GiantGarminElectrobikeHepha
Sivu 42 / 67 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 32 40 41 42 43 44 52 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.231 - 1.260 / 1987

Aihe: 29" kiekot ja vanteet - kokemuksia ja kysymyksiä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ropsu Katso viesti
    Tottahan tuokin. Omalla kohdalla uuden navan ~30e joutuisin asennuttamaan huollossa, joka yhden liikkeen hinnaston mukaan olisi ~45e. Eli navalle tulisi hintaa ~75.
    Näin se valitettavasti menee. Itselläkin on niin huono osaaminen kiekon rakentamisesta, että ei maksa vaivaa lähteä itse vaihtamaan napaa. On helpompi ja jopa taloudellisesti edullisempaa säästyneen ajan takia ostaa vain koko uusi valmis kiekko. Harmillista sinällään, kun menee ihan käyttökelpoista tavaraa hukkaan. Toisaalta niillehän voi antaa uuden elämän lahjoittamalla jollekin tai viemällä johonkin paikalliseen työttömien pyöräpajaan tai jonnekin.

29" kiekot ja vanteet - kokemuksia ja kysymyksiä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ropsu Katso viesti
    Kyllähän tuo napa loppuviimeen tulee aika kalliiksi suhteutettuna uusiin kiekkoihin
    Tämä. Ja örkkipyöräilijälle: en tiedä wateista enkä säästetyistä sekunneista, koska ei kiinnosta. Kevyemmistä ja jäykemmistä sekä herkemmistä kiekoista tiedän jotain, koska se kiinnostaa. Miksi? Siksi koska se tekee ajamisesta paljon hauskempaa! Kun ajelen tuolla metikössä, ja mulla on mahdollisuus lisätä fun factoria niin mahdollisuuksien mukaan teen sen. Turha valistaa pyöräharrastuksen ja pyöräilyharrastuksen eroista, kiitos! Peace, love and understanding!
    groovyholmes muokkasi tätä : 20.03.2015 at 10.48
    Jotkut asiat ovat niin kalliita että minulla ei ole niihin varaa paitsi silloin kun olen veloissa.

Moro arvon raati,

Jos budjettina pidetään noin 500 €, ukolla painoa 85-90 kg (suuunta alaspäin), ajelu juurakkoisia ja kivikkoisia polkuja, satunnainen Bike park-keikka (ei naula päässä) pyöränä 120mm täysjousto 29er, mitä kiekkoja suosittelisitte? Nuo alkuperäiset Bontrager Duster Elitet kun hieman raskaat ja takanapa kettuilee koko ajan.

noniinno Guest
    ^Hope navat + Stans Flow EX kehät pinnattuna DTSwiss Compeilla. Tylsää, ei kevyttä, mutta 101% toimivaa.

Action sports tarjoilee laajan kattauksen. Jos valmiskiekoista ei löydy niin budjetilla saa tilaustyönäkin varmasti sopivat.

Tuosta alkuun.

http://www.actionsports.de/de/dt-swi...90g-4208?c=168

http://www.actionsports.de/de/fun-wo...it-13179?c=168
    Memento mori

Fillaritorilla olisi parit 29ér kiekot myös. Itsellä ei mitään tekemistä näiden kanssa, mutta pisti silmään--- > nämä http://www.actionsports.de/en/fun-wo...kit-4276?c=401

olisi 290€ kajaanissa (LINKKI)

Muut.. http://www.fillaritori.com/index.php?/forum/13-kiekot/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti noniinno Katso viesti
    ^Hope navat + Stans Flow EX kehät pinnattuna DTSwiss Compeilla. Tylsää, ei kevyttä, mutta 101% toimivaa.
    Mä en kyllä omien kokemuksien perusteella enää noita Hopen napoja laittaisi. 2 settiä omistanut ja vaikka muuten hyvät navat ovatkin muunneltavuuden ja muun perusteella, niin laakerit on nykyisin kyllä sellaista kuraa, että harkitsisin napojenkin suhteen esim. DT Swissiä.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Mun on pakko vähän kehasta WTB LaserDisc Lite napoja. Ei mitään laakeriongelmia ja vapaaratas toimii kuin unelma. Ja on kevyt ja halapa. Huonoa jos pitää keksiä niin vain 9/10mm pikalinkku ainoa vaihtoehto eikä simpan maantie-11 pakka mene.

Niin, mulla on noita neljässä kiekkoparissa ja parilla on ajettu yli 15 tonnia kaikkein kurjimmissakin keleissä ja kolmatta talvea. Seuraavaksi tulee tollanen maantiepelin etunavaksi...
    mhelander muokkasi tätä : 28.03.2015 at 16.58
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

Jotenkin mua on ruvennut kiinnostamaan DT Swiss M1700 Spline Two-kiekot. Niissä tuntuu moni asia natsaavan: mutta käyttökokemuksia niistä ei löydy mistään.... Uuden tuotteen riesa. Ja toisekseen ne tuntuu olevan kaikkialta loppu. Joko toimitusvaikeuksia tai sitten ne ovat vaan niin suositut.

Olen ajatellut toiseksi kiekkopariksi cycloon Fulcrum Red Power HP:ta, mutta speksin mukaan vapaaratas kävisi "vain" 9/10 shimanon kasetille. Uutta cycloa olen ostamassa ja itseä miellyttävissä vaihtoehdoissta näyttää oleva 11 -napsun vipuset. Hyvät kokemukset Red power SL kiekoista nyky fillarissa; ei ole tarvinnut rihdata ja pinnakireydet kohdallaan (ajettu n.4-5000km,tosin lähinnä pyöräteitä, paino yli 85kg). Voikohan/täytyykö noihin HP:hin vaihtaa vapaarataan jotta pelittäisi?

Minulla on taas vähän käänteisiä kokemuksia... Kun paksussa on Hope Evo pro 2 ja porskuttanut vuoden +1000km ilman mitään ongelmia, mutta kaveri tilasi - 14 keväällä Radon Skeenin 26`er ja tuossa talvella vaihdoin sille uudet konelaakerit eteen... kiekot ovat DT Swiss X1900 Spline 26“ ja etukiekko heilui ihan selvästi kun kädellä otti kiinni haarukasta ja kumin päältä. ->X15 akseli.

Mutta omat alle 1000km ajetut DT 350 navat on kyllä kestäneet ainakin toistaiseksi hyvin 29´er cube stereossa.
    Ja jos on Tamperelaisia kanavalla niin TopOsasta saa aika kivasti noita parempia konelaakereita, niin ei tarvitse olla joka vuosi vaihtamassa...
    Saman jumpan tein aikanaan myös FunWorks 4way pro etunapaankin 1000km jälkeen, kun alkoi laakerit rallattaan ja löystymään... "mikään ei enään kestä"

noniinno Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mhelander Katso viesti
    Mun on pakko vähän kehasta WTB LaserDisc Lite napoja. Ei mitään laakeriongelmia ja vapaaratas toimii kuin unelma.
    Toihan on käytännössä vanhan mallin American Classic -Napa. Saat minulta tuollaisen takanavan varaosiksi jos tarviit.

Hope Pro2 evojen suhteen on ollut ongelmia laakereiden kanssa, ainakin Hopen Hoops kiekkosettien kanssa, myös omakohtaisia kokemuksia on. Laakereiden vaihto on halpaa ja helppoa. Pysyn itse ainakin Hopen tyytyväisenä asiakkaana ongelmista huolimatta.
    Läskillä on kerrankin hauskaa 😍

Joo noita Hoopseja nimenomaan mulla on ollut 2 paria. Toiseen settiin jo vaihdoin laakerit ja myin pois, koska ei ollut enää fillaria sen kokoisille kiekoille. Toiseenkin settiin mulla on jo uudet laakerit, pitäisi vaan vaihtaa. Laakereiden vaihdon jälkeen meinaan kyllä itsekin ajella niillä vielä tyytyväisenä. Jos tuollaisiin Hopen Hoopseihin laskee vielä kunnolliset laakerit hintaan lisää eteen ja taakse, niin jäädään silti reippaasti alle esim. DT Swiss 240s navallisten vastaavien kiekkojen hinnan. Silti jotenkin houkuttelisi seuraavaksi taas kokeilla noita 240s napoja jos uusille kiekoille on joskus tarvetta. Kerran ollu sellaset ja niissä ei ollut koskaan mitään vikaa sinä aikana kun ne omistin.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Onkos kellään kokemusta noista asiancyclexpressin kuitukiekoista?

Menin skippaamaan kiinankuidut, koska myyvät niitä amerikan dollareilla ja hintaero paikallisen Stans Arch EX vanteisiin venähtäisi vähän liian isoksi. Navoiksi DT Swiss 240 ja Lefty eteen. Mutta itse kysymykseen. Ilman mittailuja näyttäisi, että DT:n navan laipat olisi suunniteltu niin, että molemmille puolille voisi laittaa samanpituiset pinnat jos rakentaa molemmat puole yhtä monta ristiin. Onko kenelläkään kokemusta? Meneekö samanpituiset molemmin puolin DT 240/Arch EX 3-ristiin kiekossa?

Toki mittaan navat ja vanteet kunhan saan kaikki osat ja paikallinen katkoo DT Compit pinnoiksi. Tällä combolla ei rikota painoennätyksiä, mutta ei myöskään mennä pahasti metsään.
    6.7 WTF/kg

Tarvitsisin kevyehköt ja kestävähköt levarikiekot krossariini. En vain tunnu löytävän, kun eteen pitäis saada 15mm läpiakseli ja taakse 135-QR mutta 11-lehtiselle maantiepakalle. Nämä ovat ainoat mitkä vastaan ovat tulleet, ja niissäkin vähän arveluttava 90kg painoraja:

http://www.actionsports.de/en/fun-wo...0g-13488?c=405

Olisikohan raadilla jotain muita suosituksia?

Noi N-Light Evo -navat ovat kelvolliset ja päätytulpilla muunneltavissa. Pinnoina Revot vaatii jälkikiristelyä Actionsportsin kasauksen jälkeen, mutta toiminee. Ainakin paremmat kuin Sapim Aerolitet, jotka minulla Actionsportsin kasauksessa eivät toimineet. Ja Grailit on tubelessiuden ja kestävyyden suhteen pätevät. Eli siitä vaan, ja panosta jälkikiristykseen ammattilaisella.
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

http://vapaaratas.blogspot.fi

"Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti twentyniner Katso viesti
    Hope Pro2 evojen suhteen on ollut ongelmia laakereiden kanssa, ainakin Hopen Hoops kiekkosettien kanssa, myös omakohtaisia kokemuksia on. Laakereiden vaihto on halpaa ja helppoa. Pysyn itse ainakin Hopen tyytyväisenä asiakkaana ongelmista huolimatta.
    2012 ostettuihin Hope Hoopseihin vaihdoin just takakiekon laakerit. Toinen päälaakereista oli selvästi sökö ja yksi vaparin laakereista vähän siinä rajalla. Muut laakerit oli ehjiä. Noilla on ajettu ympäri vuoden ja ei varmaan 10k ole kaukana. Paljon noiden pitäisi sitten kestää niin siihen en osaa ottaa kantaa. Ei tosiaan ole paha remontti.

Tuleeko kellekään mieleen Notubes Crestia sopivampaa vannetta polkuajeluun hintaluokassa < 80 €? Vauhtia on, mutta ei pahempia tärskyjä. Eli nopeaa ajoa nopeilla poluilla ja toivottavasti mahdollisimman vähän varsinaisia tärskyjä. Luultavasti sisäkumien kanssa ja renkaaksi Racing Ralph 2,25". Itse en oikein keksi vaihtoehtoja tuolle.

IncBuff Guest
    Eikö kannattaisi joku Crestiä painavampi vanne hommata, jos kerran sisureillakin aikoo ajaa..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Eikö kannattaisi joku Crestiä painavampi vanne hommata, jos kerran sisureillakin aikoo ajaa..
    Sisurit saattavat lähteä jossain vaiheessa. Mutta vaikka paino ei kammota, niin toisaalta ei siitä nyt hyötyäkään ole, jos vanne kestää. Arvioisin, että kestää tuossa käytössä. Ellei tuo sitten ole ihan lelu? Onkohan tuo pinnoille ilmoitettu 95 kgf miten ehdoton? Onhan se tietysti vähän vähän. Toisaalta Flow 29er 100 kgf, että ei siinä ihmeitä eroja ole. Sehän tuossa oikeastaan on tärkeintä, että miten kireälle pinnat saa. Silloinhan se kestää, jos vain vanne kestää sen pinnojen kireyden.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Nyt kiinnostaa jo ihan oikeasti, miksi?

29" kiekot ja vanteet - kokemuksia ja kysymyksiä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiovan Dynamo Katso viesti
    Nyt kiinnostaa jo ihan oikeasti, miksi?
    Kato kun kaikki ei aja tosissaan kilpaa. Niiden osalta jotka ei aja kilpaa, ei ole mitään perusteltua syytä tavoitella korkeita nopeuksia tai kevyttä etenemistä. Pyörän massalla (eikä varsinkaan pyörän pyörivillä massoilla) ei ole mitään vaikutusta ajamisen mukavuuteen tai miellyttävyyteen, kunhan muistaa olla ajamatta kilpaa tosissaan kenenkään kanssa. Pyörän massalla ei ole havaittavaa vaikutusta, koska siitä ei ole tehty tieteellistä tutkimusta. Eli insinöörimatematiikalla kannattaa hankkia mahdollisimman painavat kehät, koska ne on teoriassa kestävämmät ja varmastikin myös halvemmat.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

noniinno Guest
    Crestit eivät ole sisurien kanssa niitä mukavimpia asennettavia. Ainakaan tiukkakaapelisten renkaiden kanssa kuten Schwalben maastorenkaat tunnetusti ovat. Tämä siis maastossa tehtävien rengastöiden kannalta. Jotenkin luulen, että tästä asiasta on kuitenkin jo oikeaa tietoa olemassa, koska minusta tuo asentaminen vain tuntuu konstikkaalta.

IncBuff Guest
    Kaksi edellistä kirjoittajaa selvensikin asiaa riittävästi.

Crestit + sisurit ei tosiaankaan ole se mukavin yhdistelmä asentaa ja jos kerran sillä painolla ei ole mitään merkitystä niin miksi ostaa kevyt tubeless-XC kehä. Jonkun Mavicin tai DTSwissin peruskehän saa puoleen hintaan ja taatusti miellyttävämpi asentaa renkaat sisurein.

Voin vakuuttaa, että olen täysin tietoinen siitä, miten vähän tuollaiset satakunta grammaa vaikuttaa nopeuteen. Mutta minun pitäisi nyt rakentaa vaatimukset täyttävä kiekko tiettyyn tarkoitukseen tietyllä budjetilla. Minä en nyt ole hakemassa itselleni edullista perushyvää kiekkoa. Olen ihan tyytyväinen omiin 500 g:n vanteisiini.

Mutta kiitos tuosta varoituksesta asennuksen suhteen. Se on hyvä tietää.

Miten olisi tällainen: http://www.bike-discount.de/en/buy/m...779/wg_id-8712

UST-kiekko. En ole siihen teknologiaan ikinä perehtynyt. Menevätkö renkaat helpommin tuollaiselle? Crestissä on matalan oloinen reunus. Onko siinä siis ongelmana, että ei saa painettua renkaan sivua riittävän alas sisälle, että ylettää toisesta päästä vai mikä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Kato kun kaikki ei aja tosissaan kilpaa. Niiden osalta jotka ei aja kilpaa, ei ole mitään perusteltua syytä tavoitella korkeita nopeuksia tai kevyttä etenemistä. Pyörän massalla (eikä varsinkaan pyörän pyörivillä massoilla) ei ole mitään vaikutusta ajamisen mukavuuteen tai miellyttävyyteen, kunhan muistaa olla ajamatta kilpaa tosissaan kenenkään kanssa. Pyörän massalla ei ole havaittavaa vaikutusta, koska siitä ei ole tehty tieteellistä tutkimusta. Eli insinöörimatematiikalla kannattaa hankkia mahdollisimman painavat kehät, koska ne on teoriassa kestävämmät ja varmastikin myös halvemmat.
    Kiitos, tämä selvä. Seison korjattuna.

Actionsportsilta pitäis tilata taakse flow ex, dt350 ja dt compeilla kiekko. Alu vai messinkinippelit? Vai onko mitään merkitystä? Alu tietty kevyempää, mutta ei tolla setillä keveys pääasia.

Ellei havittele painonsäästöä, niin messinki. Ainakin kivempi sille, joka joutuu vetämään nuo kiekot tasakireäksi Actionsportsin jäljiltä.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •