GiantElectrobikeFillariHepha
Sivu 13 / 24 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 11 12 13 14 15 23 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 361 - 390 / 713

Aihe: Sähköpyörä/ sähkö kitin hankinta.

Joissakin Euroopan maissa, kuten mm. Saksassa, Englannissa ja Sveitsissä) on tämän yleiseurooppalaisen sähköavusteisen polkupyöräluokan (max 250W, max 25km/h avustettuna) lisäksi käytössä se saksalaisten "Schnellen Pedelec". Eli fillari jossa moottoriteho voi olla yli 250W (vaihtelee maittain) ja max avustettu nopeus 45km/h sekä pelkällä käsikaasulla ajettaessa max nopeus 20km/h. Nuo pitäisi yleensä rekisteröidä/vakuuttaa.

Kivoja vehkeitä ovat, itselläni on ollut sellainen saksalainen Kalkhoffin S-pedelecci käytössäni jo vuodesta 2010 ja aivan mainio vehje on, etenkin kun välistä voi rauhallisesti lepuutella sillä käsikaasulla!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti magnuken Katso viesti
    saksalaisten "Schnellen Pedelec". Eli fillari jossa moottoriteho voi olla yli 250W (vaihtelee maittain) ja max avustettu nopeus 45km/h sekä pelkällä käsikaasulla ajettaessa max nopeus 20km/h. Nuo pitäisi yleensä rekisteröidä/vakuuttaa.
    Paljonko tuollaisen rekisteröinti/vakuutus maksaa siellä?

Tuo Pappis kun mainittiin yllä, niin omassani on vakuutus alle kympin kuussa. Jos 1kW/45kmh-sähköfillarin laillisuus vaatis saman, niin ihan mielellään maksaisin sen.

Joissakin Euroopan maissa, kuten mm. Saksassa, Englannissa ja Sveitsissä) on tämän yleiseurooppalaisen sähköavusteisen polkupyöräluokan (max 250W, max 25km/h avustettuna) lisäksi käytössä se saksalaisten "Schnellen Pedelec". Eli fillari jossa moottoriteho voi olla yli 250W (vaihtelee maittain) ja max avustettu nopeus 45km/h sekä pelkällä käsikaasulla ajettaessa max nopeus 20km/h. Nuo pitäisi yleensä rekisteröidä/vakuuttaa.
    Jos multa kysyttäis lainsäädäntöä, niin seuraava olisi mielestäni hyvä:
    25 km/h max 250W vain poljettaessa, kuten nyt rinnastetaan täysin polkupyörään
    35 km/h max 350W vain poljettaessa, ikäraja 15V, kypäräpakko
    45 km/h max 1 kW vain poljettaessa, käsikaasulla max 20 km/h, kypäräpakko (fillarikypärä), mopokortti, vakuutus, rekisteröinti, mutta saisi ajaa pyörätiellä.

Kivoja vehkeitä ovat, itselläni on ollut sellainen saksalainen Kalkhoffin S-pedelecci käytössäni jo vuodesta 2010 ja aivan mainio vehje on, etenkin kun välistä voi rauhallisesti lepuutella sillä käsikaasulla!
    Haibiken Xdurossa 25kmh/250W, siinäkin kun laittaa täyden avustustehon niin eipä juuri rasita roppaa. Rajoittimen poistamista kyllä kaipailisi ajoittain.

Kyllähän tuon rajoittimen käsittääkseni saa Boschin vehkeistäkin poistettua. Siitä vaan Googlettamaan.

Noista tehoista välikommenttina.

- Sveitsi 500W (ei rekisteröintiä), 1000W rekisteröitynä
    - Itävalta 600W (ei rekisteröintiä)
    - Kanada 500W (ei rekisteröintiä)
    - USA 750W (ei rekisteröintiä), osavaltiopoikkeuksia ylöspäin
    - Venäjä, ei rajaa

Saksa ei ole liberaalein.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehukatti Katso viesti
    Kyllähän tuon rajoittimen käsittääkseni saa Boschin vehkeistäkin poistettua. Siitä vaan Googlettamaan.
    Näyttäisi vaativan jonkun lutikan asentamista, vähän hämärän tuntuisia ovat.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Alottelia-14 Katso viesti
    Paljonko tuollaisen rekisteröinti/vakuutus maksaa siellä?

Tuo Pappis kun mainittiin yllä, niin omassani on vakuutus alle kympin kuussa. Jos 1kW/45kmh-sähköfillarin laillisuus vaatis saman, niin ihan mielellään maksaisin sen.
    Saksassa S-pedelecci pitää rekisteröidä sekä vakuuttaa ja vakuutuskyltti on kiinnitettävä siihen mopojen tyyliin. S-pedelecin liikennevakuutus maksaa Saksassa luokkaa 150€/vuosi. Ja Saksassahan sen moottoriteho on rajoitettu 500 wattiin.

moro

kannattaako tämmösitä hankkia rouvalle työmatka-ajoon (18km suunta, asfaltti tietä ei laaksoa ei kukkulaa, paitsi 3 tien alitusta)
    https://www.hobbyhall.fi/web/store/u...einen-3-vaiht?

hinta ei ainakaan kovin paha...

Kyllä se varmaan ihan hintansa väärti olisi, vaikka moottorin ja akun valmistajia ei kerrotakaan. Isolla suomalaisella kaupalla luulisi takuuhommienkin toimivan jos ei sitten käyttöä kestäkään. Kyselyajankohdasta päättelen, että pyörä tulisi kesäkäyttöön? Akku on nimittäin pienehkö, ja talvikelillä voi olla, ettei riitä edestakaiseen matkaan.

Vakiona näyttäisi, että moottorin johto on asennettu väärin, eli vedetty navasta suoraan ylöspäin. Näin vesi valuu johtoa pitkin moottoriin, ellei tiivistys ole tosi hyvä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti E-Cruiser Katso viesti
    Noista tehoista välikommenttina.

- Sveitsi 500W (ei rekisteröintiä), 1000W rekisteröitynä
    - Itävalta 600W (ei rekisteröintiä)
    - Kanada 500W (ei rekisteröintiä)
    - USA 750W (ei rekisteröintiä), osavaltiopoikkeuksia ylöspäin
    - Venäjä, ei rajaa

Saksa ei ole liberaalein.
    Entä onko nopeusrajoja?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Entä onko nopeusrajoja?
    Google is your friend. Esimerkiksi Sveitsissä ei ole wikin mukaan ollenkaan nopeusajoitusta.
    Sillä, rajoititko itse sen piirakkasi tehon ajoittain 250 wattiin ei ole lain kannalta merkitystä. Laki puhuu moottorin koosta. Toki niitä saa rajoittaa itse jos haluaa, ei se kiellettyä ole.
    Mikä sähköpyöräkeskusteluissa ajoittain vähän väsyttää sekä netissä että kadulla on niiden typistyminen pelkäksi laista jankkaamiseksi. Sähköpyörässä on niin paljon muitakin puolia.
    Sähköpyörä kaasullahan on tavallaan kuin liikkuva kuntopyörä. Paitsi että polkeminen toki pidentää myös toimintamatkaa ja on sähköpyörän selässä kivempaa kuin jossain spinningissa. Maisema vaihtuu.
    Nuoret ovat kyllä ongelma hieman. Jonkinlainen ikäraja olisi tarpeellinen. Mitään mopokortteja tai muuta naurettavaa nykyajan byrokratiaa en kannata vaikka itsellä on ABC. Jonkinlainen kilpi voisi olla ookoo tyyliin kympillä Essolta, kuten mopoihin ennen. Sähkömopon suurin sallitttu tehohan on 4kw, 5,33hv. Siitä useimmat sähköpyörät ovat todella kaukana, ihan eri luokassa.
    E-Cruiser muokkasi tätä : 10.03.2015 at 08.46

Mikä sähköpyöräkeskusteluissa ajoittain vähän väsyttää sekä netissä että kadulla on niiden typistyminen pelkäksi laista jankkaamiseksi.
    Itseä tuo laillisuus (ja seuraamukset) kiinnostaa siksi, että lienee vain ajan kysymys, koska poliisi kyselee mikäs on homman nimi. Siis jos ja kun tuollaisella tehokkaammalla ajelisi vaivattoman näköisesti selkä suorana viittäkymppiä noin 70km:n työmatkan per päivä.

Ei ole tarkoitus jankata, enkä muistaakseni montaa kertaa siitä täällä edes ole kysynyt. Ohi vaan, jos ei kiinnosta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Alottelia-14 Katso viesti
    Itseä tuo laillisuus (ja seuraamukset) kiinnostaa siksi, että lienee vain ajan kysymys, koska poliisi kyselee mikäs on homman nimi. Siis jos ja kun tuollaisella tehokkaammalla ajelisi vaivattoman näköisesti selkä suorana viittäkymppiä
    No silloin saattaa kyselläkin ja saakin kysellä, mutta se on jo omaa tyhmyyttä jos hurjastelee. Viittäkymppiä on tarpeettoman lujaa ja tarvitsee 1000W-suoravedon ja paljon sähköä. Sitä vauhtia ei ajeta varsinkaan selkä suorana pitkään. Kun tässä nyt mainittiin"tuollainen"..
    Oma kulkee hikiset 38 km/h 48-voltilla, vastatuuleen vähemmän. Hulluna polkemalla pääsee just 45 km/h. Huvittaa aina ne jutut "tuollanen menee kuuttakymppiä!". Olen tarjonnut aina koeajon. Yhden ohitin sen kilpapyörällä hänen ajaessaan cruiseria vaikka mulla ei ollut kuin tavalliset kengät Naama oli näkemisen arvoinen.
    Tilannetaju on tärkeää. Että elää ihmisiksi. Sitä ei laki opeta.

No silloin saattaa kyselläkin ja saakin kysellä, mutta se on jo omaa tyhmyyttä jos hurjastelee. Viittäkymppiä on tarpeettoman lujaa ja tarvitsee 1000W-suoravedon ja paljon sähköä. Sitä vauhtia ei ajeta varsinkaan selkä suorana pitkään. Kun tässä nyt mainittiin"tuollainen"..
    Oma kulkee hikiset 38 km/h 48-voltilla, vastatuuleen vähemmän. Hulluna polkemalla pääsee just 45 km/h. Huvittaa aina ne jutut "tuollanen menee kuuttakymppiä!". Olen tarjonnut aina koeajon. Yhden ohitin sen kilpapyörällä hänen ajaessaan cruiseria vaikka mulla ei ollut kuin tavalliset kengät Naama oli näkemisen arvoinen.
    Näinhän se menee. Kovasti ihmetyttää myös ne kommentit foorumilla, että muiden ajama 35 km/h liikkuva sähköpyörä olisi jollain tavalla vaarallisempi kuin napamiehen ajama 35 km/h liikkuva kilpapyörä. Päteeköhän pyöräilyssäkin sama statistiikka että 90 % ajajista on mielestään parempia kuin ajajat keskimäärin?

Sillä, rajoititko itse sen piirakkasi tehon ajoittain 250 wattiin ei ole lain kannalta merkitystä. Laki puhuu moottorin koosta.
    No siinä tapauksessa muun moottori oli täisin laillinen. Kiinalaiset oli stanssanneet sen kylkeen 36V, 250W ja mulla oli 36V akku. Moottori oli ostettu nimenomaan euroopan erikoisversiona 250W, joka originaalijohdotuksella, kontrollerilla ja 36V/10 Ah:n lyijyakulla pitikin luultavsti kohtuu hyvin paikkaansa. Mutta kun johdot vaihtoi parempiin, kontrollerin toiseen ja syötti 36V lithium akulta, niin tehot nousi huimasti. Itse en nähnyt isommalle teholle mitään tarvetta, joten laitoin kontrollerin virtarajaksi 10A, joka hyötysuhdekäyrän mukaan olisi merkannut noin 250W antotehoa. Toimintasäde 10 Ah lithiumakulla oli n.100% pidempi, kuin saman amppeerituntimäärän ja nimellisjännitteen lyijyakulla.

Nimenomaan sähkömäärä ja akkukesto oli mulla syynä tehojen rajoittamiseen. Viimeisenä ajona mun fillarilla käänsin kaikki asetukset täysille ja ajoin mun 7 km työmatkan täysiä, sitten sama pätkä seuraavan päivänä maasturilla ja aerotangoilla. Jälkimmäinen oli nopeampi

Vinkatkaa ihmeessä jos näette jossain fiksua pientä kevyttä kohtuuhintaista moottorisettiä teholuokassa 150W...200W. Tuo riittaisi minulle.

Ja lopuksi:
    Ajakaa millä tykkäätte, en siitä teitä tuomitse, olen varoittanut seuraamuksista. Nykylainsäädäntö on typerä ja yllä olen kertonut oman mielipiteeni siitä millainen sen pitäisi olla. Suunilleen tu E-cruiserin paketti on se, mitä ehdotin lailliseksi kaikille yli 15 vuotiaille ilman isompaa byrokratiaa.

Laillinen e-pyörä on turvallisempi kuin väkisinväännettävä, sähköpyörällä ei viitsi ajaa kuin n. 25km/h kun avustus loppuu siihen, toisin kuin noi lycraajat.

No siinä tapauksessa muun moottori oli täisin laillinen. Kiinalaiset oli stanssanneet sen kylkeen 36V, 250W ja mulla oli 36V akku. Moottori oli ostettu nimenomaan euroopan erikoisversiona 250W, joka originaalijohdotuksella, kontrollerilla ja 36V/10 Ah:n lyijyakulla pitikin luultavsti kohtuu hyvin paikkaansa. Mutta kun johdot vaihtoi parempiin, kontrollerin toiseen ja syötti 36V lithium akulta, niin tehot nousi huimasti. Itse en nähnyt isommalle teholle mitään tarvetta, joten laitoin kontrollerin virtarajaksi 10A, joka hyötysuhdekäyrän mukaan olisi merkannut noin 250W antotehoa. Toimintasäde 10 Ah lithiumakulla oli n.100% pidempi, kuin saman amppeerituntimäärän ja nimellisjännitteen lyijyakulla.
    Itse kyllä olet kertonut moneen kertaan sen olleen 500W-suoravetopiirakka. Whatever..

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...hk%F6py%F6r%E4

"Näin se varmaan on, jos tehoa on moninkertaisesti lain sallimaan 250W nähden. 500W suoravetopiirakasta on kokemusta ja sillä ei mitään ongelmaa. Tosin mulla on painoa ja ko pyörässä oli kohtuu etukeno ajoasento. Renkaina oli Nokian W240 nastat."

Mutta joo, ollaan samaa mieltä sitten suunnilleen siitä, kuinka pykälien pitäisi olla.
    E-Cruiser muokkasi tätä : 10.03.2015 at 14.16

Itse kyllä olet kertonut moneen kertaan sen olleen 500W-suoravetopiirakka. Whatever..

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...hk%F6py%F6r%E4

"Näin se varmaan on, jos tehoa on moninkertaisesti lain sallimaan 250W nähden. 500W suoravetopiirakasta on kokemusta ja sillä ei mitään ongelmaa. Tosin mulla on painoa ja ko pyörässä oli kohtuu etukeno ajoasento. Renkaina oli Nokian W240 nastat."

Mutta joo, ollaan samaa mieltä sitten suunnilleen siitä, kuinka pykälien pitäisi olla.
    Jep, mutta vaikka se olisi 500W piirakka parannetulla johdotuksella, kontrollerilla ja akulla , niin ei se poista sitä tosiasiaa, että leima sen kyljessä on edelleen 250W. Tuo 500W on arvio. Muistaakseni mitattu ottoteho kontrollerin syöttöliittimistä oli 21A@36V nopeudella 23 km/h, jonka jäkeen ottoteho lähti laskuun.

Jep, mutta vaikka se olisi 500W piirakka parannetulla johdotuksella, kontrollerilla ja akulla , niin ei se poista sitä tosiasiaa, että leima sen kyljessä on edelleen 250W.
    Puhuhan sinä, niin minä pitelen hevosta. Naurattaa nuo sun höpinät johdotuksista jo. 500W paksummilla johdoilla on yhä 500W-piirakka.
    Niissä voi olla mitä tarroja hyvänsä, omassakin on, mutta kyse on nyt siitä että sinä olet kertonut sen olevan 500W-moottori.
    Vaikka olisit rakentanut sen kokonaan itse, niin sillä ei ole lain kannalta merkitystä jos se on 500W-moottori.
    Welcome to the dark side, we have cookies

Puhuhan sinä, niin minä pitelen hevosta. Naurattaa nuo sun höpinät johdotuksista jo. 500W paksummilla johdoilla on yhä 500W-piirakka.
    Niissä voi olla mitä tarroja hyvänsä, omassakin on, mutta kyse on nyt siitä että sinä olet kertonut sen olevan 500W-moottori.
    Vaikka olisit rakentanut sen kokonaan itse, niin sillä ei ole lain kannalta merkitystä jos se on 500W-moottori.
    Welcome to the dark side, we have cookies
    Jos kontrolleri ei syötä, kuin 250W, niin se on tasan tarkkaan 250W moottori sillä setupilla. Väitän, että on laillinen. Toisallta jokaisen sähköfillarin voi virittää isommille tehoille. Jos sun logiikka siitä, että mahdollisuus virittää moottori isommille tehoille tekee siitä laittoman, niin tässä maassa ei ole yhtään laillista moottoria.

Itse väittäisin, että jos mottorin kylkeen on leimattu 250W ja tehodynamometrillä ei siitä tule yli 250W tehoa ja setti avustaa vain poljettaessa max 25 km/h nopeuteen niin se on laillinen. Olkoonkin niin että USB kaapelilla siitä saa lisää tehoa. On 45 km/h kulkevat bensamopotkin laillisia, vaikka nekin saa pelkillä softaparametreillä kulkemaan 60 km/h.

Jos taas kontrollerissa on parametrit, jotka antaa moottorista ulos 500W, niin se on laiton. Laiton se noilla testiajoilla olikin. Kuten myös niillä testiajoilla, joissa pääsi ajelemaan pelkällä kaasukahvalla. Olen ehkä rikollinen, ehkä en ja mahdollinen rikos taitaa olla jo vanhetunut. Saatte lähettää poliisit ovelle , jahka ensin todistatte että testiajot on ajettu yleisellä tiellä.

Olikos täällä väki tilannut muualta Bafang-moottoreita kuin custom-ebikes.comista? Liekö pulju lyönyt ovensa kiinni, ei ole 2kk vastannut yhteenkään sähköpostiin. Ei kuulosta kovin hyvältä jos tulee takuuongelmia..

Jos kontrolleri ei syötä, kuin 250W, niin se on tasan tarkkaan 250W moottori sillä setupilla. Väitän, että on laillinen. Toisallta jokaisen sähköfillarin voi virittää isommille tehoille. Jos sun logiikka siitä, että mahdollisuus virittää moottori isommille tehoille tekee siitä laittoman, niin tässä maassa ei ole yhtään laillista moottoria.
    Lain, ja minun logiikkani on juuri päinvastainen. Laki puhuu moottorista, ei siihen syötettävästä virtamäärästä. "250W"-mottien kontrollerit antavat noin 500W läpi, ja niitä myydään laillisina. Lisäksi sulla oli se kaasu yht aikaa anturin kanssa kertomasi mukaan.
    Relaa jo hyvä mies, ei kukaan välitä oikeasti mikä mylly sulla nyt oli tai ei ollut. Sovitaan sitten että se oli 250W.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pmw Katso viesti
    Olikos täällä väki tilannut muualta Bafang-moottoreita kuin custom-ebikes.comista? Liekö pulju lyönyt ovensa kiinni, ei ole 2kk vastannut yhteenkään sähköpostiin. Ei kuulosta kovin hyvältä jos tulee takuuongelmia..
    Erittäin huonolta kuulostaa. Voiko perua?

Jos taas kontrollerissa on parametrit, jotka antaa moottorista ulos 500W, niin se on laiton.
    Eikös raja muuttunut vuodenvaihteessa 1000 wattiin? Näin ainakin yli-insinööri Maria Rautavirta liikenne- ja viestintäministeriöstä kommentoi viime vuoden kesäkuussa:

http://www.hs.fi/kotimaa/Py%C3%B6rie...a1402641704074

Moi. Siirsin 29erissani akun repusta tarakalle ja vaihdoin kesäksi taas pelkästään takavetoiseksi. Nyt keulii täysii kun painopiste on taaempana. Tarttis vielä takakiekko jaksaa käyttää irti ja vaihtaa siihenkin big apple.
    Polje poika, polje vaan.
    Ketju ei lopu milloinkaan.

Lain, ja minun logiikkani on juuri päinvastainen. Laki puhuu moottorista, ei siihen syötettävästä virtamäärästä. "250W"-mottien kontrollerit antavat noin 500W läpi, ja niitä myydään laillisina. Lisäksi sulla oli se kaasu yht aikaa anturin kanssa kertomasi mukaan.
    Relaa jo hyvä mies, ei kukaan välitä oikeasti mikä mylly sulla nyt oli tai ei ollut. Sovitaan sitten että se oli 250W.

Oma fillarini koeajoissa silloin kun antoteho mootorilla oli yli 250W tai silloin kun kaasukahva oli kiinni ja toiminnassa setti olisi ollut laiton yleisillä teillä. Tuokin motti otti piikkitehoa yli 1 kW, mutta ei se siitä ulos tullut pienillä kerroksilla. Hyötysuhdekäyristä arvioituna 500W oli huipputeho moottorista ulos. siitä ei varmaan ole epäilystäkään, mutta Kysymys on sikäli erittäin mielenkiintoinen, että kun laittelen muille noita moottoreita ja en halua kenekään joutuvan ongelmiin sen takia, että olen laittanut laittoman pelin.

Lakihan sanoo:

Ajoneuvolaki
    19 §

Moottorittomat ajoneuvot

Polkupyörällä tarkoitetaan yhden tai useamman henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistettua, vähintään kaksipyöräistä, polkimin tai käsikammin varustettua moottoritonta ajoneuvoa. Polkupyöräksi katsotaan myös sellainen enintään 250 W:n tehoisella sähkömoottorilla varustettu ajoneuvo, jonka moottori toimii vain poljettaessa ja kytkeytyy toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa.
    Oma tulkintani on, että jos moottorin antoteho ei ylitä 250W tehoa missään oloissa ja se avustaa vain poljettaessa ja avustus lakkaa viimeistään nopeudella 25 km/h, niin paketti on laillinen. Ottoteholla akusta, sähköteholla moottoriin tai millään numeroilla moottorin kyljessa ei ole viimekädessä mitään merkitystä.

Tällä hetkellä olen valmis lähtemään tulkintani kanssa vaikka riitelemään siitä oikeudessa. Jos on selvää että yo tulkinta ei pidä paikkaansa, niin otan siitäkin mielelläni tiedon vastaan. Voin sitten varoitella niitä, joita asia koskee.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pmw Katso viesti
    Joku Bafangin moottori on tullut BMS batteryltä joskus
    https://bmsbattery.com/

Taitaa olla vielä tuo 1 kW kohtelu lainsäädännössä aika vaiheessa. Ainakaan finlex ei sitä vielä tuntenut.
    Edit:
    Ei edes tässä hallituksen esityksessä, jonka piti tulla voimaan 1.1.2015. Kaiken maailman hevosrekiä kyllä tuntee muutokset
    marmar muokkasi tätä : 10.03.2015 at 17.24

Oma tulkintani on, että jos moottorin antoteho ei ylitä 250W tehoa missään oloissa ja se avustaa vain poljettaessa ja avustus lakkaa viimeistään nopeudella 25 km/h, niin paketti on laillinen. Ottoteholla akusta, sähköteholla moottoriin tai millään numeroilla moottorin kyljessa ei ole viimekädessä mitään merkitystä.
    Ai nytkö niillä sun stanssauksilla ei enää olekaan mitään merkitystä, joita olet hehkuttanut pitkään? Sulla vaihtuu jutut koko ajan. Menee ihan huumorin puolelle.
    Lisäksi olet yhä väärässä. Laki puhuu nimen omaan moottorista.
    Noista sun koeajoista sen verran, että kerroit ajaneesi 500W-piirakalla 20 000km. Se on perusteellinen koeajo
    Lopuksi postisi on täysin ristiriitainen. Jos ottoteholla akusta ei ole mitään merkitystä, niin ainoa jäljelle jäävä raja on moottori. Se, mitä se kestää, mikä onkin lain näkemys.
    Jos ottoteholla akusta ei ole väliä, kuten sanot, niin mikä sen tehon sitten rajoittaa muu kuin moottori?
    Tämä alkaa olla taputeltu. Jänkkäät yhä vastaan vaikka olet jo samaa mieltä. Se limitti on se moottori.

Viittäkymppiä on tarpeettoman lujaa ja tarvitsee 1000W-suoravedon ja paljon sähköä. Sitä vauhtia ei ajeta varsinkaan selkä suorana pitkään. Kun tässä nyt mainittiin"tuollainen"..
    Oma kulkee hikiset 38 km/h 48-voltilla, vastatuuleen vähemmän. Hulluna polkemalla pääsee just 45 km/h. Huvittaa aina ne jutut "tuollanen menee kuuttakymppiä!".
    Joo, kyllä nuo mulle jotenkuten tuttuja on. 250W mummopyörällä olen ajellut paljonkin ja 750W fillaria olen saanut muutaman kerran kokeilla. Omat halut olisi siis tuollaisissa 2kW tai ylikin valmiissa pyörissä, joilla näyttäis pääsevän sitä viittäkymppiä ja akkuakin piisaa 35km:n siivuihin.

Tarkennetaan nyt vielä hieman tuota nopeusheittoa. Tässä kun ikäkin lähenee sitä viittäkymppiä, niin ihan rauhaksiin tulee ajeltua ihmisten ilmoilla, oli laite mikä tahansa. Hidastan kyllä fillarillakin ihan nolliin, jos joudun ohittamaan jotain epäilyttävää ja viimeinen läpi-tilanne on ollut joskus 90-luvulla. Ei tässä niin kiirus oo, eikä mitään näyttämisen tarvettakaan oo enää. Mutta tiedän myös sen, että jos laite kulkee viittäkymppiä, niin tuossa aamuviideltä kun on vain tyhjää tietä pellon laidassa, niin varmasti sitä tulee ajettua.

Eikä tässä nyt oo tarkotus kenenkään muun laitteita tai käytöksiä ohjailla. Ittekseni vaan ääneen mietiskelen, että saispa jotain tuollaista laillisesti ajoon, vaikka sitten kilvissä ja rahalla.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •