joten hoitakaa keskenään. Pyörän heitin kaverin kyydillä Kivenlahden pyörähuoltoon ja sieltä tulee tuomio myöhemmin.
Onneksi tuota tietä osasi jo ennalta varoa eikä ollut liikkeellä tällä kertaa maantiepyörällä.
Kyrösjärvellä villiä menoa ulkoilureitillä. Olisi hauska tietää mitä tuolla takana mahtaa olla, uskoisin että ihan pienen riidan takia kukaan ei lähde tuollaista miinoitusta rakentamaan.
https://www.poliisi.fi/tietoa_poliis...n_osalta_30479
Ps. En tiedä onko tämä oikea ketju ja joko tätä juttua pyöritellään jossain toisessa ketjussa, mutta haku ei antanut osumia Kyrkösjärven eri taivutusmuodoilla.![]()
Ohiampuja muokkasi tätä : 27.05.2015 at 08.12
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Ei niin, koska kyseessä on Kyrkösjärven tekojärvi Seinäjoella, niin kuin tiedotteessakin lukee.Parempi paikka tosin olisi varmaan tuo "vaikea elämä KLV:llä."
Jonkin sortin mielisairaus tms. mielialahäiriö. Meinaan siinä on kuitenkin yksi ihminen aiheuttamassa hengenvaaraa koko kylän väelle. Tulee mieleen kommentti siitä, miksi esimerkiksi narsismia ei ole päästy tutkimaan kunnolla kuin viimeaikoina: ennenvanhaan moisten ihmisten eliniän ennuste oli varsin lyhyt.
Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff
"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."
http://www.poliisi.fi/tietoa_poliisi...tomuutta_30487
Tiistaina 26.5.2015 klo 09.49 Rauhanpuiston ja Tommilantien liikenneympyrässä Rauhapuistoa suojatietä pitkin ylittänyttä polkupyöräilijää päin törmäsi Rauhanpuistoa pitkin tullut henkilöauto. Polkupyöräilijä kaatui auton nokkapellin päälle. Polkupyöräilijä ei loukkaantunut vakavasti.
https://www.google.fi/maps/@61.48043...Gg!2e0!6m1!1e1
Sama paikka toisesta suunnasta.
https://www.google.fi/maps/@61.48072...6g!2e0!6m1!1e1
Suojatie ja suojatie, niinpä niin.
27.05.2015
http://www.poliisi.fi/tietoa_poliisi...najoella_30488
Tiistaina iltapäivällä kello 17.00 aikaan törmäsi pakettiauto polkupyöräilijään. Pakettiauto oli ollut lähdössä erään Teollisuustien kiinteistön pihasta. Pakettiautoa kuljetti seinäjokinen mies, joka ei huomannut seinäjokista naista, joka ajoi polkupyörällä Teollisuustietä pitkin. Polkupyöräilijä iskeytyi keskelle pakettiauton keulaan ja kaatui siitä maahan. Polkupyöräilijä loukkaantui ja hänet kuljetettiin ambulanssilla hoidettavaksi sairaalaan.
Jotenkin kuulostaa taas siltä että on käännytty oikealle ja katsottu vain vasemmalle eikä ole huomattu oikealta tulevaa pyöräilijää.
Poliisi, tiedätkö, mitä tämä ”katkoviiva” tiessä tarkoittaa? – Se ei ole suojatie.
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/8223...i-ole-suojatie
Onhan siinä suojatietä osoittava liikennemerkki, joten onko sitten mahdollista, että siinä ei olisikaan suojatietä? Ei. Voiko suojatien merkkiä käyttää siellä, missä ei ole suojatietä? Ei. Toki tuossa on myös pyörätien jatke, mutta se ei tee poliisin käyttämästä suojatie-sanasta virheellistä. Pyöräilijällä ei ole tuossa mitään muuta mahdollisuutta, kuin ylittää ajorata suojatietä pitkin (joka toimii samalla pyörätien jatkeen). Vaikka poliisi käyttää tiedotteessaan ajoradan osasta nimitystä "suojatie", se ei poista sitä seikkaa, että - tuntematta ja näkemättä paikkaa - siinä voisi olla myös pyörätien jatke.
Yleensähän pyöräilijöiden vihaajien raivo (lähinnä IltaSanomaLehtien keskustelupalstoilla) lähtee siitä, että he lukevat tekstistä sanan "suojatie" ja heti refleksinomaisesti - tarkistamatta oleellisia yksityiskohtia - toteavat, että pyörää olisi pitänyt taluttaa suojatiellä. Toinen ääripää on se, että todetaan, että "ei siinä ole suojatietä vaan pyörätien jatke". Ikään kuin pyöräiljän tietä ylittäessä siitä jotenkin hetkeksi katoaisivat suojatien liikennemerkit. Sitäkin näkee, että jotenkin hassusti käytetään itsekeksittyä termiä "jalankulkijoiden suojatie" - aivan kuin niitä olisi muitakin lajeja. Ja ehkäpä joku onnistuu löytämään tuosta "pyöräilijöiden suojatien".
^No sanotaanko sitten vaikka näin että pyöräilijä ajoi pyörätien jatketta pitkin johon on samaan kohtaan merkattu myös jalankulkijoiden suojatie
Mutta ei päätellyt että paikalla oli pyörätien jatke vaikka katunäkymässä on kolmion alla kaksisuuntaisen pyörätien lisäkilpi ja toisesta suunnasta tullessa Suojatie merkin alla lisäkilpi pyörätie ja nuolet molempiin suuntiin.
Eikä tietenkään voinut päätellä mitään ajoratamaalauksista joissa pyörätien jatke on maalattu katuun uudella pakolliseksi vuoden 2018 alussa tulevalla merkintätavalla.
Jalankulkijoiden suojatie? Tieliikennelaki ei tunne sellaista. Puhutaan vaan ihan suojatiestä, niin alkavat olla termit kohdallaan. Vaikka suojatie-termiin liittyy tiettyjä velvollisuuksia ajorataa käyttäville suhteessa nimenomaan jalankulkijoihin, niin silti suojatie on ihan vain suojatie - ei "jalankulkijoiden suojatie". Ajoradan osan nimestä ei aina tarvitse tyhjentävästi käydä ilmi joukkoa, joka sitä voi käyttää. Meillä on moottoritie, mutta ei erikseen hitailta ajoneuvoilta kiellettyä moottorietä.
Ehkäpä päättelikin pyörätien jatkeen, mutta ei tullut mieleen mennä yksityiskohtiin nimenomaan tiedotteessa - vaikkakin asialla on syyllisyystilanteen arvioinnissa ratkaiseva merkitys. Myös auton ja pyörän merkki ja tyyppi jäivät kertomatta, vaikka poliisille niistä ehkä jokin havainto jäi. Varmasti eräitä palstalaisia kiinnostaisi tietää, että oliko kyseessä laiton sähköpyörä. Ehkäpä sekin selviää tutkintapöytäkirjasta, joka on yleensä tiedotetta laajempi selostus.
^Taas uusi saivartelija foorumilla. Kelaa tätä ketjua muutama vuosi taakse päin, niin huomaat kuinka "pyörällä ja autolla" on ansiokkaasti tuonut tätä asiaa esiin. Poliisi on joissakin tapauksissa muuttanutkin tiedotustaan asiassa hänen ansiostaan. Tiedoksesi, että jo ainakin kerran on poliisin esitutkinnassa suojatieksi kutsuma pyörätienjatke johtanut virheelliseen tuomioon pyöräilijän vahingoksi. Korjattiin hovissa, mutta ei paljon vainajaa lohduttanut.
Ihan vaan sillä, että menisit nöösinä itseesi, ennenkuin alat isääsi opettamaan.Ei vaan, ihan huumorilla tämä viimeinen.
onks pakko, jos ei haluu
Korkein oikeuden on kyllä päätöksessään käyttänyt "suojatie" -sanaa pyöräilyn yhteydessä:
"Tieliikenneasetuksen 37 §:n 1 momentin mukaan suojatie voidaan osoittaa valkoisella ajoradan suuntaisella juovituksella. Saman pykälän 3 momentin mukaan myös yhdistetyn tai rinnakkaisen pyörätien ja jalkakäytävän jatke voidaan merkitä koko leveydeltään suojatieksi. Polkupyöräilijä ja mopoilija saavat tällöin käyttää suojatietä tien ylittämiseen."
http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1996/19960125
Ja Korkein oikeus kai edustaa Suomessa ylintä lain tulkintaa?
ArtoS muokkasi tätä : 28.05.2015 at 07.43 Syy: Typo
^se, että pyörätienjatke merkitään suojatieksi ei tarkoita sitä, että pyörätienjatke lakkaa olemasta.
Tälle väitteelle varmaan löytyy viittaus tieliikennelainsäädäntöön? Vuoden poliisi ei löytänyt… Ai niin, eiväthän pyöräilyjärjestöt välittäneet ennenkään lainsäädännöstä, kun itsekeksityt väittämät sopivat omaan lobbaukseen paremmin…
Sen sijan löytyy tällainen viittaus lainsäädäntöön, tämä on ainoa pykälä, minkä perusteella pyöräilijä saa tietyissä tapauksissa ylittää tien kohdassa missä on suojatiemerkintä: tieliikenneasetuksen edellinen 37§ 3. momentti, voimassa siirtymäkaudella v. 2017 loppuun:
”Yhdistetyn tai rinnakkaisen pyörätien ja jalkakäytävän jatke voidaan merkitä koko leveydeltään suojatieksi. Polkupyöräilijä ja mopoilija saavat tällöin käyttää suojatietä tien ylittämiseen.”
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1...163#Pidm171712
Mitään tiemerkintää eikä väittämää ei tarvitse itse keksiä. Pyörätienjatkeella voi olla tiemerkintänä suojatie. Pyörätienjatke ei häviä mihinkään. Nyt on menossa vuosi 2015 jKr.
Olen lukenut kaikki tämän aiheen kirjoitukset ja en ole voinut olla huomaamatta, että Pyörällä ja autolla on kiinnittänyt asiaan huomiota. Ihmettelen vain, että mikä logiikka siinä on, että kielletään suojatien olemassaolo. On selvää, että tiedote olisi voinut olla parempikin, jos on mainittu vain suojatie, vaikka kyseessä on lisäksi pyörätien jatke. Mutta kun ne eivät ole vaihtoehtoja. Se on se pointti, mitä yritin tuoda esille.
Pyörätien jatke ja suojatie eivät ole toisiaan pois sulkevia vaihtoehtoja. Ne on merkitty katuun maalaamalla tai lähiympäristöön liikennemerkeillä toisistaan riippumattomilla tavoilla. Samassa kohdassa voi olla vain toinen tai molemmat.
Myöskään niiden olemassaolo ei riipu siitä, oletko liikkeellä jalan, pyörällä, autolla tai vaikka ajettavalla ruohonleikkurilla. Ja kuljetko ajoradalla vai sen poikki menevällä tien osalla. Ainoastaan lain tulkinta teon sallittavuudesta ja osapuolten väistämisvelvollisuuksista muuttuvat kulkuvälineen mukaisesti.
^^ Ok, kiitos, nyt tiedän, mihin väitteesi pohjautuu. Saa toki tulkita lakitekstiä eri tavalla, kuin minä tai vuoden poliisi. Niinhän ymmärtääkseni tapahtuu korkeammassa oikeudessa asti ja lopullisesta tulkinnasta äänestetään. Hyvä myös tietää, että 2015 jKr ei enää häiritse sinua.
Itse tulkitsen tämän tekstin niin, että siinä kohdassa, missä pitäisi olla pyörätien jatke, suojatie riittää ja pyöräilijä ole hyvä ja käyttää suojatietä. Myöskään vuoden poliisi ei löytänyt sieltä väittämää, että kyseessä on pyörätien jatke. Mutta vielä kerran, saa olla eri mieltä.
Tämä kohtalonyhteys katkeaa 1.1.2018. Silloin pyörätien jatke on vain siellä, minne se on erikseen ajoratamaalauksella merkitty. Minusta tämä on varsin yksiselitteinen muutos. Silloin ei autoilijan ja pyöräilijän enää hyödytä eikä ole edes tarve katsella ympäröiviä pyöräteitä pyöräilijän oikeudellisen aseman selvittämiseksi. Enimmäkseen tilanne ei käytännössä muutu, mutta osa nykyisistä pyörätien jatkeista lakkaa olemasta pyörätien jatkeita. Ja onpa täälläkin ilmoitettu sellaisistakin havainnoista, että pyörätien jatkeita on maalattu sinne, missä ei ole pyörätietä jatkeen kummallakaan puolella.
Kirjanmerkit