ElectrobikeFillariHephaGiant
Sivu 116 / 371 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 16 66 106 114 115 116 117 118 126 166 216 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.451 - 3.480 / 11127

Aihe: Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

En tietenkään tarkoittanut mitään pahaa ”arvostellessani” kuvia, kirjoitin tuon vain siksi, että en saanut niistä selvää, mitä materiaalia tuo on ja miten nämä korokkeet on tehty...

Tuonhan olisi voinut ottaa vaikka kehunakin, paitsi jos Markettipyörämies on oikeasti ammattikuvaaja.

Tarkennan vielä, että poikkeuksellisen onnistuneesti nuo korokkeet ovat mielestäni tehty, siksi minua kiinnostaa, miten.

markettipyörämies Guest
    Vannesahalla tein styroksisoiroja, jotka liimasin vanteeseen. Eteen kontaktiliimalla, mutta se meinaa vähän sulattaa styroksia. Taakse laitoin pikaepoksilla. Paras olis varmaan sumutettava kontaktiliima, mutta kun ei sitä nyt ollut käsillä eikä saanut marketista. Soiro sitten karkeasti muotoon puukolla ja hiomapaperia perään. Alla kuva, kun toinen reuna on tehty ja toinen vielä soirona.

Ei tässä paljon mitään järkeä ole, harrastuksen puolelle menee ja rajusti ja aikaa palaa. Kiinnostaisi kokeilla tehdä vanne hiilikuidusta ja tällä tavalla on aika hyvä testailla minkälainen profiili on toimiva.

Kuvat on mitä Sonyn pokkari sattuu arpomaan, automaatilla ottelen räpsyjä homman ohessa, ei siinä paljon kerkee ruveta säätämään kameraa liimasilla käsillä

Tehdä vanne hiilikuidusta? Vaikka ei olisi peukalo keskellä kämmentä vaan ainakin sentin sivussa niin vanteen valmistaminen itse kuullostaa varsin vaikealta. Miten se mielestäsi onnistuisi?

Ja enpä nyt sanoisi että tubeless-kelpoisen hyvin toimivan vanteen itse virittäminen on mitenkään järjetöntä.

Paljonko tarvii laittaa litkua jo kerran litkutettuna olleeseen lou renkaaseen,uudelleen asennuksen yhteydessä?

markettipyörämies Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Tehdä vanne hiilikuidusta?
    80mm leveä. Muotti sisäpuolelle ja halkeaa keskeltä. MDF:stä jyrsimällä ja päälle kerros epoksia mahdollisesti ohut lasi. 29"-sisuskumi ja painemuotti. Sitten poraus ja nippelit, päälle styroksia + laminointi, jotta tulee oikea tubeless-vanne. Bensalla styroksi pois, voi olla huono jos nippelit lähtee liikenteeseen, pitää miettiä? Saa nähä uskaltaako kokeilla tehä, kun peukalo on nenässä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti markettipyörämies Katso viesti
    Vannesahalla tein styroksisoiroja, jotka liimasin vanteeseen. Eteen kontaktiliimalla, mutta se meinaa vähän sulattaa styroksia. Taakse laitoin pikaepoksilla. Paras olis varmaan sumutettava kontaktiliima, mutta kun ei sitä nyt ollut käsillä eikä saanut marketista. Soiro sitten karkeasti muotoon puukolla ja hiomapaperia perään.
    Kiitos, nyt ymmärsin.

Auttakaa!!!

Olen nyt noin 116 sivua lukenut läskirenkaista enkä vieläkään tiedä mitkä renkaat laitan tulevaan pyörääni. Tieto lisää tuskaa.
    Pyörä on Salsa Beargrease carbon. Kehiksi tulee DT Swissin BR-710, jotka on noin 80mm leveät. Takahaarukan leveys on aika tarkkaan 13cm eli kyllä sinne mahtuu varmaan vaikka mitä (jotenkin). Ajo on tosi monipuolista, sorasta ja asfaltista, tekniseen kivikkoon ja juurakkoon.
    Voiko 80mm kehälle laittaa 4" kumia vai onko kehä liian leveä jne jne...

mutanaama Guest
    Kaikki ei käy kaikkeen ja kuskikohtaiset mieltymykset vaikuttavat paljon. Mulla on vanhan mallin beargreasessa 4" renkaat ja 65mm kehät. Juuri leveämpiä kehiä en itse käytä, renkaat nyt vaihtelee aina sen mukaan, mistä milloinkin pitää.

IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Kuvassa on muuten tyypillinen ammattikuvaajan ”virhe” – liian valovoimainen linssi, joten tarkennus-syvyys jää olemattomaksi. Huonolla linssillä olisi tullut parempi kuva.
    Hyvä, että keskitytään oleellisimpiin asioihin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    renkaat nyt vaihtelee aina sen mukaan, mistä milloinkin pitää.
    Mitkä on olleet kevään suosikit?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Hyvä, että keskitytään oleellisimpiin asioihin.
    Arvaa 3 kertaa, miksi? (vinkki – lukee ylempänä)

markettipyörämies Guest
    Lähikauppa yllätti ja hyllyssä oli Contin litkua. Harjoitus teki temput ja takarenkaan laminointi onnistui huonommin. Jos joku meinaa tällä systeemillä tehdä niin kannattaa tehdä satiinikankaalla, että taipuu paremmin vanteen muotoon. Rypyt vuotaa kivasti. Parissa kevennysreiässä oli niin hyvää vuotoa, että paikkasin pikaepoksilla ulkopuolelta. Semmonen harsokangaskin voisi toimia tosi hyvin vanteen tiivistyksessä toi twilli oli kyllä /C:stä.

Otin kokeeksi takarenkaan pois vanteen urasta ja lähtihän se maata vasten polkasemalla. Ensin väänsin rengasraudalla ja laminaatti rusahti sen verran lupaavasti, että siirryin tuohon em. systeemiin. En tiedä mitä tapahtuu, kun etunakkia ottaa pois vanteelta, kun siinä on vain yksi kerros kangasta vs. takana 2.

129g paino takarenkaan "vannenauha-tubeless"-viritys. Ilman venttiiliä ja litkuja. Litkua laitoin öpaut 100ml, jos sitäkään.

Testilenkillä sihahti takarenkaasta aika hyvin painetta pois, kun jysäystin kunnolla vanteelle semmosta ruohomätästä vasten. Minipumpulla vähän lisää ilmaa ja matka jatkui ilman sisuskumia. Elän toivossa, että litku liimaa renkaan vanteelle ajan kanssa (jos näin iloisesti tapahtuu voi olla mielenkiintoista nähdä mitä kaikkea irtoaa, kun rengasta ottaa vanteelta...)

Floaterista kyllä tykkään, rullaa paremmin kuin veetire, pitää 1000% paremmin, ei ohjaa itse, on valkoiset ja painaa enemmän eli sopii markettipyörään paremmin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti markettipyörämies Katso viesti
    LElän toivossa, että litku liimaa renkaan vanteelle ajan kanssa (jos näin iloisesti tapahtuu voi olla mielenkiintoista nähdä mitä kaikkea irtoaa, kun rengasta ottaa vanteelta...)
    Kyllä se sitä hieman liimaa, mutta ei niin paljon, että irroittelisi laminointia. Jos laminointi irtoaa reunan mukana, niin siihen on joku muu syy (esim. vanne joustanut)

Talvi meni BFL edessä ja Nate 4.0 120 tpi takana.
    Kevät meni eessä ja takana BFL.
    Kesällä alla Hodag 3.8 60 tpi.
    Vanteina eessä orggis Surly RD ja takana aivan suurenmoinen Mcarbon 65 hiilarikehä Salsa2 navalla.
    Toimii.
    Hodagit rullaa ja pitää hyvin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Mitkä on olleet kevään suosikit?
    Tällä hetkellä Mammoth 120tpi tubelessina 65mm vanteella toimii hyvin, lenkkikäytössä ehkä hieman kestosuosikkia Larry/ Endomorph parempi yhdistelmä.
    Pinna löystyy kun ketju kiristyy.

HC: Onko sulla Mammoth sekä edessä että takana? Takarenkaana sitä on paljon kehuttu mutta eikö edessä selfsteering vähän häiritse? Entä joidenkin mielestä pieni ilmatila(tarkoittaa kai pientä iskunvaimennuskykyä)? Rullaako hyvin?

