ElectrobikeGarminGiant
Sivu 47 / 59 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 37 45 46 47 48 49 57 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.381 - 1.410 / 1751

Aihe: MTB-kiekot

  1. #1381
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    satakunta
    Viestit
    129
    Moi!
    Mulla on 2009 Trekin fuel ex8. http://www.trekbikes.com/fi/fi/bikes...e/trek/fuelex8
    Pitäisi hommata siihen uudet kiekot kesäksi. Millä spekseillä kannattaa lähteä kiekkoja hakemaan, että tulee ostettua oikeanlaiset ja sopivat. Akselin leveys, paksuus ja tyyppi? ja Onko niitä paljonkin erilaisia? Sen tiedän, että jarrulevyt on 6-pulttisydeemillä. Mitäs kiekkoja suosittelisitte noin 200-250€ hintaluokassa?

  2. #1382
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Fulcrumit on ainakin edulliset ja kunnon laakeroinnilla..
    The end of the road is just the beginning...

  3. #1383
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    satakunta
    Viestit
    129
    Eli siis 100mm ja 9mm edessä ja 10mm ja 135mm takana ovat oikeat speksit?
    mitä tarkoitat kunnon laakeroinnilla?

  4. #1384
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    fulcurmissa on urakuulalaakerit kun useimmiten halvoissa kiekoissa on irtokuulalaakeroinnit esim shimanon navoissa ja niitä sitten joutuu hieman huoltelemaan mikäli haluaa kunnossa pitää..
    The end of the road is just the beginning...

  5. #1385
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Ja kalliimmiissa Fulcrumeissa on myös konuslaakereita eli irtokuulanapaisia. Ei asia niin ole että automaattisesti Shimanotyylinen napa on huonompi. Irtokuulaiset vaatii tottakai, vaikka vuosittain perushuollon. Paskottuu teollisuuslaakeritkin , olen huomannut.

    Eupan kysymykseen toki ääni Fulcrumeille, ittellä on mikun linkkaamien edeltäjät pelanneet hyvin. Pinnoja ja vapaaratastakin on noihin saatavilla joten sillainkin turvallinen valinta.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  6. #1386
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Paskottuu teollisuuslaakeritkin , olen huomannut huomannut.
    Aikansa kutakin, mutta on ne myös helppo vaihtaa.. Kyllä mä uskallan väittää, että tässä hintaluokassa on automaattisesti parempi kuin se shimanon tai shimanon tyylinen napa..
    The end of the road is just the beginning...

  7. #1387
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.189
    Komppaan mikua. Jos fillarin mukana tulee kuula&kartio -laakerit niin pakkohan niiden kanssa on elää, mutta jos pääsee valitsemaan ottaako nuo vai teollisuuslakrut niin ei tuota tarvitse kauaa miettiä.


  8. #1388
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    satakunta
    Viestit
    129
    Roger ja kiitos!
    Pyörän mukana tulleissa ja vielä alla olevissa Bontragerin kiekoissa on irtokuulat ja sellaisia en tosiaan enää halua. Ainakaan näissä ei tahdo millään pysyä oikeassa kireydessä.
    Akselien paksuudet oli ilmeisesti oikein, kun kukaan niihin ei tarttunut?

  9. #1389
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Komppaan mikua. Jos fillarin mukana tulee kuula&kartio -laakerit niin pakkohan niiden kanssa on elää, mutta jos pääsee valitsemaan ottaako nuo vai teollisuuslakrut niin ei tuota tarvitse kauaa miettiä.
    Komppaan myäs. Tosin niiden kuula&kartiolaakereiden kanssa ei ole pakko elää kun pistää kiertoon

    Nuo pitäisi aina uutena käyttää auki ja lisätä rasvaa. Nimimerkillä 100km ajettu kuulakartionapa meinasi leipoa lenkillä kiinni, kun en ollut ehtinyt tehdä ko. toimenpidettä.

  10. Kartiolaakereiden yhteydessä on otettava huomioon että joskus akselin kireys vaikuttaa laakereiden toimintaan, ja usein laakerien kireys pääsee muuttumaan jos laittaa huolimattomasti QR-navan paikoilleen (säätökappaleet pyörähtelevät). Siinä mielessä urakuulalaakerit on helpompia ja nykyaikaisia. Tosin hinta ei tuo mielenrauhaa, melko uusista Stanin navoista kyrvähti yksi laakeri hetimiten. Niitä kannattaa olla varalla tai ainakin tietää missä huollossa vaihdetaan. Reissussa voi muuten olla ikävä tunne jos laakeri sanoo itsensä irti.
    *****************************
    Alhainen kadenssi - dekadenssi?

  11. #1391
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Ketjureaktio on jäljillä muttei aivan. Laakerin kireys säädetään kartiolla ja lukitaan mutterilla, mihkään ne omia aikojaan pyöri mutta pikalinkku kunnolla kiristämällä saattaa akseli pikkasen vääntyä. Tämä on helppo kokeilla, kiekko paikalleen, pyörimään ja pikalinkku kiinni, siis kunnolla. Jos kiekon pyörintänopeus selkeästi hidastuu niin laakerit on liian tiukalla. Toki aivan samanmielinen edelleenkin olen mikun kanssa kiekkosuosituksesta ja perusteista.

    Itselle ei ole vielä tullut eteen yhtään cup and conenapaa joka olisi tehtaan jäljiltä sekä hyvässä rasvassa ja oikeassa kireydessä. Halvempia kaikki...
    I väntan på ännu dåligare tidet

  12. #1392
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275

    MTB-kiekot

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Laakerin kireys säädetään kartiolla ja lukitaan mutterilla, mihkään ne omia aikojaan pyöri mutta pikalinkku kunnolla kiristämällä saattaa akseli pikkasen vääntyä.
    Ne eivät pyöri itsekseen jos lukitusmutterit on oikeasti kierretty tiukalle saman puolen kartiota vasten, jonka voi periaatteessa tumpeloida monellakin tavalla.

    Päätin viime kuussa opiskella vihdoin kartiokuulalaakerinapojen huollon oikein perusteellisesti ja huolsin kaksi maastokiekkoparia, toinen useamman vuoden kaikissa olosuhteissa ajettu ja toinen käytännössä vasta sisäänajettu. Vanhemman setin etunavassa oli ollut melkein aina sellainen ongelma, että laakereihin tuli jostain kumman syystä heti välystä kun sillä ajoi huollon jälkeen. Kun sitä riittävän pitkään tutki ajatuksen kanssa, tulin siihen tulokseen että enemmän vikaa oli ollut säätäjässä kuin navassa.

    Jos kartion lukitusmutteria kiertää saman puolen kartiota paikallaan pidellen, saattaa akseli kiertyä samalla, jolloin kartiokin liikkuu akselilla. Sitten täytyy ehkä käyttää kolmatta kättä ja estää akselin kiertyminen toiselta puolelta, tai tehdä niin pieniä harkittuja liikkeitä että lopputuloksena kummankin puolen lukitusmutterit on tiukalla kartioitaan vasten, kartioiden välinen laakerivälys on ihanteellinen (myös navan ollessa kiristettynä haarukassa, jolla on hiuksen hieno vaikutus) ja akseli on keskitetty navan runkoon nähden.

    Kartiokuulalaakerit vaativat enemmän sorminäppäryyttä, mutta kyllä niistä vaan tulee samettisen sulavat kun ne on säädöissään. Maastokäytössä ratkaisee sen jälkeen paljon tiivisteiden, ei varsinaisten laakerien, toimivuus niiden kunnon ylläpidossa. Tyypillisesti urakuulalaakerit on suojattu paremmin ja sen takia huolettomammat, mutta on tuolla minun tallissani sellaisiakin napoja jotka syö mm. vapaarattaan urakuulalaakereita aamu- ja iltapalaksi koska navan osien mitoitukset on niin tiukat, että laakereihin kohdistuu hieman liikaa puristusta pysty- ja/tai sivusuunnassa, eikä siitä oikein pääse eroon säätämällä. Kartiokuulalaakereiden kanssa ei synny tuollaista ongelmaa, kunhan ne säädöt vaan osaa tehdä.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  13. #1393
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Säätö aina ja vain eivetopuolelta, itse käytän vetopuolella kolmatta kättä, lukkopihdit tai lenkkiavain. Uusimmissa Simpan maantienavoissa (DA) onkin vetopuolella vankalla ruuvilukitteella kartio muttereineen liimattu.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  14. #1394
    IncBuff Guest
    Arctic bikeri ku tietää ja osaa tuon homman niin kirjoitappa ohjeet ja se voitaisiin nostaa tohon näytille kuten tuo vapaarattaan huolto-ohje.

  15. #1395
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Kiitos, jotain tiedän osaavani Eiköhän juutuubista löydy viteota. Kun on ulkomaan kielinen niin tietysti uskottavampi.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  16. #1396
    TomiKoo Guest
    Olen nyt kovin epätoivoisesti koittanut oppia kiekkojen speksausta. Tsiisus mikä suo nöösille! Tarve olisi 26" setille. Eteen 20mm läpiakseli ja 6-pultti kiinnitys levylle. Taakse taas lienee tarpeen ihan normaali 135mm pikalinkku ja 6-pultti kiinnitys levylle. Tuollaisia settejä pyörii käsittääkseni joitakin myynnissä fillaritorilla, ehkä joku niistäkin kävisi kun saisi varmuuden sopivuudesta. Tai onko aivan älytön ajatus lähteä uuteen settiin, esim DT Swiss E 1900 taitaisi sopia mukana tulevalla adapterilla? Tai vaihtoehtoisesti DT Swiss E 2000 taitaisi olla juurikin sopiva paketti? Grammoja ei ole nyt tarve viilailla, kunhan kestäisi menoa 100kg kuskin alla. Mitä halvempi, sen parempi, toki tuo kestävyys huomioiden.

  17. #1397
    TomiKoo Guest
    Edelliseen mitään kommenttia?!

  18. #1398
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TomiKoo Katso viesti
    Edelliseen mitään kommenttia?!
    Sen verran voin sanoa että isojen valmistajien napoihin löytyy helposti adaptereita ainakin normaaleja pikalinkkuja varten ja periaatteessa eri valmistajien adapterien pitäisi käydä ristiinkin, jos napa noudattaa normaaleja mittoja. 20mm läpiakselille edessä ja 135mm leveälle läpiakselille löytynee vaihtoehtoja, sitten vaan taakse ne pikalinkkuadapterit akseleineen.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  19. #1399
    TomiKoo Guest
    Olisiko tuota adapterilinjaa noudattaen esimerkiksi tämä Fulcrumin setti mahdollista sovittaa minun tarpeeseen? Takanen menisi suoraan ja eteen kait pitäisi olla saatavissa 20mm akselille versio? Samoin ilmeisesti tähän Mavic settiin saisi adapterit, joilla homma natsaisi? Kummassakin olisi ainakin teollisuuslaakerit, joista ylempänä raatailtiin.
    TomiKoo muokkasi tätä : 27.02.2015 at 23.27

  20. #1400
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Kannattaa sitten olla ihan varma sopivien adapterien löytymisestä ennen tilaamista.
    Varmempaa on ottaa kiekot suoraan oikeille akseleille.

  21. #1401
    TomiKoo Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Kannattaa sitten olla ihan varma sopivien adapterien löytymisestä ennen tilaamista.
    Varmempaa on ottaa kiekot suoraan oikeille akseleille.
    Näin varmasti olisi. Vaihtoehtoja vaan kun on niin miljoona erilaista, eikä tiedä mikä käy ja mistä kannattaa maksaa. Seuraavat olen nyt löytänyt:

    Noin 350€ luokkaan oli ne aiemmin mainitut DT Swiss:t ja myös Sun Ringle Black Flag Comp, jossa olisi mukana adapterit, joilla sopii paikalleen. Sun Ringlestä mainittiin, että olisi NoTubes lisenssillä tehty tms?

    Noin 400€ hintaan menisi minun järjen mukaan Marvic Crossroc XL yhdessä etupään ja takapään adaptereilla sekä QR akselilla. Korjatkaa, jos tuo menee ihan mettään? Samaan himpun yli 400€ hintaluokkaan menee myös Sun Ringlen Black Flag Expert.

    Jos budjettia vielä hieman venyttää, taitaisi esim NoTubes ZTR Flow EX olla aivan suoraan käypänen setti. Ilmeisesti jo kohtuu laatunen paketti kyseessä? Samoihin hintoihin menee myös, jos ottaa Fulcrum Red Zonelta kiekot erikseen. Löytyy kuitenkin kummatkin suoraan käypäsinä. Näissä hinnoissa ollaan jo oman budjetin yli, mutta onko näitä summia järkevää maksaa suhteessa halvempiin?

    Siitäpä vielä miepiteitä, huomenissa aattelin nakata tilauksen sisään. Jos osaan päättää...

  22. #1402
    Liittynyt
    11/2013
    Viestit
    273
    Mä ajelen 35mm leveillä Fun Works Track Mackeilla, 299€ setti. Löytyy sovittimet kaikille akseleille.
    routaisten peltojen pehtoori

  23. #1403
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    102
    Noita Sun Ringlen Black Flageja saa Pro-mallina XXL:stä. Tuotteen nimi vain on White Overkill. Hinta 299 tai 399 kiekon koosta riippuen. Omissa 29" ei ollut adaptereita, vaan ne joutui tilaamaan erikseen.

  24. #1404
    TomiKoo Guest
    Tuo XXL:n setti on kiinnostava, keulan adapteri löytyy CRC:ltä. Tuosta jää nyt himpun arvoitukseksi, mikä versio takapäässä on ja mistä siihen saa adapterit. Kuviin jos on luottamista, niin tuossa kait tulee matkassa perään sopivat QR osat.

    HarMin linkkaama setti olisi harvinaisen helppo speksattava. Nollarahdeilla ja saa ruksattua just sopivat. Hintaansa nähden buenot kait laadultaankin.

  25. #1405
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    102
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TomiKoo Katso viesti
    Tuo XXL:n setti on kiinnostava, keulan adapteri löytyy CRC:ltä. Tuosta jää nyt himpun arvoitukseksi, mikä versio takapäässä on ja mistä siihen saa adapterit. Kuviin jos on luottamista, niin tuossa kait tulee matkassa perään sopivat QR osat.

    HarMin linkkaama setti olisi harvinaisen helppo speksattava. Nollarahdeilla ja saa ruksattua just sopivat. Hintaansa nähden buenot kait laadultaankin.
    Mun paketissa oli pelkät tavalliset QR:t eteen ja taakse. Tilasin CRC:ltä adapterit läpiakselille molempiin päihin.

  26. #1406
    TomiKoo Guest
    Tuo HarMin linkkaama sivusto avasi minulle tätä aihetta aivan mahtavasti. Oli todella havainnollista kikkailla speksausohjelmalla ja vertailla paketteja.

    Tilasin nyt tuon HarMin mainitseman paketin ja siihen kaveriksi adapterit etupäähän pikalinkuille. Strategiana on nyt ajella tuolla halvalla paketilla kesä täpärissä, siirtää se sitten toiseen runkoon semifätti-jäykkäperä-retkipyörä-projektiin, johon leveät kehät ja meduim laatua olevat osat sopivat hienosti. Speksailen sitten ensi talvena uudet kiekot täpäriin, näillä näkymin DT240S navat ja Flow EX kehät ovat siinä vaiheessa valinta. Kiitos kaikille vastanneille avusta, nyt vaan jännitetään miten kauan toimitus kestää!

  27. #1407
    Liittynyt
    04/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    148
    Onkos kokemuksia ryden edge 7 kiekoista? Kestääkö enduroajoa? Aika nihkeesti löysin tietoa googlella.

  28. #1408
    Nyt pitäisi tilata jostain uusi takakiekko vanhaan Gary Fisher Tassajaraan oliskohan vuodelta 2005. En ole aiemmin pyörän osien kanssa oikein pelannu, mutta nyt tarttis laittaa tuo kuntoon. Vanha kiekko vääntyi pitkospuiden välissä. Mitäs kaikkea nyt pitäisi ottaa huomioon, että ensimmäisellä yrittämällä tulisi oikea kiekko? Ajo tulee olemaan kevyttä polkuajoa, metsäteitä ja siirtymäajoa kodin ja pururadan välillä

    Vanhoja viestejä lukiessa ainakin akselin halkaisija, paksuus ja levyn kiinnitys tuli ilmi. En löytänyt mauseria tähän hätään, mutta rullamitalla pikalinkun akseli on luokkaa 9-10mm. Levy on kuudella pultilla kiinni.

    Vanha kiekko on WTB speeddisc 559x17/541 ERD 24mm.

    Osaatteko antaa vinkkiä hintaluokassa alle 200€ olevista kiekoista?
    Bikesterin sivulla on esim Mavic Crossone voisiko se olla hyvä vaihtoehto?

  29. #1409
    Liittynyt
    03/2014
    Paikkakunta
    Porvoo
    Viestit
    50
    Nyt kaivataan asiantuntemusta:

    Ostin uudet kehät kun vanhat alkaa olemaan lommoilla ja heittoa on vähän suuntaan jos toiseenkin. Nyt askarruttaa seuraava juttu: Mistä tiedän voinko käyttää vanhoja pinnoja uusissa kehissä? Mikä on se arvo mitä pitää vertailla, se joka ratkaisee kehien erot pinnojen sopivuuden suhteen?

    Vanhat kehät: Stans no tubes ztr arch ex 26"
    ja uudet: Sun ringle MTX 33 26"

  30. #1410
    zipo Guest
    ERD mitta effective rim diameter.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •