FillariHephaElectrobikeGiant
Sivu 23 / 35 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 13 21 22 23 24 25 33 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 661 - 690 / 1042

Aihe: Specialized Fatboy

  1. #661
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Tuo ainakin on väärä, jos sinun kammet eivät ole ”Cinch”: http://www.wiggle.co.uk/race-face-pf...ottom-bracket/ Siinä laakerit ovat huomattavasti ulompana, kuin tavallisessa PF30 systeemissä.
    Taisin antaa väärää tietoa, kovasti kuvista näyttää siltä, että myös E13:lla laakerikupit ovat normaalin PF30:n verrattuna ulompana, samalla tavalla, kuin RaceFace Cinch systeemissä. Harmi, että tälle systeemille ei ole kunnon nimeä, että tietäisi, mistä puhutaan. BSA30 on joskus käytetty, mutta hulluhan sellainen nimi on pressfit tapauksessa.

  2. #662
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Riihimäki
    Viestit
    496

    Specialized Fatboy

    Tälläiseltä näyttää nyt kiinni oleva rallinaama. Itse en kyllä uskalla alkaa porailemaan reikiä, mun tuurilla menee samointein runko rikki ja siinä ollaan


  3. #663
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Hi5bikes tiesi kertoa että tämänkin pitäisi käydä:
    http://www.hi5bikes.fi/~fAWvx0000001...F&Y104=EB-8921

    Mutta jos tuossa e13 setissä on konelaakerit kuten svheebon kuvasta voisi arvella,
    vaihdamme siihen sitten kunnolliset lagerit kun alkuperäiset sippaa.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Tuon perusteella voi hyvinkin olla niin, että joku laakeri on jo täysin jumissa ja kammet pyörivät ”liukulaakerina” toimivan pölynsuojamuovin ansiosta (kammen akselin ja laakerin välissä).
    Saattaa olla vinha perä; suihkutin eilen noihin pölynsuojien rakoihin teflonöljyä, eipä jumita enää kun kävin juuri kokeilemassa.
    brilleaux muokkasi tätä : 13.05.2015 at 18.26

  4. #664
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Uudet keskiölaakerit saapui. Näissä näemmä on aivan kunnolliset vaihdettavat konelaakerit. (y)


  5. #665
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Näyttäisi olevan standardi BB30 konelaakeri, eli löytyy varalaakereita vaikka lähikaupasta.

  6. #666
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Kuinkas laakereiden asennus; kannattaako noihin sipaista esim. sinistä Loc-titea (esim. 242) ennen paikalleen painamista?

  7. #667
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Mielestäni ei kannata käyttää lukitetta, vaan rasvaa. Kunnolliset kammet (ei GXP) ”puristavat” laakerit paikalleen muutenkin, eli niissä on esijännityksen säätö.

  8. #668
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521
    Uusi läskipyöräilijä ilmoittautuu. Tuli hommattua vajaan puoli vuotta vanha 9 km veivattu Fatboy viime viikolla kun sopivasti sai eli käytännössä täysin uusi. Pyöräilyä tuli harrastettua enemmän joskus reilu 20 vuotta sitten, joilta ajoilta on vuonna 1994 ostettu Scott Mohaka liiterissä. Sillä ei oo kyllä viimeiseen 10 vuoteen tullut kuin varmaan 10 km, joten ihan aloittelija-olo on taas. Eli jokseenkin kujalla kaikesta terminologiasta (tässä nyt parin viime viikon aikaan yrittänyt opiskella) ja näyttääpä pyörien tekniikkakin olevan kovasti erilaista erityisesti jarrujen ja rungon osalta tuolta Scottin ajoilta.

    Alkuun innostuin läskeistä ihan ulkonäön takia jo pari-kolme vuotta sitten kun ekan yksilön livenä näin. Välillä aina ajatus muhinut, mutta hinta on hyydyttänyt mielenkiinnon. Nyt vaimolle hybridipyörää äitienpäivälahjaksi katsellessa tuli monenlaista fättiä vastaan, ebaystä löytyi huokealla jotain ihan pätevän oloisia, oli levyjarrut ja kaikkee. Onneksi valistautuneempi velipoikani osas varoittaa että kierrä kaukaa tuollaiset +20 kg kiinalaiset ankkurit. No, syvemmälle aiheeseen ja siitähän se lähti, jotain kuntoilumuotoakin kun olisi syytä keksiä kun on aika minimissä ollut urheilut viime aikoina. Surlyt ja Salsat alkoi kiinnostamaan. Budjetin olisi saanut vain 5-kertaistaa. No, kävin kokeilemassa Pp-tukussa KTM:n Fat Rattiä ja sitten vielä yhden tutun Felttiä (DD30) ja sehän oli menoa, tällainen oli saatava! Ja kunnollinen, eli sellainen johon sopii 5" leveet kumit. Fat Rat ja monet muut jäi sen takia pois laskuista. Spessu oli huokeampi kuin Surly tai Salsa ja näis on vakiona hydrauliset levyjarrut, jotka puuttui näistä edellämainituista. Vaikka tuskinpa ne mekaanisetkaan tuossa hintaluokassa huonot olis. Fatboyn Gripshiftit oli myös plussaa, totuin niihin tuon Scottin aikana.