Ski: BFL on niin tällä kuin vaikka mtbr:llä niin hyvän yleiskumin maineessa että varmasti hyvät mutta mitä pidit rullaavuudesta?

Edessä ja takana on Mammothi, takana nurinpäin, parempi vetopito. Selfsteering on huomattavasti pienempi 65mm vanteella kuin 82mm, mulla ei oo mammuteista kertaakaan loppunu ilmatila kesken, tubelessinä kun ajan niin käytän hieman kovempia paineita n. 0,5baaria. Rullaavuus on hyvä. Mammutti ion mielestäni hyvä lenkkirengas kuivalle ja märälle pinnalle, pehmeälle pinnalle voi suositella tietyin varauksi, kovalla lumella ihan jees, pehmeässä lumessa ei parhaimmillaan, lumi kokemukset 82mm vanteella > 65mm vanteella voin kokemuksella väittää että on vielä surkeampi.

Silti Mammutti on hinta/laatu/ominaisuuksiltaan yksi parhaista 4" (matalakuvioisista) renkaista mitä olen ajanu. Kuormattuna retkikäytössä talvella Mammutti ei ole elementissään.

Ansis. Osta 2 eri rengasta, niin ei tule ainakaan kahta mistä ei tykkää ja saat kokemuksia nopeammin. 80mm Mammutit ja Jumbo jimit houkuttulee itelle kesä ajoon. Huskedu on jo aika kapea 4" ja hinta ominaisuudet ei täsmää. Eteen vois sopia vaikka Vanhelga tai Bud, jos pitoa kaipaa ja nuo menee talvellakin, tosin Bud ei mene taakse 80mm. Bud ollut nyt edessä ja Floater takana 80mm vanteella. Rulla kohtuudella ja pitoa omiin tarpeisiin, mutta kuivalle vois olla sileempää ja keveempää. Asfaltti ajoa en juuri harrasta. Bud on kyllä aikas mehukas kumi ryskäämisiin isolla ilmatilalla ja isolla pidolla eteen, mutta kesällä tuo 1600g paino hiipii välillä mieleen.
    Antza44 muokkasi tätä : 26.05.2015 at 07.22
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Mites kun puhutaan yleisesti "rullaavuudesta" niin tarkoittaako kevyesti tasaisella rullaava rengas automaattisesti myös esteiden, juurien, kivien jne. ylitse rullaavuutta vai saattaako tasaisella hyvin rullaava "tökätä" helpommin esim. kantoon kuin joku toinen joka rullaa muuten huonommin? Tai eroa esim. maan pehmeyden mukaan? Rullaati rullaa..

Ei välttämättä, esteiden yms. yli rullaavuuteen vaikuttaa enemmän ilmanpaineet sekä renkaan rungon jäykkyys.

Eilen sai 4.8" Knard ekan oikean lenkin alleen. Keli oli kuiva ja alustana kaikkea paitsi kalliota. Ei tarjonnut mitään negatiivisia yllätyksiä. Rullaa ihan eri tavalla kuin veljekset b&l. Vähemmän yllättäen ainoa negatiivinen muutos näillä keleillä oli vetopito mudassa. Paineita oli tosin aika reilusti, eli saanee sitä pitoa enemmän käyttöön jos kokee tarpeelliseksi.

^Eli meni "tukkoon" ja vastakkain ei ollut renkaan kuvio-muta vaan muta-muta? Taajanappulaisella kumilla tuo taitaa olla ominaista.

Täällä tulee testiin Panaracer Fat B Nimblet

Mitä nuo Mcarbonin kehät maksaa ja mistä niitä saa?
    Ansis muokkasi tätä : 26.05.2015 at 16.53

Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Panaracerin Fat B Nimblet on sitten todella paperikylkiset renkaat ja itsellä olevissa molemmissa renkaissa edessä ja takana huomattava wobblaus. Todella hyvin rullaavat ja kevyet renkaat muuten jos kivikko ei kuulu vakiolenkkeihin.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Eilen päästiin Bud/Lou-kompolla vihdoin kunnolla märälle juurelle, kivelle,mutaan jne.
    Pahoittelut mutta ei voi taas hehkuttaa tarpeeksi; aivan mahtava rengastus!

Toki vertailukohtana GC, eli kaiketi se toinen ääripää. Eli kontrasti on melkoisen suuri.
    Mun täytyy hehkuttaa sitten Spessun Ground Control 4.6 -renkaita, kun en nyt tätä vitjaa lukemalla saanut foorumin virallista kantaa selville. Eipä mulla kyllä paljoo kokemusta muista olekkaan, mitä nyt vähän kaverin pyörällä ajoin jossa 4-tuuman Jumbo Jimit. Niihin nähden nää mukavemmat, mut tais olla mulla selvästi vähemmän paineita. Mukava olis kokeilla noita Bud/Lou-kumejakin, mikä niistä nyt tekee niin ylivoimaiset, vai tekeekö. Lurpat kyljet jotka on nopsaan entiset? Kestääkö kivikkoa pienillä paineilla? Mieluummin käytän vahvempia renkaita kun otan isomman riskin rengasrikolle.

Mut nää GC:t pitää mun mielestä tajuttoman hyvin, nielee epätasaisuudet mukavasti ja rullaa hienosti jopa normaalisti käyttämälläin 0.4 bar paineilla. Sisuskumit paikoillaan ja niinpoispäin, ei jaksa kikkailla ja ihmetellä pysyykö ilmat vai ei. Miinuksena melkoinen jollotus asfaltilla, mut haitanneeko tuo.

Sopivan kokoinen rengas muutenkin; 90 mm vanteella just ilmoitetun 115 mm leveä, korkeutta n. 760 mm 0.4 bar paineilla.
    Läskimasa muokkasi tätä : 26.05.2015 at 23.47

Tykkäävätköhän renkaat huonoa jos kyljet pyyhkii muc-off bike spraylla?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Läskimasa Katso viesti
    Mukava olis kokeilla noita Bud/Lou-kumejakin, mikä niistä nyt tekee niin ylivoimaiset, vai tekeekö. Lurpat kyljet jotka on nopsaan entiset? Kestääkö kivikkoa pienillä paineilla? Mieluummin käytän vahvempia renkaita kun otan isomman riskin rengasrikolle.
    Niin siis mulle ne on ylivoimaiset, muistetaan että hehkutan vain omia subjektiivisia kokemuksiani. En totuuksia.
    Kivikossa oon noilla rytyyttäny paineilla 0.25/0.30 edessä ja takana sen 0.40. Painoa mulla 72kg.
    Kumit on tubeleksena. Ja on paukuttanu keula vanteelle muutaman kerran ja on hangattu kivikkoon sivuja. Vielä ne on ehjät.

Self-steeringiähän noissa ei ole käytännössä ollenkaan, millään paineilla.
    Ainakaan jos verrokkina on GC.

Ja pito märällä on tosiaan aivan muusta maailmasta vs. GC.
    Näillä ei tartte pohtia juurakon/kivikon kohdalla, mistä ottaa ajolinjan pidon kannalta.
    Sama mistä puskee läpi.

Mulle parasta renkaassa on luotto; pystyn luottamaan renkaan ominaisuuksiin. Unohtamaan ajaessa koko asian.
    GC:lla sai jatkuvasti miettiä "lipsahtaako, pitääkö, mistä kautta ajan jne".

Kaiken kukkuraksi nää vaan on pirun mukavat kumekset ajella. Se on se tärkein pointti mulle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bansku81 Katso viesti
    Tykkäävätköhän renkaat huonoa jos kyljet pyyhkii muc-off bike spraylla?
    Ainakin Muc Offin sivuilla todetaan sen olevan turvallista kumille: https://muc-off.com/protect-shine/58...835908008.html

Vai oliko kyse jostain muusta suihkeesta?

Joo samaa litkua. Huomasin kyllä tuosta purkista että siinä on "rubber" mainittu. Muistan vain lukeneeni tästä ketjusta että joku varoitteli noiden kumien menevän todella helposti pilalle esim. jollain liuottimilla joten ajattelin jos jollain on kokemusta asiasta. Olen itse tykästynyt tuohon tavaraan, kun ei tarvitse enää käytännössä pestä pyörää, kuin suihkuttaa vain vesiletkulla lenkin päälle ja noin 4-5 huuhtelukerran jälkeen pyyhkäisee rungon ja vanteet rätillä ja tuolla muc-offilla.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •