HephaElectrobikeFillariGiant
Sivu 113 / 153 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 13 63 103 111 112 113 114 115 123 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.361 - 3.390 / 4567

Aihe: Maastopyörä Enduroon!

  1. #3361
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    1.101
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti AK-87 Katso viesti
    27,5 on hauskempi.
    Ja 26 on hauskin.

  2. #3362
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    389
    Hehe kiitos mielipiteistä. Löytyykö vielä 29erin puoltajaa? Jossain artikkelissa oli, että ei 29 jälkeen kaipaa mitään muuta, kun ei tarvi pelätä renkaan tökkäämistä monttuun tai kiveen. Kylläpä kuitenkin tuota enduroa näin kisatasolla taitaa 26 ja 27,5 dominoida.

  3. #3363
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Itellä spessun 29 enduro ja mitä 27.5 versioo tullu koitettua niin päällimmäisenä oli fiilis, että sitä joutuu enemmän "ajamaan".. Kyllä tuo 29 tuntuu varsinkin teknisessä maastossa olevan vakaampi/helpompi peli ajaa, mutta jos pääpaino olisi tuolla bikeparkeissa niin miettisin ehkä tuota pienempirenkaista pikkuveljeä, mutta ainakin lenkkikäytössä tykkään ite enemmän isompipyöräisestä..
    The end of the road is just the beginning...

  4. #3364
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    1.243
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti santei Katso viesti
    Kylläpä kuitenkin tuota enduroa näin kisatasolla taitaa 26 ja 27,5 dominoida.
    No niitä on kyllä eniten meikäläisessä endurossa, mutta kyllä kaksyseilläkin on oltu nopeita. Kysy vaikka Pihlajan Juusolta tai Lehikoisen Matilta. Edelleen; molemmilla varmasti voi pärjätä enskassa, sitä ei tarvitse murehtia valintaa tehdessään.

    Tmh: 24" voisi olla vielä hauskempi??
    Mud, sweat and beers.

  5. #3365
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti santei Katso viesti
    Jossain artikkelissa oli, että ei 29 jälkeen kaipaa mitään muuta, kun ei tarvi pelätä renkaan tökkäämistä monttuun tai kiveen.
    Joo joo... elämäni näyttävimmän tangon yli lentämisen suoritin viime kesänä ajettuani 29erin etupyörän kuralammikkoon jonka oletin olevan pari senttiä syvä, oli parikymmentä. Toki siitä olisi tullut ilmailunäytös ihan millä pyörällä tahansa mutta väite että tökkäämistä ei tarvitse pelätä on ihan puhdasta myyntipuhetta. Meneehän se X kokoisesta esteestä paremmin, myönnetään, mutta rajansa silläkin.

  6. #3366
    Liittynyt
    06/2002
    Viestit
    482
    Minulla on 29" pyörä ja koska en enää nykyään halua omistaa useita pyöriä niin tuo isorenkainen on osoittautunut loistavaksi fillariksi. Myös "enska/dh/mitä näitä nyt on" ajoihin.
    Ulottuvuudetkin omaan ehkä normia pidemmät, olsiko tässä myös osasyy siihen että tämä 29" miellyttäää niin kovin.

  7. #3367
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    389
    Kiitos mielipiteistä! Pitänee näiden pohjalta tuota valintaa miettiä. 29 tuntuu olevan enemmän ns. Do it all-pyörän maineessa. Toisaalta toki tuo 27,5 sanottu hauskuus kiinnostaa tottakai myös. Ehkä se tästä kun pari yötä nukkuu.

  8. #3368
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Tuskin alottelija edes huomaa eroa 29erin ja 650b:n välillä. Ja tosiaan ei ole kiekkojen koosta kiinni pärjääminen vaan ihan jostain muusta.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  9. #3369
    Liittynyt
    04/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    145
    Varsinkin jos tai kun on vain se yksi pyörä jolla ajaa ja oppii ajamaan. Eli:"Choose your wheel size and be a dick about it".

  10. #3370
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    389
    Näinhän se taitaa olla. Hyvä, että ei kummallakaan koolla nyt kovin vikaan voi mennä. Mutta pitää siinä silti päättää kummalla sitä rupeaa ajamista opettelemaan.

  11. #3371
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    Itse juuri tuossa keväällä pyörää vaihtaneena voin vielä todeta että ei se kiekkokoko aina kaikkea kerro. Aiemmin minulla oli ainoana pyöränä 26" täysjousto ja siihen tottuneena sen rinnalle ostettu eka oma 29er oli tajuton juna, sillä meinasi olla aina hetken aikaa pienipyöräisellä ajettuaan ekassa mutkassa ojassa kun ei se kääntynyt mihinkään. Vastaavasti 29eriin tottuneena 26" tuntui hirvittävältä ADHD:ltä kun se reagoi joka pieneenkin liikkeeseen siinä missä toinen meni vakaasti kuin kallio. No, se 29er meni myyntiin ja tilalle tuli toinen periaatteessa samanlainen mutta ne asteen osien erot geometriassa on aiheuttaneet sen että ei tarvitse enää kalibroida kuskia uusiksi kun vaihtaa pyörää, isopyöräiseen on onnistuttu tekemään se sama herkkyys ja ketteryys.

  12. #3372
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    1.243
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Greycap Katso viesti
    ...isopyöräiseen on onnistuttu tekemään se sama herkkyys ja ketteryys.
    Höpöhöpö. Totuus: Jos geometriat ja palikat on muuten vastaavat, niin ei se 29er kyllä ole yhtä herkkä ja ketterä kuin 27,5" tai 26". Isompi ja painavampi kiekko kun nyt vaan kiihtyy ja hidastuu huonommin. Sitten taas jos isopyöräisen geometria on passeli ja rengastuspuoli kevyempi kuin pienipyöräisessä, niin voi se silloin teoriassa olla ketterämpi, mutta lähtökohtaisesti se ei sitä kyllä ole, vrt. fysiikan lait.
    Mud, sweat and beers.

  13. #3373
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    Ei varmaan kukaan puhunut samalla geometrialla olevista pyöristä? Pointti oli nimenomaan siinä että kun suunnittelussa on tehty asioita oikein isopyöräisestä voidaan saada yhtä näppärä ajettava kuin pienipyöräisestä samalla kuitenkin säilyttäen ne luontaiset edut rullaavuudessa ja renkaan kontaktipinnassa. Ja se on todellakin milleistä ja asteen osista kiinni, noiden omien välillä yksikään varsinaisesti ajamiseen vaikuttava mitta ei eronnut yli 12 mm (chainstay, uudessa lyhyemmät) eikä yksikään kulma yli puolta astetta (keula, uudessa itse asiassa loivempi) mutta aivan erilaiset ajaa ja molemmat oli kuitenkin 29er XC-jäykkäperiä.

    Pysyn edelleen kannassani että pelkästä kiekkokoosta ei voi suoraan päätellä onko pyörä kankea vai ketterä, toki yleistyksiä voi tehdä mutta mallien väliset erot ohittaa kiekkojen eron helposti.

  14. #3374
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Toki geolla on isoin merkitys, mutta kyllä ensimmäinen lenkki 29":lla oli pelkkää juhlaa 26":een verrattuna. Hauskuus tuli nimenomaan siinä, miten suoraviivaisemmin 29":lla etenee. Ohjattavuus oli ainakin Spessussa alusta asti lähes kohdillaan ja pienellä stemmin viilaamisella napsahti paikoilleen. Hauskuus minulle on etenemisessä ja ajamisen flowssa, ei siinä kikkailussa ja tankojumpassa. Makuasioitahan nämä ovat.
    Roots, bloody roots

  15. #3375
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    1.243
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Greycap Katso viesti
    Ei varmaan kukaan puhunut samalla geometrialla olevista pyöristä? Pointti oli nimenomaan siinä että kun suunnittelussa on tehty asioita oikein isopyöräisestä voidaan saada yhtä näppärä ajettava kuin pienipyöräisestä samalla kuitenkin säilyttäen ne luontaiset edut rullaavuudessa ja renkaan kontaktipinnassa. Ja se on todellakin milleistä ja asteen osista kiinni, noiden omien välillä yksikään varsinaisesti ajamiseen vaikuttava mitta ei eronnut yli 12 mm (chainstay, uudessa lyhyemmät) eikä yksikään kulma yli puolta astetta (keula, uudessa itse asiassa loivempi) mutta aivan erilaiset ajaa ja molemmat oli kuitenkin 29er XC-jäykkäperiä.

    Pysyn edelleen kannassani että pelkästä kiekkokoosta ei voi suoraan päätellä onko pyörä kankea vai ketterä, toki yleistyksiä voi tehdä mutta mallien väliset erot ohittaa kiekkojen eron helposti.
    Öh, nyt olet hieman ristiriitainen kommentissasi. Tuosta voi lukea nyt niin, että AM-kaksysien geometriat ovat kehittyneet, jolloin niistä on tullut oikeasti toimivia AM/enskakäyttöön - olen samaa mieltä. Mutta toisaalta toteat, että samalla se 29er on yhtä näppärä ajettava, kuin pienemmällä renkaalla oleva - siitä taas en voi olla samaa mieltä. Enkä myöskään siitä, että 29erissa on pelkkiä etuja 26" ja 27,5" verrattuna, kuten annat ymmärtää. Siis uudet 29erit on varmasti yhtä nopeita tai nopeampia, kuin vanhemmalla geometrialla olevat pienipyöräiset, mutta tämän päivän mitoilla erilaisella rengaskoolla olevat konkelit ON keskenään erilaisia ajettavia ja niissä on omat miinuksensa ja plussansa. On hölmöä väittää muuta...

    Samaa mieltä taas on helppo olla loppukaneetista: pelkkä kiekkokoko ei ratkaise paremmuutta millään tavoin.

    Seuraavaan aiheeseen: olen yllättynyt positiivisesti Sramin X1:n ja Racefacen NW-rattaan toimivuudesta. Nyt on tullut jo ihan hyvin kilometrejä ja laskumetrejä ilman mitään ohjuria ja vielä kertaakaan ei ole ollut ongelmia ketjun kanssa. Nykytekniikka on ihmeellistä. Edelleen ohjuri on kyllä harkinnassa lähinnä tacon tarjoaman suojan vuoksi, mutta alkaahan tässä kausikin olla jo pitkällä... tuurilla vaan kuten tähänkin asti. Onko muilla kokemuksia ilman ohjuria rässimisestä Sramin Type-2:lla tai Shimpan Plussilla?
    Mud, sweat and beers.

  16. #3376
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    1.634
    Kyllä mulla viime suvena tippui ketjut vaikka oli wolftoothin ratas ja zee vaihtaja kun ilman ohjuria päästeli. Ei usein mutta kovimmassa paukutuksessa.
    Nyt uuten konkeliin asensin heti alussa e13 xcx ohjurin eikä ole tarvinnut pelätä ketjun tippumista.
    Eipä sillä, aika harvoin ne tippuu nw rattaan ja type2/plus vaihtajan kanssa jos vaan ketjun mitta on edes sinnepäin.
    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously


  17. #3377
    Liittynyt
    06/2007
    Viestit
    168
    Puolivuotta takana Absolute Black:n NW ratas + Sram X1 vaihtaja, ei oo kertaakaan ketjut tippunu.

  18. #3378
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    211
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti AK-87 Katso viesti

    Seuraavaan aiheeseen: olen yllättynyt positiivisesti Sramin X1:n ja Racefacen NW-rattaan toimivuudesta. Nyt on tullut jo ihan hyvin kilometrejä ja laskumetrejä ilman mitään ohjuria ja vielä kertaakaan ei ole ollut ongelmia ketjun kanssa. Nykytekniikka on ihmeellistä. Edelleen ohjuri on kyllä harkinnassa lähinnä tacon tarjoaman suojan vuoksi, mutta alkaahan tässä kausikin olla jo pitkällä... tuurilla vaan kuten tähänkin asti. Onko muilla kokemuksia ilman ohjuria rässimisestä Sramin Type-2:lla tai Shimpan Plussilla?
    No mulla on shimpan plussat ilman ohjureita ja kolmella eturieskalla, olen vedellyt paljaalla nyt puoltoista vuotta ryttyytystä. En muista että olisi kertaakaan tahkolla tai vastaavassa tilanteessa ketjut tippunut kun tuo kitkakytkin on ollut kunnossa. Sitten tasasella tiellä onkin tipahtanut pariin otteeseen Mutta siis minulla on takavaihtajana slx ja parista edellisestä yksilöstä on hajonnut tuo kitkakytkin jolloin ketjut tippuu kyllä.... Nykyinen näyttää olevan paranneltu versio.

  19. #3379
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    448
    Absolute Black nw ja X9 type2 ilman ohjuria. Kertaakaan ei ole tippunut vaikka aika paljon käyn ajamassa mustavuoren Dh ratoja. Muistaa vaan kääntää kampea eteenpäin kun vaihtaa painoa kammelta toiselle.

  20. #3380
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Viimäset pari vuotta ollut pyörissä niin rallinaaman, hopen kuin srammin n/w-ratasta ja vaihtajina shimanoa ja srammia, niin tasan kerran olen tiputtanut ketjun kun meni käpy ketjun ja rattaan väliin ja koskaan ei ole ohjuria ollut..
    The end of the road is just the beginning...

  21. #3381
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti AK-87 Katso viesti
    Enkä myöskään siitä, että 29erissa on pelkkiä etuja 26" ja 27,5" verrattuna, kuten annat ymmärtää.
    Tätä en missään vaiheessa väittänyt. Sanoin että siinä on etuja rullaavuudessa ja renkaan kontaktipinnassa ja sitä tuskin kukaan voi ruveta kiistämään. Aiemmin nuo on olleet ne 29" koon ainoat hyvät puolet kun ei se juna vaan ole kääntynyt. Nykyään se on saatu kääntymään mutta edut on edelleen olemassa. Kyllä, 26" kiihtyy edelleen paremmin ja kiekosta saa joko samalla kestävyydellä kevyemmän tai samalla painolla kestävämmän.

    Jos sillä isolla kiekolla olisi pelkkiä etuja niin kai minullakin sellainen jo olisi, tai siis kaksi sellaista. Jokapaikanhöylänä ajan toki 29eriä mutta varsinainen maastopyörä on edelleen 26" eikä tule ihan heti vaihtumaan koska hirvittää ajatuskin lähteä kampeamaan tuota hulavannetta ahtaisiin paikkoihin.

  22. #3382
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    389
    27.5 vs 29 keskusteluun tulikin hyvin mielipiteitä. Mutta sitten mietityttää seuraava.

    "Höntsäenduroon" ja muihin ajoihin AM-pyörää. Canyonin Spectral Al 7.0 ex mallin meinasin jo tilata, mutta toimitusaika muuttui jälleen elokuun alkuun.

    Löytyykö mitään vastaavaa Spectralia kaltaista jokapaikanhöylää n. 2500 euron budjettiin? Täysiverinen enska (esim. Strive) sitten taas saattaisi olla liian järeä jokapaikanhöyläksi siirtymille? Eniten kiinnostaisi saada tuo Pike keulaksi. (Tai joku muu järeämpi kuin 32) Ajattelin, että jos pyörässä piisais ominaisuudet kauemman vaikka kuski kehittyisikin.

    Vai joutuuko tässä kärvistellä kesän loppuun..
    santei muokkasi tätä : 15.05.2015 at 09.09

  23. #3383
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    211
    Tsekkappa Orange Five? Pike kun on keulilla (mutta muutoin budjettiosilla) niin saattaa päästä hyvinkin liki tota 2500euroa. Siirtymillä ei varmasti ole liian järeä (renkaathan ne kuitenkin tässä kohti määrää kuinka raskasta se eteneminen on) mutta kyvyt taitaa enskahommissa olla ns. riittävät.

  24. #3384
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Yllättävän hyvä poljettava ollut tuo uusi Strive. Oon ajanut sillä ihan normilenkkiäkin siirtymineen ja ei mitään ongelmia esim. verrattuna mun edelliseen Spessun Stumpjumper FSR Evoon. Shapeshifteriä ei ole paljoa tullut käytettyä, mutta molemmista iskareista kun vääntää ne sisäänpäinvaimennukset hitaimmalle siirtymillä, niin kulkee vielä kevyemmin. Tietty mulla on tuo kuitumalli, joka painaa polkimineen vain 13 kiloa suht järeällä Minion DHF/DHR2 -rengastuksella.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  25. #3385
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.031
    Tohon ku vaihdat semisliksin taakse, niin paranee rullaavuus huomattavasti. Joko Minion SS (tulossa), Ikon 2.35 EXO tai Schwalbe Rock Razor (Snakeskin mettälenkkeilyyn, Super Gravity kovempaan ajoon). Mun mielestä päältä voimakkaasti kuvioitu takarengas on aika turha muussa kuin ihan puhtaassa DH-käytössä. Kaikessa muussa käytössä paremmasta rullaavuudesta on enemmän hyötyä kuin paremmasta jarrutuspidosta pehmeällä alustalla.

  26. #3386
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Mulla on kesäksi siihen 2.4" Ardentit molempiin päihin. Tykkään niistä yleisrenkaina ku hullu puurosta. Vähän kyllä himottelis kokeilla jotain tollasta Minion SS:n tapaista rengasta takana, mutta tulee niin paljon ajettua myös lenkkiä tuolla, että pelottaa se vetopidon vähyys ylämäissä.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  27. #3387
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    389
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jooseppi Katso viesti
    Tsekkappa Orange Five? Pike kun on keulilla (mutta muutoin budjettiosilla) niin saattaa päästä hyvinkin liki tota 2500euroa. Siirtymillä ei varmasti ole liian järeä (renkaathan ne kuitenkin tässä kohti määrää kuinka raskasta se eteneminen on) mutta kyvyt taitaa enskahommissa olla ns. riittävät.
    Yhtäkkiä puhelimella katottuna kohoaa hinta valitettavasti lähemmäs kolmea tonnia ja osasarjat vielä tuota canyonin vastaavaa huonommat. Rosella hinta taisi jäädä johki 2600 euroon. Ilman toimituskuluja ja polkimia molemmat. Pitää vielä katsella tarkemmin, mutta yhtäkkiä näyttäisi, että harva tuohon Spectralin 2400 euron hintaan pystyy. Katsotaan katsotaan...

    Strivea nyt kun tarkemmin katsoin nii näytti hinnat alkaen mallilla olevan sama pitkä toimitusaika.
    santei muokkasi tätä : 15.05.2015 at 14.13

  28. #3388
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    157
    http://www.commencal-store.co.uk/PBS...ItmID=15147634

    Miten olis tollanen santeille?

    Saisi ihan kotimaan kautta tilattua.
    http://www.mtbcentre.fi

  29. #3389
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    oobo
    Viestit
    1.827
    Ohhoh, aikast kova paketti kahtee tonttuu.^

  30. #3390
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    389
    Huh! Aika kovan oloinen paketti ja tohon hintaan?! Onko tos joku koira haudattuna? Täytyy kyllä tohon perehtyä tarkemmin heti kun pääsen tietokoneen ääreen.

    Mitenkä toi nyt sitten vertautuu vaikka tuohon Canyonin Spectraliin? Ainut malli mistä olen reilummin tietämystä kerännyt, joten sillä kyselen. AM-pyörä tuokin kai on, joten voisi kuvitella, että soveltuu Spectralin lailla jokapaikanhöyläksi eli ainoaksi pyöräkseni. (?) Että ei mene ns. liian enduroksi/överiksi käyttöön nähden , kun täällä etelä-pohjanmaan lakeuksilla nyt kuitenkin tulee kaikenlaista ajoa.

    Jotain syitä miksi tuo olisi huono ostos? 200 lisää niin saisi nähtävästi tuon V4 version. E: Eli tosiaan V4 on uudempi versio, jossa jotain parannuksia kuten polkutehokkaampi yms. Jousituksessa eri valmistajien osia, Marzocchi ja xfusion.

    Ainut miinus mitä ite keksiin on, että reverbbiä ei ole, mutta senhän nyt voi päivittää tarpeenmukaan vaikka jälkikäteen. Ei todellakaan deal breaker.

    Tossa nyt mitä täpinässä tuli mieleen kysyä. Fiilikset ehti jo vähän laskea kun tuo Spectralin 7.0 ex toimitus tuonne elokuulle näyttää venyvän ja heinäkuuta jo perusmallillakin. Radonin ja Cuben tarjoamat mallit taas pikellä tai vastaavalla nousee yli 2500 euron aika helposti. Tämä kyllä nosti taas fiilikset kattoon!

    Kiitokset roadkingille ehdotuksesta! Nyt joku kehumaan tai vaihtoehtoisesti haukkumaan ko. pyörää.

    Voi toki muitakin vaihtoehtoja ehdotella, budjetti on 2000-2700 välillä, mutta mieluiten halvempi kuin kalliimpi.
    santei muokkasi tätä : 16.05.2015 at 17.32

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •