ElectrobikeGarminHephaGiant
Sivu 9 / 12 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7 8 9 10 11 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 241 - 270 / 346

Aihe: Ensimmäinen cyclocross

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Frosty Katso viesti
    Paljonko maheadille tuli handlebar droppia, ja kuinka korkealla satula? Varaa laskeakin vielä tulevaisuudessa näyttäisi olevan.
    Karkeasti mittanauhalla mitattuna satula näyttäis olevan metrin korkeudella, ja ohjaustanko n. 96 cm, eli jos "handlebar drop" on noiden erotus niin se on sitten ~4 cm. Mutta ostohetken jälkeisiä säätöjä en ole vielä tehnyt kun ei ole päässyt sitä yhtä testilenkkiä enempää ajelemaan, ja luulen että varovaisesti saa edelleenkin ottaa kun meinasin eilenkin vielä saunoessa pyörtyä.

Vaihteet sain kohtalaisen hyvin pelittämään, mutta etuvaihtajan asentoa pitää vielä vähän hakea nyt kun löysin hyvät ohjeet sen säätöön. Meinasin siitä kuitenkin laitella myöhemmin kuvia/videota jotta viisaammat ja kokeneemmat voi kommentoida näyttääkö säädöt ja vaihteiden vaihtuvuus olevan sinne päinkään. Mutta selvästi niiden säätö itse vs. liikkeessä on ainakin tunteita herättävä asia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Frosty Katso viesti
    Ja samalla ns. merkittömät osat aika isoa kysymysmerkkiä.
    Niin no... Nythän minun hintahaarukka taitaa olla niin tiukka, että pitää joko ottaa riski, merkittömistä osista tai tyytyä siihen "merkkituotteeseen" josta tietää että osat on entrylevel kuraa.
    Nyt haenkin ammattilaisten näkemystä missä voi tinkiä hinnasta ja missä ei kannata tinkiä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nettipepe Katso viesti
    Niin no... Nythän minun hintahaarukka taitaa olla niin tiukka, että pitää joko ottaa riski, merkittömistä osista tai tyytyä siihen "merkkituotteeseen" josta tietää että osat on entrylevel kuraa.
    Nyt haenkin ammattilaisten näkemystä missä voi tinkiä hinnasta ja missä ei kannata tinkiä.
    Hyvä tulla minun tähän kommentoimaan kun tässä säikeessä on yli 200 viestin verran neuvottu minua. Mutta sen perusteella mitä ennen pyörän ostoa aihetta opiskelin ja näitä (ja muiden ketjujen) viestejä lueskelin, tulin siihen tulokseen että jos yksi komponentti on ylitse muiden, niin se on runko. Sen ympärillä kaiken muun voi vaihtaa sitä mukaa kun menee rikki tai on tyytymätön, mutta jos itse runko on vääränlainen niin fillari jää nurkkaan. Eli päädyt sitten mihin pyörään päädyt, niin varmista kuitenkin että runko on sinun kropallesi sopiva. Tietysti itse rungonkin voi vaihtaa, mutta se on paitsi isompi operaatio siirtää kamat toiseen runkoon, niin väistämättä myös rahanhaaskausta.

Pitkällisen harkinnan jälkeen ostin muutama viikko sitten ensimmäisen "oikean" polkupyöräni, Bianchin Zurigon Bikeshopin talvihalvennuksesta (999e), kun sattui viime vuoden mallin jämäerästä löytymään jopa sopivaa kokoa.

Parin viikon työmatkasotkemisten jälkeen eilen ensimmäinen vähän pitempi (60km) lenkki, ja kyllähän sillä matka käy jouhevammin kuin vanhalla napavaihde-Nopsalla. Vaihdoin ensi töikseni mukana tulleet kumit Suomi-nastoihin, eikä sitten kohtuuttomasti tarvinnut jännittää liukkaissa kohdissa. Pahimmissa röpelöjäissä ei lyönyt käpälille ollenkaan niin pahasti kuin odotin ennakkoon, toki nastarengaspaineetkin varmaan helpotti. Aika kivuliaaksi kävi takamukselle ja yläselälle neljän tunnin jälkeen, mutta ehkä katselen vähän aikaa tottuuko talviterässä oleva ruumis uuteen ajoasentoon ennen kuin alan säätämään pyörän asetuksia. Työmatkoilla ei ole ehtinytkään mitään epämukavuuksia havaita.

Vaihteet tarvisivat säätöä, kun takarattaista keskimmäiset ei osu ollenkaan Apexissa kohdilleen, tai vaihtaa omia aikojaan. Ensihuoltoon siis, onkohan jotain erityistä, mitä ensihuollossa kannattaisi tarkistuttaa, vai menisikö noilla perus-checklistoilla, mitä huollot listaavat? Melkoinen hintahaarukka ensihuolloilla Helsingissä, saako satasella tuplasti paremman huollon kuin 50 eurolla?

Bianchi on ihan hyvä valinta, onnea uudelle pyörälle. Runkosarja on pyörän hintaan nähden erittäin hyvä ja toteuttaa juuri maheadin ohjetta, jos vielä kokokin on juuri oikea niin valinta on onnistunut hyvin. Olen ajanut arkiajoni n. kuusi vuotta samaan D2 cross-runkoon kasatulla välineellä, tosin ihan erilaisin osin alkuperäiskasaus. Kaikki osat on vaihtuneet, kun reilut kuuskyt tuhatta nyt mittarissa. Alkoivat vaihtua tuossa puolen välin tietämissä. Sramin Apexeilla ajaa varmaan myös pitkään ja sitten päivittää osia parempiin sillä runkosarja on ihan hyvä. Oikeasta koosta huolimatta ajoasennon hakeminen vie aikaa, kun ihan itse sen tekee, suosituksista on apua. Pienin askelin säädöissä ei reunasta reunaan.

Ensihuollossa ei paljon muuta kuin vanteiden suoruus ja pinnojen kireyden tarkistus. Oikeastaan kaikkeen muuhun omat säädöt. Pyörällä on kahden vuoden takuu kaikiklle osille, joten jos löytää ihan merkkihuollon, niin kannattaa avata suhde, niin kaikki toimii samasta huollosta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Liityn teräsfanikuoroon. Tommosta lastenistuinta en kyllä hiilikuiturunkoon enkä ees oikein kevyeen aluseenkaan laita.

Srameista en tiedä mutta Ultegran kympit on omassa ajossa pelanneet pakkasillakin moitteetta. Toki maantiekahva ja kuskilla vanhan ajan rukkaset on tämmönen einiinkovintoimiva-yhdistelmä.
    Myykö tuota Surlya kukaan tässä maassa?
    Miksi tänne pitäisi jotain kirjoittaa?

IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKK Katso viesti
    Myykö tuota Surlya kukaan tässä maassa?
    mm. Foxcomp.

Shock Therapy myy Surlia.

Tässä yksi pohdittavaksi

Stevens Vapor 2014 - velvet black

http://www.radsport-smit.de/epages/R...00042941_89198

Whitessä hyvät jarrut. Muuten osaa oikein sanoa mtn.
    Genesis menee vähän yli budjetin http://www.evanscycles.com/products/...-bike-ec073914 Imo aika hieno paketti. Evans Cyclesin tarjonta kannataa tsekata. On paljon hyviä vaihtoehtoja.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lehmussaari Katso viesti
    No niin, ensimmäistä cycloa haetaan ja paljon uutta tietoa olen foorumilta jo saanut, kiitos siitä.

Mitä mieltä olette tästä pyörästä?:
    http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorat/ma...108161_1_style
    Itse haluaisin jotain muuta kuin 50/34 eturattaat. Mutta säähän olet XXL:ssä töissä, mainostatko tässä nyt jotenkin

Tuodaanpa avoimesti keskusteluun mukaan XXL:n työntekijänäkökulma.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kmw Katso viesti
    Genesis menee vähän yli budjetin... Evans Cyclesin tarjonta kannataa tsekata. On paljon hyviä vaihtoehtoja.
    Genesistä ei tarvitse tilata Britanniasta. Suomesta saa halvemmallakin.

Xxl-kaupan vieressä Kluuvissa on cycle centerin outlet. Siellä oli tonnilla Ridley Ultegra-tason krossareita rivissä. Ostaisin sen jos itte tarttisin.

IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Itse haluaisin jotain muuta kuin 50/34 eturattaat. Mutta säähän olet XXL:ssä töissä, mainostatko tässä nyt jotenkin
    Ei kai nyt sentään

...Millä rattailla itse laittaisit?
    "CX-perinteinen" 46/36 jos kaksi ratasta laittaisi ja jollain 12-27 pakalla. Mutta mielummin yksi 40T eturatas ja 11-32 pakka.

Ilman etuvaihtajaa pitää valita todella suurilla hypyillä oleva takapakka. Ääni 46/36-ratkaisulle.

Arkikäyttöön parjatulla triplallakin on hyötynsä.

Just oli viimeisimmässä CX-magazinessa juttua siitä, että ei ole tavatonta, että CX-ykkösellä kisaa ajavat Sramin sponssikuskit käyttää treenipyörissään kahta eturatasta, mutta kisakäyttöön CX1:sen etuja pidettiin aika kiistattomina. Silti Taborissa ajettiin enemmän podiumpaikkoja Shimppapyörillä ja kahdella eturattaalla.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

IncBuff Guest
    Kisakuskien perusteella se ekan cc:n ratastus kannattaakin valita.

Itse olen melko tyytyväinen 36/46 ja 11-32 yhdistelmään. Yhtään liian tiheä ei ykkösvaihde ole ja ne alamäet, joissa suurimmasta vaihteesta on hyötyä, ovat harvinaisia.

No niin, ensimmäistä cycloa haetaan ja paljon uutta tietoa olen foorumilta jo saanut, kiitos siitä.
    Tarkoitus olisi saman tien panostaa sen verran, että ei tarttis hetkeen uutta hankkia. Hintakatto menee 1500,- paikkeilla. Pyörän hinta siis, muut härpäkkeet oman tarpeen mukaan päälle.

Mitä mieltä olette tästä pyörästä?:
    http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorat/ma...108161_1_style

Surlylta ja Konalta pukkaa myös ehdokasta kisaan. Kuume on ainakin kova ja joku jo sanoikin että kannattaa hyödyntää kun intoa riittää.
    Tuolla hintaa ei ainakaan kannata ostaa. 105-osat, halppis-runko, kiekot vissiin kans melko halpaa ja TRP-jarrut nostaa hintaa vain n. satkun verrattuna hyviin mekaanisiin.
    Jopa kivijalkaliikkeistä saa parempaa, joten melko huono hinta-laatu tuossa Whitessä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    Tässä yksi pohdittavaksi

Stevens Vapor 2014 - velvet black

http://www.radsport-smit.de/epages/R...00042941_89198
    stevens:in vaporia saa bikeshopista aika sopivasti suomen varastossa useampaa erikokoa näkyy olevan hyllyssä.

Mihin crossariin saa leveimmät kumit ja kuinka leveät ne ovat?

Genesistä ei tarvitse tilata Britanniasta. Suomesta saa halvemmallakin.
    Tämä on kovasti kiinnostavaa. Mistä ja miten?

^ paikallinen agentti on https://www.facebook.com/TomSportAgency

Häneltä kyselin (ja vastaukset tulee nopeasti) paikallisista myyjistä (pk-seudulla mm. Lundberg, Velobia). Olen saanut paremman tarjouksen kuin Evansin. Ja Velobialla näyttää olevan Day One Disc halvemmalla kuin Evansilla...

Genesis-runkoon itse suuntaan kun eräs toinen juttu alkaa vaikuttaa siltä, että menis pitkälle kesään (pitääpä itse asiassa kysyä miten sen asian laita nyt on).

IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Mihin crossariin saa leveimmät kumit ja kuinka leveät ne ovat?
    Singular Peregrineen menee vissiin ainakin kakstuumaiset.

^ paikallinen agentti on https://www.facebook.com/TomSportAgency

Häneltä kyselin (ja vastaukset tulee nopeasti) paikallisista myyjistä (pk-seudulla mm. Lundberg, Velobia). Olen saanut paremman tarjouksen kuin Evansin. Ja Velobialla näyttää olevan Day One Disc halvemmalla kuin Evansilla...

Genesis-runkoon itse suuntaan kun eräs toinen juttu alkaa vaikuttaa siltä, että menis pitkälle kesään (pitääpä itse asiassa kysyä miten sen asian laita nyt on).
    Kiitti, täytyypä lähteä kyselemään...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Kisakuskien perusteella se ekan cc:n ratastus kannattaakin valita.
    No mähän en mitään valintaohjeita antanut, kerroin vain, mitä olin lehdestä lukenut. Että siinä mielessä ihan turha ja näsäviisas kommentti.

Mä ajelen mun ekalla krossarilla viidettä vuotta edelleen tyytyväisenä kahdella eturattaalla ja pakkoja on käytössä 2 kpl 13-29 ja 1 kpl 11-25, koska ajelen sillä krossien lisäksi myös maantielenkit, työmatkat, GG:t ja VPCX:t. Sen lisäks siinä on osat Campaa ja kolmet kiekot, joten CX-ygösiin päivittäminen olis vähän turhan raskas operaatio. Chaindroppeja krossaillessa ajoittain tulee, mutta muuten tykkään kahden eturattaan käyttöliittymästä. Maanteitä ja hiekkateita ajellessa 46-piikkinen on tasaisella hyvä ja ylämäkiin tullessa on kätevämpää tiputtaa edestä yksi pykälä 36-piikkiselle kuin vaihtaa useampi pykälä takaa.

Silti yksi edessä ja uus 11-36 takana kiinnostais joskus testata. Siihen pitäis vaan (ehkä) olla sellainen runko, missä vaijerit kulkee yläkautta. Gunnarista tulee hölmö, jos jää viistoputken stoppari toiselta puolelta tyhjäksi...
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Lainaan threadiä. Katsellut alla olevia ensimmäiseksi crossariksi.

Itseäni mielyttänyt seuraavat pyörät:
    - Cube Cross Race Disc (ovh 1099€)
    - 46/36 kammet
    - rataspakka 11-32
    - Cube Cross Race Disc Pro (tämä kyllä hipoo tai menee jo hinnassa yli ajatellun budjetin, mutta hydrauliset levarit (+ultegra), ovh 1599€)
    - 46/36 kammet
    - rataspakka 11-28
    - Canyon Inflite AL 8.0 tai Canyon Inflite AL 8.0 S
    - molemmat kustantaa 1399€
    - siis sama kokonaisuus mutta muutamia eroja (sama hinta)
    - S:ssä tulee mukana lokarit (mille mulla ei välttämättä ole mitään käyttöä)
    - S:ssä satulatolppa VCLS ja ilman S:ää versiossa VCLS 2.0
    - S:ssä 52/36 kammet ja ilman S:ää versiossa 46/36
    - S:ssä 11-28 rataspakka jonka voi vaihtaa 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25 rataspakkaan
    - eri renkaat ja jakkara

Omat mitat:
    - pituus 174cm
    - inseam 82cm
    - torso length 59cm
    - shoulder width 47cm
    - arm length 64cm

Canyonin kokovalitsin suosittelee 53 (S) kokoa ja Cube:n mitoituksessa olen 53 ja 56 runkojen välissä, että Cube:n kohdalla varmaankin parempi ottaa tuo pienempi 53 koko. Mulle ei noiden valmistajien runko geometriat sano juuri mitään - pystyn vertaamaan arvoja mutta en muuta.

Cube Cross Race Disc miellyttää eniten värityksen suhteen noista mutta kaippa tuolla Inflitelläkin kehtaa ajaa ;-)

Cubeissa suht samat välitykset. Mites nuo Infliten välitykset eikös tuon S:n välitys ole maantiepyörämäisempi? Jalat eivät ole (vielä) mitkään teräsmiehen jalat, että kevyttä vaihdetta saa löytyä ylämäkiin.

Oliko noissa Canyoneissa nyt jotain canyon ratkaisuja, että normi kaupasta ei saa jotain tiettyä osaa joskus?

Ensimmäistä cycloa hankkimassa työmatkaajoon ja ehkä niille maantielenkeille, mihin ei vielä uskalla perus maantiepyörällä mennä tappajasepelin takia. Olen ostamassa ihan paikalliselta kivijalkakauppiaalta, koska joudun joka tapauksessa tekemään pieniä muutoksia heti pyörään. Ja myöskin sen takia että tarpeisiini sopivan olen omasta mielestä löytänyt. Meridan uusi cyclocross 500. 105-osasarja riittänee mun näihin käyttöihin.
    Mutta siihen kysymykseen, pystyykö noi alkuperäiset kiekot ja renkaat litkuttamaan vai kannattaako heti suosiolla hankkia pistosuojatut Schwalben marathon plussat? Kun tarkoitus on saada ns pommin varmat puhkeamattomat renkaat.
    http://www.merida-bikes.com/fi_fi/bi...-500-4268.html

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ettan Katso viesti
    ...pystyykö noi alkuperäiset kiekot ja renkaat litkuttamaan vai kannattaako...
    Kaikki kiekot pystyy litkuttamaan. Toiset vain vaativat enemmän vaivaa. Jotkut jopa niin paljon, ettei siinä ole järkeä.

Tuon Meridan kiekoista ei ole mitään lupausta, että olisi vaivatonta (tubeless ready, TLR tms.).

Mut sisuritkin voi litkuttaa, jos vain on irrotettava sielu.
    - Heavy Metal will never die!! -

Canyon Endurace CF custom

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •