Joo no voiha neki vetää punasia päin ne jalankulkijavalotMut totta, toi videokin on taas sellainen että kellekään ei aiheutunut mitään vaaratilannetta. Mutta kun ahdistaa pyöräilijät!
Video oli siis tästä ryhmästä: https://www.facebook.com/groups/1455518094723683/
Se on vähän että elää jossain intternetin intellektuellikuplassa kun tsättäilee vaan tietyillä foorumeilla ja irkissä. Sitten kun tutustuu tuohon keski-ikäisempään ja yksinkertaisempaan puoleen facebookista niin kyllä siinä palautetaan äkkiä maan pinnalle. Miten paljon mahtuu yhdyssanavirheitä yhteen lauseeseen, miten hankalaa on luetn ymmärtäminen ja miten paljon pieneen kaljamahaan mahtuu vihaa, aijjai![]()
Tsätti: #fillarifoorumi @IRCNet
Mulla on kyllä isompi kynnys ajaa fillarilla autojen punasiin tollasessa tilanteessa (ellei sitten ole samaan suuntaan vihreät jalankulkijoille) .. tai vaikee sanoo kun ei osaa ittee kattoo tuolta kameran takaa.. pitäs varmaan liittyy tohon ryhmään. Tai sit ei ..
Se on ihan sama missä surffaa, kyllä selkeästi huomaa ryhmästä riippumatta että jokainen ajaa vain omaa etuaan. Oli kyse jalankulkijoista, pyöräilijöistä, autoilijoista tai vaikka helikopterilentäjistä tai marjanpoimijoista.
Tälläkin foorumilla aika kärkevää keskustelua ja yleistystä pyöräilyn alalajien kesken, otettakoon nyt esimerkkinä noi sähköavusteiset maastopyörät.
Niin no olishan se aika hölmöä vaarantaa itseään, autolla vaarantuu vain muut, joten itsekäs ihmiseläin toimii noin.
Mutta kyllä on taas kevät ja hirveä ulina pyöräilijöiden käyttäytymisestä. Vaikka pyöräilijän törttöillessä vaarantaa hän usein lähinnä itsensä. Tuossakin on aika iso ero autolla törttöilevään.
Nämä kevätulinat mielessä olen pari viime viikkoa ihan yrittänyt kyylänä tarkkailla auton ratista näitä reikäpäisiä työmatkatempoilijoita. Kun en ole koskaan auton ratissa kokenut pyöräilijöitä ongelmallisiksi, mutta pyöräillessä ongelma-autoilijoita kyllä riittää. Ajattelin, että jospa nämä valittajat ovat vaan kovia kyttäämään ja tarkkailevat silmä kovana, mitä siellä puolen kilsan päässä tehdään, vaikka ei kenenkään muun ajoon joku pieni sääntöjen rikkominen vaikuttaisi mitenkään. No en ihan onnistunut. Parin viikon kyyläilyn tuloksena olen bongannut vain lukuisia auto vs. pyörä vaaratilanteita, joissa autoilija on se törttöilijä. Eli sitä samaa settiä, mitä satulassakin kohtaa jatkuvasti: kääntyvä auto jyrää päin, kolmion takaa hidastamatta & katsomatta oikealle, pysäytetään suojatien päälle jne. Tuon parin viikon aikana en onnistunut bongaamaan ensimmäistäkään pyöräilijän törttöilyä, vaikka päivittäin osa ajoista tapahtui ainakin melkein paljon parjattujen hipsterifiksiheebojen ytimessä Helsingin keskustan liepeillä.
No kyllähän mä sen jo entuudestaan tiesinkin, noi ulisijat nyt on vaan pääasiassa niitä keski-iän selvästi ylittäneitä laiskanpulskeita ja saamattomia katkeroita. Röyhkät ja Lehtiset, mitä näitä nyt viime päivinä on ollut... Surullista, että niiden turhalle vaahtoamiselle annetaan niinkin suuri näkyvyys. Katkeroituisivat vaan lisää siellä peltikoppinsa pimennossa, kun ei oma puntti enää nouse entiseen malliin.
Viitaten huomautukseeni punaisia päin ajamisesta - surullisen vihamielinen suhtautuminen siihen että toivoisin että kaikki noudattaisivat yhteisiä sääntöjä, ei vain niitä jotka sattuu milloinkin sopimaan päivärytmiin.
Ei voi oikein vaatia että muut käyttäytyvät jos ei itse pysty näyttämään esimerkkiä, kaikenlainen hölmöily liikenteessä antaa vain lisää bensaa liekkeihin kun muutenkin pyöräilijät on jo vihalistoilla.
Ajelin autolla tänään iltapäivällä Pohjois-Espoossa, lähinnä Nuuksiossa päin. En tiennytkään, että vaikka hyväkuntoinen ja tyhjä kelvi on vieressä, niin maantiellä saa ajella keskellä kaistaa keräten jonoa (ja varmasti vihaa kaikkia pyöräilijöitä kohtaan), jos paidassa komeilee jonkun fillariseuran logo ja muutama mainos. Näitä oli valitettavan monta, vaikka itsekseen ajoivatkin.
Punasiakin on monenlaisia .. keskellä yötä tyhjällä Merituulentiellä punaisia muutaman sadan metrin välein jotka vaihtuvat autolle automaagisesti mutta fillarilla pitäisi pysähtyä painamaan nappia ...
Olen kyllä itse vähän rauhoittunut mutta aikoinaan kun tuli pörrättyä keskustassa ja meni varmaan 50 valot päivässä ei vaan jaksanut ... silloin ei ollut sukkiksia.
Tuntuu että jossain Hollannissa ja Saksassakin aika hyvin noudatettiin valoja, Malmössä oli samanlainen meininki kuin täällä mutta fillareita moninkertaisesti asukaslukuun nähden ja kaikenlaisia hienoja ideoita kuten omat valot fillareille ja pääsi nopeasti etenemään.
Smo muokkasi tätä : 11.05.2015 at 09.49
Tärkeä paikka on myös Töölönlahdenkadun ylityskohta Karamzininkadun kohdalla Finlandia- ja Musiikkitalojen takana. Siinähän ei pyöräilijöillä ole mitään etuoikeutta autoihin nähden. Silti siinä ajetaan kuin heikkopäiset ja näköjään bussikuskit ovat oman mielenrauhansa takia alkaneet pysähdellä jopa pyöräilijöiden takia.
Kaiken huippu oli kaveri, joka tuulipuku kahisten tuli takaani kuin tuulispää kun olin pysähtynyt suojatien eteen päästääkseni pari kävelijää. Törmäysjälki ei olisi välttämättä eronnut paljoakaan vaikka törmääjänä olisi ollut auto. Tulisi taas talvi ja ajaisi nämä sonnit sisälle navettaan.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Hiukan samanlainen paikka on myös alempana Töölönlahdenkadun ja Alvar Aallon kadun risteyksessä. (Vasemmanpuolista) kelviä pohjoiseen (AA:n kadulle) ajava tempoilija veti hidastamatta Musiikkitalon suunnasta tulevan bussin eteen, vaikka kyseessä on oppikirjaesimerkki pyöräilijän väistämisvelvollisuudesta koska autolle ei ole kolmiomerkkiä.
PS Sanomatalon suunnasta Töölönlahdenkatua tuleva auto lienee sen sijaan kääntyvä ajoneuvo (vaikka kadunnimi ei muutu) ja siksi väistämisvelvollinen,
Minä olen siirtynyt ajamaan sillä Haltiaan siis menevällä tiellä maantiepyörällä pyörätielle sen jälkeen kun se rakennettiin ja saatiin kuntoon. Ainoastaan ihan siinä alkupäässä on yksi sivukadun ylitys, jossa kanttari on jätetty sellaiseksi ettei täysiä voi vetää hyppäämättä hypyllä yli. Koko muu matka menee alamäet mukaan lukien ihan täysilläkin eli tempovauhtia, kun välillä tulee omaksi ilokseen vedettyä sinne asfalttitien loppuun ja takaisin mäkitempoa. 21,5 kilsan aika-ajonhan siitä saa ja nelisenkymmentä minuuttia minunlaiselta ottaa.
Hyvä pyörätieksi siis se väylä ja täysin ajettavissa maantiepyörällä myös kovaa. Alamäessä rikkoutuu parissa paikassa 60 km/h.
Hyvän liikennetavan mukaisesti sopivalla etäisyydellä pieni äänimerkki, jos sopivaa paikkaa ohitukselle on vaikea löytää.
Kohtelias autoilija malttaa muutaman sekunnin, kohtelias pyöräilijä päästää turvallisessa paikassa ohi. Molemmat saavat jatkaa matkaansa ilman merkittävää haittaa.
http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/
^Kyllä lain mukaan sen voi antaa taajaman ulkopuolella ohituksen merkiksi, kunhan se tosiaan on sellainen eikä mikään vittuilumielessä annettu metrin päässä takana pitkään.
Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora
Rajatorpantien ja Vihdintien risteyksessä punasia päin 1105 @ 0717 tuupannut Ardbeg -paitaan sonnustautunut kippurasarveilija otti ja nolostui kun nostin itse punaisissa seisoessani peukkua hienolle suoritukselle pakussani.
Shimaani muokkasi tätä : 11.05.2015 at 10.44 Syy: Vieressä istnut koirakin nauroi kiireiselle....
Onneksi mä lähdin vasta 8 jälkeen. Sen puoleen, ton risteyksen valot ovat ehdottomasti uudenmaan idiooteimmat.
Tuossa risteyksessähän on 2 valot eli 3 kaistaa Rajatorpan tietä.
Vihdintieltä kääntyville l. keskimmäiselle Rajatorpantien kaistalle on samaan aikaan vihreät kun reunimmaisten kaistojen jalankulkijanvalot vaihtuvat vihreälle.
Tule sitten risteystä tuntemattomana etelästä mäkeä alas ja näe ensimmäinen vihreä valo ja tee hätä-äkkijarrutus kun huomaat, että keskimmäistä kaistaa kiihdyttää kääntyvät autot.
Samalla autotkin pelästyvät eikä ole ensimmäinen kerta kun olen melkein päässyt peräänajon todistajaksi.
Lisäksi eteläinen jakajakoroke ei ole niinkään leveä, että siihen mahtuisi pyörä.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Jossain tilanteissa sekä havaitsemisen että havaituksi tulemisen kannalta on perusteltua ajaa kaistan keskellä kaistan keskellä. Toki tilannetajua ja omaa järkeä sopisi käyttää. Vakiintuneemman pyöräilykulttuurin maissa äänimerkkiä käytetään hyvinkin paljon pyöräilijöiden ja autoilijoiden väliseen kommunikaatioon ihan ystävällisin aikein. Ei tuosta toisen ihmisen kohtaamisesta liikenteessä kannattaisi tehdä niin tolkuttoman vaikeaa.
http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/
Joku TVC:läinen siloposki pyöräilijä vihreällä maantiepyörällä polki klv:llä vastaan turhanreipasta tahtia jokivarressa Manillan kohdalla. Tuollainen n. 25-30 kilsaa tunnissa ei välttämättä ole ihan oikea tilannenopeus tällaisenä kauniina "kesäpäivänä" jokivarressa kun jengiä reilusti liikenteessä (äidit vaunuinensa, tädit koirinensa + vastaan tulevat pyöräilijät). Tuota vauhtia kannattaa melkeinpä ajella viereisellä autotiellä. Tuollainen ajotyyli tuskin parantaa muiden suhtautumista pyöräilijöihin vaan pikemminkin aiheuttaa avautumisia "trikoopelleistä" TS:n yleisöpalstalla.
Kävelin eilen rauhallisen pihakadun/ajoradan oikeassa reunassa (tiedän että pitäisi kulkea vasemmassa reunassa, mutta tuolla reitillä on lyhyellä matkalla järkevämpää kävellä oikeaa reunaa, koska sinne pitäisi kuitenkin vaihtaa jossain vaiheessa). Väylällä riittää leveyttä varmaan n. 4 metriä, kaksi autoa mahtuisivat kohtaamaan toisensa. Takaa tuli pyöräilijä, joka ei viitsinyt sitten jättää yhtään hajurakoa. Jos olisin huitaissut vasemmalla kädellä 15 senttiä linjastani ulospäin, olisin kalauttanut suoraan pyöräilijään. Mitään syytä tuollaselle liikennekäyttäytymiselle ei voi eikä saa olla. Nopeutta ei onneksi ollut kovinkaan paljoa, mutta esim. yhtäkään vastaantulijaa ei ollut (eikä sekään olisi ollut tarpeeksi hyvä perustelu mennä olkapään vierestä). Alkaa pikkuhiljaa sapettaa nuo sunnuntaipyöräilijät jotka vähät välittävät mistään. Huusin kyllä sille perään välin jättämisestä mutta vaikutti siltä ettei menny perille saakka...
^ Itsellä samaa tapahtunut ihan kevyen liikenteen väylillä, vaikka muita pyöräilijöitä ei näkökentässä ja olen ollut ainoa jalankulkija. Yleensä itse ajan yhdistetyillä toisesta reunasta ohi senkin takia ettei joku hullu kaada mua vauhdista.
+1 Neljä metriä leveä kevyen liikenteen väylä ja siinä reunassa kävelen. Joku nappulakumimies ohittaa hihaa viistäen (siis ihan konkreettisesti). Kolme ja puoli metriä olisi ollut tilaa väistää.
Kirjanmerkit