Bud+120 BestGrip Nastaa VS Dillinger 5 Schwalben terävillä nastoilla
Kalusto: On-One Fatty kuitukeulalla / Surly Holy RD kehät edessä ja takana / Takana On-One Floater+66 BestGrip Nastaa
Kuva Budista:
http://ep1.pinkbike.org/p4pb11793857/p4pb11793857.jpg
Kuva Floaterista:
http://ep2.pinkbike.org/p3pb11793856/p3pb11793856.jpg
Hinnaltaan renkaat ovat suunnilleen samalla tasolla.
Bud (110€) + 120 nastaa 72€ (0,6€ kpl) = 182€
Dillinger 5 (135€) + 250 nastaa 25€ + Loctite 480 liimaa = n.170€
Hintatiedot: renkaat bike24.de / Bestgripit Ranskasta (2RTeam) / Schwalbe nastat bike-components.de
Taustana voin kertoa että olen ajellut nastoitetulla Budilla tammikuun alku puolesta saakka ja vaihdoin pelkästään eturenkaan Dillingeriin. Muuten pyörää ei muutettu koeajo viikon aikana.
Budin suuri ilmatila on ajossa hellempi käsille. On-One kuitukeula ja alumiininen ohajustanko eivät paljoa anna periksi. Eri keula+tanko kombinaatiolla muutos voi olla lievempi. Tietysti paineilla voi pelata mutta ei se isoa ilmatilaa korvaa.
Rullauksessa on selkeä ero Dillingerin hyväksi. Tiheämpi ja matalampi kuvio toimii pakkaantuneella lumella hyvin.
Kovalla lumisella polulla pito oli melkolailla samalla tasolla, Bud oli vain hieman pitävämpi.
Sohjossa Dillinger toimi ihan hyvin. Tosin pyörän kallistaminen johti muutamaan "oho" tilanteeseen plussakelillä. Budin kanssa vastaavia tilanteita on ollut vähemmän.
Off-camber paikoissa Bud oli parempi kovalla ja pehmeällä kelillä. Pyöreämpi profiilin yhdistettynä pitkiin ja korkeisiin nappuloihin toimii hyvin.
Hidas polun avaaminen plussakelillä onnistuu molemmilla renkailla. En päässyt ajamaan Dillingerillä tuoreessa puuterissa.
Jäällä Budissa on parempi pito. Dillingerissä nastojen kärki on lyhyempi. Budissa hieman parempi tuntuma siitä milloin pito loppuu. Myös Dillinger "ilmoittaa" pidon loppumisesta mutta silloin ollaan lähempänä pidon täydellistä loppumista verrattuna Budiin.
Dillingerissä nastat ulottuvat ulkoreunaan asti joten periaatteessa renkaalla pitäisi pystyä kanttaamaan rajummin, en kuitenkaan omassa ajossa huomannut parannusta.
Dillinger 5 toimisi luultavasti paremmin kapeammalla kehällä. Pyöreämpi profiili luultavasti auttaisi kaltevilla pinnoilla sekä mutkissa. Pitäisi päästä kokeilemaan. Rengas voisi olla myös paljon parempi pidoltaan laittamalla BestGrip nastoja laidoille.
MTBR foorumilla on muutamilla (ja Suomessa ainakin yhdellä henkilöllä) Dillinger 5 BestGripeillä, joten niiden pitäisi toimia ilman läpimenemistä.
En päässyt kokeilemaan renkaita peräkkäin kaikilla lenkeillä, joten testin tulokset eivät ole labra tasoa. Dillinger oli lainassa viikon ajan jolloin oli pääasiassa plussakeliä. Ajoa tuli noin 40-50 km.
Molemmat renkaat ovat hyviä ja soveltuvat talviajoon mainiosti. Oma valinta kannattaa tehdä sen mukaan arvostaako parempaa pitoa vai rullausta.
Henkilökohtainen valintani on edelleen Bud. Dillingerillä joutui skarppaamaan liikaa, loppuuko pito vai ei. Tuohonkin saisi paremman tuntuman ajamalla kyseisellä renkaalla enemmän.
Kirjanmerkit