    No niin no, takas aiheeseen. M-koon Fatboytä metsästämään, ei oo, ei tuu ku lokakuussa. Saksasta näytti löytyvän, mutta eipä löytynytkään vaikka myynnissä olikin. L-kokoa löytyi kaupastakin ja tämä yksilö torista selkeesti uutta halvemmalla hinnalla. Itse oon 175 cm pitkä (inseam 84 cm), joten tuo L tuntui alkuun paperilla liian isolta, enkä heti kiinnostunut. Sit äkkäsin että tää L-koon Fatboy on 19" rungolla ja esim. tuo koeajamani DD30 M-koossa on 18.5", eli käytännössä aika liki sama. Eli ei muuta kuin kokeilemaan. Hyvältä ja sopivalta tuntui kerrasta, M-koon Fatboytä nyt en päässyt kokeilemaan eli en pysty sanomaan olisko ollut mieluisampi vai ei. Jotenkin tuntuis typerän lyhyeltä akseliväli ja "ohjaamo" jos stonga olis sen 22 mm lähempänä mitä se M-koossa olisi, johan siinä rengaskin osuisi kengän kärkeen, ainakin melkein ja stongan pää osuisi reiteen tiukoissa paikoissa. "Standover height"hän näissä on muutenkin aika korkea ja tässä se on 27 mm korkeampi mitä 17.5" rungossa, mutta etupäästähän se on aika liki samalla korkeudella, joten onko tuolla nyt mitään väliä käytännössä, samalla lailla sinne munilleen menee putken päälle talvella jos hanki pettää jalan alta. Silmämääräisesti arvioiden M-koon Feltissä yläputki on ihan samalla tasolla vaikka standover height pitäisi olla 76 mm pienempi!!! (820 mm vs. 744 mm). Stemmin vaihdoin kokeeksi pojan pyörästä samaan 60 mm:seen mikä on M-koon rungossa, tässä oli alunperin 70 mm. Nyt mun mielestä just hyvä ja sopivan rento tollaseen polkuja pitkin ajeluun. Nyt 25 km polkuja takana ja mieli korkealla. Pyörä on hyvä ja homma on oikeesti mielekästä. Paljon mukavempi tuolla metsässä poljeskella 0.4 barin paineilla kuin suu vaahdossa ison tien reunaa viivoja seuraten kivikovilla renkailla.


    Sori pitkä stoori.

  9. #669
    Liittynyt
    12/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    591
    Ison kuuloinen pyörä masalla, mutta makuasioita ja tottumiskysymyksiä kait osittain. Itellä pituutta muutama sentti enemmän ja runkokoko on M. Eikä tunnu yhtään isolta, itseasiassa nyt kun satulankorkeus on hakeutunut paikalleen niin näyttää senverran matalalta että S kokokin ois kiva testata. Alunperin speksien ja kuvien mukaan olin varma että pitää ottaa L koko. Ohjaustangon vaihdoin 40mm nousulla olevaan ja nyt rupee olee mieleinen ohjaamo.

  10. #670
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Riihimäki
    Viestit
    496
    Joo-o... Alta puoli vuotta... mikähän olisi hyvä vaihtoehto takakiekon navaksi? Sellainen joka jukoliste kestää ajaa vähän metsässäkin? Taitaa olla suurin ongelma tuo 190mm leveys, joutuu laakerit koville kun vääntöä tulee. Jokin antaa periksi. Kyllä taas ketuttaa.










  11. #671
    Ite olen miettinyt, et jos ja kun vapaaratas jossain vaiheessa antautuu niin laitan XD driverin. Onko kenellekään tietoa miten pro-version XD driverit ovat kestäneet?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  12. #672
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    SibboVanda
    Viestit
    978
    No mulla ainakin vielä XD ihan priimaa. Tosin ei sillä navalla ole ajettu vasta kuin about tonni suht kevyttä ajoa. RaceFacen keskiöiden kanssa sen sijaan ongelmia mulla.
    Ostin katukruisailuun hiilivanteet ja Shock Therapy laittoi Salsan navat niihin. Ei valittamista niissäkään vielä, ja kuulemma ovat kestäviä ja laadukkaita. Niitä kannattaisi ehkä tiedustella....

  13. #673
    100km kesti Fatboyn takanapa mulla ääntämättä, viime talvena ajot jäi vähiin tuolla filolla.
    Kun jaksais alkaa purkaan ja tutkimaan mikä siitä on korkannut.

  14. #674
    Liittynyt
    01/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    579
    ^eikö nuissa ole takuuta?

  15. #675

    Specialized Fatboy

    Mulla on vielä toistaiseksi vapaaratas sekä takanapa kestäneet. Tänään napsautin keskiön auki, kun laitoin NW eturieskan niin keskiölaakeri oli tosi paskainen ja rasva harmaata eli vesi pääsee jostain sisälle. Putsasin laakerit huolellisesti puhdistus-sprayllä ja laitoin uudet Signaturen maailmanparhaan (ainakin Ilosen mukaan) vaseliinin laakereihin. Tuntuu toimivan. Samalla ohjaamo vaihtui RF Next SL:ksi. Alla muutama kuva värivirheellisestä.






    Sent from my iPhone using Tapatalk

  16. #676
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jakke81 Katso viesti
    ^eikö nuissa ole takuuta?
    On toki, mutta kun takuuhommat joutuu toimimaan postin kautta, niin ei jaksa koko takakiekkioa alkaa lähetteleen ees taas.

  17. #677
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hannez78 Katso viesti
    Mulla on vielä toistaiseksi vapaaratas sekä takanapa kestäneet. Tänään napsautin keskiön auki, kun laitoin NW eturieskan niin keskiölaakeri oli tosi paskainen ja rasva harmaata eli vesi pääsee jostain sisälle.

    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Samoin on kestänyt täällä. Uusi keskiölaakeri odottaa asennusta. En viitsinyt tuota lelulaakeria alkaa edes putsailemaan, ei ole pitkäikäinen kuitenkaan.
    Mitä tulee veteen, itse kyllä tuikkaan reiän keskiön pohjaan samalla kun uudet laakerit laitan. Eivät ainakaan ui uudet laakerit vedessä.

  18. #678
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Ja sitten neuvoja kuinka vetopuolen ulompi laakerikuppi otetaan irti akselista? Se on nimittäin siinä.

  19. #679
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Riihimäki
    Viestit
    496

    Specialized Fatboy

    Mulla ainakin irtosi wd-40:n avulla. Tosin jäi vaan se laakerin ulkokehä paikalleen näin, ei koko kuppi.
    Edit: Tarkoititko juuri tuota, meinasin että laakerikuppi on se keskiöön upotettava johon laakeri on asennettu:


  20. #680
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Juuri noin se on mullakin. Kiinni on ja pysyy. Käytettävä työmaalla irroituksessa...
    Ja toi 3,5mm "spaceri" tuossa alla ois hyvä saada ehjänä pois.

    Nimittäin on jo melko ruhjeilla. Saakohan mistään uusia? Laakerin mukanahan tuli laakerikupin ja keskiömuhvin väliin tuleva spaceri.
    Ongelma on vain että laakeri on jo paikallaan. Ilman spaceriä.

    Luulin laittavani tuon alkuperäisen spacerin paikalleen..
    brilleaux muokkasi tätä : 25.05.2015 at 19.34

  21. #681
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Riihimäki
    Viestit
    496
    Mulla irtosi kun antoi aikansa muhia... Yön yli kunnolla uitettuna niin luulisi lähtevän. Muovihan siinä on sitä akselin alupintaa vasten.

  22. #682
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Yön yli öljyssä ja vartti temuamista lukkopihtien kera niin irtosi.
    Vanhat laakerit oli kyllä ns. pillunpäreinä.

    Miten tuollaisia laakereita yleensä kehtaa Spessu laittaa pyöräänsä..

    Uusiin nyt saa sitten sentään vaihdettua itse laakerin erikseen.
    Ja luulisin muutoinkin kestävän pidempään kuin alkuperäiset.

    EDIT: ei-vetopuolen spaceri on siis jätettävä ainakin noiden mun uusien laakerien kanssa pois, ja käytettävä APS:ää.
    Näemmä. Uunona yritin ensin asentaa molemmat spacerit; kävi kammet kovin jäykähköiksi.

    brilleaux muokkasi tätä : 26.05.2015 at 19.42

  23. #683
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti svheebo Katso viesti
    Voisiko joku expertin omistaja mitata paljonko jää väliä takahaarukkaan kammista vaikkapa poljinakselin kohdalta? Keskiölaakerina nyt itsellä raceface pf30:n. Laakeri tulee ulommaksi kuin the hiven vastaava. Alkuperäisien laakerien kanssa kammen akselissa on molemmin puolin 3,5mm spacerit, nyt ne eivät paikalleen mahdu. Vetopuolen laakeri kuppeineeen meni p.skaksi irroitettaessa, niin ei pysty mittaamaan onko eroa laakerikuppien koossa. Nyt itsellä jää kampien ja takahaarukan väliin polkimen kohdalta vetopuolella 6mm ja toisella puolella 11mm.
    Sama mulla uusien kanssa. Mystistä.
    Laakerikuppien leveys on sama kuin alkuperäisissä, nyt kammet ovat kuitenkin selkeästi eri etäisyyksillä takahaarukasta.

    EDIT: tai sitten ne oli alunperinkin, enpä tarkastanut.

  24. #684
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Riihimäki
    Viestit
    496

    Specialized Fatboy

    Kaverin pyörästä kävin mittaamassa, alkuperäinen laakerisetti paikallaan. Polkimen akselin kohdalta mitattuna kammen ja takahaarukan väli oli 8mm / 8,1mm. Sain nyt omani samaan arvoon, pitää vaan saada jostain niitä ohuempia spacereita että saa kiristettyäkin kohdilleen. Kenties saa takapakankin toimimaan paremmin, erilaisten laakerien vaihdon jälkeen yritti pienimmältä rattaalta väkisin kammeta ylöspäin, johtuen tod.näk liian lähellä keskiötä olevista eturattaista. Vaan sen näkee kunhan saa takakiekon taas kondikseen. Pyörähän on pikkuhiljaa paljon parempi kuin kaupasta uutena ostettu, jos jotain positiivista pitää hakea

    Edit: Kävin vähän vertailemassa alkuperäisen ja korvaavan laakerin "nondrive" puolta. Noin 2mm ulommas keskiöstä tulee tuo uusi. Kuvassa vasemmalla wanha.

    svheebo muokkasi tätä : 27.05.2015 at 19.04

  25. #685
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Eka fiilistely takana uusilla laakereilla. Heti aluksi kirosin pressfitin alimpaan helvettiin; kauhea narina ja kitinä.
    No annas olla, narina sitten loppui ja piti oikein tarkastella lähempää..
    Spessun muhvikin on sitten ilmeisesti keskeneräinen, vinopäinen putki.

    Ilmeisesti laakerikuppi asettui "suoraan" ihan itsekseen, ei nimittäin lepää enää kiinni muhvissa kuin takareunastaan.
    Asennusvaiheessa siis oli tiiviisti paikallaan.

    brilleaux muokkasi tätä : 29.05.2015 at 14.04

  26. #686
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    SibboVanda
    Viestit
    978
    No miten toi nyt on mahdollista?
    Oliko sulla akselissa niin paljon päittäisvälystä että laakeri mahtui työntymään ulos?

  27. #687
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Ei ollu välystä yhtään, APS-sydeemillä säädetty tiukaksi.

    EDIT: kuva hiukan liioittelee raon suuruutta. Ja toinen pää istuu paikallaan kuin valettu.

  28. #688
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    SibboVanda
    Viestit
    978
    -----

    EDIT: Eiku nyt mä hiffasin ku katselin noita aiempia kuvia millanen toi laakerizydeemi on
    PK1 muokkasi tätä : 27.05.2015 at 20.50 Syy: Yhtäkkinen ymmärrys

  29. #689
    Liittynyt
    11/2008
    Viestit
    201
    Vapaaratas ongelmaan löytyi ratkaisu ShockTherapystä.
    Oli mennyt samalla lailla kun Svheebolla paitsi hammaskehä oli paremmassa kunnossa.

  30. #690
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Riihimäki
    Viestit
    496
    Mikä on tämä ratkaisu? Tässä nyt kohta kk:n fillari odotellut toimenpiteitä... Uusi parempi napa?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •