GiantFillariElectrobikeHepha
Sivu 22 / 35 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 12 20 21 22 23 24 32 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 631 - 660 / 1042

Aihe: Specialized Fatboy

  1. #631
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.087
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti svheebo Katso viesti
    Eikös Fatboyssa käytetä Sunracen pakkoja..? Vai koskiko ylempi keskustelu vaan yleisesti takapakkoja
    Kuulemma ja lähinnä..

  2. #632
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kemizti Katso viesti
    Korjaa jos olen väärässä, mutta deoren rattaat on vaparirunkoa vasten (muistaakseni) "irtorattaina" kun ne on vaan niitattu toisiinsa? Kun esmes xt:ssä on se sileä leveä spideri..
    No niin se vissiin on vaan olihan tuo XT-pakankin rattaat purreet ittensä kiinni Hopen vapariin, että liekkö tuolla lopulta eroa.

  3. #633
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.087
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    No niin se vissiin on vaan olihan tuo XT-pakankin rattaat purreet ittensä kiinni Hopen vapariin, että liekkö tuolla lopulta eroa.
    Ja juuri tästä syystä otin (läskissä) painossa takkiin ja laakerien huollon yhteydessä vaihdoin teräsrunkoisen vaparin Hopen FatSnoon..

  4. #634
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Riihimäki
    Viestit
    496
    Hirveän vähän ollut Sunracen pakkoja ainakin bd:ssa. Kerran osui yksi malli silmiini, kävi myös e-bikeen.. Vähän tässä arpoo että kun pakan vaihto tulee niin minkä ottaa ja kannattaako vapaaratas vaihtaa samalla. Haitenneeko kolot vapaarattaan rungossa kun uuden pakan asentaa? Olin jo tilaamassa pakkaa kun ketjun vaihdon jälkeen alkoi vaihteet "arpomaan", mutta vaiva korjautui ( ainakin hetkeksi ) vaihdevaijerien vaihdolla...

  5. #635
    Liittynyt
    12/2013
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    109
    Hei,

    Oisko tuosta 24Fatboysta tuolle taikinahavukalle jolla säkä korkeus, eikun haaraväli on 67cm?

    T. Simo

  6. #636
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Riihimäki
    Viestit
    496
    Johan on pöljä olo... Hivenen alkoi keskiölaakeri jumittelemaan. Päätin avata, tarkistaa ja laittaa rasvaa. Hivenen ruosteenruskeaa vettä löytyi. Täältä katsoin ohjeet http://service.bythehive.com/Guide/H...om+brackets/15
    No, kolmatta kertaa vielä huvikseni purin kammet pois ja en kyllä löydä tuollaista toista suojaa minkä saisi mattoveitsellä tms pois ja sitten pääsisi rasvaamaan laakerin kuulat. Vihreä suojus kyllä lähtee, mutta jos sen alla on vielä toinenkin niin melko fakiiri saa olla sen poistamisessa. Vihreän renkulan leveys on 1,5mm... Josko tuo ei olekaan kuulalaakeri? Rasvaa sinne kyllä häviää uskomaton määrä kun tuohon laakerin uraan painelee.
    svheebo muokkasi tätä : 03.03.2015 at 19.47

  7. #637
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    ^Osissa kuulalaakereissa on tommonen lisä muovi ja sitä ei ole tosiaan tarkoitus irroittaa. Vaseliinia vaan reilusti pyöritellen sisään ja pölysuoja takas paikoilleen. Jarru sprayllä voi putsailla vanhoja pois ensin, jos jaksaa.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  8. #638
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Riihimäki
    Viestit
    496
    Jep, rasvattu on, katsotaan tokeniko. Alkoi tekemään sitä että kun fillari on seissyt yön yli niin kammet on alkuun juntturassa. Sama homma kuin viime vuonna, kun ensimmäinen jumitus tuli niin laakeri kesti 3 viikkoa ja sitten oli kaput. Nyt kokeilen vähän pitkittää... 4kk ollut tuo keskiölaakeri. Kilometrejä ei kauheasti.

  9. #639
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    ^Vesi ne tappaa ei kilsat.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  10. #640
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Riihimäki
    Viestit
    496

    Specialized Fatboy

    Näinhän se menee. Olisko keraaminen laakeri ratkaisu...ne ei ainakaan ruostu.
    Edit: ja nyt ei ole tarvinnut pestäkään niin usein kuin kesällä / syksyllä.
    Edit2: Plus olikin näemmä linkittänyt videon ketjuun aiemmin, onnistuukohan laakerin kasaaminen ilman tuota laakerityökalua? Ei tuo purkaminen näytä pahalta vaan saako nippuun takaisin
    svheebo muokkasi tätä : 03.03.2015 at 22.29

  11. #641
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Itsellä normi reilu parinkympin GXP laakerit kestää sen about puol vuotta / vuoden. Keraaminen 120€ en ole vielä nähnyt välttämättä kustannus tehokkaaksi. Usemmin, kun jaksas rasvata, niin elinikä pitenis vielä.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  12. #642
    Omalta osaltani tubeless kokeilut eivät ole toimineet, mutta ajattelin kokeilla ensi viikolla 3M All Weather Flashing teippiä. Saa 100mm leveänä ja happymtb.org keskustelujen mukaan toimii. Pirun kallista toi on, kun rullan hinta on 55€.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  13. #643
    Liittynyt
    11/2011
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    16
    Mulla toimi Feltin DD30:ssä kerrasta Clasun pressunpaikkausteippi. Ei ole kallista ja rullasta saa molempiin vanteisiin. http://www.clasohlson.com/fi/Suojape...pi/Pr349808000

  14. #644
    Kiitoksia ojn vinkistä. Pitänee kokeilla huokeampi vaihtoehto ensin.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  15. #645
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Riihimäki
    Viestit
    496
    Voisiko joku expertin omistaja mitata paljonko jää väliä takahaarukkaan kammista vaikkapa poljinakselin kohdalta? Keskiölaakerina nyt itsellä raceface pf30:n. Laakeri tulee ulommaksi kuin the hiven vastaava. Alkuperäisien laakerien kanssa kammen akselissa on molemmin puolin 3,5mm spacerit, nyt ne eivät paikalleen mahdu. Vetopuolen laakeri kuppeineeen meni p.skaksi irroitettaessa, niin ei pysty mittaamaan onko eroa laakerikuppien koossa. Nyt itsellä jää kampien ja takahaarukan väliin polkimen kohdalta vetopuolella 6mm ja toisella puolella 11mm.

  16. #646
    Liittynyt
    01/2015
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    55


    Tarkoititko noita kohtia?

  17. #647
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Riihimäki
    Viestit
    496

    Specialized Fatboy

    Vaikkapa noin, Kiitos. Lähinnä mietityttää itsellä tuo ketjulinja nyt, pitänee hommata spacereitä jostakin että saisi eron puolien välillä pienemmäksi. Nyt saattaa olla että napsahtaa kenkä helpommin vetopuolella haarukkaan.
    Edit: Tai sitten olen taas liian tarkka kaiken suhteen
    Edit2: Testilenkit heitetty, uusi ketju, uusi takapakka ja keskiö, muuten toimii täydellisesti mutta takapakan pikkurattaalta yrittää kiivetä yhtä pykälää ylöspäin vaikka olisi vaihtajan raja löysällä ja vaiijeri irti. Vapaarattaassa alkaa olla taas klappia, vaihtoon sekin kohta.
    svheebo muokkasi tätä : 02.05.2015 at 13.46

  18. #648
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Fatboy Expertin keskiölaakeri on kummallisen jäykkä pyörittää(ilman ketjuja); laakerit menossa vai mikä lie?
    Välystä ei tosin ole yhtään.

    Mitkäs laakerit tuohon käy? Toivottavasti muutkin kuin omansa, jos kestävyys on tätä luokkaa..

    Vinkit otetaan kiitollisena vastaan.
    Ja myös tieto siitä, mitä keskiö on syönyt ja millainen homma(onnistuuko edes?) on vaihtaa pelkät laakerit.

    EDIT: Siellähän noita ohjeita on aiemmin kun vaivautuu katsomaan.
    brilleaux muokkasi tätä : 12.05.2015 at 16.56

  19. #649
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Riihimäki
    Viestit
    496
    Minulla on nyt tällä hetkellä kiinni Race facen laakerit. Kaksi kertaa mennyt jo vaihtoon alkuperäinen keskiölaakeri. Jos kammet ovat jäykät niin saat ensiavun kun putsaat laakerit ja laitat uudet rasvat laakereihin. Yläfemmasta kävin hakemassa varalle the hiven pf30 laakerisetin, jos nuo rf:t menevät pashaksi ennen aikojaan. Sen verran on eroa alkuperäisellä pf30 setillä noihin muihin että keskireikä laakerissa on 31mm, se pölysuojamuovi kun tulee myös laakerin sisäkehälle. Nyt minulla paikallaan olevien laakerien sisähalkaisija on 30mm, samaten kuin varalla oleva hiven laakeri. Eli tulee suoraan kiinni kampien akseliin, toisin kuin alkuperäisessä. Lisäksi tarvikelaakereissa on paksummat laakerikupit eli ne alkuperäiset 3,5mm spacerit eivät enää mahdu olemaan paikallaan.
    svheebo muokkasi tätä : 12.05.2015 at 20.41

  20. #650
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti svheebo Katso viesti
    Jos kammet ovat jäykät niin saat ensiavun kun putsaat laakerit ja laitat uudet rasvat laakereihin.
    Tuon videon mukainen täysputsi; meneekö laakerin ulommainen "kuppi" kuinka helposti paikalleen?
    Tarvinnee tuon erikoistyökalun? Vai onnistuuko kierretangolla+parilla prikalla?

    Käsittämätön lelulaakeri tuonne on kyllä tungettu.
    Kyllä on ikävä Simpan Hollowtech laakereiden vaihdon helppoutta...ja halpuutta.

  21. #651
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Riihimäki
    Viestit
    496

    Specialized Fatboy

    Itse tein vain niin että otin sen vihreän suojarenkaan pois, pyyhin vanhat rasvat rätillä pois ja uutta rasvaa vain laakerin uraan samalla laakeria pyöritellen. Loppu vanha rasva tuli kyllä ulos laakerin välistä. Sillä kesti laakerit hetken pidempään. Tuollainen parktoolin työkalu olisi näppärä vaan on kallis, halvempiakin löytyy. Ostamassani laakerisetissä tuli mukana poisto / asennustyökalu, toki tarvitsee vasaran ja jonkun varren lisäksi. Kuva ohessa mitä laakerisetti pitää sisällään.


    Edit: Luulisin että laakerin paikalleen laitto onnistuu kierretanko/prikka/mutteriviritelmälläkin, pääasia että saa laakerikupin laitettua suoraan. En tiedä miten herkkä tuollainen alumiininen keskiö on muuttamaan muotoaan jos armottomalla voimalla takoo laakerikupit vinossa sisään.

  22. #652
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Käyneekö tämä?

    http://www.wiggle.co.uk/race-face-pf...ottom-bracket/

    Ei viitsisi samaa kuraa ostaa tilalle jatkuvasti.

    EDIT: Onko alkuperäiseen mahdollista vain vaihtaa kunnon konelaakerit?
    http://forums.mtbr.com/fat-bikes/spe...l#post11878092

  23. #653
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Riihimäki
    Viestit
    496

    Specialized Fatboy

    Tuollaisen näköiset rallinaamat mulla nyt on paikallaan. Sisäputki ei ollut riittävän pitkä mutta katotaan kauan kestää ilman. Tuon laittamani kuvan laakeritkin ovat huomattavasti jämerämmän oloiset kuin ne alkuperäiset. Paljon tekee se 1mm lisää laakerissa tukevuuden tuntua. Tuo setti maksoi yläfemmassa 48€.

    Edit: Käsittääkaeni tuossa rallinaaman setissä on ns konelaakerit täytettynä phil woodin rasvalla.

  24. #654
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Eli Yläfemman setti on tämä?:
    http://www.hi5bikes.fi/~rutfx0000001...04=E13-BBPF30K

    Konelaakerit tuossa(kin) näyttäisi olevan.

    EDIT: Tulikos Rallinaamassa mukana tarvittavat spacerit? Saitko tuolla aiemmin mainitsemasi kampien etäisyydet takahaarukkaan tasan?

    Tuollaisen bongasin.
    brilleaux muokkasi tätä : 13.05.2015 at 08.57

  25. #655
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Svheebo tuumii alumiinipesien arkuutta jos väkivaltaa käyttäen takoo laakerit vinossa paikoilleen.

    Alumiininen laakeripesä on hyvin arka vahingoittumaan tuommoisessa tilanteessa. Teräskooli "veistää" ja muuttaa pesän muotoa ja mittojakin aika herkästi jos laakeri väkisin vinossa sinne painetaan tai lyödään.

    Kannattaa nähdä vaivaa vaikka vähän enemmänkin että on sen verran välineitä että saa laakerin menemään suoraan. Kun laakeri on alkuvaiheessa suorassa ja vähän matkaa mennyt niin menee lopunkin helpommin suoraan.

    Alumiinipesän jos pilaa niin ikinä ei saa hyväksi. Laakeriliimoilla yms voi yrittää korjailla. Teräs pesä sietää enemmän.

    Alumiini laajenee lämmetessä enemmän kuin teräs joten vähän auttaa kun vähän lämmittää. Suosittelen ettei kuumemmaksi kuin kättä vielä kärsii pitää pesän päällä. Silloin ei vielä vahingoitu tiivisteet.

    Kierretankoa ja muttereita ja isoja aluslevyjä voi tosiaan usein käyttää. Pitää vaan tarkkaan katsoa että kaikki on suoraan menossa ja kun prikat on usein vähän kuperat niin kannattaa laittaa ne niin päin että puristusvoima kohdistuu laakerin ulkokooliin, siis aina siihen osaan joka pitää johonkin pakottaa. Jos painaa tai lyö sisäkoolista laakerin pesäänsä niin voi kuulat tehdä jäljet vierintäratoihin ja se ei ole hyvä.

  26. #656
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Riihimäki
    Viestit
    496
    Brilleaux: Juu, tuo on se setti minkä otin varalle. Alkuperäiseen verrattuna keskiön sisään menevä laakerikupin osuus on myös millin luokkaa lyhyempi, en tiedä vaikuttaako se tukevuuteen jollain muotoa. Aika vähän on kuitenkin eroa. Ihan en saanut vielä tasan kampien etäisyyttä, pitäisi saada hommattua spacereitä jostain. Rallinaaman mukana tuli yhdet spacerit, ne eivät riitä. Laitoin alkuperäisen 3,5mm:n spacerin vetopuolelle ja rallinaaman spacerin toiselle, sai välyksen pois kuitenkin. Sen verran on ehkä ketjulinja vielä pielessä että takapakan pienimmällä rattaalla yrittää väkisin nousta ylemmäs. Toki voi olla vaikutusta myös pashana olevassa vapaarattaassakin. Arpomista kunnes kaikki on kunnossa...
    J.Kottenberg: Juurikin näin. Tuossa laakerisetissä tuli onneksi mukana nuo asennus / irroituspalikat, ne tuntuivat aika päteviltä kun niitä sovittelin.

  27. #657
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Taidan pukata tuon Rallinaaman tilaukseen.
    Kuinkas nämä spacerit noin yleensä; joka merkin keskiölle passaa ainoastaan omansa?

    Vanhat lelulaatikossa olevat Simpan spacerit ei mahda auttaa asiassa?

  28. #658
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Taidan pukata tuon Rallinaaman tilaukseen.
    Tuo ainakin on väärä, jos sinun kammet eivät ole ”Cinch”: http://www.wiggle.co.uk/race-face-pf...ottom-bracket/ Siinä laakerit ovat huomattavasti ulompana, kuin tavallisessa PF30 systeemissä.

    Edit: Taisin antaa väärää tietoa, kovasti kuvista näyttää siltä, että myös E13:lla laakerikupit ovat normaalin PF30:n verrattuna ulompana, samalla tavalla, kuin RaceFace Cinch systeemissä.
    ealex muokkasi tätä : 13.05.2015 at 12.03 Syy: saattaa olla sittenkin sopiva...

  29. #659
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Fatboy Expertin keskiölaakeri on kummallisen jäykkä pyörittää(ilman ketjuja); laakerit menossa vai mikä lie?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti svheebo Katso viesti
    Sen verran on eroa alkuperäisellä pf30 setillä noihin muihin että keskireikä laakerissa on 31mm, se pölysuojamuovi kun tulee myös laakerin sisäkehälle.
    Tuon perusteella voi hyvinkin olla niin, että joku laakeri on jo täysin jumissa ja kammet pyörivät ”liukulaakerina” toimivan pölynsuojamuovin ansiosta (kammen akselin ja laakerin välissä).

  30. #660
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Pelasin nyt varman päälle ja tilasin yläfemmasta tuon svheebon mainitseman E13 oman korvaavan setin.

    EDIT: Suositeltavaa samalla varmaan porailla pikku reikä keskiön pohjaan? Valuskelee ne vedet poies..
    brilleaux muokkasi tätä : 13.05.2015 at 11.52

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •