GiantGarminElectrobike
Sivu 11 / 12 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 9 10 11 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 301 - 330 / 346

Aihe: Ensimmäinen cyclocross

Ei Praxis mikään adapteri ole, on varsin etevä keksintö korjaamaan rungonvalmistajan kyvyttömyyttä tehdä keskiömuhvi mitoilleen. Painettavat keskiölaakerit kun ei mikään uusi keksintö ole. Mullakin on ennen sotia tehty runko jossa tällä idealla on keskiö toteutettu. Fauberlaakereita on myös paikallleen painettavia.

Itse olen tietoisesti kiertänyt pressfitit yms. kaukaa, tosin ekonomiakin ollut hyvänä apuna. Pojan Canyoniin alle 3000 kilsan pitää vaihtaa uusi PF30. Siinä näyttäisi muhvi olevan toleranssin sisällä.

Ja jos Cannondalen kanssa laakeriongelmat jatkuu niin minusta selkeä takuu-asia.
    arctic biker muokkasi tätä : 21.03.2015 at 18.25
    I väntan på ännu dåligare tidet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Ei Praxis mikään adapteri ole, on varsin etevä keksintö korjaamaan rungonvalmistajan kyvyttömyyttä tehdä keskiömuhvi mitoilleen.
    Minä kun olen vähän keskimääräistä taaplaajaa yksinkertaisempi tollo, niin kerrotteko joku että mikä tuo sitten on? En oikein tuolta nettisivuilta osannut asiaa ymmärtää, tosin näin kyllä sielläkin maininnan ettei se ole adapteri. Mutta kun itse miellän adapterin palikaksi, jolla toisentyyppiseen paikkaan suunnitellun osan saa mahtumaan toisenlaiseen. Ja jos oikein tajusin, niin tuon Praxiksen avulla BB30-keskiöön menee toisenmallisiin keskiöihin tarkoitettuja kampia.

Kuten huomaa, en ole noihin keskiöihin tutustunut lainkaan, joten anteeksi maalaisuuteeni. Sen tosin tiedän, että seuraavasta talouteen tulevasta pyörästä suurella todennäköisyydellä ei BB30-keskiötä löydy.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Ja jos Cannondalen kanssa laakeriongelmat jatkuu niin minusta selkeä takuu-asia.
    Joo näinpä, ei ne Suvalassakaan muuta sanoneet.

Praxiksen systeemi korjaa tehtaan keskiömuhvin toleranssivirheet. On siis keskiölaakeri, noita vastaavia löytyy muitakin jos oikein ymmärrän.
    Ylipäätään keskiön alueella adaptereita pitäisi välttää kuin ruttoa.

http://www.bikeradar.com/news/articl...rackets-43769/ Tuolta kannattaa myös blogitekstit lukea, minusta oikeen järkeenkäypää.

Kuten huomaa, en ole noihin keskiöihin tutustunut lainkaan, joten anteeksi maalaisuuteeni. Sen tosin tiedän, että seuraavasta talouteen tulevasta pyörästä suurella todennäköisyydellä ei BB30-keskiötä löydy. Mahead
    Elä anteeksi pyytele, olet pitkään aikaan yhden järkevimmän säikeen avannut ja tolkuissasi myös kirjoittanut. Lue nyt mitä angry asian on asiasta kommentoinut ja varmaan viihdyttävää tuo keskustelusaittikin.

Tähän sopinee jatkoksi vielä yksi linkki, "Complete guide to bottom brackets" http://www.bikeradar.com/gear/articl...rackets-36660/

Oikein hyvin minustakin sopii, kiitos pätkä.

Meillä on taloudessa kaksi viime vuotista Cannondale Caadx 105:sta. Molemmissa keskiölaakerit alkoi napsumaan muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen. Napsuminen hävisi itsestään jonkun ajan kuluttua. Oliskohan ne parin sadan kilsan ajon verran napsuneet. Nyt toisella on ajettu yli kolme tuhatta ja toisella yli neljä tuhatta kilsaa ilman napsumista. Joskus äänet häviää ajamalla... :-)

Kiitokset Pätkälle & Arctic bikerille hyvistä linkeistä; sopivaa lueskeltavaa muutamaksi illaksi ennen nukkumaanmenoja. Saapahan tuonkin aukon paikattua tiedoista.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti K1mm0 Katso viesti
    Joskus äänet häviää ajamalla... :-)
    Sillä se lähtee millä on tullutkin -periaatteen mies.

Sain Ridley X-Bow 10 discin Cyclecenteristä 790e:lla. Siinä oli takavaihtajan kahva rikki, joka vaihdettiin sekä nroa isompi satulaputki, joka pätkäistiin. Tästä hinnanalennus. Huomasin myös, että sivuilla mainostettujen Shimano 105 osasarjojen sijaan pyörässä Soran osat, eli ilmeisesti huonommat. Olen ollut tyytyväinen kyllä ja luulen, että vaikka vaihtaisit osasarjat parempaan hinta jäisi normaalin alennushinnan alapuolelle.

Itse olen päättänyt ostaa cyclocrossin työmatka-ajoon. Tämä olisi ensimmäinen kapearenkainen pyörä. Kaksi vahvinta vaihtoehtoa paperilla tällä hetkelä olisi Ridley X-Bow 10 disc sekä Merida Cyclo Cross 700. Meridan saisin samaan hintaan kuin Ridleyn. Ridleyssä merkki miellyttää itseäni paljon enemmän, Meridassa taas vaihteet, kiekot ja (jarrut?) ovat ainakin speksien mukaan paremmat. Mutta Merida on itselleni täysin tuntematon merkki ja se aiheuttaa hieman allergiaa (typerää, tiedän). Turhaanko? Molemmat ulkoasultaan (väritykseltään) yhtä rumia, joten estetiikkakaan ei auta.

Kokoasia on myös aivan sekaisin. Canyonin laskuri neuvoisi kokoon 56/M, mikä vastaa meridan 54 ja ridleyn L -kokoja. Olen koeajanut Cannondalen Caadx -pyörän jossa 54 -koko tuntui hyvältä / snadisti pieneltä mutta 56 vastaavasti hieman liian isolta. Tosin mulla ei ole hajuakaan miltä maantiepyörän / cyclocrossin pitäisi hyppysissä tuntua.

Pituutta minulla on 187cm, ja inseam on noin 86cm. Onko kenelläkään muita auttavia vinkkejä sen lisäksi että pitää mennä koeajamaan lisää ja jututtamaan lisää myyjiä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kyprok Katso viesti
    Itse olen päättänyt ostaa cyclocrossin työmatka-ajoon. Tämä olisi ensimmäinen kapearenkainen pyörä. Kaksi vahvinta vaihtoehtoa paperilla tällä hetkelä olisi Ridley X-Bow 10 disc sekä Merida Cyclo Cross 700. Meridan saisin samaan hintaan kuin Ridleyn. Ridleyssä merkki miellyttää itseäni paljon enemmän, Meridassa taas vaihteet, kiekot ja (jarrut?) ovat ainakin speksien mukaan paremmat. Mutta Merida on itselleni täysin tuntematon merkki ja se aiheuttaa hieman allergiaa (typerää, tiedän). Turhaanko? Molemmat ulkoasultaan (väritykseltään) yhtä rumia, joten estetiikkakaan ei auta.

Kokoasia on myös aivan sekaisin. Canyonin laskuri neuvoisi kokoon 56/M, mikä vastaa meridan 54 ja ridleyn L -kokoja. Olen koeajanut Cannondalen Caadx -pyörän jossa 54 -koko tuntui hyvältä / snadisti pieneltä mutta 56 vastaavasti hieman liian isolta. Tosin mulla ei ole hajuakaan miltä maantiepyörän / cyclocrossin pitäisi hyppysissä tuntua.

Pituutta minulla on 187cm, ja inseam on noin 86cm. Onko kenelläkään muita auttavia vinkkejä sen lisäksi että pitää mennä koeajamaan lisää ja jututtamaan lisää myyjiä?
    Hommasin samoin cyclon 2,5 vuotta sitten, ja nyt keväällä Canyonin maantiepyörän (endurace cf:n). Enduracen 25mm kumit on vanteilla noin 28 mm leveät. Ja cyclon maantiekiekoilla 28 mm duranot 28 mm. Jos lähden asfalttilenkille otan Canyonin alle, se on vaan niin paljon parempi ajossa (mukavampi, kevyempi ja nopeampi). Jos ajan hiekkapohjilla/poluilla otan cyclon alle 35 mm semislick cyclokumeilla, silloin ainoa jousto tulee renkaista - muuten on aika jäykkä peli. Levyjarruja ei ole kummassakaan, enkä ole niitä kaivannutkaan. Eli mieti ensin tarviitko ihan oikeesti cycloa vai pitäiskö käydä koittamassa myös maantiepyörää. Jos nastarengas/loskapyörää hamuaa, niin hybridi voisi olla paree, mutta väylän pinnoitteen mukaan mä valkkaisin sulan kelin pyörää. No cycloon saa kiinteämmät lokarit, mutta sateella tuppaa kastumaan aina.
    Maantietä, kelviä ja metsäpolkuja

Levyjarruissa on joo se puoli, että renkaat ja vanteet ei oo sadejarruttelujen jäljiltä mustaharmaassa liejussa (jarrukumi-alumiinimoskassa) eli pysyvät puhtaina. Toikaan ei haittaa jos filon voi huuhtoa vesiletkulla ajon jälkeen tai ei anna sen haitata.
    Maantietä, kelviä ja metsäpolkuja

Cyclocrossariin päädyin suunnitelmissani koska pyörällä tulisi ajettua asfaltin lisäksi huomattava määrä sora yms. kiviteitä. Vannejarruja tai hybridejä en harkitse.

Hei, olisin hankkimassa ensimmäistä cyclocross pyörää itselleni monien vuosien maastopyörällä ajon jälkeen. Tavoitteena lähinnä hankkia sopivampi pyörä työmatkoille, päivittäiseen käyttöön ja hieman pitemmillekin matkoille (olen ~170cm). Olen käynyt useissa kivijalkakaupoissa ympäri PK-seutua ja käynyt tutkimassa Meridoita, KTM:iä ja vaikka mitä. Perjantaina järjestetään Espoontorin pyöräkaupassa (http://www.espoontorinpyora.com/) Konan koeajopäivä, joten suuntaan seuraavaksi sinne, sillä Konan Rove kiinnostaa tällä hetkellä kovasti. Haluaisinkin vielä yleisesti tiedustella, mitä crossareita porukka suosittelee 1500€ budjetilla ja mikä ero on SRAMin X9 Type 2 ja Ultegran vaihtajilla?

SRAM X9 Type 2 on itse asiassa maastopyörän vaihtaja, kymmenvaihteinen ja kytkimellä varustettu joka käytännössä estää ketjun hölskymistä röykyissä. Vaihtaminen ei ole varmastikaan yhtä hienostunutta kuin Ultegrassa (joka taas on 11-v high-end maantievaihtaja) mutta kestää paremmin kuritusta epämääräisemmässä maastossa johon Rove on tavallaan tarkoitettu.

Rove on hieno pyörä ja
    tosiaan erityisen sopiva asfaltin ulkopuoliseen ajoon. Ajoasento on suhteellisen rento ja ajomukavuus muutenkin kohdillaan. Konalta kannattaa katsastaa myös Jake The Snake (kisakrossari) ja Esatto DDL (levyjarrullinen Endurance-maantiepyörä). Myös Focuksen Mares -mallit kannattaa katsoa, ja miksei myös Trekin Crockett ja Crossrip LTD.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tiaalto Katso viesti
    Rove on hieno pyörä ja tosiaan erityisen sopiva asfaltin ulkopuoliseen ajoon. Ajoasento on suhteellisen rento ja ajomukavuus muutenkin kohdillaan. Konalta kannattaa katsastaa myös Jake The Snake (kisakrossari) ja Esatto DDL (levyjarrullinen Endurance-maantiepyörä). Myös Focuksen Mares -mallit kannattaa katsoa, ja miksei myös Trekin Crockett ja Crossrip LTD.
    Rove vaikuttaa erittäin pätevältä runkonsa perusteella, ja miksei muidenkin osien myötä, mutta samaan hintaan saisi esim. Meridan CC 700:n, jossa olisi Ultegran osat. Olisiko kannattava valinta? Toisaalta Meridassa on hiilikuituhaarukka ja siitä onkin ollut jo hivenen vääntöä tässä ketjussa..

Rove ja Merida CC 700 ovat mun mielestä aika eri tarkoituksiin olevia pyöriä. Rove on enemmän seikkailu/retkeilypyörä kun CC 700 on tyypillisempi Cyclocross-kisapyörä. Jos hakee maantiepyörämäistä tehokkuutta niin Merida on aika selkeä valinta - Rove on varmasti painavampi ja laaja kymppipakka tekee kadenssin hienosäätämisestä vaikeampaa kuin 11-lehtinen 11-28. Merida on kyllä spekseiltään parempi ja modernimpi mutta mielestäni molemmat ovat kuitenkin sitä tasoa että valinta kannattaa ennemmin tehdä ajotuntuman kuin speksien mukaan.

Enpä olisi huolissani tuosta hiilikuituhaarukasta - jos jollain on joskus hiilarihaarukka väpättänyt niin siitä tuskin voi vetää johtopäätöksiä vuoden 2015 15 millin läpiakselilla varustettuun haarukkaan.

Enpä olisi huolissani tuosta hiilikuituhaarukasta - jos jollain on joskus hiilarihaarukka väpättänyt niin siitä tuskin voi vetää johtopäätöksiä vuoden 2015 15 millin läpiakselilla varustettuun haarukkaan.[/QUOTE]

Mulla on Meridan Cx500, jossa täysi hiilikuituhaarukka (sekä lisäksi läpiakseli kiekkon kiinnitys). Edellinen CC pyörä oli saman valmistajan alumiinihaarukalla ja en kyllä huomaa mitään eroa. Renkaat 35mm ja paineet 3,5 bar.

Olen hankkimassa ensimmäistä Cyclocrossia. Tähän asti olen ajellut neljä vuotta vm. 2010 Kona Dew Deluxella ja kaipaan päivitystä ketterämpään ja kevyempään peliin. Tarkoitus olisi tehdä tuolla cyclolla jotain 1-3 viikon pyöräretkiä ulkomaille, joten haen nimenomaan retkipyörän kaltaista cyclocrossia enkä kisapyörän kaltaista. Eli cyclo saisi olla enemmän hybridin kuin maantiepyörän kaltainen.

Suosittelisitteko minulle Kona Rovea (ei AL), kun se vaikuttaa juuri tuollaiselta retkipyörämäiseltä cyclocrossilta? Onko Cyclecenterin tarjouspyörä Ridley X-bow 10 samankaltainen vai enemmän perinteinen cyclocross?

IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jufo Katso viesti
    Suosittelisitteko minulle Kona Rovea (ei AL), kun se vaikuttaa juuri tuollaiselta retkipyörämäiseltä cyclocrossilta? Onko Cyclecenterin tarjouspyörä Ridley X-bow 10 samankaltainen vai enemmän perinteinen cyclocross?
    En suosittele. Rove AL on kovahko ajaa ja painava. Ei erityisen ketterä. Ajotuntuma muistuttaa läheisesti noita Konan Dew-sarjan alumiinikankia, mutta droppitangolla. Lisäksi lenkki- ja varmasti myös retkeilykäytössä 8-lehtisen takapakan hyppäykset vaihteiden välillä ovat ikävän suuria. Ridleystä en osaa sanoa mitään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    En suosittele. Rove AL on kovahko ajaa ja painava. Ei erityisen ketterä. Ajotuntuma muistuttaa läheisesti noita Konan Dew-sarjan alumiinikankia, mutta droppitangolla. Lisäksi lenkki- ja varmasti myös retkeilykäytössä 8-lehtisen takapakan hyppäykset vaihteiden välillä ovat ikävän suuria. Ridleystä en osaa sanoa mitään.
    Siis nimenomaan tarkoitin perus-Rovea, ei AL.

Onko Cyclecenterin tarjouspyörä Ridley X-bow 10 samankaltainen vai enemmän perinteinen cyclocross?
    Sen enempää cyclocrossareista tietämättä juuri tuollaisen Ridleyn (levyjarruin) päädyin itse ostamaan reilu viikko sitten. On mielestäni perinteinen cyclocross, toisin kuin retkivoittoisempi Rove Al.

EDIT: Kyseessä olikin siis ei Al. no, siitä en osaa sanoa mitään kun en ole tutustunut. Rove Al:ää tuli itsekin lyhyesti silmäiltyä.

EDIT 2: Normi Rove näyttäisi pikaisesti katsottuna olevan Al:n tapaan hieman retkivoittoisempi. Kokeneemmat voinevat korjata.

IncBuff Guest
    Siis nimenomaan tarkoitin perus-Rovea, ei AL.
    Äh. Tulipa luettua huonosti. Rove on varmasti hyvä peli.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Äh. Tulipa luettua huonosti. Rove on varmasti hyvä peli.
    Ostaisitko mielummin sen mun kuvaamaan käyttöön kuin Ridely X-bow 10:n?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kyprok
    Sen enempää cyclocrossareista tietämättä juuri tuollaisen Ridleyn (levyjarruin) päädyin itse ostamaan reilu viikko sitten. On mielestäni perinteinen cyclocross, toisin kuin retkivoittoisempi Rove Al.
    Millaseen käyttöön ostit tuon Ridleyn?

Roven eräänlainen sisarmalli on retkipyöränä myytävä Sutra, joten Rovessa lienee ainekset retkikäyttöön. Viime aikoina olen löytänyt aihetta sivuten sellaisia malleja kuin Trek 920, Specialized Awol, Salsa Vaya ja Fargo sekä Surly Straggler. Hinta noissa tahtoo vain nousta pykälää kovemmaksi kuin paperitietojen perusteella odottaisi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ulkorengas Katso viesti
    Roven eräänlainen sisarmalli on retkipyöränä myytävä Sutra, joten Rovessa lienee ainekset retkikäyttöön. Viime aikoina olen löytänyt aihetta sivuten sellaisia malleja kuin Trek 920, Specialized Awol, Salsa Vaya ja Fargo sekä Surly Straggler. Hinta noissa tahtoo vain nousta pykälää kovemmaksi kuin paperitietojen perusteella odottaisi.
    Kiitti vinkeistä, pitääkin tsekata nuo mallit. Tuo Sutra vaikuttaa ehkä vielä enemmän siltä mitä haen. Vähän hassusti luokiteltu maantiepyöriin.

IncBuff Guest
    Ostaisitko mielummin sen mun kuvaamaan käyttöön kuin Ridely X-bow 10:n?
    Ostaisin.

...olen ajellut neljä vuotta vm. 2010 Kona Dew Deluxella ja kaipaan päivitystä ketterämpään ja kevyempään peliin. ... jotain 1-3 viikon pyöräretkiä ulkomaille, joten haen nimenomaan retkipyörän kaltaista cyclocrossia...
    Minä näen tuossa "ketteryys & keveys" -vaatimuksessa nyt pientä ristiriitaa jos alat speksata oikeaa "matkapyörää". Joku CX-urheilupyörä on kevyt ja ketterä, mutta "matkapyörä" ei. Minun näkemykseni mukaan joku Rove olisi juuri tuosta väliltä. Tai mahdollisesti joku muukin "Gravel Grinding"-fillari.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Minä näen tuossa "ketteryys & keveys" -vaatimuksessa nyt pientä ristiriitaa jos alat speksata oikeaa "matkapyörää". Joku CX-urheilupyörä on kevyt ja ketterä, mutta "matkapyörä" ei. Minun näkemykseni mukaan joku Rove olisi juuri tuosta väliltä. Tai mahdollisesti joku muukin "Gravel Grinding"-fillari.
    Totta, vaatimukset on osittain ristiriidassa. Siksi haenkin sopivaa kompromissia. Pyörän ei tarvitse olla puhdas "matkapyörä" kuitenkaan. Eikös Soininvaarakin polkenut kirjassaan Tallinnasta Nizzaan täysiverisellä maantiepyörällä?

Rovea voin suositella mutta nimenomaan teräsversiona jos vaan budjetti riittää. Itsellä ko pyörä ja olen kyllä todella tykästynyt peliin vaikka tallista löytyy myös hiilikuitupyörä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •