XXL:n sivujen mukaan pyörä painaa vakiona 13,1 kg, joten 0,8 kg on liioittelua. Mahtaako Meridan linja olla johdonmukainen, kun kevyempi race-malli ilmoitetaan tasan 10 kiloiseksi eli onkohan todellisuus sen kohdalla lähempänä 11 kiloa?
XXL:n sivujen mukaan pyörä painaa vakiona 13,1 kg, joten 0,8 kg on liioittelua. Mahtaako Meridan linja olla johdonmukainen, kun kevyempi race-malli ilmoitetaan tasan 10 kiloiseksi eli onkohan todellisuus sen kohdalla lähempänä 11 kiloa?
Ostopäätöstä tehdessä molemmat pyörät punnittiin Tammiston XXL:ssä huollosta lainatulla Park Toolin vaa'alla. Race-mallia ei silloin ollut hyllyssä joten siitä en saanut painoa vertailuun. Joku muu voisi tehdä toivioretken ja käydä hakemassa todellisen painon. Minä en enää viitsi kun meidän osalta homma on nyt loppuun käsitelty.
In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?
Ridgeback Dimension 2015 20" kiinnostaisi, mutta en oikein löytänyt mitään mittasuosituksia. Minkä kokoinen kaveri teillä on ja onko koon puolesta passeli? Meillä pojan inseam 55cm ja pituus noin 121 cm. Toinen kysymys: onko jarrukahvat kevyet pienille käsille käyttää. Aika kriittinen ominaisuus.
Geometry
Frame Size20 in wheel
1. BB Drop20 mm
2. Chainstay375 mm
3. Head Angle72°
4. Headtube110 mm
5. Seat Angle73°
6. Seat Tube275 mm
7. Standover546 mm
8. Top Tube435 mm
9. Wheelbase859 mm
Noin tarkat mitat löytyy 20" pyörästä. Kannattaa kattoa että standover riittää. Yleensä ottaen on 20" pyörä tuollaiselle yli 120cm juuri sopiva.
Meillä tyttö alkaa olla 135 kohta ja 20" nopsa auttamatta pieni. Tilasin viime viikolla tuon 24" version. Kovasti malttamattomana kyselee, että missä on pyörä tulossa![]()
Bonarirahathan pitää heti laittaa fillariin, tällä kertaa ei kuitenkaan omaan. Pikkuneidille pitää saada ensimmäinen polkupyörä ja käyn pientä vääntöä mielessäni KUbikesin ja Woomin välillä. Laatupelejä uskoisin molempien olevan, mutta muutama asia pitää vielä selvittää.
Woomiin (14") ei ole enää lokasuojia suoraan saatavilla myyjältä, mitäs porukka on heittänyt noihin pieniin pyöriin (14" & 16") alle? Prinsessan vaattet eivät saa kuulemma olla koko ajan likaisetLisäksi tyttö kärttää jostain syystä pyörään appareita alle, vaikka uskoisin pyöräilyn lähtevän hyvin liikkeelle ilmankin. Nyt alla on Islan Rothan ja sillä mennään jo kohtuullisen varmasti. Eikö noihin voi jostain lainata apupyörät hetkeksi, jos ne nyt on pakko jostain kaivaa siihen? Appareiden anatomia ja kiinnityset ovat mulle tuntematon kenttä. Yritän kyllä myydä sen ilman appareita ja heti liikkeelle-periaatteella. Tyttö on aika pienikokoinen ikäisekseen, inseam 41 cm, joten Frogit yms putoaa sen vuoksi pois.
http://faijapolkee.blogspot.fi/
Ajattelin, että ihan häpeämättömästi mainostan täällä, että Fillari-lehden torilla on sininen Beinn 20S myynnissä. Piiloudun nyt kellariin odottamaan moderaattorien kivisadetta.
In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?
Kaveri on (muistaakseni) 115cm pitkä, josta jalat muodostavat huomattavasti isäänsä suuremman osan, eli semmoinen säihkysääri tulossa. Satula on toki lähes minimissä. Jarrut ja vaihteet eivät ole hankaluuksia aiheuttaneet, kuulemma just hyvät. Tyytyväinen käyttäjä, eikä isiä ole sen koommin vaivattu.
Päädyin sitten kubikesiin, ja se tuli eilen. Pyörä itsessään vaikuttaa hyvältä, tänään tarkoitus lähteä koeajolle. Henkilövaa'alla punnittuna kuvan kokoonpano 7,5 kg. Sen sijaan ihan täysiä pisteitä en lisävarusteluista voi antaa. Odotin vähän, että jos tilaan lokarit, tarakan ja heijastimia, niin ne olisivat pakkausteknisiä syitä lukuunottamatta esiasennettu, mutta tulivatkin kaikki alkuperäispaketeissaan itse askarreltavaksi. Kuvasta näkyy, että lokarit kaivannevat vielä taivuttelua. Tarakkaa en saanut vielä kiinni. Takahaarukan leveys on ~150 mm, ja tarakan kiskot kaipaisivat mielestäni ~132 mm haarukan. Meneekö rikki jos vaan taivuttaa noin paljon? Jos kiskot laittaa haarukkaan kiinni sisäpuolelle, niin ketjut eivät mahdu enää pyörimään. Pitänee kysyä Kuislelta, että mikä on homman nimi. Mitään ohjeitahan noihin lisävarusteisiin ei myöskään tullut.
Lokarit näyttää vähän siltä, että ne on tarkoitettu isommalle pyöräkoolle. Mutta voipi olla, että sopivia ei ole tarjolla, jos ei erikseen teetä, eikä pieni valmistaja varmasti teetä, ja kyllä nuo varmaan ihan hyvin noinkin toimivat.
Millaiset ne tarakan kiskot on?
Woomissakin pääsi sen verran askartelemaan, että olivat unohtaneet laittaa napadynamon johdon liitospalikan (sen, jolla johto liitetään dynamoon) paikalleen. Palikka tuli kyllä postissa heti kun huomautin, eikä asennuskaan onneksi paljon päänvaivaa tuottanut. Muuten pyörä oli valmiiksi kasattu, mutta toisaalta pyörä myytiinkin täysillä varusteilla, kyse ei ollut lisävarusteista.
Niin joo ja hyvältä näyttää!
Hienolta näyttää! Onko tuo 20" malli?
Itse päädyin Islabikesin Beinn 20 Smalliin, josta laitoin tänään tilauspyynnön englantilaiselle kaverilleni.
Ehkä 24:ksi sitten parin vuoden päästä Kubikes...
Laitoin eilen Kuislelle sähköpostia ja nopeasti tuli heti aamusta vastaus. Käski vaan taivuttaa sitä tarakkaa. Sinänsä jees, että vastasi ainakin nopeasti.
Niin ja siis HoW:lle: On 20" malli. Kevyemmän saa kun ottaa Customin sieltä, otin itse ja vaihdoin renkaita yms. vaikka se vähän kalliimmaksi tuli.
Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner
Nyt kun noita jalkajarruttomia muksujen fillareita löytyy helposti, niin vaateet toki kasvaa. Onkohan tarjolla jalkajarruttomia napavaihteisia? Ei ottais vaihtajan häkit osumaa ja vaihtaminen olis helpompaa, kun ei tartte ennakoida pysähtymisiä, sen kun vaihtaa lähtiessään jo paikallaan ollessaan.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Se apparien kärttö ei lopu välttämättä, vaikka kuinka osais ajaa. Markettien kolmipyörät ja apparivehkeet herättää suurta mielenkiintoa ja kokeiluhalua, vaikka pitäis ettiä kohta 20" konkeli.
Mun kokemus on, et lokasuojat 14" konkeleissa on tyyli vaan ei roiskekysymys. Vauhti ei riitä vippaamaan kuraa ainakaan etupyörästä eteen, joten tuskin selkäänkään. Eikä lokari suojaa varpaita. Mutta vaikeaa sanoa varmaksi, kun talouden naisväen vaatimuksesta ne lokarit on.
Muuten onkohan kukaan törmännyt napavaihteelliseen jalkajarruttomaan pieneen fillariin? Tyyliin Isla Beinn 20" small mutta napavaihteella ja pelkillä käsijarruilla hollantilaiseen tapaan.
Sent from my iPhone using Tapatalk
En ole varma, mutta Puky Skyride saattaa olla: http://www.puky.de/de/mod_produkte_p...ALU/index.html
EDIT: On sittenkin tuplajarrut takana. (Nexus 3-Gang Rücktrittbremsnabe)
Ihan vaan vinkkinä, Cube kid 200 fillariin istui kohtalaisen hyvin motonetin lokasuojat https://www.motonet.fi/fi/tuote/3812...-ja-20-pyoriin
Spessukin on lähtenyt kevennetylle linjalle: http://www.specialized.com/fi/en/bik...ock-24-sl-boys
Näitä taisi olla jo myynnissä mutta en ole vielä nähnyt livenä. 1x9 välitykset kuitenkin ja vaihdettavilla eturattailla.
Eipä niin, kevennetty kuiten keulan ja levyjarrujen verran, sillä pääsee varmaan jo 12kg alle helposti ja hyvällä tuurilla jo 10-11kg alkaviin painoihin.
Mountainbikeshop.fi hintana näyttää olevan 439€ ja se lienee Spessun ovh.
Menisiköhän tuommoinen spessu http://www.specialized.com/fi/en/bik...ock-24-sl-boys tytölle, jonka pituus on n. 130cm ja jalan sisämitta 61cm?
Emmä nyt ainakaan sinne lähe
^Veikkaisin että menee. Meillä 130cm tyttö ajelee tällaisella.. http://www.ridgeback.co.uk/bike/Dime...urple-Metallic
Spessu sai tuomion liian poikamaisena, mutta samaan aikaan täysin musta Kubikes on suosikki![]()
Kubikesin sivuilla oli toimitusmaana ainoastaan Saksa, mutta pistin nyt kyselyä, että miten toimitus onnistuu. En edellisistä viesteistä huomannut, että olisi ollut mainintaa... Toinen suosikki on valkoinen Kaniabikes 24L, mutta siitä pitää samaten etsiä kauppias, ennen kuin onnistuu kotiuttaminen. Osiltaan en suurta eroa noissa huomannut, paitsi tuo Mezzo hieman outolintu Kubikesin vaihtajaosastolla, kaipa se toimii, siistimmän näköinen ainakin kuin shimpan tourneyt.
Emmä nyt ainakaan sinne lähe
Stevens Kid sport SL on oma suosikkini tuon kokoiselle. Väritys on makuasia, mutta toimitus pitäisi onnistua helposti suomalaisen edustajan kautta.
Kiinnostaisi hommata tytölle (137cm) tuo Ridgeback Dimension 24" lähinnä tuon painon vuoksi. Mistä olette tilanneet ja miten on toimitus onnistunut? Muutama nettikauppa briteissä kahlattu läpi josta noita saisi tänne Suomeen asti. Muuta varustetta tarvittaisiin myös tuohon esim. lokasuojat, jalka ja mahdollisesti vielä tarakka; oletteko ostaneet nämä tähän kyseiseen fillariin samasta paikasta. Mitkä lokasuojat tähän esim. sopii parhaiten?
Kiittäen etukäteen avun tulvasta!
Meillä oli joskus tämmönenMuuten onkohan kukaan törmännyt napavaihteelliseen jalkajarruttomaan pieneen fillariin? Tyyliin Isla Beinn 20" small mutta napavaihteella ja pelkillä käsijarruilla hollantilaiseen tapaan.
Ei ollut kevyt, eikä erityisen laadukas, mutta ihan ok peli muuten. Hajalle sitä ei saanut kukaan. Käsijarruilla kumminkin. Commencalilla olis tämmönen:
http://www.commencal-store.co.uk/PBS...ItmID=14495051
Olis muuten törkeen magee potkupyörä myytävänä ja vielä levarilla. Tosta ei enää ensipyörä uskottavammaksi muutu.
http://www.commencal-store.co.uk/PBS...ItmID=16350903
Edit:
Tulipa luettua huonosti. Napavaihde ja käsijarrut lienee vähän harvinaisempi vaihtoehto. Tunturin bomberia on tainnut saada tommosella systeemillä. Se oli kyllä ihan kamala malmikasa.
No jos fillari tulee postimyynnistä, niin aika usein noita pääsee itse ruuvailemaan. Harvaan vehkeeseen tommoset yleismalliset osat menee "heittämällä" paikoilleen. Kiinalaista paskaa, jonka saa sovitella puoliväkisin paikoilleen. Onhan se toki silti mahdollista, että joskus on osunut pakettiin niin surkeat osat, että niitä ei saa mitenkään järkevästi paikoilleen. Jos nuo asenusjutut ja vastaavat asiat harmittaa, niin sitten kannattaa kyllä käppäillä kivijalkaan ja ostaa semmonen peli, jossa varusteet ovat valmiiksi paikoillaan. Se vaan tuppaa olemaan se edullisen hinnan kääntöpuoli postimyyntiostoksissa. Commencalin mukana tuli ihan mahdoton määrä vaikka mitä silppua. Valotkin tuli, vaikkei semmosia edes tilattu. Jotain ohjeitakin oli, mutta ne lensi muun ylimääräisen sälän mukana roskiin. Fillarin ohjekirjan sentään säilytin.Odotin vähän, että jos tilaan lokarit, tarakan ja heijastimia, niin ne olisivat pakkausteknisiä syitä lukuunottamatta esiasennettu, mutta tulivatkin kaikki alkuperäispaketeissaan itse askarreltavaksi. Kuvasta näkyy, että lokarit kaivannevat vielä taivuttelua. Tarakkaa en saanut vielä kiinni. Takahaarukan leveys on ~150 mm, ja tarakan kiskot kaipaisivat mielestäni ~132 mm haarukan. Meneekö rikki jos vaan taivuttaa noin paljon? Jos kiskot laittaa haarukkaan kiinni sisäpuolelle, niin ketjut eivät mahdu enää pyörimään. Pitänee kysyä Kuislelta, että mikä on homman nimi. Mitään ohjeitahan noihin lisävarusteisiin ei myöskään tullut.
Edit:
Mitä apupyöriin tulee, meillä ei semmosilla ajettu ollenkaan. Molemmat jäbät ajeli ensin potkupyörillä ja siitä siirryttiin pyöräilyyn. Ensin käsi hartialla ja siitä huomaamatta sen saattoi siirtää selän puolelle niin, ettei kuskia tarvinnut oikeasti tukea ollenkaan. Monesti ylämäessä tuuppasin etusormella vähänvauhtia, jos meno meinasi hyytyä. Alamäissä huppu oli hyvä. Sitä vaan vähän kiinni ja jos jarrusta loppui poweri sai hupusta vähän avitettua. Se oli varmaan vähän ikävän tuntuista, kun aika pian oppivat itse jarruttelemaan ja sitten se homma olikin siinä. Vanhempi poika oppi ajamaan ilman appareita 2,5 vuotiaana ja nuorempi 3,5 vuoden iässä. Hauskaa on ollut
![]()
sledgehammer muokkasi tätä : 13.04.2015 at 15.19
Kirjanmerkit