Hirveän vähän ollut Sunracen pakkoja ainakin bd:ssa. Kerran osui yksi malli silmiini, kävi myös e-bikeen.. Vähän tässä arpoo että kun pakan vaihto tulee niin minkä ottaa ja kannattaako vapaaratas vaihtaa samalla. Haitenneeko kolot vapaarattaan rungossa kun uuden pakan asentaa? Olin jo tilaamassa pakkaa kun ketjun vaihdon jälkeen alkoi vaihteet "arpomaan", mutta vaiva korjautui ( ainakin hetkeksi ) vaihdevaijerien vaihdolla...
Hei,
Oisko tuosta 24Fatboysta tuolle taikinahavukalle jolla säkä korkeus, eikun haaraväli on 67cm?
T. Simo
Johan on pöljä olo... Hivenen alkoi keskiölaakeri jumittelemaan. Päätin avata, tarkistaa ja laittaa rasvaa. Hivenen ruosteenruskeaa vettä löytyi. Täältä katsoin ohjeet http://service.bythehive.com/Guide/H...om+brackets/15
No, kolmatta kertaa vielä huvikseni purin kammet pois ja en kyllä löydä tuollaista toista suojaa minkä saisi mattoveitsellä tms pois ja sitten pääsisi rasvaamaan laakerin kuulat. Vihreä suojus kyllä lähtee, mutta jos sen alla on vielä toinenkin niin melko fakiiri saa olla sen poistamisessa. Vihreän renkulan leveys on 1,5mm... Josko tuo ei olekaan kuulalaakeri? Rasvaa sinne kyllä häviää uskomaton määrä kun tuohon laakerin uraan painelee.
![]()
svheebo muokkasi tätä : 03.03.2015 at 19.47
^Osissa kuulalaakereissa on tommonen lisä muovi ja sitä ei ole tosiaan tarkoitus irroittaa. Vaseliinia vaan reilusti pyöritellen sisään ja pölysuoja takas paikoilleen. Jarru sprayllä voi putsailla vanhoja pois ensin, jos jaksaa.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Jep, rasvattu on, katsotaan tokeniko. Alkoi tekemään sitä että kun fillari on seissyt yön yli niin kammet on alkuun juntturassa. Sama homma kuin viime vuonna, kun ensimmäinen jumitus tuli niin laakeri kesti 3 viikkoa ja sitten oli kaput. Nyt kokeilen vähän pitkittää... 4kk ollut tuo keskiölaakeri. Kilometrejä ei kauheasti.
^Vesi ne tappaa ei kilsat.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Näinhän se menee. Olisko keraaminen laakeri ratkaisu...ne ei ainakaan ruostu.
Edit: ja nyt ei ole tarvinnut pestäkään niin usein kuin kesällä / syksyllä.
Edit2: Plus olikin näemmä linkittänyt videon ketjuun aiemmin, onnistuukohan laakerin kasaaminen ilman tuota laakerityökalua? Ei tuo purkaminen näytä pahalta vaan saako nippuun takaisin![]()
svheebo muokkasi tätä : 03.03.2015 at 22.29
Itsellä normi reilu parinkympin GXP laakerit kestää sen about puol vuotta / vuoden. Keraaminen 120€ en ole vielä nähnyt välttämättä kustannus tehokkaaksi. Usemmin, kun jaksas rasvata, niin elinikä pitenis vielä.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Omalta osaltani tubeless kokeilut eivät ole toimineet, mutta ajattelin kokeilla ensi viikolla 3M All Weather Flashing teippiä. Saa 100mm leveänä ja happymtb.org keskustelujen mukaan toimii. Pirun kallista toi on, kun rullan hinta on 55€.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mulla toimi Feltin DD30:ssä kerrasta Clasun pressunpaikkausteippi. Ei ole kallista ja rullasta saa molempiin vanteisiin. http://www.clasohlson.com/fi/Suojape...pi/Pr349808000
Kiitoksia ojn vinkistä. Pitänee kokeilla huokeampi vaihtoehto ensin.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Voisiko joku expertin omistaja mitata paljonko jää väliä takahaarukkaan kammista vaikkapa poljinakselin kohdalta? Keskiölaakerina nyt itsellä raceface pf30:n. Laakeri tulee ulommaksi kuin the hiven vastaava. Alkuperäisien laakerien kanssa kammen akselissa on molemmin puolin 3,5mm spacerit, nyt ne eivät paikalleen mahdu. Vetopuolen laakeri kuppeineeen meni p.skaksi irroitettaessa, niin ei pysty mittaamaan onko eroa laakerikuppien koossa. Nyt itsellä jää kampien ja takahaarukan väliin polkimen kohdalta vetopuolella 6mm ja toisella puolella 11mm.
Tarkoititko noita kohtia?
Vaikkapa noin, Kiitos. Lähinnä mietityttää itsellä tuo ketjulinja nyt, pitänee hommata spacereitä jostakin että saisi eron puolien välillä pienemmäksi. Nyt saattaa olla että napsahtaa kenkä helpommin vetopuolella haarukkaan.
Edit: Tai sitten olen taas liian tarkka kaiken suhteen
Edit2: Testilenkit heitetty, uusi ketju, uusi takapakka ja keskiö, muuten toimii täydellisesti mutta takapakan pikkurattaalta yrittää kiivetä yhtä pykälää ylöspäin vaikka olisi vaihtajan raja löysällä ja vaiijeri irti. Vapaarattaassa alkaa olla taas klappia, vaihtoon sekin kohta.
svheebo muokkasi tätä : 02.05.2015 at 13.46
Fatboy Expertin keskiölaakeri on kummallisen jäykkä pyörittää(ilman ketjuja); laakerit menossa vai mikä lie?
Välystä ei tosin ole yhtään.
Mitkäs laakerit tuohon käy? Toivottavasti muutkin kuin omansa, jos kestävyys on tätä luokkaa..
Vinkit otetaan kiitollisena vastaan.
Ja myös tieto siitä, mitä keskiö on syönyt ja millainen homma(onnistuuko edes?) on vaihtaa pelkät laakerit.
EDIT: Siellähän noita ohjeita on aiemmin kun vaivautuu katsomaan.![]()
brilleaux muokkasi tätä : 12.05.2015 at 16.56
Minulla on nyt tällä hetkellä kiinni Race facen laakerit. Kaksi kertaa mennyt jo vaihtoon alkuperäinen keskiölaakeri. Jos kammet ovat jäykät niin saat ensiavun kun putsaat laakerit ja laitat uudet rasvat laakereihin. Yläfemmasta kävin hakemassa varalle the hiven pf30 laakerisetin, jos nuo rf:t menevät pashaksi ennen aikojaan. Sen verran on eroa alkuperäisellä pf30 setillä noihin muihin että keskireikä laakerissa on 31mm, se pölysuojamuovi kun tulee myös laakerin sisäkehälle. Nyt minulla paikallaan olevien laakerien sisähalkaisija on 30mm, samaten kuin varalla oleva hiven laakeri. Eli tulee suoraan kiinni kampien akseliin, toisin kuin alkuperäisessä. Lisäksi tarvikelaakereissa on paksummat laakerikupit eli ne alkuperäiset 3,5mm spacerit eivät enää mahdu olemaan paikallaan.
svheebo muokkasi tätä : 12.05.2015 at 20.41
Tuon videon mukainen täysputsi; meneekö laakerin ulommainen "kuppi" kuinka helposti paikalleen?
Tarvinnee tuon erikoistyökalun? Vai onnistuuko kierretangolla+parilla prikalla?
Käsittämätön lelulaakeri tuonne on kyllä tungettu.
Kyllä on ikävä Simpan Hollowtech laakereiden vaihdon helppoutta...ja halpuutta.
Itse tein vain niin että otin sen vihreän suojarenkaan pois, pyyhin vanhat rasvat rätillä pois ja uutta rasvaa vain laakerin uraan samalla laakeria pyöritellen. Loppu vanha rasva tuli kyllä ulos laakerin välistä. Sillä kesti laakerit hetken pidempään. Tuollainen parktoolin työkalu olisi näppärä vaan on kallis, halvempiakin löytyy. Ostamassani laakerisetissä tuli mukana poisto / asennustyökalu, toki tarvitsee vasaran ja jonkun varren lisäksi. Kuva ohessa mitä laakerisetti pitää sisällään.
Edit: Luulisin että laakerin paikalleen laitto onnistuu kierretanko/prikka/mutteriviritelmälläkin, pääasia että saa laakerikupin laitettua suoraan. En tiedä miten herkkä tuollainen alumiininen keskiö on muuttamaan muotoaan jos armottomalla voimalla takoo laakerikupit vinossa sisään.
Käyneekö tämä?
http://www.wiggle.co.uk/race-face-pf...ottom-bracket/
Ei viitsisi samaa kuraa ostaa tilalle jatkuvasti.
EDIT: Onko alkuperäiseen mahdollista vain vaihtaa kunnon konelaakerit?
http://forums.mtbr.com/fat-bikes/spe...l#post11878092
Tuollaisen näköiset rallinaamat mulla nyt on paikallaan. Sisäputki ei ollut riittävän pitkä mutta katotaan kauan kestää ilman. Tuon laittamani kuvan laakeritkin ovat huomattavasti jämerämmän oloiset kuin ne alkuperäiset. Paljon tekee se 1mm lisää laakerissa tukevuuden tuntua. Tuo setti maksoi yläfemmassa 48€.
Edit: Käsittääkaeni tuossa rallinaaman setissä on ns konelaakerit täytettynä phil woodin rasvalla.
Eli Yläfemman setti on tämä?:
http://www.hi5bikes.fi/~rutfx0000001...04=E13-BBPF30K
Konelaakerit tuossa(kin) näyttäisi olevan.
EDIT: Tulikos Rallinaamassa mukana tarvittavat spacerit? Saitko tuolla aiemmin mainitsemasi kampien etäisyydet takahaarukkaan tasan?
Tuollaisen bongasin.
brilleaux muokkasi tätä : 13.05.2015 at 08.57
Svheebo tuumii alumiinipesien arkuutta jos väkivaltaa käyttäen takoo laakerit vinossa paikoilleen.
Alumiininen laakeripesä on hyvin arka vahingoittumaan tuommoisessa tilanteessa. Teräskooli "veistää" ja muuttaa pesän muotoa ja mittojakin aika herkästi jos laakeri väkisin vinossa sinne painetaan tai lyödään.
Kannattaa nähdä vaivaa vaikka vähän enemmänkin että on sen verran välineitä että saa laakerin menemään suoraan. Kun laakeri on alkuvaiheessa suorassa ja vähän matkaa mennyt niin menee lopunkin helpommin suoraan.
Alumiinipesän jos pilaa niin ikinä ei saa hyväksi. Laakeriliimoilla yms voi yrittää korjailla. Teräs pesä sietää enemmän.
Alumiini laajenee lämmetessä enemmän kuin teräs joten vähän auttaa kun vähän lämmittää. Suosittelen ettei kuumemmaksi kuin kättä vielä kärsii pitää pesän päällä. Silloin ei vielä vahingoitu tiivisteet.
Kierretankoa ja muttereita ja isoja aluslevyjä voi tosiaan usein käyttää. Pitää vaan tarkkaan katsoa että kaikki on suoraan menossa ja kun prikat on usein vähän kuperat niin kannattaa laittaa ne niin päin että puristusvoima kohdistuu laakerin ulkokooliin, siis aina siihen osaan joka pitää johonkin pakottaa. Jos painaa tai lyö sisäkoolista laakerin pesäänsä niin voi kuulat tehdä jäljet vierintäratoihin ja se ei ole hyvä.
Brilleaux: Juu, tuo on se setti minkä otin varalle. Alkuperäiseen verrattuna keskiön sisään menevä laakerikupin osuus on myös millin luokkaa lyhyempi, en tiedä vaikuttaako se tukevuuteen jollain muotoa. Aika vähän on kuitenkin eroa. Ihan en saanut vielä tasan kampien etäisyyttä, pitäisi saada hommattua spacereitä jostain. Rallinaaman mukana tuli yhdet spacerit, ne eivät riitä. Laitoin alkuperäisen 3,5mm:n spacerin vetopuolelle ja rallinaaman spacerin toiselle, sai välyksen pois kuitenkin. Sen verran on ehkä ketjulinja vielä pielessä että takapakan pienimmällä rattaalla yrittää väkisin nousta ylemmäs. Toki voi olla vaikutusta myös pashana olevassa vapaarattaassakin. Arpomista kunnes kaikki on kunnossa...
J.Kottenberg: Juurikin näin. Tuossa laakerisetissä tuli onneksi mukana nuo asennus / irroituspalikat, ne tuntuivat aika päteviltä kun niitä sovittelin.
Taidan pukata tuon Rallinaaman tilaukseen.
Kuinkas nämä spacerit noin yleensä; joka merkin keskiölle passaa ainoastaan omansa?
Vanhat lelulaatikossa olevat Simpan spacerit ei mahda auttaa asiassa?
Tuo ainakin on väärä, jos sinun kammet eivät ole ”Cinch”: http://www.wiggle.co.uk/race-face-pf...ottom-bracket/ Siinä laakerit ovat huomattavasti ulompana, kuin tavallisessa PF30 systeemissä.
Edit: Taisin antaa väärää tietoa, kovasti kuvista näyttää siltä, että myös E13:lla laakerikupit ovat normaalin PF30:n verrattuna ulompana, samalla tavalla, kuin RaceFace Cinch systeemissä.
ealex muokkasi tätä : 13.05.2015 at 12.03 Syy: saattaa olla sittenkin sopiva...
Pelasin nyt varman päälle ja tilasin yläfemmasta tuon svheebon mainitseman E13 oman korvaavan setin.
EDIT: Suositeltavaa samalla varmaan porailla pikku reikä keskiön pohjaan? Valuskelee ne vedet poies..
brilleaux muokkasi tätä : 13.05.2015 at 11.52
Kirjanmerkit