Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha_H Katso viesti
Kuulostaa äkkiseltään aikamoiselta pykälähelvetiltä. Meillä on jo nyt tämä yksi liikenteellinen epäryhmä, eli fillaristit, joita koskee täysin randomisti jalankulun ja ajoneuvoliikenteen säännöt ja velvoitteet, ja jos tähän rinnalle tehdään vielä hieman vastaava kevytajoneuvojen luokka niin niin... Ja mitenköhän tuossa on ajateltu tuon yhdistetyn pyörä- ja jalankulkuväylän merkin merkitys, sillä se on pyöräilijöitä velvoittava ja tuota velvoitetta ei voida kansallisella lainsäädännöllä purkaa. Eli kun kuljen sillä kevytajoneuvofillarilla, niin velvoittaako merkki kevarin käyttöön - sillä 10km/h kulkevalla sähköpotkulaudalla voinee ajella yksiselitteisesti ajoradalla.
On monta paikkaa, jossa en todellakaan halua autoliikenteen sekaan millään kevytajoneuvolla. Mun työmatkastakin 80%. Koko tuon matkan saa mopoillakin ajella yhdistetylla pyörä ja jalankulkuväylällä. Tuo kovempaa kulkeva kevytfillarihan rinnastetaan mopoon, eli sitä ei mielestäni voi mitenkään pakottaa pyörätielle, mutta sen voi sallia lisäkilvellä siinä missä moponkin. Kaupungissa taas nopeat fillarit autojen sekaan on ihan ok, samoin 25 km/h nopeusrajoitus kevyenliikenteenväylille, mutta en minä lapsia olisi ajamassa autoliikenteen sekaan, eikä siitäkään tule yhtään mitään, että lapset ajaisi jalkakäytävällä ja heidän vanhempansa autoliikenteen seassa. Joten pyöräteiden poisto ja fillarien ajo autoliikenteen sekaan merkkais kyllä mulle samaa, kuin lasten kanssa autolla kaupunkiin, maaseudulla fillaroidaan.

Tuohan oli työryhmän raportti lainsäädännölle, jossa oli mielestäni pohdittu ihan kohtuullisen hyvin asioita. Läinsäätäjä vetää todennäköisesti mutkia suoraksi, mutta oiottaessa toivottavasti otetaan riittävästi näkökohtia huomioon.

Itse kannatan esim. tuota ajatusta, että yhdistetyllä jalankulku - pyörätieväylällä on yleisnopeusrajoitus 25 km/h esim aina kun väylää ei ole sallittu erikseen mopoille lisäkilvellä. Jos on sallittu mopoille, niin sitten saisi ajaa saman mitä ajoradalla vieressä (tai max 45 km/h, niin ei tarvi ohitella mopoja). Ja samalla sitten sallittaisiin ajoradalla ajo nille joilla on kiire.

Ehkä tärkeintä näissä lukemattomissa raporteissa on kuitenkin se, että nykylainsäädännön heikko tila on tajuttu ja fillarien, sähköavulla tai ilman, tehokkaiden sähköpyörien, sähkömopojen, ym potentiaali on tajuttu ja lainsäädöntöä edes yritetään saattaa fiksummaksi. Ei käy kyllä kateeksi lainsäätäjää, mutta yritys hyvä ja pohjatyö kohtuullinen sanoisin kuitenkin.