Lainaus Alkujaan tämän lähetti Isä nitro Katso viesti
BONKia kompaten on pakko myöntää myös oman kokemukseni perusteella, että kaloreiden laskeminen oikeasti toimii. Sitä paitsi se sopii kirjanpitäjän luonteelleni erinomaisesti.

Viime syksynä huomasin painon hiipineen yllättäen muutaman kilon yläkanttiin. Ihmettelinkin kesällä, että maantiepyörä ei kulkenut kuten ennen. Ajattelin että kun ikää on kohta 50, että nyt se eka kunnon (kunnon) romahdus sitten tuli. No, otin jälleen käyttöön kaloriseurannan apuvälineen eli MyFitnessPalin ipuhelimeeni. Kaloreiden laskemisen lisäksi vaihdoin voin, jota söin todella paljon päivittäin lähinnä leivän päällä, kevytlevitteeseen jossa noin puolet rahkaa. Tällä ei liene ollut niin suurta vaikutusta, kuin sillä että kaloreita laskiessani pyrin myös syömään säännöllisesti siinä onnistuen. Mihinkään ihmedietteihin en ole koskaan uskonut, niinpä söin ihan normaalia koti- ja laitosruokaa eli suhteellisen terveellisesti ja siis säännöllisesti. Olen myös gurmandi, joten viikonloppuisin en kermassa ja voissa säästellyt, mutta arkiruoassa pyrin välttämään ns. turhia kaloreita. Pyöräilin yhtä vähän/paljon kuin ennen eli lähes päivittäin, käytin välillä kohtuuttomasti myös alkoholia ja jonkun verran poltin sikareita. Lokakuun 24. päivä painoin kauhukseni 94,4 kg ja juuri sopivasti ennen kinkkukautta eli joulukuun 23. enää 86 kg.

Siis kerraten: säännöllisesti nautittu arkiruoka ja kaloreiden laskeminen.
Tuota MyFitnessPal:a täytyy vielä kerran hekuttaa (kun se ei edes maksa mitään...). Siinä on oikeastaan ensimmäistä kertaa sellainen apuväline, että noita kaloreja viitsii/jaksaa seurata aktiivisesti myös tällainen anti-kirjanpitäjä, kuten itse olen. Itse jätin voin pois ja säädin hieman annoskokoa, ei mitään muuta ihmeellistä. Illalla passaa ottaa saunakalja ja viikonloppuna pikkuisen napanderiakin. Mikä fiksuinta, niin sovellus osaa noutaa Garmin Connectista kaikki kulutetut kalorit joten balanssi säilyy hyvin eikä tule syötyä liian vähänkään.