ElectrobikeGiantGarmin
Sivu 75 / 139 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 25 65 73 74 75 76 77 85 125 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.221 - 2.250 / 4143

Aihe: Canyon maantiepyörä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paskalokki Katso viesti
    Tuossa meni se raja aika pitkälti kun pystyi turvallisesti polkemaan vielä, ettei heittelehdi tmv.
    Jahka pyöritystekniikkasi paranee niin 120 rpm on vielä aivan turvallista tahtia. Kannattaa hiukan opiskella pyöritystä ajelemalla esimerkiksi lenkin päätteeksi pykälän tai pari liian pienellä vaihteella. Lisää aiheesta löytyy "kuntoilu ja ajotekniikka" -osastolta.

Piti ostaa Giantin Defy 1, mutta en ole parin viikon yrittämisen jälkeen saanut mistään suomalaisesta kaupasta edes puhelimen päähän ketään kertomaan, että olisiko jossakin koeajopyöriä. Parin tunnin reissut toteamaan, että pyöriä ei löydy ei paljon napostele.

Joten, vedetään sitten Canyon-linjalle. Katselin, että tuo Canyon Endurace CF 7.0 voisi ainakin osua suunnilleen. Tavoitteena olisi löytää joku mukava maantiepyörä tällaiselle selkävaivaiselle keski-ikäiselle läskille. Mulla on pituutta 178 cm, mitä kokoa suosittelette tuosta?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mannerv Katso viesti
    Piti ostaa Giantin Defy 1, mutta en ole parin viikon yrittämisen jälkeen saanut mistään suomalaisesta kaupasta edes puhelimen päähän ketään kertomaan, että olisiko jossakin koeajopyöriä. Parin tunnin reissut toteamaan, että pyöriä ei löydy ei paljon napostele.

Joten, vedetään sitten Canyon-linjalle. Katselin, että tuo Canyon Endurace CF 7.0 voisi ainakin osua suunnilleen. Tavoitteena olisi löytää joku mukava maantiepyörä tällaiselle selkävaivaiselle keski-ikäiselle läskille. Mulla on pituutta 178 cm, mitä kokoa suosittelette tuosta?
    Kysymys on valitettavasti akateeminen, koska suurinta kokoa lukuunottamatta fillari on loppuunmyyty. Heinäkuuksi voisi saada 8.0-version M-kokoisena, joka saattaisi olla oikeankokoinen, riippuen jalan sisämitasta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mannerv Katso viesti
    S tai M. Itse olen 179cm ja ostin M koon, mutta ehkä S olisi ollut parempi, mene ja tiedä. Satulaputkea näkyy 10cm omalla 84cm inseamilla. Vaihdoin 90mm stemmin niin asento ei tunnu enää niin pitkältä. M:ssä on 15mm korkeampi stack joten ajoasento ei ole ihan niin matala kuin S koossa.

CF 7.0 on loppuunmyyty. CF 8.0 mallia saa kesä/heinäkuun vaihteessa. Katso myös alumiiniversio samalla osasarjalla. Renkaiden leveys ja rengaspaineet vaikuttaa enemmän ajomukavuuteen kuin runkomateriaali. Itse ajan nyt 28mm Duranoilla ja 6,5bar paineilla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Se säätöhän on just hyvä, kunhan sitä käyttää järjellä. Klappaamaton laakeri saavutetaan paljon ennen kuin ruuvin kanta pyöristyy.
    Katsoin sitä Acrossin torx-avaimen pussukan ohjetta tarkemmin ja huomasin että kiristysosissa on merkkiviivat. Idea on ilmeisesti ensin laittaa stemmi mahdollisimman hyvin paikoilleen (itse painoin eturenkaan nurkkaan ja painoin stemmiä alaspäin samalla kiristäen stemmin ruuveja). Tämän jälkeen säätö-torxia kierretään kiinnipäin, jolloin ilmeisesti epäkesko puristaa laakereita toisiaan vasten ja kiristyshelojen merkkiviivat pitäisi olla ohjeen mukaiset. Kannattaa näköjään joskus lukea noita ohjeitakin.
    Maantietä, kelviä ja metsäpolkuja

Tuossa alu Enduracessa on sitten vielä leppoisampi ajoasento johtuen korkeammasta emäputkesta kuin kuituversiossa. Vähänlaisesti on tullut vielä omaan kuitu Enduranceen kilometrejä, toki määrä kasvaa koko ajan, mutta kyllä oma kroppa tykkää tuollaisesta leppoisammasta ajoasennosta. Lenkkien jälkeen ei kropassa mistään muusta paikasta kuin jaloista huomaa viettäneensä satulan päällä useamman tunnin.
    Ride harder - Ride a totally rigid.

Paljonko Endurace CF:ssä on i-lockin lisäksi kaulaputkessa spacereita? Canyonin sivujen tieto 25mm sis. i-lockin ei taida ihan pitää paikkaansa, joissain kuvissa olen nähnyt i-lockin lisäksi 2x10mm+1x5mm spacerit i-lockin päällä.

EDIT: vastaan itse itselleni, Canyon Finland kertoi i-lockin lisäksi spacereitä olevan 25mm. Eli heidän sivuillaan asia on ilmoitettu väärin.
    Warlord muokkasi tätä : 13.05.2015 at 12.10
    - Heavy Metal will never die!! -

Canyon Endurace CF custom

Sellanen 42mm näyttäisi olevan yhteensä, mitta heittää vähan kamerankuvassa, mutta mittasuhteet näkyy tästä. Spacerit siit 5,10,10,iloc

Lähempänä kuin koskaan. Tilatessa Endurace AL 6.0 näytti toimitusajankohta olevan vko22. No nyt tuli mailia, että on kuriirilla tulossa eli ensviikolla (21) täällä. Etuajassa siis jee
    Ahneella on kehno loppu.

Minä pistin 23.4. tilauksen sisään Ultimate AL SLX 9.0:sta ja keskiviikkona 13.5 oli pyörä käsissäni. Pari lyhyehköä lenkkiä olen ehtinyt ajamaan, lähinnä ajoasennon säätämistä ja muuta totuttelua mutta kyllä cycloon verrattuna tuntuu hyväkulkuiselta ja herkältä mankelilta.

Hyvä, että joillakin menee toimitus putkeen. Oma Endurace cf 9 sl tilattu huhtikuun alussa ja viimeisimmän tiedon mukaan juhannuksen jälkeen toimitus. Kolme kuukautta....

Viikon etuajassa

Stemmi vaihtuu 80mm->100mm ja takapakaksi tulee 11-23. Mulla cyclossakaan ei ole noin harvaa mikä tuossa tuli mukana.
    Ahneella on kehno loppu.

11-23 pakalla on sitten ketjun lyhennys edessä. Toi pitkä häkki on jännän näkönen kun se on siellä pakan takana zigzagissa . Mullakin on lyhennys vielä tekemättä.

Tuleekin 12-25 pakka. Ja niin tietysti pitää ketju lyhentää, normi juttu
    Ahneella on kehno loppu.

N. 5 cm lähti 12-25 pakalla pois. Ketjulukon vierestä meni Letzynen minitoolin ketjukatkurilla ihan kivasti poikki. Nyt on totakin kokeiltu. Jatkossa mullakin normijuttu .

Olen vaihtamassa 11-32 pakkaa 12-25 pakkaan, paljonko pitäis ketjua lyhentää?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jaegerhog Katso viesti
    Eihän sitä ketjua ole pakko lyhentää vaan halutessaan sen voi tehdä. Säästyy vähän painoa, toki jos tuntuu että 11-32 pakkaa vois sittenkin tarvita niin jättää rauhassa ketjun ennalleen.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jaegerhog Katso viesti
    Näillä ohjeilla ainakin itse olen onnistunut: http://www.parktool.com/blog/repair-...-length-sizing
    Einarin polkupyörä - http://youtu.be/ZWnFCTu2ZHA

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jalgratas Katso viesti
    Näillä ohjeilla ainakin itse olen onnistunut: http://www.parktool.com/blog/repair-...-length-sizing
    Kiitosta, hyvä artikkeli, takavaihtaja menee samalla vaihtoon, long ei taivu kuin 28-32 rattaisiin.

Canyonilta sellainen tarjous ultegra di2 pyöristä että joku varmaan ostaa ja vaihtaa osat päikseen omasta pyörästään ja myy pyörän sitten eteenpäin: https://www.canyon.com/en/outlet/lis...ory=road-bikes

Paitsi onko runko di2 only?

Se on täällä - ja just silloin kun luvattiin Lähes yllätin itseni sohvamekaniikon taidoillani vaikka eturenkaan sovittamisessa jarrun väliin olikin pieniä erimilisyyksiä...

Satulaa en vielä laittanut paikalleen kun en löytänyt suoraa ohjetta tolpan kiristyksen momentille. Löytyykö asiantuntijoilta tähän "hihavakiota"? Tolppa on siis perus-VCLS.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tjm Katso viesti
    Se on täällä - ja just silloin kun luvattiin Lähes yllätin itseni sohvamekaniikon taidoillani vaikka eturenkaan sovittamisessa jarrun väliin olikin pieniä erimilisyyksiä...

Satulaa en vielä laittanut paikalleen kun en löytänyt suoraa ohjetta tolpan kiristyksen momentille. Löytyykö asiantuntijoilta tähän "hihavakiota"? Tolppa on siis perus-VCLS.
    Huomasithan jarrussa vivun, jolla paloja saa vähän kauemmaksi toisistaan?

Satulatolpan kiristysmomentiksi voisi riittää 7Nm. Lukeeko siinä kiristyspannassa mitään? Muista laittaa kitkatahnaa väliin.

Tahnaa väliin ja n. 6 Nm. Jos on oikein kevyt kuski, niin voihan se pysyä vähemmälläki. Muistaakseen siinä pannassa oli jo suositus momentti, mutta en oo iha varma.

E: hidas.

Avaa se paksu ohjekirja sivulta 98 ja käytä mukana tullutta momenttiavainta. Siellä ohjekirjassa on kaikki suositellut momentit lueteltu.

ketti Guest
    En lyhentänyt ketjua kun vaihdoin 11 - 25 pakan alkuperäisen 32:n tilalle Endurace CF:ssäni. Toimii kuin junan vessa.

Olen arka ehdottomille väitteille. Mihin logiikkaan perustuu väite, ettei toimisi alkuperäisellä ketjulla? Tai tarkemmin väite, että ketjua tulee (!!) lyhentää? Jos pienin ratas on samaa suuruusluokkaa kuin ennenkin ja jos suurin ratas ei olekaan niin suuri kuin aiemmin, niin miten se voi vaikuttaa toimivuuteen edes teoriassa, sitä en ymmärrä. Muotipoliisi pamputtaa kun takavaihtaja on ylämäessä väärässä kulmassa? Diskataanko minut visvakullenin (heh) mäessä Vätternrundanissa?

Miksi uusi ja toimiva takavaihtaja pitäisi vaihtaa lyhyempään? Rahan tuhlaamisen ja turhan työn tekemisen ilosta?

Jos olen väärässä ja täydellinen toimivuus minulla on silkkaa sattumaa, niin opastakaa minua.

Saa sen ketjun toki lyhentää. Näin meinasin kuitenkin ajaa ne tonnit mikä ketjun ikä nyt sattuukin olemaan. Sitten laitan oikeanmittaisen ketjun. Ehkä.

Painossa otan takkiin muutaman ketjulenkin verran. Vähemmän kuin lihoin eilen turhalla pullakahvilla.
    ketti muokkasi tätä : 27.05.2015 at 11.14

Kuka on väittänyt ettei toimisi? Ei ainakaan viime sivuilla kun aihetta sivuutettu. Erikoinen avautuminen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Eihän sitä ketjua ole pakko lyhentää vaan halutessaan sen voi tehdä. Säästyy vähän painoa, toki jos tuntuu että 11-32 pakkaa vois sittenkin tarvita niin jättää rauhassa ketjun ennalleen.

Ihan hyviä kysymyksiä kettillä. Jos takavaihtaja toimii ongelmitta, ei tuota ole minun mielestä syytä vaihtaa. Lyhyt takavaihtaja kiristäisi ketjua hieman enemmän (vähemmän vipuvartta), mutta huomaakohan tuota käytännössä. Shimanon dokumenttien mukaan pitkä ja lyhyt takavaihtaja ovat häkkien pituutta lukuunottamatta identtiset. Esim: http://si.shimano.com/php/download.p...6800-3608B.pdf

Edit: Puhuin potaskaa. Onhan näissä kahdessa vaihtajan pituudessa omat varaosanumerot jouselle.
    kalasatu muokkasi tätä : 27.05.2015 at 17.52

ketti Guest
    Hyvä JohannesP nyt lukee edellisen sivun uudelleen ihan rauhassa. Mikä ihmeen herne meni nenään?

Edellisissä postauksissa on ihan suoraan väitetty, että takavaihtaja pitää vaihtaa, ketju pitää lyhentää, ja kysytty paljonko sitä pitää lyhentää. Arctic Biker viisaana miehenä sanoi sentään että pojat, höpö höpö.

Erityisesti vaihtajan vaihtopakkoväite ihmetyttää, kyseinen häkki on kirjoittajan mukaan tarkoitettu isommille rattaille. Niin on tehdas tarkoittanut, eli siinä on kapasiteettia isolle rattaalle, eikä pitkää häkkiä kannata välttämättä ostaa ja asentaa jos tarkoitus on käyttää kapea-alaista pakkaa. Toimiihan se pitkä häkki alkuperäisen pakan toiseksi ja kolmanneksi suurimmilla rattailla kuitenkin hienosti.

Totta kai, ulkonäkö saattaa olla joillekin perusteltu syy vaihtaa häkki, en kritisoi sitä. Pikkupakalla ja alkuperäisen mittaisella ketjulla pitkä häkki toki roikkuu alaspäin kuin metrinen vehje hevosesta.
    ketti muokkasi tätä : 27.05.2015 at 22.05 Syy: sivun

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Keskiäkäinen lohjalainen Katso viesti
    Huomasithan jarrussa vivun, jolla paloja saa vähän kauemmaksi toisistaan?

Satulatolpan kiristysmomentiksi voisi riittää 7Nm. Lukeeko siinä kiristyspannassa mitään? Muista laittaa kitkatahnaa väliin.
    Kiristyspannassa ei lukenut mitään eikä kalasadun mainitsemassa isossa kirjassa ainakaan omaan silmään osunut juuri tätä momenttia. Mutta mennnään sillä 6-7Nm väännöllä ja tahnalla.

Sitten tuli seuraava epäilyksen kohde ohjaustangon kanssa. Siihen oli paketissa kääräisty muovi about niille nurkille, josta se laitetaan stemmiin kiinni. Kasauksen kiimassa vain tempaisin sen pois ja tyytyväisenä ruuvailin kiinni. Jälkikäteen tulikin ikävä tunne että oliko se ihan tarkoituksella siinä jäämässä stemmin clampin alle?

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •