HephaFillariGiantElectrobike
Sivu 104 / 371 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 54 94 102 103 104 105 106 114 154 204 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.091 - 3.120 / 11127

Aihe: Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

Saattaahan noilla paineilla ja paineiden vaihtelulla olla vaikutusta tuon tubeless renkaan tiiveyteen, mutta ainakaan omassa Bulldozer tai Lou ei vuotanut litkua pihalle oli sitten 2bar tai 0,3bar. Nyt kun tuo Nate on ollut vuorokauden vanteella ei pikaisen testilenkin jälkeen montaa pisaraa valunut kylkeä pitkin, ehkä se siitä vielä tiivistyy. Toinen puoli renkaasta ei vuoda juuri lainkaan. Jostain kohdista vuotaa helpommin kun painaa sormilla kylkeä sisälle päin.

Ehkä tuota liimaa voisi kokeilla jos tuo ei pidä koko lenkkiä tarpeeksi painetta. Ei jaksaisi vain putsailla ja kuvailla kaikkia litkuja pois kun tuota liimaa ei varmaan voi laittaa märälle pinnalle?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bansku81 Katso viesti
    Saattaahan noilla paineilla ja paineiden vaihtelulla olla vaikutusta tuon tubeless renkaan tiiveyteen, mutta ainakaan omassa Bulldozer tai Lou ei vuotanut litkua pihalle oli sitten 2bar tai 0,3bar.
    Juuri niin, ne on litkulla tukitut kohdat, mitkä vuotavat paineen muutoksen takia. Jos sellaisia ei juuri ole, niin ei vuoda painemuutoksellakaan (uudet renkaat ja tiiviit saumat). Mutta kun niitä alkaa olla tarpeeksi paljon (vanhat renkaat tai sinun tapauksessa heti uutena vuotavat saumat) niin paineen muutokset ovat myrkkyä.

Eikös se rengas elä varsinkin matalilla paineilla ajaessa kokoajan kun se muokkautuu maata vasten ja jossain kivikossa ja juurissa möyriessä? Sitähän on välillä renkaan kyljet ihan rutussa. Luulis elävän enemmänkin kuin pelkistä rengaspaineen vaihteluista. Mut emmätiiä mistään litkujen vuotamisista. Mulla on sisärenkaat! :-)

Onko kukaan tasoitellut noita renkaan reunassa olevia epätasaisuuksia esim. hiekkapaperilla paremman tiiveyden saavuttamiseksi vai tuleeko kudokset heti näkyville?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jukahia Katso viesti
    Sutkutin tänään 29x2,35 HansDööd renkailla töihin joissa oli painetta n.alta 1 kilo ja sanosin että ennemmin ajaisin vaikka tyhjillä Floatereilla. Ei juuri rullaa, vaikka muuten on alla suht. kevyttä putkea ja vannetta...
    Pieni OT, kun ei läskirenkaisiin liity, mutta laita ilmaa niihin renkaisiin, niin rupee se pyöräkin kulkemaan vähän kivemmin eteenpäin.

Onko kukaan tasoitellut noita renkaan reunassa olevia epätasaisuuksia esim. hiekkapaperilla paremman tiiveyden saavuttamiseksi vai tuleeko kudokset heti näkyville?
    Mä oon joskus poistellu niitä jätöksiä reunoilta.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Täälläkin on ajoittain keskusteltu takarenkaan pyörimissuunnasta. Minulla oli Dillinger5 "väärinpäin" takana ja olin oikein tyytyväinen pitoon.

D5:n jälkeen taakse vaihtui Maxxis Mammoth, joka oli aluksi oikeinpäin ja nykyään pitosuunnassa.
    Tasamaalla olen ollut oikein tyytyväinen vetopitoon ja täällä Lapissa on nyt noussut isommatkin mäet ajamalla, mutta ongelmaksi on koitunut sivulle karkaava takarengas alamäessä jarrutettaessa. Eli jos ajaisin mäkimaastossa enemmän, saattaisin kääntää renkaan toisin päin. Tulee nimittäin joskus aika äkkinäisiä tilanteita kun perä pyrkii mutkalaskussa edelle, toinen vaihtoehto olisi opetella ajamaan...

Olen hiekkapaperilla siistinyt muotista jääneet rippeet. Taisi olla Stanin videollakin neuvottu kikka.

mutanaama Guest
    Varmaan riippuu renkaasta. Dillingerissä oli jo valmiina kudokset pinnassa. Muissa kyllä

Tossa Natessa on aika korkeat "juomut" reunassa, ilmeisesti tarkoitus estää ettei pyöri niin helposti vanteella. Nuo nyt ei ainakaan auta tuon renkaan tiivistymisessä.

Kyll ne juomut on varmaan vaan jäänteitä muotista... Itellä on ollut eniten jumppaa tiivistymisen kanssa just Surlyn kumeilla, kun nuo halvemmat.. floater,kenda ovat tiivistyneet samantien. Mutta niissä on kyllä selkeästi renkaan reunassa pykälää, mitä ei ainakaan Knardista pahemmin löydy. Knardi ei aikanaan meinannut millään nousta uraan/vanteelle ja sitten kun painetta oli juuri sallitun, tai varmaan sen 0,1 yli niin lävähti rengas vanteelta melkoisen pamauksen saattelemana... + että reunanauha katkesi ja kumi oli sitämyöten selvä. Ja Floater vs. Knardi niin Knardi on pikkupaineilla kerran purppaillu.

Kuvista huomaa myös hyvin, että Floaterin reuna on puhdas kun taas Knardin reuna on täynnä litkua... Siis kun käytetyt kumit on otettu vanteilta pois.

Mutta, itse sain tuon pitämään hyvin, kun vedin toisen kierroksen kapeeta teippiä vanteen sisään hyllylle. En vanteen reunaan/uraan asti, vaan hyllylle vanteen sisäreunaan. Jos teippaa uraan asti, rengas harvoin nousee helposti vanteelle...

Floater on puhdas

Knardi on litkunen.

Ratkesi kumihommatkin, kun kävin hakemassa takavanteen rihtauksesta nyt tuossa olis 4,8" bud & bfl kumekset. Tuli kaupoilla puhetta että voisin isot kumitkin tarvita ja kun kauppias kysyy mitä niistä tarjoan niin silloin oli taskuja kaivettava... nyt menee bud taakse ja kesällä bfl... Saa nähä laitanko yhden jumbo jimin sit kesällä kiertoon mukaan. Valkattiin vaakan kans kaupassa kumit, niin nyt olisi 1520g ja 1460g isot kumit. Laitan ensi viikolla rapsaa tubleksesta ja sopivuudesta fatsoon.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jukahia Katso viesti
    He, painoa on... Mun on jo Juggerit jo paffilootassa auton perässä. Lähtee huomenna takaisin, kun pyysivät palauttaan bd;ltä kun vastasivat. Eipä siinä, fatso on nyt katollaan tallissa paljaalla etuvanteella ja takavanteen pakkasin auton perään kans... Siinä on semmoiset 5mm heittoa niin josko Nippelissä rihtaisivat sen huomenna pois.

BD:
    Dear Jukka,
    return the items, a returnlabel for free shipping is available in your account on our website.
    Please include a copy of the invoice and a short explanation. We will swap the item into the correct size/color as soon as the return has arrived.

Laitoin vielä tähän vastauksen, että kuinka meinaavat vaihtaa ne, kun niillä ei ole niitä... Sain vastauksen,

Dear Jukka,
    return the items, a returnlabel for free shipping is available in your account on our website.
    Please include a copy of the invoice and a short explanation. We will make the refund as soon as the return has arrived

Eli taitaa jäädä fatso vanteille, tai sitten tarvii palata vanhaan... ei maistuisi, vähintään odotan 4,8" Jumbo Jim:t alle sitten...
    Joo,sama jargon litania tuli mullekkin vastauksena bike-discountista ja renkulit lähti välittömästi takasin germaniaan.
    Cold Sweat!

Terve taas, piti nostaa tätä ketjua kun oli vajunu.
    samalla yks kyssäri.Kesärengas aika tullu, Joko 4" jumbo jimiä saa jostain?

Viikko 17 on kerrottu kaupasta. Ensimmäinen arvio oli viikko 9.

^^ Fun cornerilla olis ehkä jo. http://www.fun-corner.de/index.php/e.../f-jumbo%20jim
    Briteissä oli jo jossain tarjolla jotain versiota.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Fun cornerilla ei ole...
    Daniela laittoi pe:na näin kun niitä viikolla kyselin;

Hello,

Sorry for the delayed reply. Unfortunately we don’t have the Schwalbe Jumbo Jim tires in stock yet. There’s no exact delivery date yet, but it’s going to be summer until they’re available.

Eli Jumbo Jim kumeja ei ole, vaikka niin nettikaupassa väittävätkin ja Corneriin niitä tulee vasta kesällä... Se koska siellä kesä tulee, niin en tia... ?

Yep tarviis saada sellaset pyörän punninta renkaat, noilla lähtis melkeen kilo pois. Sitte vois vanhat laittaa takas kun on punnannu ja Esson paarissa kehunu keveyttä. Kumma että kaikki isot merkit on speksannu just nää renkaat?

Ei vissiin oikein ole mitään kevyitä n.1kg hyvin rullaavia renkaita leveydellä 3.1-4".

Nimimerkillä 11.0kg farley Jumbo jimeillä?

zipo Guest
    Käpistelin just lauantaina Halon Nanuk renkuloita,ehkä the rullailurengas kesäkelille?
    Mitattu paino 1,1kg.Snadi ilmatila pistää harkitsemaan......

Schwalbella on varmaan hyvät sopparit isojen pyöräpajojen kanssa jo pidemmältä ajanjaksolta.
    Surlylla ei kai resurssit riitä kilpailla?Hinta/Voluumi?

Tai sit myös se paino, kun 13kg näyttää aika paljon paremmalta paperilla kuin 14kg.

nanukin olin jo unohtanu, kai sellanen pitää hakee.

Jumbo Jim voi olla ihan hyvä rengas mutta messuilla katselin ainakin parin pyörän Jimejä, siis Lite Skin versioita, niin näyttää ainakin minun silmään vähemmän hyvältä kun uudessa kumissa jo kankaat paistaa kyljistä. Kevyet on varmasti mutta ei paljoa passaa niitä raapia mihinkään. Jos itse tarviin Jimejä niin Snake Skiniä saatan suosia.

Ja viä kepeemmän saat kun tulee kenda juggernaut pro 4.0... Mitattu 770g jossain testissä. Onko iloa käyttäjälle, en tiedä, mutta taitaa nää nakkikumit tulla tällä kaudella muotiin nyt.

Henkilökohtaisesti en oikein jaksa uskoa näihin kilon läskirenkaisiin ja niiden kestävyyteen, olen toki ennenkin ollu väärässä. Jumbojimiä hypistelin muutamalla osastolla, omat havaintoni: pehmeä ja huokoinen kumiseos ( sulaako kovalla alustalla alle), harva kuvio, pienet ja korkeat nappulat ( taittuuko kovalla pinnalla alle, märällä kalliolla epäilisin että pito on mallia on/off, mutapito?) pehmeässä sammaleessa saattaa toimia hyvin. Kokemuksia odotellessa.

mutanaama Guest
    Mulla on täpärissä kortongin paksuiset 300g ikonit, ja kyllä niilläkin on voinut ajella, tosin sisurilla ja pariin kertaan on kyljet revenneet ja renkaasta on saanu sitten ihan kivan vyön leikattua. Eli tuskin ihan ohkaisimmat tulee omaan käyttöön. Mutta kaikki ei aja kivikoissa tai availe polkuja, joten varmasti niillekin käyttäjiä löytyy. Läskin paineet ovat tosin aika pienet, joten kyljiltä vaaditaan myös parempaa kestävyyttä, ja mitä noita mun renkaita kattelee, niin exo on joutunut tekemään tosissaan töitä.
    JJ:n nappulat näytti olevan aika lailla rivissä, joten pito irtonaisella pohjalla kaipaa vahvistusta, vaikka ajetaanhan sitä larryilläkin, joissa ei nappuloiden koko häikäise. Uloimmat reunanappulat oli imo aika hyvin tuetut, joten kaltevalla pinnalla luulis toimivan.

Jumbo jimeillä varmaan tulee perus schwalbet, kyljet repee ja nappulat repee irti reunoilta 4h ajon jälkeen.

Pessimisti ei pety

mutanaama Guest
    , fat albertit oli kyllä alussa hyvät

Cool

Rengasrapsaa, taas... Onone Fatty + 4,8"Bud takana ja 4,7"BFL edessä. Vanteet samat RD 82mm, asennettu tubelles ja molemmissa on Doc Blue litkua 120ml.

Surlyn ultralight renkulat ja hieman oli jumppaa asennuksessa. Ei noussut ilman sisuria, sisurin poiston jälkeen, sain kyljen tiivistymään kun käänsin renkaan kyljelleen. Tällöin avoin kylki alaspäin ja kompuralla ilmaan sieluttomaan venttiiliin ja siltikin sai taputella kumia, jotta alkoin ilma turvottamaan kylkeä kiinni. Noin 1,5 bar kohdalla napsahti viimeisen kerran paikalleen ja enempi painetta en tarjonnut.

Bud takana, aluksi laitoin sisurilla ylös, ihan 13F ja ilmaa 1,8 bar sisään, niin Bud ei mahdu kuin juuri ja juuri pyörimään korkeuden puolesta Fattyn perässä... Mutta ilman sisuria (ei varmaan mitään vaikutusta silti) sopii hyvin paikalleen ajopaineilla, joka minulla tarkoittaa alle 1 bar. Sopii pyörimään 1,5 bar paineilla ihan ajossakin. Vuoti kyljistä asennuksen jälkeen n. tunnin (ravistelua) ja seuraavan päivänä lenkillä vuoti kyljistä nousuissa runtatessa 0,5 paineilla. Siis kumi meni niin paljon ruttuun että ei pitänyt, nostin paineet kiloon ja piti heti. Laskin paineita varovasti lenkin ajan ja toisena päivänä ajoin n.0,8 paineilla eikä vuotanut enään yhtään. (Minä sanosin, että takarengasta joutuu välillä tubeleksen "ajaan sisään" uutena, eli ekoilla lenkeillä koitetaan ajaa niillä ajopaineilla vaikka väliin vuotaisikin ja sitten vaan punpataan se kilo sinne ja ajetaan/lasketaan painetta välillä ja luonto hoitaa sen tiiviiksi)

BFL, sanosin että aika kapea on 4,7" kumiksi, toki minulla on vaan 82mm vanne... Mutta silti. Toisaalta tosi makea ajettava, voi ajaa 0,5bar paineella ja nielee huomaamatta 3 cm juuret, mutta näillä paineilla joudun ajamaan varovasti 10cm puunrungot yli, kun muuten löisi läpi vanteelle. Herkin kumi joka minulla on ollut, ja kokonsa puolesta isompi ilmatila antaa mahdollisuuden ajaa pienemmillä paineilla vs. 3,8 Knardi joka oli aina hiukka kovan tuntuinen/sitämyöten liukas... -> pehmeenpänä löi läpi vanteelle. BFL on pitänyt ilmansa asennusvuotojen jälkeen ja ajopaineet ovat olleet pienet.

"Mulla ei mitään mittaria ole, mutta kun kämmenellä saa painettua kuvion alas on mulla paineet aika Ok. Painan ite 90 kg. " Kesällä ei vanteet kestäisi näitä paineita, mutta nyt ajan vähän käytettyjä talvipolkuja, jotka ovat oikeesti pehmeitä ja loskaa/lunta on ... Ja 29*2,35 Hanssilla kun menin töihin viimeviikolla sai yön jälkeenkin paineet laskea alle barin, jotta pääsi töihin Kovalla kumilla ei kantanut/pysynyt kapeella uralla lainkaan...

BUD, se sopivuus; Mahtuu hyvin, n. 6mm on tilaa joka suuntaan ja minulla on käytössä 2x10. Tai no nyt on käytössä 2x9, eli takana on kyllä 10-pakka, mutta 15 piikkinen ratas on vapaarattaalla ensimmäisenä+spaceri ja tämän jälkeen on kasattu 1050 pakka normaalisti paikalleen. Vaihtaja on rajoitettu menemästä ylös asti ja vaihteet pelaavat ihan normaalisti.
    Edessä joutui myös laittamaan toisen spacerin vetopuolelle. Ja samalla sai säätää vähän vaihtajan rajoitinta auki, kun rattaan siirtyivät sen 2,5mm ulommas. En laittanut (vielä) yhtään spaceria toiselle puolelle, kun kohta vaihtuu systeemit takaisin (kesärengas taakse), mutta syksyllä kun sipistelen/kengitän paksun talvea varten niin laitan kammet keskelle jne.. Tällä 5mm erotuksella kammissa, en ole huomannut mitään polkiessa tai sen jälkeen. Kokemusta on nyt 30km viikonlopulta.

Kuvia taas;

Kuva vinossa mutta filo on suorassa

pakka , loskaa putkilla , ketju (24&36) , keskiö , valkovuotoa? , ketju ilman kammen siirtoa 2,5mm->, on_se_komee

Yhteenveto; Tykkään, kannatti, olen itse tyytyväinen.
    Bud vs, Floater; kantaa paremmin, pitää paremmin, vaimentaa paremmin, soveltuu pehmeille paineille ja rullaa.
    BFL vs. Knardi; kantaa paremmin, vaimentaa paremmin, soveltuu pehmeille paineille ja rullaa. Ohjautuu myös hyvin, mutta silti hankin vielä yhden nappulakumin ensi talveksi...
    -> Eli ei kai tää koskaan valmis ole... Mutta kesän ajan varmaan Knardi + BFL ja talvi -15/-16 Bud + jtn 4.5-5.0" Sekin on auki, että mikä renkula on missä päässä ja koska 4,8" Jumboa aletaan myydä

1.5 bar ja tubeless on vaarallinen yhdistelmä. Yhden Loun kyljet pullautin niin että kylki hankasi Yampan haarukkaa.
    #1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja

There can be only one.

Nunnuka juuri asennettuna 65mm kehälle 88,5mm renkaan rungosta mitattuna.
    Tosi pyöree profiili. Nappulat n.4mm kauttaaltaan.

pyörästä tuli siis vain 11.5kg kesäkuosissa, van helga edessä.
    nanukki paino 1120g

Zipo on varmaan kerenny jo kesto/pito/rullaustestit tekemään?

zipo Guest
    Joo 3 tuntia ajeltu ja valkkasin sen kaikkein kevyimmän yksilön eli 30g laihempi.
    Punnasin myös Schwalben Fatbike sisärenkaan :380g

Onkos tossa bud takana jutussa joku juttu, mitä en tajua? Jos haluu vaihtaa ton 3-4 lenkkiä ajettuun Lou hun niin multa löytyy.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •