FillariGiantHephaElectrobike
Sivu 42 / 61 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 32 40 41 42 43 44 52 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.231 - 1.260 / 1826

Aihe: 1x10

  1. #1231
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    496
    Oisko kellään hajua, mikä mahtaa aiheuttaa vaihteitten vaihtumista kun jousitus joutuu vähän rankemmalle käytölle? Rajat ok, vaihtaja suora/linjassa, ja telineessä toimii vaihteet niinkuin pitää. Ainoastaan kun itse hyppää pyörän selkään ja lähtee rymistelemään niin vaihtuu itsekseen välillä, eikä aina mene kunnolla vaihde päälle?

  2. #1232
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Turkkus
    Viestit
    5.999
    Ei kai jossain nivelen ohituksessa ole vaijerin kuori niin täpärästi mitoitettu, että alkaa kiristää vaijeria jouston lähennellessä pohjaa?
    MTB-Turun lenkit to klo 18 parillisina viikkoina Itäharjun Prisman tolpalta ja parittomina Impivaaran palloiluhalleilta

  3. #1233
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    496
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pave Katso viesti
    Ei kai jossain nivelen ohituksessa ole vaijerin kuori niin täpärästi mitoitettu, että alkaa kiristää vaijeria jouston lähennellessä pohjaa?
    Mitä tuossa kattelin, niin Jousituksen painuessa keskipätkä ainakin "löystyy", eli ei pääse kiristelemään.

  4. #1234
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Kyllähän tuo viittaa siihen vaijerin elämiseen linkuston liikkuessa. Jos vaijerikuori on vedetty fiksusti eikä selkeää vedon lisäystä kohdistu vaijeriin linkuston liikkeen aikana, epäilisin seuraavaksi kulunutta vaijerikuorta jossa vaijeri tahmaa eikä liiku täysin vaijerikuoren ja linkuston mukana kumpaankin suuntaan. Muistaakseni omassa Epicissä oli joskus tämän tyyppinen ongelma. Telineessä kaikki pelasi hienosti, ajossa vaihtaminen saattoi muuttua epävarmaksi ja lopulta kunnon röykytyksessä meni varmasti epävarmaksi. Ratkesi vaihtamalla vaijerikuori ja jättämällä se hieman alkuperäistä pidemmäksi, jotta väljää oli käytössä vähän enemmän nivelien lähistöllä.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  5. #1235
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.324
    Joissain on myös sellainen vaiva että liian pitkä kuori aiheuttaa samaa ongelmaa. Omassa täpärissä kuori pitää jättää aavistuksen lyhyeksi rungin ja takahaarukan välisellä osuudella jotta se toimii ajaessa.

  6. #1236
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Jostain kumman syystä vapaarattaat on alettu valmistaa varsin pehmeästä aineesta ja aika nopeasti alkaa tulla ikävän näköisiä pakan hampaanjälkiä vapaarattaaseen. Tuumin että vähentäisikö tätä ilmiötä semmoisen pakan käyttö jossa ketjurattaat on mahdollisimman suurelta osin yhtenä könttinä. Jos rattaat kestävät yhdessä niin silloinhan pitäisi rasitus jakautua myös viereisten rattaiden ja vapaarattaan pinnoille. Siis 10-pakasta on kyse. En ole niitä niin paljoa hypistellyt että tietäisin. Mitä sanotte?

  7. #1237
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.324
    Auttaa, jotkut valmistajat vaatii, toiset suosittaa mutta ei edes se könttipakka vapaarattaaseen pureutumista kokonaan estä. Muutamia napoja saa myös teräksisellä vapaarattaan rungolla joko suoraan tai varaosana.

  8. #1238
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Missäköhän 10-pakoissa olisi tämä "yhtä puuta" mahdollisimman hyvä?

  9. #1239
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Missäköhän 10-pakoissa olisi tämä "yhtä puuta" mahdollisimman hyvä?
    Sram XG-1099 ja XG-1080. Nuo on mun kokemuksien mukaan syönyt vähiten alumiinisia vapaarattaita vaikka ottaakin aika pieneltä alalta kiinni. Pahiten jälkiä on tehnyt XTR, jossa on paljon irtolehtiä.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  10. #1240
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    XT ja SLX pakat on ihan toimivia oman kokemuksen mukaan kun taas tuntuu, että paremman pään srammilaiset kaivautuu enemmän. Kerran piti yksi xx-pakka vasaralla naputella irti vapaarattaan rungosta.
    The end of the road is just the beginning...

  11. #1241
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Hyvä. Kun sattuu matka johonkin alan liikkeeseen niin täytyypä vähän tarkastella niitä.

  12. #1242
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    223
    Mitä mieltä muut on kun mulla on 30t eturatas ja pakan pienimmällä 11T rattaalla ketju on alkanut hyppimään putkelta runtatessa. Sain tämän jo korjattua vaihtajan säädöillä mutta varsinkin kun pakka paskaantuu niin alkaa uudestaan hyppiä. Toiseksi pienimmällä ongelmaa ei ole koskaan. Ketjulinta on tuossa melko vino ja tietysti pienin ratas kuluu mutta näyttäisi olevan vielä hampaat melko hyvässä kunnossa kuten myös vaihtajan rissatkin, ei toki uudet.

    Vaihdan jossain vaiheessa uutta pakkaa ja jos laittaisi eteen 32T rattaan niin se toisi eturatasta vähän keskemmälle ja toisaalta tuota pienintä ratasta ei tulisi niin käytettyä niin paljon kun välitykset harvenisi. Kommentteja?

  13. #1243
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moby Katso viesti
    Vaihdan jossain vaiheessa uutta pakkaa ja jos laittaisi eteen 32T rattaan niin se toisi eturatasta vähän keskemmälle ja toisaalta tuota pienintä ratasta ei tulisi niin käytettyä niin paljon kun välitykset harvenisi. Kommentteja?
    Voitko selventää tyhmälle, miksi 30t->32t siirtää eturatasta keskemmälle? Tätä siis ihan kiinnostusmielellä kysyn

  14. #1244
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275

    1x10

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti saloteemu Katso viesti
    Voitko selventää tyhmälle, miksi 30t->32t siirtää eturatasta keskemmälle? Tätä siis ihan kiinnostusmielellä kysyn
    30T-piikkisissä ja sitä pienemmissä N/W-rattaissa on erikoiskiinnitys 104BCD-kampiin, koska niiden kehä on niin pieni etteivät ne mahtuisi paikalleen rattaan "normaalilla" kiinnityksellä. 32T:ssä ja isommissa on sen sijaan se normaali kiinnitys.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  15. #1245
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    30T-piikkisissä ja sitä pienemmissä N/W-rattaissa on erikoiskiinnitys 104BCD-kampiin, koska niiden kehä on niin pieni etteivät ne mahtuisi paikalleen rattaan "normaalilla" kiinnityksellä. 32T:ssä ja isommissa on sen sijaan se normaali kiinnitys.
    Aah! Eipä tullut ajatelleeksi ollenkaan, thanks.

  16. #1246
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    114
    Pistetääs vielä asiaa selvittävä kuva. Ylempänä 32T tai suurempi ja alempana 30T.


  17. #1247
    Jos olet muuttanut eturattaita. Tarkastele myös, jos ketju on liian pitkä. Minulla 1x10 edessä 30 nw takana 11-36 hyvin toimii.

  18. #1248
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    223
    Tulin siihen tulokseen että tuo ketjun hyppiminen on yhteisvaikutus kaikista edellä mainituista eli mutainen pakka, vaihtaja ottanut pari osumaa ja voimaa on niin hirveesti. Nykyinen pakka on 11-34 ja uusi pakka on 11-36. Kun vaihdan uuden pakan niin täytyy vielä miettiä kumpaan päähän haluaa lisää välityksiä eli laittaako 30t vai 32t etuseksi.

  19. #1249
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    Väärinkäytän aihetta vähän kun olen tekemässä 2x9 - 2x10 muutosta mutta vain takavaihtajaan ja vipuihin kosketaan joten kai tämä menee. Mikäs se tämän hetken hinta-laatu suositus Shimanon palikoista nyt on, edelleen SLX-vipu ja XT-vaihtaja kuten ennenkin vai riittääkö jo pelkkä SLX? Yhden 1x10:n kyhäsin viime vuonna SLX+Zee-yhdistelmällä ja hyvä tuli mutta tähän ei nyt tule lyhyt häkki riittämään ja SRAMiin ei kosketa koska budjetti karkaisi pahasti.

  20. #1250
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.705
    SLX:ää saa ajoittain noin 35 eurolla ja onhan se hyvä vaihtaja. Shadow+ malleissa on samat komponentit siinä kitkajarrussa. Eli suurin ero on muutaman gramman enempi massaa.

  21. #1251
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.324
    Saintin vivun valitsin itse jonkun nettihuhun perusteella. Toimiva kampe vaikka vähän totuttelua vaatiikin liipaisimien sijoittelu 11 vuoden srämmäilyn jälkeen.

  22. #1252
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Greycap Katso viesti
    Väärinkäytän aihetta vähän kun olen tekemässä 2x9 - 2x10 muutosta mutta vain takavaihtajaan ja vipuihin kosketaan joten kai tämä menee. Mikäs se tämän hetken hinta-laatu suositus Shimanon palikoista nyt on, edelleen SLX-vipu ja XT-vaihtaja kuten ennenkin vai riittääkö jo pelkkä SLX?
    Taitaa kaikissa shimanon maasto-osissa olla samanlainen napakka tuntuma slx:stä ylöspäin. Pakoista kannattaa valita xt 11-36 jos aikoo joskus tehdä 11-40 tai 11-42 konversion.

  23. #1253
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    e13 42t takarieskalle näyttää olevan jostain syystä mutasavi myrkkyä. Eiliset mutalenkit sai taas rattaan hyppimään useammankin kerran.
    Eli juuri silloin kun rattaalle juuri olisi käyttöä alkaa paukkuminen.
    Kuivassa ja puhtaassa ympäristössä toiminta on ihan ok.

    Oisko se palattava 36t:n ja istutettava eteen 28t direct mountti..

  24. #1254
    Liittynyt
    04/2014
    Viestit
    83
    Onkos normaalia että deore m615 kammilla ja 32 narrow widella ketju tekee jälkiä kampiin siihen missä pultit on?

  25. #1255
    Shimano XT 3x10 kammet (M780). Mitkä pultit RaceFacen Narrow/Widen 32T-rattaalle? BC:stä tilaamassa: https://www.bike-components.de/en/

    Vai meneekö rattaiden nykyisillä pulteilla?

  26. #1256
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    613
    Menee erittäin todennäköisesti rattaan nykyisillä pulteilla, kun asennat keskipaikalle ja niin, että uudessa rattaassa olevat ruuvinkantasyvenykset tulevat kammen spideria vasten, eli ruuvinkannat eivät siis uppoa niihin.
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

    http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

  27. #1257
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    turku
    Viestit
    44
    Tein juuri saman operaation ja kyllä menee, kun asennat Karen ohjeiden mukaan.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  28. #1258
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    1
    X01 30t*11-40 ratkaisussa on ongelma missä 11-rattaalta ketju pomppii yli vaikkakin ketjun pituus on kunnossa sekä takapakka lähes uusi. Ei väliä onko kuraa taikka ei, pikkasen enemmän kun tuuppaa niin hyppii yli.

    Oliko tähän niitä ideoita mistä voisi johtua taikka miten tuon saisi aisoihin? Tapahtuu kuten tuossa yllä oli mainittu ainoastaan pienimmällä rattaalla.

  29. #1259
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Ulvila
    Viestit
    409
    Juuri kyseisestä vaihtajasta ei kokemusta, mutta mulla teki shimano samaa kun vaihtaja oli liian kaukana. Eli tosta b-tension ruuvin säädöstä kysymys.


  30. #1260
    Liittynyt
    12/2011
    Viestit
    179
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mikliu Katso viesti
    X01 30t*11-40 ratkaisussa on ongelma missä 11-rattaalta ketju pomppii yli vaikkakin ketjun pituus on kunnossa sekä takapakka lähes uusi. Ei väliä onko kuraa taikka ei, pikkasen enemmän kun tuuppaa niin hyppii yli.

    Oliko tähän niitä ideoita mistä voisi johtua taikka miten tuon saisi aisoihin? Tapahtuu kuten tuossa yllä oli mainittu ainoastaan pienimmällä rattaalla.
    Onko ketjussa pikalukkoa? Ainakin KMC:n pikalukoilla ketju käyttäytyy täsmälleen kuvaamallasi tavalla jos lukko on asennettu "väärin päin". Itse lukossahan ei luonnollisesti ole mitään merkintöjä asennussuunnasta, joten menee helposti nurinperin.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •