Otin tänään ensisavut Endurace CF 9.0:stä (s/53) ja kuskilla (176/80 haarus) oli myös ensilenkki maantiellä tänä vuonna ja matkaa tuli reilu 70 km. Harrastelijana halusin leppoisamman ajoasennon kuin vanhassa race geometrian Feltin F-sarjassa oli. Tässä tunnun onnistuneen täysin. Ohjaamo lyheni vanhaan verraten 26 mm (reach -16mm, stemmi -10mm) ja tässä ei ole huomioitu tangon Ritchey Evocurve takataivutusta.  Ajoasento on minulle nyt mieluinen enkä näe tarvetta kasvattaa stemmin pituutta tai tangon leveyttä. Tangon leveys 40 cm oli minulle pieni kysymysmerkki sillä pelkäsin sen tuntuvan kapealta tai mahdollisesti aiheuttavan rintakehää ahtautta, mutta näin ei ollut. Toinen spaceri oli jo valmiiksi stemmin päällä ja toinen saattaa siirtyä kesän mittaan myös sinne, mutta sen aika näyttää. Lenkin aikana tai sen jälkeen ei niskassa, selässä tai käsissä ollut kolotusta.
Harrastelijan näkökulmasta runko tuntui jäykältä eikä notkunut vaikka miten vemputti putkelta . Tässä en huomannut mitään eroa Feltin F5:n jota hyvänä runkona pidetään. Pyörä kiihtyi hyvin ja tuntui ketterältä vaikka ohjauskulma on loiva vanhaa pyörään verrattuna.  Röpelö asfaltilla ei tuntunut tärinä vaan lähinnä kuvailisin sitä pieneksi värinäksi. Tiedä sitten miten tuo Ergonilta kotoisin oleva ihmetolppa asiaan vaikutti. 
DT Swissin R23 Spline kiekot olivat mukava tuttavuus. Rullaavat hyvin, ovat herkät eivätkä minusta olleet löysät. Tämä oli hyvä juttu sillä valitsin 9.0 juurikin mm.näiden kiekkojen vuoksi 8.0 sijaan. Nyt ei sitten ole tarvetta päivittää kiekkoja, kuten olisin varmasti tuon 8.0 valittuani turhamaisuuttani heti tehnyt.
Ultegra tasoa en ollut aikaisemmin kokenut, joten se oli pakko saada tähän uuteen pyörään. Vaihtaa hyvin ja herkästi, mutta ero vanhaan 105 10 speed sarjaan on kyllä aika pieni. Suurin ero on tuossa etuvaihtajan toiminnassa, mutta sekin on ilmeisesti näissä 11 speed sarjoissa lähellä toisiaan.
Minulle olisi kyllä tuo uusi 11 speed 105 sarja riittänyt paremmin kuin hyvin, mutta kun halusin Ultegrat niin ne on nyt minulla. 
Tyytyväinen olen ainakin ensilenkin jälkeen tuohon Endurace CF 9.0 hankintaan eikä mitään välittömiä muutostarpeita herännyt mieleen. Tällä ajan ainakin seuraavat 5 v./ 20.000km.

Ride harder - Ride a totally rigid.

Kirjanmerkit