ilmora muokkasi tätä : 11.05.2015 at 08.55
Aivan, ei voi paahtaa normaalia tyhjäkäyntinopeutta jaetuilla väylillä. -> ajoradalle
Tänään olin taas paska autoilija, pyöräilijä ajaa pyörätietä tien suuntaisesti kunnes suojatien kohdalla johon olen auton kanssa juuri tulossa koukataan suoraan vauhdista ilman mitään suuntamerkkejä.. no ei siinä ollut aikaa edes jarrutella, joutui pyöräiliä tekemään stopin ja kun peiliin vilkaisin niin palautetta tuli selkeästi.
Olisiko sitten fiksumpaa jättää väliin, harvemmin ne kulkuväylät on tarkoitettu pelkästään 50km/h kulkevia polkupyöriä varten. Ei sitä kapearenkaista maantiepyörää kukaan kuule vasta kun se on kohdalla. Sitten ajoradalle jos ne haamuilijat häiritsee.
Tämä siksi kun itsekkin siellä joskus haamuilen ja ei ole ihan ensimmäinen kerta kun 3cm päästä suhahtaa fillari ohi ja jotain keskaria tai huutelua perään.. siltä kuskilta siis, ei ole silmiä selässä valitettavasti
On siellä niin paljon yksinkertaisesti välinpitämätöntä porukkaa, ettei aina auta, vaikka miten mekkaloisi.
Eilen jo lyhyellä lenkillä tuli monta urpoa vastaan. E-Haagassa Vihdintien Siwan kohdilla Espoon suuntaan käveli pari tyyppiä pyörätiellä. Kelloa ei ole, kun ostin XXLstä kellon, joka ei sovi tankoon, mutta huusin kovaan ääneen mimmeille "pyörä tulee takaa!". Ei mitään reaktiota. Eivät lopulta edes yrittäneet väistää.
Samalla Vihdintiellä toiseen suuntaan alamäki ennen Mannerheimintietä. Otin kunnon vauhdit alamäkeen (etenkin kun sitä seuraa ylämäki) ja näen, että tyhjälle kevlille tulee Vihdintien yli 2 parikymppistä kundia. Eivät pyörätielle kävellessään katso tuleeko pyöriä, eivätkä keskustelultaan kuule huutoani, eivätkä jarrujen vinkunaa. Kävelevät suoraan pyörän eteen juuri kun tulen kohdalle. Tässä vaiheessa olin jo tiputtanut vauhdin pois onneksi, sillä jos olisin vasta tossa kohtaustilanteessa jarruttanut olisin auttamatta mennyt miehistä läpi.
Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
-team Söpöshox
On aina syytä hiljentää roimasti vauhtia kun vastaan tulee pieniä janttereita joko takaraivo tai naama edellä. Asiaa auttaa vielä se, että ottaa erittäin aikaisin oman ajolinjansa mahdollisimman reunassa vasttakkaiselta puolelta väylää pesueen suhteen. Varsinkin naama edellä vastaan tulevat näyttävät erittäin huojentuneilta kun 'trikoourheilija' selvästi osoittaa huomanneensa, huomioineensa sekä valinneen marssijärjestyksen. Marssijärjestys varsinkin on tärkeä, koska silloin äiti/isä pystyy helposti komentamaan lapsensa pois törmäyslinjalta.
Erinäisiäkin kertoja olen saanut helpottuneen kauniin hymyn näiltä äideiltä vastapalkaksi.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Itselleni ei tule mieleenkään ottaa kunnon vauhteja alamäessä tai tasaisella, jos tiellä on risteyksiä tai siihen tulee pihateitä tms. En luota lainkaan siihen, että sivutieltä tuleva autoilija, pyöräilijä tai kuka tahansa katsoo sivuille kelville tullessaan. Mitä hiljaisempaa vauhtia tulet ylämäkeen, niin sitä kovemman treenin saat ylämäessä
Alamäkeen saa helposti 50 km/h ja aika harva tiellä liikkuja katsoo esim. ylämäen päälle asti tuleeko sieltä pyöräilijä vaan monesi katse käy lähempänä itseä eli ei nähdä mäen päälä olevaa, vaikka katsotaan sivulle.
Se on yksi syy miksi autoilijankin tulisi ajaa nopeusrajoitusten mukaan. Arvio siitä milloin sivusta tuleva on kohdalla menee pahasti pieleen, jos toinen arvioi vauhdin väärin.
Pari kertaa olen ollut tilanteessa jossa olen ohittanut lapsiryhmän ennen mutkaan ja vastaan ajaa alamäkeen pyöräilijä varsin kovaa vauhtia ja olen huikannut, että lapsia mutkan takana. Toiveena on ollut, että pyöräilijä hiljentäisi hieman. Lasten kanssa tulee olla todella varovainen ja lapsen/lasten kanssa liikkuva aikuinen voi hyvinkin olla keskittynyt lapsiinsa eikä huomioi muuta liikennettä. Niin ei toki pitäisi olla, mutta niin se vaan on.
Ihminen on hyvin huono keskittymään enempään kuin yhteen asiaan kerralla.
Vauhti alas, jos on tuollaisia katraita edessä. Hidastamalla ei menetä montaa sekuntia, mutta hidastamatta jättämisellä voi olla vakavat seuraukset.
Olen aika varma, että jokainen foorumilainenkin on ollut joskus ajatuksissaan liikenteessä, kaupassa käydessä tms. jolloin ei ole huomioinut ympäristöään tai tutun tavatessa on jäänyt juttelemaan keskellä käytävää sen sijaan, että siirtyisi jonnekin syrjemmälle. Emme toimi aina kuten pitäisi ja jokaisen tulisi tiedostaa se, että muut tiellä jne. liikkujat eivät aina huomioi ympäristöön ja sen takia vastuu on kaikilla tiellä liikkuvilla.
Näin ainakin itse ajattelen. Toki vastuukysymykset menevät yleensä lakikirjan mukaan ja joskus tulee eteen tilanteita joita ei voi ennakoida, mutta niitä tulee todella harvoin.
^^ Risteys on risteys ja toki pitää hiljentää niihin, mutta siinä mistä pojat eilen tulivat ei ollut mitään laillista ylityskohtaa. Tottakai suoralla tiellä alamäkeen mielellään polkee vähän kovempaa, kun näkyvyys oli hyvä joka suuntaan, eikä missään näkynyt ketään muuta, kuin nämä 2 sankaria, jotka ylittivät 2 autokaista, viheriön ja 1 kevlin tullakseen pyörän eteen. Ei toki tahallaan tulleet eteen, mutta harvinaisen ajatuksissaan kun autotietäkin ylittivät!
-team Söpöshox
Ei minua itseasiassa tuo noiden kundien tarkkaamattomuus niin härinnyt, vaikka se olikin heille itselleen hyvinkin vaarallista, mutta he eivät tahallaan tulleet eteen ja pahoittelivat, kun hoksasivat tulleensa. mutta noiden aiemmin vastaantulleiden naisihmisten käytös kyllä nyppii, kun vieressä kävelytie, eikä selkeästi aikomustakaan sinne siirtyä kuullessaan pyörän tulevan. Ei ole itseasiassa kertaakaan mulle tullut miespuolinen (lapsia ei lasketa) tahallaan eteen, harvemmin naisiakaan.
Kyllä nuo ajatuksissaan kulkemiset vielä jotenkin ymmärtää, Itsekukin joskus hyppää bussista ulos ajatuksissaan tms. mutta tahallista edessä heilumista ei, eikä pidäkään aikuisilta ihmisiltä.
-team Söpöshox
Voi vit. Kävin tänään pitkästä aikaa läheisen ison kirkon läpiajelulla Hirvensalon kiertoon päästäkseni. Mennessä Puistokatua, jonka varrella yksisuuntainen väylä kelvillä fillareille. Vastapalloon tuli jengiä niin, että hetken jo epäilin, onko yksisuuntaiset kadut vaihtaneet ajosuuntaansa. Ei ollut merkkien mukaan. Pahin kohta Martinsillan ylitys, jossa tunnetusti noin metrin väylä fillareille. Vastavirtaan fillaria koko ajan, jopa kahta rinnakkain.Ja paluumatkalla sama homma Koulukadulla. (Myllysillan leveys helpottaa vastaantulijoiden suhteen). Näitä kahta samansuuntaista katua erottaa noin sata metriä eli kortteli. Ja pakko ajaa vastapalloon?!!! Ei jaksa/viitsi/feng shui huono kiertää sitä sataa metriä ylimääräistä vs. lyhimpään optimaaliseen FILLARILLA? Pääsisi ylimääräistä rasvaa palamaan? Kuluisi minuutti enemmän matkaan? En edes halua yrittää ymmärtää loppujen lopuksi.
![]()
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
Pari pientä eiliseltä lenkuralta:
- Pitkä alamäki Espoossa, kelvi, hyvä näkyvyys, suojatieltä notkossa tulossa vanhemmat ja kaksi lasta kelville. Arvioin, että olen samoja aikoja notkossa. Niin olin. Oli pakko tiputtaa nollavauhtiin, koska levittäytyivät koko kelvin leveydeltä suojatieltä kelville astuttuaan. Autoja täytyy siis varoa, muuten voi olla kuin Ellun siipieläimet. Annoin palautetta. Ja kyllä, aina skidejä tai koiria nähdessäni kello kilkkaa ja nopeus tipahtaa. Vaaraluokka ei juuri yhtään.
- Urheilukadun punapäällysteinen pyörätie. Aiemmista kokemuksista tiedän pyörätien olevan erittäin vaarallisen. Nyt tulin pohjoisesta ja näin dösän pysähtyneen levikkeelle pyörätien viereen. Arvioin, että joku sieltä tupsahtaa eteen, joten vauhdit alas. En osannut ottaa tarpeeksi huomioon ajokaistaa samaan suuntaan ajanutta maasturia, joka oli kurvata pyörätielle eteen ennen linja-autoa. Pelireissulta tulevaa tytärtään oli varmaan noutamassa ja hivenen kiire. Kovasti se jarrutti ja pysähtyi pyörätietä ennen. Säikäytti pahasti. Heristin sormea. Tyttöjä tuli dösästä, valmentaja varoitteli pyöräliikenteestä, minä siihen, että minä olen väistämisvelvollinen. Urheilukatua pyöräilevä - varo koko ajan sivulta tulevia autoja. Autoilijat eivät osaa ajatella tulevansa pyöräliikenteen eteen, etenkään kun on jo seuraava liike mielessä, kiire treeneihin tai lapsen nouto. Et tule huomaamaan mikä iski. Vaaraluokka punainen.
- Ihme ja kumma Espoossa ei kukaan kurvannut ajokaistalta eteen, mitä nyt pari kertaa joutui etäältä heiluttelemaan kättä korkealla "täältä tulen, menen tuosta yli", kun näin viereisellä kaistalla valmistautuvan kääntymään.
Halloo halloo muokkasi tätä : 11.05.2015 at 22.08
Tänään piti aueta aivan lievästi oman genren edustajalle. Mikä ihme siinä on, että kapeiden kaksisuuntaisten pyöräkaistojen keskustassa pitää valoissa tunkea aina kaksi riviä rinnan odottamaan kun ei sen nopeammin kuitenkaan pääse eteenpäin? Aiheutuupahan vain ongelmia kun vastaan on tulossa kaksi samanlaista idioottien jonoa.
Olin vielä kahden muksun kärry perässä musiikkitalon edessä Töölönlahdenkadun valojen vaihtumista odottamassa kun yksi näitä imbesillejä saman lajin edustajia tuli siihen viereen norkoilemaan. Kyselin josko kaverilla on niin kiire ettei malta jonossa edes ylitystä tehdä. Ei kyllä riittänyt kaverilla ylityksen jälkeen reisiä pysyä perässä. Että silleen tällä kertaa tätä omaa väkeä...
Näitä on ydinkeskustassa kaksi vakiopaikkaa, Musiikkitalon nurkka ja vielä pahempana aamuisin Mikonkadun ja Kaivokadun risteys.
Kaipaan jo talvea niin.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Pyöräkaistalla ei kai sentään pitäisi olla vastapuolella samanlaista riviä (ajamassa väärään suuntaan).
Tämä on huvittava piirre tällä palstalla. Siellä missä muuten tekstistä selviää konteksti eikä siten väärinkäsityksiä voi syntyä eikä varsinaisen asian ymmärtäminen vaikeudu kuin tahallaan väärin ymmärtämällä, takerrutaan sanamuotoihin ja määrittelyihin.
Kommentin voisi käsittää pieneksi sarkasmiksi tai kauniiksi kuittailuksi jos se olisi varustettu hymiöllä vaan tässä tapauksessa kommentista saa toisen kuvan.
Jonkun risteysonnettomuuden tai väistämisvelvollisuuskeskustelun osalta tärkeää on määritellä esim. onko tapauksessa pyörätien jatke, suojatie vai mikä. Tässä tapauksessa ei - vaan ok, seison korjattuna. Kyseessä oli siis pyörätie ja risteyksessä pyörätien jatke.
Tämä ei ole ehkä kaikkein relevantein avautuminen ja vähän OT myös, mutta joskus olisi hyvä ottaa omat lasit pois päästä ja katsella asioita toisten lasien läpi- myös tällä foorumilla.
Mainittakoon, että tänä aamuna taas sama homma, tällä kertaa tosin toiseen suuntaan. Kaikkein huvittavinta oli, että kaveri tukki samalla autolta pääsyn Hakasalmen huvilan pihatielle, joka sinänsä ei ollut rike - autolla on aikaa odottaa - mutta turhaa liikenteen haittaamista. Kun mainitsin siitä sai hemmo sekoilukohtauksen kun ei enää tiennyt mihin oikein pääsisi. Jono oli jo täyttynyt eikä väliinkään päässyt.
Tänä vuonna on ihmeellisesti jäänyt sellainen tunne, että autoilijoiden käyttäytyminen pyöräilijöitä kohtaan on siistiytynyt. Yksittäistapauksia löytyy toki edelleen, kuten kevään lenkeillä on saanut huomata: kevään eka lenkki ja pakollinen taajamasiirtymä ajokaistalla: ajomatkaa kotoa 500 m ja ensimmäinen homo-huutelu auton ikkunasta![]()
Maanteilläkin ilahduttavasti useampi väistää reunalla kulkevaa pyöräilijää reilulla pelivaralla.Poikkeuksena lievästi kärjistäen nämä perheenäidit punaisella VW Golf farkulla:keltainen sulkuviiva,ei vastaantulevaa liikennettä; missään tapaukessa keltaista viivaa ei voi ylittää vaan viistetään sitten pyöräilijää kolmen sentin päästä 95 km vauhdissa. Tätä on vaikea käsittää.
Tämän kauden ehdoton huipennus: viime sunnuntaina vt13 savitaipaleella: miuta heitetiin ohiajavasta Audista metallisella sikarilaatikollaEipäs osunut! Rekkaria en ehtinyt nähdä.
-Täydellinen amatööri-
Tuplakeltainen viiva on kieltämättä hankala paikka etenkin jos autoilija haluaa noudattaa lakia pilkuntarkasti. Yksi vaihtoehto pyöräilijällä on tietenkin turvata itsensä ajamalla niin oikealla kuin on turvallista, eli keskellä kaistaa, niin että epäturvallinen ohittaminen on mahdotonta. Suomen takapajuisuuden huomioiden tästä oletettavasti tulee semmoinen poru ja hampaan kiristys että vastaavaa ei ole nähty sitten talvisodan.
Vähän OT, mutta olen tässä viimosen kahden viikon aikana ajellut Suomen maanteita pohjoisimmasta kohdasta lähes eteläisimpään ja sillä välillä lähes 6000km ja 2000km on tulossa tässä lähipäivinä.
Matkaa hidastaneet / ongelmia aiheuttaneet fillarit = 0 (Fillareita on tullut vastaan muutama, mutta niistä pääsee ohi niin helposti, ettei asiaa oikeastaan edes noteeraa)
Matkaa hidastaneet / ongelmia aiheuttaneet kävelijät = 2
Matkaa hidastaneet / ongelmia aiheuttaneet rekat / kuorma-autot = näitä on niin lukemattomia ettei jaksa edes laskea. Rekoissa ja kuorkeissa on lisäksi ongelma, että niistä on todella hankala ajaa ohi ilman ohituskaistaa (etenkin jos aikoo noudattaa nopeusrajoituksia).
Lisäksi ongelmia ovat aiheuttaneet autoja ajavat vanhukset, rattijuopot ja (ilmeisesti) juuri kortin saaneet.
Herää ajatus, notta olisiko maanteillä ajavien pyöräilijöiden uhka ehkä hieman liioiteltu? Tuntuu, että ihmiset reagoivat hieman voimakkaasti kun otetaan huomioon todelliset kohtaamismäärät...
Tyyppi yritti kiilata mut autolla ojaan ja sitten kävi käsiksi, koska näytin hänen takapenkillä olleelle 1v lapselle vaarallista ajamista.
Siis ajoin helatorstaiaamuna omalla kaistallani muuten tyhjällä tiellä.
Ai että. Varmaan paha olla, jos asuu Lakistossa ja inhoaa pyöräilijöitä. Vähän niinku se Bodomin rannalla asuva golf-alan yrittäjä.
Edit: Äh. Iham väärä topicci. Eihän siellä ole kelvejä lähelläkään. Sori.
Ehkä kyseessä on sama ilmiö kuin sähkömaastopyöräilyaiheessa täällä? Halutaan nähdä se pahin uhkakuva ja mennä sen mukaan.
Minustakaan maantien laidassa yksinään fillaroiva kaveri ei ole minkäänlainen ongelma. Pienemmällä tiellä voi joutua joskus vähän hidastamaan, jos ei ole ajettavaa piennarta, eikä näkyvyyden puutteessa voi ohittaa reilusti vastaantulijan puolelta. Mutta se nyt on niin pieni muutaman sekunnin kestävä ongelma, ettei sillä ole mitään merkitystä.
Isompi lenkkiporukka pari rinnan ja kymmenen peräkkäin alkaa jo olla eri asia. Siinä voi joutua matelemaan perässä pidemmänkin matkaa, jos huono tuuri käy. Ei sekään niin suuri ongelma ole, että kauheaa murhetta aiheuttaisi ja itse pystyn hyvin elämään asian kanssa.
Mutta jos siitä lähdetään edelleen hakemaan sitä pahinta uhkakuvaa sähkömaastofillarityyliin, niin kohtahan kaikki ajoradat on täynnä fillaristeja, eikä kukaan pysty enää ohittelemaan niitä loputtomia jonoja ja kaikki liikenne sujuu hitaimman fillaristin vauhtia.
Korostan nyt vielä, että itse en usko siihen. Mutta voin kuvitella, että moni näkee asian oikeasti niin.
^^ Koitan itse ajaa aina mahdollisimman reunassa jolloin haitta autoilijoille olisi mahdollisimman pieni. Todella kiva että sitä "arvostetaan" sitten viistämällä ohi peilillä hipoen. Maanteillä kun nopeuserokin pyörä vs. auto on suuri, niin hankala käsittää miksi jotkut kokevat pyörän ohittamisen niin haastavaksi. Mitä tulee sulkuviivaan, niin autoilijat eivät sitten yllätten koe ongelmaksi ohittaa traktoria tai puimuria keltaisella viivalla, jos vastaantulijoita ei oleSikäli tuntuu käsittämättömältä että fillaria on sitten oikeus viistää senttien päästä.
Suomalaisen luonteen tuntien, jos otat maantiellä fillarilla paikan keskeltä ajokaistaa koittaen pakottaa takaatulevat turvalliseen ohitukseen...ei tule onnistumaan. Ohitetaan jälleen niin läheltä kuin mahdollista, tulee luultavasti tööttäilyä takarenkaassa ja lasinpesunesteet päälle.
-Täydellinen amatööri-
Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff
"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."
Tapasin lenkillä tänään noin 50-vuotiaan rouvan ja hänen pienen ruskean koiransa tuossa Arabianrannan tienoilla. Matkasimme samaan suuntaan ja kohtaamiseemme oli muutama kymmenen metriä rouvan vilkaistessa taakseen. Havaitessaan lähestyvän pyöräilijän hän alkoi siirtyä tien oikeasta laidasta vasemmalle. Hyvin siitä mahtui ohi, mutta jostain syystä rouva alkoi huutelemaan liian läheltä ohittamisesta. Päätin palata takaisin juttelemaan. Kerroin, että ohitus oli aivan turvallinen ja sivuttaisetäisyytemme oli riittävä, mutta se toki olisi ollut suurempi, jos hän ei olisi lähtenyt vaeltamaan vasemmalle. Rouva jatkoi huutamistaan ja totesi, että hän saa liikkua missä häntä huvittaa. Kerroin, että näin toki on, eikä kukaan ole muuta väittänytkään, mutta jos häntä ahdistaa ohittavat pyöräilijät, niin hakeutuminen lähikontaktiin ei välttämättä ole tarpeellista. Tässä vaiheessa hän käski lopettamaan pään aukomisen ja kun kerroin, että rouva tässä lähinnä päätään aukoo, niin hän käski minua häipymään. Lähdin jatkamaan lenkkiä, kun seura ei ollut kovin miellyttävää. Hän on varmaan seuraavalle entistä vihaisempi, pahoitteluni.
siis vaaratilanteesta jonka toinen osapuoli aiheutti? Pyytääkö mersukuskit useinkin anteeksi rekkakuskeilta, jotka läväyttävät kylkeen kolmion takaa?
Kirjanmerkit